4-2 P 164. Op welke wijze denkt het college te bewerkstelligen dat het vredesonder- wijs overeenkomstig het collegepro gram wordt opgenomen in de SWP van de basisscholen en in de onderwijs- leersituaties van het V.O. Pa 165. Steeds meer dienstweigeraars willen dat de invulling van hun vervangen de dienstplicht samenhangt met hun motieven tot weigering, m.a.w. dat zij "vredeswerk" willen verrichten. Is het college bereid om in dit ka der aanstelling van dienstweigeraars te bevorderen bij de ontwikkeling van een gemeentelijke vredespolitiek, waarbij b.v. gedacht kan worden aan het op poten zetten van vredesonder- wi js? P 166. In het beleidsplan 83-87 zijn voor alsnog geen financiële middelen op genomen om de uitkomsten van het Grewelproject na 1985 om te zetten in beleid. In hoeverre verhoudt zich dit met het uitgangspunt in het col legeprogram waarin dit wel wordt aangekondigd? afzonderlijke projectmatige aanpak achten wij niet noodzakelijk. 164/ Wij zullen op korte termijn in over- 165. leg treden met de onderwijsorganisa ties en instanties om te bezien op welke wijze een project kan worden opgezet op de vredesopvoeding in het onderwijs gestalte te geven. Wij zullen ons daarbij ook beraden op de vraag in hoeverre eventueel in de personele sfeer extra voorzieningen nodig zijn. 166. Gezien de financiële situatie van de gemeente hebben wij geen mogelijkhe den kunnen vinden om financiële mid delen voor dit onderwerp vrij te maken Overigens zijn wij van oordeel dat vergroting van de zorgbreedte een regulier aandachtspunt behoort te zijn in de schoolwerkplanontwikkeling, Wij zullen bevorderen dat de resulta ten van het project verspreid worden over de Leeeuwarder basisscholen, teneinde hen de nodige handreikingen te bieden. P 167. Hoe denkt het college over het enta meren- van een openbare school met specifieke identiteit (Montessori- Oena) zoals die ook in diverse ande re gemeenten (b.v. Haarlemmermeer) als openbare school zijn gesticht? 167. Wij zijn voornemens binnenkort een discussie op gang te brengen over de schoolgrenzen voor het openbaar on derwijs. In relatie hiermee zou be zien kunnen worden op welke wijze een openbare zgn. "traditionele vernieu wingsschool" gerealiseerd zou kunnen worden. P Pa 168. Op welke wijze kunnen welke maatre gelen verwacht worden m.b.t. de be vordering van leef-, speel- en on derwijsmogelijkheden in wijken met een achterstandssituatie? (zie collegeprogram) 168. In de uitvoeringsplannen in het kader van de I.S.R. wordt onder meer aan dacht geschonken aan maatregelen die de leef- en speelmogelijkheden in wij ken met een achterstandssituatie ver groten. Daarnaast kan in voorkomende gevallen een beroep worden gedaan op middelen uit de stelpost voor aanleg van speel- en groenvoorzieningen. In het beleidsplan zijn (m.i.v. 1985) gelden uitgetrokken t.b.v. het aan stellen van twee stimuleringskrachten voor het onderwijs aan kinderen uit achterstandssituaties 4-3 In hoeverre heeft het overleg ge stalte gekregen tussen de gemeente, de hoofden van scholen en schoolbe sturen van het Bijzonder Onderwijs? '0. B. Onderwijs aan anderstaligen. Wanneer kunnen we de benoeming van de coördinerend leerkracht van de Internationale Schakelklas (ISK) verwachten om tijdig de start van de ISK te kunnen voorbe reiden? Zijn de overige Friese gemeenten op de hoogte gesteld van de start van de ISK en hoe is dan de even tuele reactie? Voorts is gedurende een aantal jaren reeds een post in de begroting op genomen voor het onderwijsopbouwwerk t.b.v. het project Onderwijs Samenleving. 169. Meerdere malen per schooljaar vindt tussen de hoofden en hoofdieidsters van de openbare lagere en kleuter scholen in Leeuwarden enerzijds en het bevoegd gezag van deze scholen in casu het gemeentebestuur ander zijds overleg plaats. Teneinde dit overleg goed te doen verlopen wordt in overleg met een delegatie van ge ringe omvang van de hoofden en hoofdleidsters ruimschoots tevoren een agenda samengesteld, aan de hand waarvan het uiteindelijke "hoofdenoverleg" wordt gevoerd. Bij ons college bestaat de indruk, dat de wijze waarop het hoofdenover leg gevoerd wordt, bijdraagt tot een goede relatie tussen de open bare scholen en het bevoegd gezag. Tussen de besturen van de in Leeu warden gevestigde bijzondere kleuter en lagere scholen en ons college vindt ook regelmatig overleg plaats. Dit overleg leidt ertoe, dat - ge geven de vrijheid van onderwijs - tussen het openbaar- en bijzonder onderwijs een goede afstemming m. b.t. gemeenschappelijke onder werpen wordt gerealiseerd. 170. Het ligt in de bedoeling om per 1 augustus 1983 een begin te maken met de Internationale Schakelklas. Teneinde dit begin zo optimaal mo gelijk te doen verlopen is door ons college een "brede" begeleidings groep samengesteld. Naast de zorg voor een optimale start heeft deze werkgroep ten doel een klankbord te zijn voor diegenen die ten behoeve van de internatio nale schakelklas werkzaam zullen zijn. 59.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 29