4-2
P 164. Op welke wijze denkt het college te
bewerkstelligen dat het vredesonder-
wijs overeenkomstig het collegepro
gram wordt opgenomen in de SWP van
de basisscholen en in de onderwijs-
leersituaties van het V.O.
Pa 165. Steeds meer dienstweigeraars willen
dat de invulling van hun vervangen
de dienstplicht samenhangt met hun
motieven tot weigering, m.a.w. dat
zij "vredeswerk" willen verrichten.
Is het college bereid om in dit ka
der aanstelling van dienstweigeraars
te bevorderen bij de ontwikkeling
van een gemeentelijke vredespolitiek,
waarbij b.v. gedacht kan worden aan
het op poten zetten van vredesonder-
wi js?
P 166. In het beleidsplan 83-87 zijn voor
alsnog geen financiële middelen op
genomen om de uitkomsten van het
Grewelproject na 1985 om te zetten
in beleid. In hoeverre verhoudt zich
dit met het uitgangspunt in het col
legeprogram waarin dit wel wordt
aangekondigd?
afzonderlijke projectmatige aanpak
achten wij niet noodzakelijk.
164/ Wij zullen op korte termijn in over-
165. leg treden met de onderwijsorganisa
ties en instanties om te bezien op
welke wijze een project kan worden
opgezet op de vredesopvoeding in het
onderwijs gestalte te geven.
Wij zullen ons daarbij ook beraden op
de vraag in hoeverre eventueel in de
personele sfeer extra voorzieningen
nodig zijn.
166. Gezien de financiële situatie van de
gemeente hebben wij geen mogelijkhe
den kunnen vinden om financiële mid
delen voor dit onderwerp vrij te
maken
Overigens zijn wij van oordeel dat
vergroting van de zorgbreedte een
regulier aandachtspunt behoort te
zijn in de schoolwerkplanontwikkeling,
Wij zullen bevorderen dat de resulta
ten van het project verspreid worden
over de Leeeuwarder basisscholen,
teneinde hen de nodige handreikingen
te bieden.
P 167. Hoe denkt het college over het enta
meren- van een openbare school met
specifieke identiteit (Montessori-
Oena) zoals die ook in diverse ande
re gemeenten (b.v. Haarlemmermeer)
als openbare school zijn gesticht?
167. Wij zijn voornemens binnenkort een
discussie op gang te brengen over de
schoolgrenzen voor het openbaar on
derwijs. In relatie hiermee zou be
zien kunnen worden op welke wijze een
openbare zgn. "traditionele vernieu
wingsschool" gerealiseerd zou kunnen
worden. P
Pa 168. Op welke wijze kunnen welke maatre
gelen verwacht worden m.b.t. de be
vordering van leef-, speel- en on
derwijsmogelijkheden in wijken met
een achterstandssituatie?
(zie collegeprogram)
168. In de uitvoeringsplannen in het kader
van de I.S.R. wordt onder meer aan
dacht geschonken aan maatregelen die
de leef- en speelmogelijkheden in wij
ken met een achterstandssituatie ver
groten. Daarnaast kan in voorkomende
gevallen een beroep worden gedaan op
middelen uit de stelpost voor aanleg
van speel- en groenvoorzieningen.
In het beleidsplan zijn (m.i.v. 1985)
gelden uitgetrokken t.b.v. het aan
stellen van twee stimuleringskrachten
voor het onderwijs aan kinderen uit
achterstandssituaties
4-3
In hoeverre heeft het overleg ge
stalte gekregen tussen de gemeente,
de hoofden van scholen en schoolbe
sturen van het Bijzonder Onderwijs?
'0.
B. Onderwijs aan anderstaligen.
Wanneer kunnen we de benoeming
van de coördinerend leerkracht
van de Internationale Schakelklas
(ISK) verwachten om tijdig de
start van de ISK te kunnen voorbe
reiden?
Zijn de overige Friese gemeenten
op de hoogte gesteld van de start
van de ISK en hoe is dan de even
tuele reactie?
Voorts is gedurende een aantal jaren
reeds een post in de begroting op
genomen voor het onderwijsopbouwwerk
t.b.v. het project Onderwijs
Samenleving.
169. Meerdere malen per schooljaar vindt
tussen de hoofden en hoofdieidsters
van de openbare lagere en kleuter
scholen in Leeuwarden enerzijds en
het bevoegd gezag van deze scholen
in casu het gemeentebestuur ander
zijds overleg plaats. Teneinde dit
overleg goed te doen verlopen wordt
in overleg met een delegatie van ge
ringe omvang van de hoofden en
hoofdleidsters ruimschoots tevoren
een agenda samengesteld, aan de
hand waarvan het uiteindelijke
"hoofdenoverleg" wordt gevoerd.
Bij ons college bestaat de indruk,
dat de wijze waarop het hoofdenover
leg gevoerd wordt, bijdraagt tot
een goede relatie tussen de open
bare scholen en het bevoegd gezag.
Tussen de besturen van de in Leeu
warden gevestigde bijzondere kleuter
en lagere scholen en ons college
vindt ook regelmatig overleg plaats.
Dit overleg leidt ertoe, dat - ge
geven de vrijheid van onderwijs -
tussen het openbaar- en bijzonder
onderwijs een goede afstemming
m. b.t. gemeenschappelijke onder
werpen wordt gerealiseerd.
170. Het ligt in de bedoeling om per
1 augustus 1983 een begin te maken
met de Internationale Schakelklas.
Teneinde dit begin zo optimaal mo
gelijk te doen verlopen is door ons
college een "brede" begeleidings
groep samengesteld.
Naast de zorg voor een optimale
start heeft deze werkgroep ten doel
een klankbord te zijn voor diegenen
die ten behoeve van de internatio
nale schakelklas werkzaam zullen
zijn.
59.