3-16
P 142
wensen?
En indien de Minister de in
richtingseisen nog niet bekend
heeft gemaakt, weet het college
dan wanneer deze te verwachten zijn?
Is het college bereid om gezien de
landelijke praktijk waarin minder
dogmatisch wordt vastgehouden aan
strikte ontwerp-criteriaook in
Leeuwarden een ruimere toepassing
van het instrument
te streven?
'Woonerf" na
142. Dit is niet het geval.
Elk verzoek tot het instellen van een]
woonerf wordt getoetst aan de eisen
die de Minister van Verkeer en Water
staat ter zake heeft gesteld.
P 146
C 143. De verkeersafwikkeling Cammingha-
buren-Centrum Stad is niet opti
maal. Met name de oversteek
Egelantierstraat-Rondweg is, vooral
tijdens de spits, erg gevaarlijk
en vraagt vaak lange wachttijden.
Hoe, waar en wanneer zijn hier
voorzieningen te verwachten?
P 144. In hoeverre is het zinvol het inrij-
verbod voor vrachtwagens in de
Willem Lodewijkstraat (gesitueerd
op de hoek van de Maria Louisestraat,
richting Sulianastraatte
handhaven?
P 145. Is het college bereid om op plaatsen
waar autoverkeer verboden is en des
ondanks (vooral 's nachts) regelma
tig voorkomt dat auto's met veelal
hoge snelheid sluipwegen in de
binnenstad gebruiken, te bezien of
door het plaatsen van betonpalen
in de rijweg aan één uiteinde van
de weg/steeg e.e.a. kan worden
voorkomen? Gedacht wordt o.m. aan
de Pijlsteeg en de Doelesteeg.
143. Op dit moment wordt gewerkt aan een
plan tot reconstructie van het
kruispunt Archipelweg-Egelantier-
straat
Hierin wordt de plaatsing van een
verkeerslichteninstallatie opgenomen,
Naar verwachting zal bedoeld plan
nog dit jaar aan de gemeenteraad
ter beoordeling worden voorgelegd.
144. Deze maatregel maakt zoals bekend
deel uit van het totaal van inrij-
verboden voor vrachtauto's van het
traject Zuiderplein via Achter de
Hoven naar de Oulianastraatwaartoe
de Raad door het aanvaarden van een
motie besloten heeft.
Een en ander blijkt het beoogde
effect te hebben.
Het bedrijf dat veelvuldig met het
inrijverbod voor de Willem Lodewijk-
straat werd geconfronteerd namelijk
Casolith heeft van ons een ontheffing
gekregen, zodat de vrachtauto's
van en naar dit bedrijf in beide
richtingen gebruik kunnen maken van
de Willem Lodewijkstraatzodat geen
onnodige overlast wordt veroorzaakt
voor de bewoners van de Spoorstraat.
145. Hoewel het plaatsen van betonpalen
het effect van de ingestelde inrij-
verboden duidelijk zou verhogen,
zijn wij van mening dat hiertoe
niet moet worden overgegaan, aange
zien hierdoor de bereikbaarheid van
aanliggende percelen voor met name
hulpverleningsvoertuigen veelal
op niet verantwoorde wijze
zou verminderen.
P 147
P 148
P 149
3-17
Is het college bereid, gelet op de
overlast (geluidhinder) 's nachts,
de kosten en de niet aantoonbare
verkeerstechnische noodzaak, zich te
beraden over de zin van het continue
werken van de verkeersregelinstal
laties op de rondweg?
146. Uit een oogpunt van verkeersveilig
heid achten wij het continue werken
van deze installaties gewenst.
Hieraan zijn ten opzichte van de
situatie waarbij de installatie
"op knipperen" staat geen extra
kosten verbonden.
De zogeheten "starre" installaties
zijn 's nachts niet in werking.
De praktijk wijst uit dat dit
voor de verkeersveiligheid niet
bevorderlijk is.
Vandaar dat het streven er op
gericht is, deze installaties zo
spoedig mogelijk te vervangen door
flexibele installaties.
Wat zijn de resultaten van de
proefneming met de fietsdetectie-
lussen op de kruising Holwortel-
Aldlansdyk?
Op enkele invalswegen van bepaalde
wijken staat nu een publikatiebord
met een kaart van de gemeente.
Kan t.z.t. bij vervanging van de
betreffende kaarten niet worden
gestreefd naar het aanplakken van
een grote, en daardoor veel lees
baarder kaart van alléén de
desbetreffende wijk?
Hoe zijn de bevindingen van de
Directie der Harmonie inzake de
uitgifte van parkeermunten?
147. De tot voor kort aanwezige verkeers
lichtenregeling (incl. detectielussen
voor fietsers) op het kruispunt
Holwortel-Aldlansdyk was niet ge
schikt voor het nemen van een repre
sentatieve proef met de detectie
lussen voor fietsers.
Sinds kort is genoemde regeling
aangepast. De onderzoeksresultaten
zullen U worden meegedeeld.
148. Het maken van de stadsplattegronden
geschiedt voor rekening van de
gemeente
De vervaardiging van kaarten van de
desbetreffende wijken welke geschikt
zijn om op de publicatieborden te
worden gebruikt, bleek destijds zo
veel duurder te zijn dan het gebruik
van uniforme plattegronden dat is
afgezien van het aanbrengen van
verschillende wijkplattegronden
Deze gedragslijn zal ook in de toe
komst gevolgd worden.
149. Hoewel deze mogelijkheid nog maar
pas bestaat, zijn de eerste ervarin
gen redelijk gunstig te noemen.
Er zijn enkele tientallen bezoekers
per avond die een dergelijk parkeer-
muntje kopen.