Waarom kiest het college voor bi-
cultureel onderwijs aan Turkse en
Marokkaanse kinderen, en niet voor
bv. intercultureel onderwijs aan
scholen met veel leerlingen van
culturele minderheden?
Tengevolge van de instelling van
deze werkgroep kan de benoeming van
een zogenaamd coördinerend leer
kracht vooralsnog achterwege blijven
Terzake worden wij ook met een aan
tal financiële beperkingen gecon
fronteerd.
Wij overwegen wel - ingevolge de
ISK in de nabije toekomst in omvang
zal zijn toegenomen - bij het
ministerie van Onderwijs en Weten
schappen te bepleiten tot de aan
stelling van een coördinator/trice
te mogen overgaan.
Binnenkort zullen wij de overige
Friese gemeenten in kennis stellen
van het feit, dat per 1-8-1983 in
Leeuwarden een Internationale
Schakelklas van start gaat.
171. Onder bi-cultureel onderwijs moet
worden verstaan het onderwijs in
de eigen taal en cultuur (het zgn.
E.T.C.-onderwijs) waarvoor - af
hankelijk van de aantallen anders
talige leerlingen - van rijkswege
faciliteiten worden verstrekt. Het
E.T.C.-onderwijs is o.m. voor de
ontwikkeling van de eigen identiteit
van de anderstalige leerlingen extra
van belang.
Een bijkomstig aspect is dat als de
kinderen hun eigen taal goed spreken
ze ook beter in staat zullen zijn de
nederlandse taal te leren.
Onder intercultureel onderwijs moet
worden verstaan die vorm van onder
wijs waarbij de wederzijdse accul
turatie voorop staat, d.w.z. het
kennisnemen, leren respecteren/
waarderen van eikaars culturen;
dit komt tot uiting bij b.v. het
vak wereldoriëntatie.
Aan beide vormen wordt dus aandacht
besteed; ons streven is erop gericht
om bij de schoolwerkplanontwikkeling
beide aspecten te integreren in het
totale schoolwerkplan.
4-5
172. Wat zijn de onderwijskundige argu
menten voor concentratie van E.T.C.
onderwijs in de Plataanschool?
172. Het aantal anderstalige leerlingen
per school is over het algemeen zo
gering, dat geen aanspraak kan worden
gemaakt op de van rijkswege verstrek
te faciliteiten in de personele sfeer.
In een aantal gevallen zou gedurende
slechts één enkele schooltijd per
week een leerkracht voor het onder
wijs in eigen taal en cultuur (ETC)
kunnen worden aangetrokken.
In die gevallen zou dan aan kinderen
uit de leerjaren 1 tot en met 6 les
moeten worden gegeven.
Teneinde nu het E.T.C. onderwijs op
een onderwijskundig verantwoorde
wijze te doen plaatsvinden is be
sloten de betreffende kinderen gedu
rende een of meerdere schooljaren
per week te concentreren op één
school opdat op deze wijze gedurende
een zo groot mogelijk aantal school
tijden en zo gedifferentieerd mogelijk
E.T.C. onderwijs kan worden gegeven.
173. Wat is de reden om voor allochtone
kinderen in de stad vervoersvoor
zieningen te creëren?
173. De allochtone kinderen zijn in soms
zeer kleine aantallen per groep over
vele scholen in de stad verspreid.
Deze kleine aantallen maken het niet
mogelijk, dat - rekening houdend met
de faciliteitenregeling die door de
minister van Onderwijs en Wetenschap
pen is vastgesteld - aan al deze
scholen leerkrachten kunnen worden
verbonden die het onderwijs in eigen
taal en cultuur (E.T.C.) kunnen ver
zorgen
Teneinde het E.T.C. onderwijs qua
omvang en inhoud enige gestalte te
geven is in overleg met alle be
trokkenen besloten deze vorm van
onderwijs vooralsnog te concentreren
tot één openbare school. Om ook die
kinderen, die niet in de directe na
bijheid van de school wonen de ge
legenheid te geven deze lessen te
volgen is besloten over te gaan tot
het creëren van een vervoersvoor
ziening