Waarom kiest het college voor bi- cultureel onderwijs aan Turkse en Marokkaanse kinderen, en niet voor bv. intercultureel onderwijs aan scholen met veel leerlingen van culturele minderheden? Tengevolge van de instelling van deze werkgroep kan de benoeming van een zogenaamd coördinerend leer kracht vooralsnog achterwege blijven Terzake worden wij ook met een aan tal financiële beperkingen gecon fronteerd. Wij overwegen wel - ingevolge de ISK in de nabije toekomst in omvang zal zijn toegenomen - bij het ministerie van Onderwijs en Weten schappen te bepleiten tot de aan stelling van een coördinator/trice te mogen overgaan. Binnenkort zullen wij de overige Friese gemeenten in kennis stellen van het feit, dat per 1-8-1983 in Leeuwarden een Internationale Schakelklas van start gaat. 171. Onder bi-cultureel onderwijs moet worden verstaan het onderwijs in de eigen taal en cultuur (het zgn. E.T.C.-onderwijs) waarvoor - af hankelijk van de aantallen anders talige leerlingen - van rijkswege faciliteiten worden verstrekt. Het E.T.C.-onderwijs is o.m. voor de ontwikkeling van de eigen identiteit van de anderstalige leerlingen extra van belang. Een bijkomstig aspect is dat als de kinderen hun eigen taal goed spreken ze ook beter in staat zullen zijn de nederlandse taal te leren. Onder intercultureel onderwijs moet worden verstaan die vorm van onder wijs waarbij de wederzijdse accul turatie voorop staat, d.w.z. het kennisnemen, leren respecteren/ waarderen van eikaars culturen; dit komt tot uiting bij b.v. het vak wereldoriëntatie. Aan beide vormen wordt dus aandacht besteed; ons streven is erop gericht om bij de schoolwerkplanontwikkeling beide aspecten te integreren in het totale schoolwerkplan. 4-5 172. Wat zijn de onderwijskundige argu menten voor concentratie van E.T.C. onderwijs in de Plataanschool? 172. Het aantal anderstalige leerlingen per school is over het algemeen zo gering, dat geen aanspraak kan worden gemaakt op de van rijkswege verstrek te faciliteiten in de personele sfeer. In een aantal gevallen zou gedurende slechts één enkele schooltijd per week een leerkracht voor het onder wijs in eigen taal en cultuur (ETC) kunnen worden aangetrokken. In die gevallen zou dan aan kinderen uit de leerjaren 1 tot en met 6 les moeten worden gegeven. Teneinde nu het E.T.C. onderwijs op een onderwijskundig verantwoorde wijze te doen plaatsvinden is be sloten de betreffende kinderen gedu rende een of meerdere schooljaren per week te concentreren op één school opdat op deze wijze gedurende een zo groot mogelijk aantal school tijden en zo gedifferentieerd mogelijk E.T.C. onderwijs kan worden gegeven. 173. Wat is de reden om voor allochtone kinderen in de stad vervoersvoor zieningen te creëren? 173. De allochtone kinderen zijn in soms zeer kleine aantallen per groep over vele scholen in de stad verspreid. Deze kleine aantallen maken het niet mogelijk, dat - rekening houdend met de faciliteitenregeling die door de minister van Onderwijs en Wetenschap pen is vastgesteld - aan al deze scholen leerkrachten kunnen worden verbonden die het onderwijs in eigen taal en cultuur (E.T.C.) kunnen ver zorgen Teneinde het E.T.C. onderwijs qua omvang en inhoud enige gestalte te geven is in overleg met alle be trokkenen besloten deze vorm van onderwijs vooralsnog te concentreren tot één openbare school. Om ook die kinderen, die niet in de directe na bijheid van de school wonen de ge legenheid te geven deze lessen te volgen is besloten over te gaan tot het creëren van een vervoersvoor ziening

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 30