A-l
Par. 4. BELEIDSSECTOR ONDERWIJS.
A. Onderwijsbeleid.
Pa 161. Kan het college een planning geven
m.b.t. de behandeling van de Raamr
nota Onderwijsbeleid en de bijbeho
rende deelnota's in de diverse in
spraak-organen, de commissie-onder
wijs en de Raad?
Pa 162. In het beleidsplan is het gestelde
in het collegeprogram blz. 18 m.b.t
openbaar onderwijs en externe demo
cratisering niet nader uitgewerkt.
Kan het college alsnog weergeven
wat zij bedoelt met interne en ex
terne democratisering, en waarom
dit niet in het beleidsplan is uit
gewerkt?
Pa 163. In het beleidsplan wordt geen uitwer
king gegeven van het gestelde in het
collegeprogram blz. 18, algemeen:
Welke uitbreiding van activiteiten
zijn gerealiseerd m.b.t. roldoorbre-
kend onderwijs?
Is het college ook van mening dat
onderwijsprojecten gericht tegen
fascistische tendenzen en ontwikke
lingen in de samenleving belangrijk
kunnen bijdragen aan de bestrijding
van maatschappelijke discriminatie?
Zo nee, waarom niet?
Zo ja, hoe denkt het college derge
lijke projecten te stimuleren?
161. In de besloten vergadering van de
Commissie voor Onderwijs van 20
januari 1983 is aandacht geschonken
aan de procedure m.b.t. behandeling
van de concept-Raamnota Onderwijsbe
leid. De nota is inmiddels met een
positief advies van de Commissie en
een voorstel m.b.t. de verdere proce
dure aan ons voorgelegd.
In februari zal de nota - met verzoek
om commentaar voor 1 juli 1983 - aan
het onderwijsveld worden toegezonden.
In het najaar zullen de ontvangen re
acties worden verwerkt in een defini
tieve nota, die voor 1 januari 198A-
ter vaststelling aan Uw Raad zal wor
den toegezonden.
162. Onder interne democratisering ver
staan wij het bevorderen van een gro
tere betrokkenheid bij en invloed op
het onderwijs van de direct belang
hebbenden (i.e. de ouders, leerkrach
ten en leerlingen). Onder externe de
mocratisering verstaan wij het verbe
teren van de doorstromings- en over
gangsmogelijkheden tussen de ver
schillende scholen en schooltypen met
name van educatief achtergestelden
De uitwerking van beide principes
valt naar onze mening buiten het ka
der van het jaarlijkse beleidsplan
doch is vermeld in de zeer recente
lijk door ons vastgestelde Concept
raamnota Onderwijsbeleid.
163. Naast de in het verslag van de Com
missie van Rapporteurs behorende bij
het beleidsplan 1982-1986 vermelde
activiteiten (vraag 165) zijn geen
verdere activiteiten m.b.t. roldoor-
brekend onderwijs gerealiseerd.
In de onlangs geïnstalleerde Commis
sie voor Emancipatieaangelegenheden
is besloten de aandacht in eerste in
stantie te richten op de sector On
derwijs zoals ook is aangegeven in de
emancipatienota
Het onderwijs dient zich naar onze
mening niet te beperken tot kennis
verwerving alleen, maar tevens te
richten op belangrijke maatschappe
lijke verschijnselen en problemen.
De realisering van deze maatschappe
lijke doelstelling in de dagelijkse
onderwijspraktijk impliceert uiter
aard tevens de bestrijding van maat
schappelijke discriminatie. Een