- gelet op de samenhang die er bestaat tussen het takenpakket van de D.S.O.
en het Bouw- en Milieutoezicht (B.M.T.) achten wij het zoals gezegd aan
te bevelen het B.M.T. bij het totale onderzoek te betrekken.
Wij hebben moeten concluderen, dat er - mede om voornoemde redenen -
sprake is van een omvangrijk (re)organisatie-onderzoek.
Gelet op de geringe bezetting van de organisatiediscipline van de afdeling
E.B.O. achten wij het niet mogelijk het onderzoek in eigen beheer voort te
zetten. Vanwege de noodzaak de voorgenomen ombuigingen ook daadwerkelijk te
realiseren en met het oog op de door teruglopende activiteiten toenemende
financiële risico's in de R.O. sector, menen wij dat het verantwoord is een
extern bureau in te schakelen. Een tijdige en structurele ombuiging in de
R.O. sector kan via die weg binnen afzienbare tijd in discussie worden gebracht
Het onderzoek dient zich naar onze mening te blijven voltrekken overeen
komstig de procedure en taakopdracht, die inmiddels is vastgesteld in overleg
met het betrokken personeel. Dat geldt eveneens voor de reeds functionerende
werk- en stuurgroep. Aangezien het onderzoek zich eveneens zal uitstrekken tot
het B.M.T., is het noodzakelijk om de directeur van het B.M.T. zitting te la
ten nemen in de stuur- en werkgroep en eveneens een personeelsvertegemvoordiger
van het B.M.T. in de stuurgroep op te nemen. Voorts stellen wij ons voor de
Commissie voor het Grondbedrijf van de gang van zaken van het onderzoek regel
matig op de hoogte te stellen.
Wij hebben op grond van het voorgaande het bureau Twijnstra Gudde N.V. ver
zocht terzake een offerte uit te brengen. Dit heeft inmiddels plaatsgevonden.
Wij zijn van oordeel, dat deze offerte overeenkomt met de door ons gestelde voor
waarden en dat via de daarin aangegeven weg in een termijn van 9 maanden een
goed resultaat te verwachten is.
De procedure en taakopdracht "organisatie-onderzoek D.S.O.de samenstel
ling van stuur- en werkgroep, de resultaten van de inmiddels nagenoeg afgeron
de inventarisatiefase en de offerte van Twijnstra Gudde M.V. zijn voor U ter in
zage gelegd. Wij verwijzen U daarnaar.
Financiële consequenties.
Zoals uit de offerte van het bureau Twijnstra Gudde N.V. blijkt, bedragen
de totale kosten 330.000,incl. B.T.W. Het gaat hierbij om een maximaal te
betalen bedrag, dat niet zonder voorafgaande toestemming kan worden overschre
den. Afrekening vindt mettertijd plaats op basis van de werkelijk bestede tijd.
Behalve de kosten van het extern adviesbureau, zullen de kosten moeten worden
geraamd van het bij het onderzoek betrokken personeel van de D.S.O. en B.M.T.
Het betreft hier de toerekening op basis van uren-verantwoording. Hierbij valt
niet alleen te denken aan interviews met de betrokken functionarissen, maar
ook aan het overleg in de medezeggenschapscommissie, stuur- en werkgroep.
Voor deze kosten is geen dekking aanwezig binnen de begroting van de D.S.O. en
het B.M.T. Tot nu toe is ten behoeve van de inventarisatiefase in dit kader
reeds een bedrag van 125.000,-- besteed. Uitgaande van een duur van het onder
zoek van 9 maanden kunnen deze zogenaamde interne kosten in totaliteit op cir
ca 350.000,worden geraamd. In totaal zal het organisatie-onderzoek derhal
ve naar raming 680.000,-- kosten.
Wij stellen U voor de dekking van de aan dit organisatie-onderzoek ver
bonden kosten, totaal 680.000,--, als volgt te regelen:
ji. de kosten van het bureau Twijnstra Gudde N.V. (ad 330.000,--) te dekken
ten laste van de algemene middelen (adviezen gemeentebestuur);
b. de zogenaamde interne D.S.O.-kosten te dekken door middel van een verhoging
van de taakstelling van het herwaarderingsonderzoek met 65.000,-- per jaar
(uitgegaan is van een afschrijving van de totale kosten ad 350.000,-- in
10 jaar, rente 8,5%).
Onder de mededeling, dat de Commissie voor het Grondbedrijf is gehoord,
stellen wij U voor akkoord te gaan met de inschakeling van het bureau Twijn
stra Gudde N.V. ten behoeve van het organisatie-onderzoek in de R.O. sector
overeenkomstig de ingediende offerte, de kosten te dekken zoals hiervoor is
gesteld en te besluiten overeenkomstig bijgaand ontwerp-besluit.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
G. de Vries loco-burgemeester.
W.3.G. Reumer
Secretaris.