A-l Par. 4. BELEIDSSECTOR ONDERWIJS. A. Onderwijsbeleid. Pa 161. Kan het college een planning geven m.b.t. de behandeling van de Raamr nota Onderwijsbeleid en de bijbeho rende deelnota's in de diverse in spraak-organen, de commissie-onder wijs en de Raad? Pa 162. In het beleidsplan is het gestelde in het collegeprogram blz. 18 m.b.t openbaar onderwijs en externe demo cratisering niet nader uitgewerkt. Kan het college alsnog weergeven wat zij bedoelt met interne en ex terne democratisering, en waarom dit niet in het beleidsplan is uit gewerkt? Pa 163. In het beleidsplan wordt geen uitwer king gegeven van het gestelde in het collegeprogram blz. 18, algemeen: Welke uitbreiding van activiteiten zijn gerealiseerd m.b.t. roldoorbre- kend onderwijs? Is het college ook van mening dat onderwijsprojecten gericht tegen fascistische tendenzen en ontwikke lingen in de samenleving belangrijk kunnen bijdragen aan de bestrijding van maatschappelijke discriminatie? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe denkt het college derge lijke projecten te stimuleren? 161. In de besloten vergadering van de Commissie voor Onderwijs van 20 januari 1983 is aandacht geschonken aan de procedure m.b.t. behandeling van de concept-Raamnota Onderwijsbe leid. De nota is inmiddels met een positief advies van de Commissie en een voorstel m.b.t. de verdere proce dure aan ons voorgelegd. In februari zal de nota - met verzoek om commentaar voor 1 juli 1983 - aan het onderwijsveld worden toegezonden. In het najaar zullen de ontvangen re acties worden verwerkt in een defini tieve nota, die voor 1 januari 198A- ter vaststelling aan Uw Raad zal wor den toegezonden. 162. Onder interne democratisering ver staan wij het bevorderen van een gro tere betrokkenheid bij en invloed op het onderwijs van de direct belang hebbenden (i.e. de ouders, leerkrach ten en leerlingen). Onder externe de mocratisering verstaan wij het verbe teren van de doorstromings- en over gangsmogelijkheden tussen de ver schillende scholen en schooltypen met name van educatief achtergestelden De uitwerking van beide principes valt naar onze mening buiten het ka der van het jaarlijkse beleidsplan doch is vermeld in de zeer recente lijk door ons vastgestelde Concept raamnota Onderwijsbeleid. 163. Naast de in het verslag van de Com missie van Rapporteurs behorende bij het beleidsplan 1982-1986 vermelde activiteiten (vraag 165) zijn geen verdere activiteiten m.b.t. roldoor- brekend onderwijs gerealiseerd. In de onlangs geïnstalleerde Commis sie voor Emancipatieaangelegenheden is besloten de aandacht in eerste in stantie te richten op de sector On derwijs zoals ook is aangegeven in de emancipatienota Het onderwijs dient zich naar onze mening niet te beperken tot kennis verwerving alleen, maar tevens te richten op belangrijke maatschappe lijke verschijnselen en problemen. De realisering van deze maatschappe lijke doelstelling in de dagelijkse onderwijspraktijk impliceert uiter aard tevens de bestrijding van maat schappelijke discriminatie. Een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 28