11-4 4. Hoeveel mensen zijn i.v.m. schuldproblemen door de Sociale Dienst door verwezen naar de Volkscredietbank? 5. Kunt u een indicatie geven van de gemiddelde schuldenlast (voor zover bekend) van mensen met een uitkering op het niveau van de algemene bijstandswet? 6. Is er sprake van een toenemende schuldenlast nu de uitkeringen steeds meer achterblijven bij de stijgende kosten van levens onderhoud? In aansluiting op de vorige vraag: 7. Blijkens publicaties van o.a. de directeur van de GSD worden de sociale diensten in toenemen de mate geconfronteerd met mensen die in een sociaal en financieel uitzichtloze situatie terecht komen. Bent u niet met ons van mening dat het de hoog ste tijd is dat gemeenteraden (c.q. de Leeuwarder gemeenteraad) als uitkeringsinstantie uitspre ken (uitspreekt) dat de uitkering op grond van de ABW/RWW op een onaanvaardbaar laag niveau liggen? 3. Wij kunnen niet uitspreken dat er nooit zodanige verlagingen worden toegepast dat cliënten beneden he "bijstandsniveau" terecht komen, Zulks zou strijdig zijn met de wettelijke bepalingen en de daar- uit voortgevloeide jurisprudentie 4. Hiervan wordt geen registratie bijgehouden. Bekend is echter, dat de Volkskredietbank wordt geconfronteerd met een toenemend aantal verzoeken om schuldsa nering. 5/6. Bij de G.S.D. wordt geen reqistra tie bijgehouden van de overcre- diteringssituatie van uitkerings gerechtigden. Het is evenwel be kend dat overcrediteringssitua- ties niet uitsluitend kenmerkend zijn voor de lage inkomensgroeper De hoogte van het inkomen als zo danig is niet zonder meer een verklaring voor het ontstaan van schulden. 7. Hoewel wij met de vraagsteller va mening zijn dat de uitkeringen op grond van de A.B.W./R.W.W. op een laag niveau liggen, achten wij het, mede gelet op de sociaal economische situatie in ons land, niet zinvol uit te spreken dat de C hoogte van de uitkeringen onaan vaardbaar laag is. Pa 319. 1, 3. Hoeveel keer werd in het afge lopen jaar in het kader van de R.W.W., de A.B.W. en de W.W.V. een zgn. strafkorting toegepast? Op grond van welke criteria werd deze strafkorting toegepast? Heeft het niet of onvoldoende nakomen van de sollicitatie plicht hierbij ook een rol ge speeld? Is het college niet met ons van mening, dat -in een tijd waarin het aantal openstaande vaca tures slechts een zeer gering percentage is van het aantal mensen dat zich aanbiedt op de arbeidsmarkt. gen sollicitatie plicht onaanvaardbaar is uit sociaal oogpunt? 319. 1. Het aantal malen dat in het afge lopen jaar een zgn. strafkorting werd toegepast bedraagt: W.W.V.241 R.W.W.: 158 A.B.W.12. 2. Er wordt onderscheid gemaakt tussen enerzijds gedragingen welke tot gevolg hebben dat een onnodig (langer) beroep op een uitkering wordt gedaan en ander zijds gedragingen die niet de dun' en/of het karakter van de werk loosheid bepalen, maar veeleer et schending van de verplichtingen, gesteld in het belang van een goede uitvoering van de wet in houden. 11-5 Zo ja, bent u bereid a) het afschaffen van de solli citatieplicht via de daarvoor geëigende kanalen te bewerk stelligen? b) de sollicitatieplicht niet langer te hanteren als een cri terium bij het korten. Bij eerstbedoelde gedragingen dient o.m. gedacht te worden aan ontslag door eigen toedoen of het ontbreken van de intentie om arbeid in dienstbetrekking te verrichten. Bij laatstvermelde gedragingen dient gedacht te worden aan o.rn, het niet tijdig inleveren van komstenformulieren en het niet ingeschreven staan bij het G.A.B. 3. De sollicitatie-activiteit is een van de criteria voor het beoor delen van de vraag of de intentie om arbeid in dienstbetrekking te verrichten aanwezig is. Daarbij wordt overigens niet al leen rekening gehouden met het aantal verrichte sollicitaties maar ook met de feitelijke herin- tredingsmogelijkheden die er voor betrokkene aanwezig kunnen worden geacht. 4. Wij achten de sollicitatieplicht niet onaanvaardbaar uit sociaal oogpunt; overigens verwijzen wij u naar het onder 3. van dit ant woord gestelde. Is er in het kader van het vrij willigerswerk ook een mogelijkheid voor mensen met een opleiding voor verpleegkundige of gezinsverzorg er/ster, om met behoud van uit kering in deze sector werkzaam te zijn? (zonder evenwel concurrentiever- valsenden verhoudingen te scheppen). Wat vindt het college van de ge dachte om uitkeringen productief te maken d.m.v. het investeren van de uitkeringsgelden t.b.v. de werk gelegenheid? Ziet het college mogelijkheden om deze gedachte toe te passen bij het opknappen van het na-oorlogs woningbezit van het G.W.B.? Ziet het college mogelijkheden deze gedachte toe te passen op andere maatschappelijke sectoren b.v. Onderwijs, gezondheidszorg, sociaal- cultureel werk etc., en zo ja, welke? 320/ De door de gemeenteraad ingestelde 321. Commissie voor de Werkgelegenheid heeft ondermeer een aanvang gemaakt met het verrichten van onderzoek naar de mogelijkheden die er bestaan t.a.v. opvang en (her) inschakeling van niet-actievenHet bestuderen van en adviseren over de mogelijk heden van werkgelegenheidsobjecten waaraan deelgenomen kan worden door werklozen met behoud van hun uit kering, alsmede het zgn. "terug ploegen" van uitkeringen in loon, behoren tot de taakopdracht van een terzake ingestelde ambtelijke pro jectgroep. Wij verwachten dat de commissie ons hieromtrent nog voor het zomerreces zal adviseren. 2. Pa

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 56