3-16 P 142 wensen? En indien de Minister de in richtingseisen nog niet bekend heeft gemaakt, weet het college dan wanneer deze te verwachten zijn? Is het college bereid om gezien de landelijke praktijk waarin minder dogmatisch wordt vastgehouden aan strikte ontwerp-criteriaook in Leeuwarden een ruimere toepassing van het instrument te streven? 'Woonerf" na 142. Dit is niet het geval. Elk verzoek tot het instellen van een] woonerf wordt getoetst aan de eisen die de Minister van Verkeer en Water staat ter zake heeft gesteld. P 146 C 143. De verkeersafwikkeling Cammingha- buren-Centrum Stad is niet opti maal. Met name de oversteek Egelantierstraat-Rondweg is, vooral tijdens de spits, erg gevaarlijk en vraagt vaak lange wachttijden. Hoe, waar en wanneer zijn hier voorzieningen te verwachten? P 144. In hoeverre is het zinvol het inrij- verbod voor vrachtwagens in de Willem Lodewijkstraat (gesitueerd op de hoek van de Maria Louisestraat, richting Sulianastraatte handhaven? P 145. Is het college bereid om op plaatsen waar autoverkeer verboden is en des ondanks (vooral 's nachts) regelma tig voorkomt dat auto's met veelal hoge snelheid sluipwegen in de binnenstad gebruiken, te bezien of door het plaatsen van betonpalen in de rijweg aan één uiteinde van de weg/steeg e.e.a. kan worden voorkomen? Gedacht wordt o.m. aan de Pijlsteeg en de Doelesteeg. 143. Op dit moment wordt gewerkt aan een plan tot reconstructie van het kruispunt Archipelweg-Egelantier- straat Hierin wordt de plaatsing van een verkeerslichteninstallatie opgenomen, Naar verwachting zal bedoeld plan nog dit jaar aan de gemeenteraad ter beoordeling worden voorgelegd. 144. Deze maatregel maakt zoals bekend deel uit van het totaal van inrij- verboden voor vrachtauto's van het traject Zuiderplein via Achter de Hoven naar de Oulianastraatwaartoe de Raad door het aanvaarden van een motie besloten heeft. Een en ander blijkt het beoogde effect te hebben. Het bedrijf dat veelvuldig met het inrijverbod voor de Willem Lodewijk- straat werd geconfronteerd namelijk Casolith heeft van ons een ontheffing gekregen, zodat de vrachtauto's van en naar dit bedrijf in beide richtingen gebruik kunnen maken van de Willem Lodewijkstraatzodat geen onnodige overlast wordt veroorzaakt voor de bewoners van de Spoorstraat. 145. Hoewel het plaatsen van betonpalen het effect van de ingestelde inrij- verboden duidelijk zou verhogen, zijn wij van mening dat hiertoe niet moet worden overgegaan, aange zien hierdoor de bereikbaarheid van aanliggende percelen voor met name hulpverleningsvoertuigen veelal op niet verantwoorde wijze zou verminderen. P 147 P 148 P 149 3-17 Is het college bereid, gelet op de overlast (geluidhinder) 's nachts, de kosten en de niet aantoonbare verkeerstechnische noodzaak, zich te beraden over de zin van het continue werken van de verkeersregelinstal laties op de rondweg? 146. Uit een oogpunt van verkeersveilig heid achten wij het continue werken van deze installaties gewenst. Hieraan zijn ten opzichte van de situatie waarbij de installatie "op knipperen" staat geen extra kosten verbonden. De zogeheten "starre" installaties zijn 's nachts niet in werking. De praktijk wijst uit dat dit voor de verkeersveiligheid niet bevorderlijk is. Vandaar dat het streven er op gericht is, deze installaties zo spoedig mogelijk te vervangen door flexibele installaties. Wat zijn de resultaten van de proefneming met de fietsdetectie- lussen op de kruising Holwortel- Aldlansdyk? Op enkele invalswegen van bepaalde wijken staat nu een publikatiebord met een kaart van de gemeente. Kan t.z.t. bij vervanging van de betreffende kaarten niet worden gestreefd naar het aanplakken van een grote, en daardoor veel lees baarder kaart van alléén de desbetreffende wijk? Hoe zijn de bevindingen van de Directie der Harmonie inzake de uitgifte van parkeermunten? 147. De tot voor kort aanwezige verkeers lichtenregeling (incl. detectielussen voor fietsers) op het kruispunt Holwortel-Aldlansdyk was niet ge schikt voor het nemen van een repre sentatieve proef met de detectie lussen voor fietsers. Sinds kort is genoemde regeling aangepast. De onderzoeksresultaten zullen U worden meegedeeld. 148. Het maken van de stadsplattegronden geschiedt voor rekening van de gemeente De vervaardiging van kaarten van de desbetreffende wijken welke geschikt zijn om op de publicatieborden te worden gebruikt, bleek destijds zo veel duurder te zijn dan het gebruik van uniforme plattegronden dat is afgezien van het aanbrengen van verschillende wijkplattegronden Deze gedragslijn zal ook in de toe komst gevolgd worden. 149. Hoewel deze mogelijkheid nog maar pas bestaat, zijn de eerste ervarin gen redelijk gunstig te noemen. Er zijn enkele tientallen bezoekers per avond die een dergelijk parkeer- muntje kopen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 25