15-4 P 369. Langzaam maar zeker gaan steeds meer overheidsinstanties over tot het in voeren van zgn. "sunset-budgettering" (vgl. ook de provincie Friesland met het stadsvernieuwingsfonds). Dit is een systeem, waarbij tegelijk met het oppakken van nieuwe taken de termijn wordt vastgesteld na het verstrijken waarvan de taak - tenzij de raad an ders beslist - weer wordt afgestoten. Dit systeem vergroot aanmerkelijk de flexibiliteit van de gemeente begroting en draagt tevens bij tot een permanente beleidsanalyse. Bent U bereid (meer) gebruik te ma ken van dit systeem, ook in de sub sidiesfeer? P 370. Bent U bereid een eenvoudig signa leringssysteem te ontwikkelen, waar mee aan de raad overschrijdingen on middellijk en met redenen omkleed van begrotingsposten worden meegedeeld? 369. Wij zullen ons hieromtrent nader be raden in het kader van het permanente en fundamentele herwaarderingsonder- zoek P 371 370. Gelet op de mate waarin kredieten overschreden worden en met het oog op de huidige belasting van het ambte lijk apparaat achten wij wijziging van het huidige signaleringssysteem op dit moment niet wenselijk o.q. mogelijk. Eerst na invoering van een aantal nieuwe administratieve hulpmiddelen (w.o. automatisering financiële ad ministratie) en van eventuele op te stellen richtlijnen m.b.t. de uitvoe ring van de jaarbegroting (bijv. ge faseerde of incidentele krediet-openifi achten wij het zinvol de ontwikkeling van een nieuw signaleringssysteem te overwegen. D 372 V 373 15-5 C. Financiële verhouding In ae aanvankelijke voorstellen op 371. basis van het wetsontwerp voor de nieuwe Financiële Verhoudingswet '84 was 84.000 inwoners een kri tische grens (schijf) bij de toe kenning van middelen uit het Ge meentefonds. In hoeverre is dat bij het aangepaste ontwerp nog het geval en welke consequenties heeft dat/kan dat hebben voor de gemeente Leeuwarden (vgl. bijv. de "wervings- aktie" van inwoners door de gemeente Smallingerland) Aanvankelijk was er inderdaad sprake van een kritische grens (schijf) van 84.000 inwoners. Naderhand is deze schijf in tweeën gesplitst en het be grip inwoners vervangen door woningen. De kritische grenzen liggen nu bij 30.000 resp. 84.000 woningen. De uiteindelijke gevolgen voor onze gemeente kunnen wij thans nog niet inschatten. Een vergelijking met de wervingsactie van Smallingerland is niet mogelijk, omdat deze actie valt onder de werkings sfeer van de Fin. Verhoudingswet 1960. Deze wet heeft namelijk het aantal inwoners als voornaamste basis Het ontwerp-Fin. Verhoudingswet 1984 hanteert de bebouwing als de voor naamste basis. Wat is op het moment van beantwoor ding van deze vraag bekend omtrent de kortingen op de algemene uitkering en de specifieke uitkeringen? Met circulaire d.d. 17-12-'82 nr. FV 82/U 1017 heeft de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken ons de uitwerking van de in het regeerakkoord voorgenomen korting op de gemeentefondsuitkering 1983 bekend gemaakt. Dit effect - met structurele doorwerking naar volgende jaren - bedraagt ruim 900.000,--. Op basis van de voor 1983 gekozen ver deling zal het effect van de in het regeerakkoord voorgenomen kortingen tot en met 1986 voor ons 5 a 6 mil joen bedragen. Voor wat betreft de kortingen op speci fieke uitkeringen heeft ons op dit moment nog geen nadere informatie be reikt. Waarop is de veronderstelling ge baseerd dat in de begroting uitge gaan kan worden van volledige rijks vergoeding voor de netto ten laste van de gemeente blijvende extra uit gaven als gevolg van de gestegen werk loosheid, terwijl nu nog steeds 10% van die kosten voor rekening van de gemeente blijven? 373/ De bedoelde veronderstelling is geba- 374. seerd op de volgende overwegingen: 1. de redelijkheid brengt mee dat de financiële gevolgen van een uitzon derlijke werkloosheid voor de over heid als landelijk probleem niet via een regeling die daarvoor niet was bedoeld gedeeltelijk ten laste van de gemeenten worden gebracht. 2. In de afgelopen jaren heeft het rijk reeds diverse maatregelen genomen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 67