Voorts achten wij het niet juist er .an uit te gaan dat alle opleidingen aan ce bestuursschool altijd een gemeente,.oeiang dienen. Naar onze mening dienen op leidingen aan de bestuursschool oo< getoetst te worden aan de hierboven vermelde criteria Verder beveelt het Centraal Orgaan aan artikel d-, lid 2, zodanig te wijzigen dat de stuaietermijn in normale gevallen slechts met één jaar kan worden verlengd en slechts in bijzondere gevallen daarna nogmaals kan worden verlengd. Deze wij ziging sluit overigens aan bij de reeds in deze gemeente bestaande praktijk. Wat betreft het beleid met betrekking tot het toekennen van studiefaciliteiten meent het Centraal Orgaan dat net zinvol zou kunnen zijn een studieplan op te stellen, waardoor het begrip dienstbelang, waaraan aanvragen om toekenning van studiefaciliteiten dienen te worden getoetst, als het ware wordt geobjectiveerd. In het plan zou kunnen worden vastgelegd aan hoeveel ambtenaren tegelijkertijd studiefaciliteiten kunnen worden verleend. Verder gaat het Centraal Orgaan nog in op de duur van het studieverlof te verlenen aan amDtenaren die in eigen tijd een studie volgen. Hst Centraal Orgaan meent dat als richtsnoer zou kunnen geiden dat als een normale studiedruk naast een LO-urige werkweek kan worden beschouwd 10 a 15 uren per week voor het volgen van lessen en studie thuis buiten de dienstij Alhoewel wij vermoeden dat de opstelling van een studieplan, zoals dat het Centraal Orgaan voor ogen staat, in de praktijk niet eenvoudig zal zijn spreekt de gedachte ons wel aan. Wij achten het dan ook gewenst in elk geval vast te leggeij dat wij kunnen bepalen aan hoeveel ambtenaren tegelijkertijd studiefaciliteiten kunnen worden verleend. Zulks kan naar onze mening door opname van een betreffend artikel in het Uitvoeringsvoorschrift, als bedoeld in artikel 12 van de Verorde ning studiefaciliteiten. Teneinde problemen bij de toepassing op in deeltijd werkzame ambtenaren zo veel mogelijk te voorkomen beveelt het Centraal Orgaan invoering van de begrip pen volledige betrekking -een betrekking waarvan de arbeidsduur gemiddeld -0 uren per week bedraagt- en werkdag aan. De aanbevolen wijzigingen sluiten aan bij de in deze gemeente reeds bestaande praktijk met betrekking tot de in deel tijd werkzame ambtenaren, op één uitzondering na. Deze uitzondering betreft de hoogte van de studiekostenvergoeding. Thans ontvangt krachtens de geldende verordening de in deeltijd werkzame ambtenaar een volledige studiekostenvergoe ding; volgens de aanbevolen redactie van artikel 7, lid 2, zal de in deeltijd werkzame ambtenaar een vergoeding ontvangen in evenredigheid tot het aantal uren van een dO-urige betrekking. Enerzijds achten wij de door het Centraal Orgaan voorgestelde vergoeding naar evenredigheid juist, anderzijds zijn wij van oordeel dat hierdoor ons streven om deeltijdarbeid te bevorderen kan worden belemmerd. Dit aspect krijgt nog een zwaarder accent in het licht van de zich steeds duide lijker aftekenende tendens om in de naaste toekomst nieuwe functies voor een geringer aantal uren dan dO aan te bieden. Uiteraard dient hierbij ook overwogen te worden dat de hoogte van de studiekosten niet wordt beïnvloed door het aantal arbeidsuren Hoewel wij in eerste instantie meenden een billijke oplossing te hebben ce- vonaen door ambtenaren die een betrekking van 32 of meer uren vervullen een vol ledige studiekostenvergoeding te verlenen en de verlaging naar evenredigheid slechts van toepassing te deen zijn cp ambtenaren die een betrekking van minder dan 32 uren vervullen, hebben wij uiteindelijk toch gemeend, mede naar aanleiding van een daaromtrent door de emancipatiecommissie uitgebracht advies, dat het de voorkeur verdient om ook de in deeltijd werkzame ambtenaren een volledige studie- kostenvergoeding te geven. Voor de goede orde merken wij op dat naar ons oordeel het studieverlof voor in deeltijd werkzame ambtenaren wel in alle gevallen dient te worden verlaagd in evenredigheid tot een dO-urige betrekking daar deze ambtenaren in vergelijking mer hun voer do uren werkzame collega's ook meer tijd voor hun studie ter oeschikking hebben Het voorstel zoals dat thans voorligt, wijkt af van de aanbevelingen van het Centraal Orgaan, zodat wij terzake overleg hebben gevoerd met de plaatselijke organisaties van overheidspersoneel. Zij hebben zich met ons voorstel kunnen verenigen, waarbij echter wel dient te worden opgemerkt, dat wij in ons voorstel toen nog uitgingen van een evenredige vermindering van de studiekosten voor ambtenaren die minder dan 32 uur per week werkten. Aangezien de organisaties dat voorstel reeds als een gunstige afwijking van de aanbeveling van het Centraal Orgaan hebben gewaardeerd, valt aan te nemen dat zij zich evenmin zullen verzetten tegen het toekennen van een volledige studiekostenvergoeding aan in deeltijd werkende ambtenaren, zodat wij op dit punt geen nader overleg met hen hebben gevoerd. Onder de mededeling dat het onderhavige voorstel eveneens de instemming van de emancipatiecommissie heeft, geven wij U in overweging over te gaan tot vaststelling van bijgevoegd ontwerp-besluit. C. de Vries mr H.A. Lassche loco-Secretaris Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, loco-Burgemeester.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 528