15-4
P 369. Langzaam maar zeker gaan steeds meer
overheidsinstanties over tot het in
voeren van zgn. "sunset-budgettering"
(vgl. ook de provincie Friesland met
het stadsvernieuwingsfonds). Dit is
een systeem, waarbij tegelijk met het
oppakken van nieuwe taken de termijn
wordt vastgesteld na het verstrijken
waarvan de taak - tenzij de raad an
ders beslist - weer wordt afgestoten.
Dit systeem vergroot aanmerkelijk de
flexibiliteit van de gemeente
begroting en draagt tevens bij tot
een permanente beleidsanalyse.
Bent U bereid (meer) gebruik te ma
ken van dit systeem, ook in de sub
sidiesfeer?
P 370. Bent U bereid een eenvoudig signa
leringssysteem te ontwikkelen, waar
mee aan de raad overschrijdingen on
middellijk en met redenen omkleed van
begrotingsposten worden meegedeeld?
369. Wij zullen ons hieromtrent nader be
raden in het kader van het permanente
en fundamentele herwaarderingsonder-
zoek
P 371
370. Gelet op de mate waarin kredieten
overschreden worden en met het oog
op de huidige belasting van het ambte
lijk apparaat achten wij wijziging
van het huidige signaleringssysteem
op dit moment niet wenselijk o.q.
mogelijk.
Eerst na invoering van een aantal
nieuwe administratieve hulpmiddelen
(w.o. automatisering financiële ad
ministratie) en van eventuele op te
stellen richtlijnen m.b.t. de uitvoe
ring van de jaarbegroting (bijv. ge
faseerde of incidentele krediet-openifi
achten wij het zinvol de ontwikkeling
van een nieuw signaleringssysteem
te overwegen.
D 372
V 373
15-5
C. Financiële verhouding
In ae aanvankelijke voorstellen op 371.
basis van het wetsontwerp voor de
nieuwe Financiële Verhoudingswet
'84 was 84.000 inwoners een kri
tische grens (schijf) bij de toe
kenning van middelen uit het Ge
meentefonds. In hoeverre is dat
bij het aangepaste ontwerp nog het
geval en welke consequenties heeft
dat/kan dat hebben voor de gemeente
Leeuwarden (vgl. bijv. de "wervings-
aktie" van inwoners door de gemeente
Smallingerland)
Aanvankelijk was er inderdaad sprake
van een kritische grens (schijf) van
84.000 inwoners. Naderhand is deze
schijf in tweeën gesplitst en het be
grip inwoners vervangen door woningen.
De kritische grenzen liggen nu bij
30.000 resp. 84.000 woningen.
De uiteindelijke gevolgen voor onze
gemeente kunnen wij thans nog niet
inschatten.
Een vergelijking met de wervingsactie
van Smallingerland is niet mogelijk,
omdat deze actie valt onder de werkings
sfeer van de Fin. Verhoudingswet 1960.
Deze wet heeft namelijk het aantal
inwoners als voornaamste basis
Het ontwerp-Fin. Verhoudingswet 1984
hanteert de bebouwing als de voor
naamste basis.
Wat is op het moment van beantwoor
ding van deze vraag bekend omtrent
de kortingen op de algemene uitkering
en de specifieke uitkeringen?
Met circulaire d.d. 17-12-'82 nr.
FV 82/U 1017 heeft de Staatssecretaris
van Binnenlandse Zaken ons de uitwerking
van de in het regeerakkoord voorgenomen
korting op de gemeentefondsuitkering
1983 bekend gemaakt. Dit effect - met
structurele doorwerking naar volgende
jaren - bedraagt ruim 900.000,--.
Op basis van de voor 1983 gekozen ver
deling zal het effect van de in het
regeerakkoord voorgenomen kortingen
tot en met 1986 voor ons 5 a 6 mil
joen bedragen.
Voor wat betreft de kortingen op speci
fieke uitkeringen heeft ons op dit
moment nog geen nadere informatie be
reikt.
Waarop is de veronderstelling ge
baseerd dat in de begroting uitge
gaan kan worden van volledige rijks
vergoeding voor de netto ten laste
van de gemeente blijvende extra uit
gaven als gevolg van de gestegen werk
loosheid, terwijl nu nog steeds
10% van die kosten voor rekening van
de gemeente blijven?
373/ De bedoelde veronderstelling is geba-
374. seerd op de volgende overwegingen:
1. de redelijkheid brengt mee dat de
financiële gevolgen van een uitzon
derlijke werkloosheid voor de over
heid als landelijk probleem niet
via een regeling die daarvoor niet
was bedoeld gedeeltelijk ten laste
van de gemeenten worden gebracht.
2. In de afgelopen jaren heeft het rijk
reeds diverse maatregelen genomen