r.T\ v-.f* 15-8 15-9 gelopen jaren en de ongunstige economische situatie. D 381. Kan het college, gezien de thans bekend zijnde rentevoet- en loonkos tenontwikkeling aangeven wat de aard en de omvang van het verschil tussen de in het beleidsplan geplande finan ciële situatie en de thans te ver wachten financiële ontwikkeling zal zijn? D 382. Gezien de voortzettende rentedaling sinds juni 1982, overweegt het col lege de thans gehanteerde rentevoet van 10,5% naar beneden toe bij te stellen? Zo ja: welk percentage acht het college thans verantwoord en wat zijn hiervan de financiële conse quenties? P 383. De jaarrekeningen van diverse takken van dienst en de bijbehorende accoun tants-verklaringen komen met grote vertraging gereed. Aan gesubsidieerde instellingen wor den wel voorwaarden gesteld m.b.t. de termijn waarbinnen de jaarreke ning moet worden overgelegd. Een andere belangrijke factor is de migratie vanuit andere delen van Nederland naar Friesland. Met name dea factor is achtergebleven als gevolg van de huidige ongunstige economische situatie. Op dit moment is nog niet te overzien in hoeverre ten gevolge hiervan de geprognotiseerde bevolkingsontwikkeling van Leeuwarden aanpassing behoeft. Dit zal in provinciaal verband bekeken moeten worden bij de 5-jaarlijkse op stelling van het korte termijnplan in het kader van het provinciale Streek plan. In de aangekondigde Nota Volkshuisves ting voor Leeuwarden zal aan deze aan gelegenheid eveneens aandacht geschon ken moeten worden. 381/ 382. D 384-. P 385. 383. Het ontwerp-beleidsplan is gebaseerd op de veronderstelling van een rente voet van 10,5%. Voor wat betreft het jaar 1983 achten wij het op dit moment verantwoord hiervoor een gemiddeld percentage van 8,5 te hanteren; voor de jaren 1984 t/m 1987 gaan wij thans uit van 10%. Voor 1983 betekent dit een bruto- meevaller van ongeveer 0,9 miljoen. In verband met het in het beleidsplan gehanteerde onderuitputtingssysteem bedraagt dit voordeel netto 0,3 miljoen. In 1984 en volgende jaren bedraagt de meevaller 0,1 miljoen. De hieruit voortvloeiende financiële consequenties zullen, voor wat betreft 1983, bij de bijstelling van de begro ting 1983 als compensatie kunnen diene» voor de nadelen voortvloeiende uit de extra korting op de gemeentefondsuit keringen 1983. De rente meevaller voor de jaren 1964 e.v. zullen wij meenemen bij de op stelling van het beleidsplan 1984- 1988. Voor wat betreft de loonkostenontwik keling blijven wij er voorshands van uitgaan dat deze voor de gemeente buc-i gettair neutraal verloopt. De definitieve jaarrekeningen van enkele takken van dienst komen inder daad met vertraging gereed. In de betreffende gevallen wordt de ver traging ondermeer veroorzaakt door een grote werkdruk i.v.m. aanloop moeilijkheden bii automatisering en reorganisaties C 386. Pa 387. Is het, mede uit oogpunt van een goe de informatievoorziening, niet gewenst dat stringente, eisen worden gesteld en nageleefd m.b.t. de jaarrekeningen van de takken van dienst? E. Belastingen en heffingen. Welke gemeentelijke uitgaven worden (deels) gedekt door de opbrengst van gemeentelijke heffingen, belas tingen en retributies? En in hoeverre worden hierbij de kosten gedekt door de opbrengsten? Graag aan te geven in absolute be dragen. In "Binnenlands Bestuur" van 7 januari j1wordt melding gemaakt van een ver gelijkend onderzoek van de gemeente Til burg naar verschillen in heffingen, ta rieven e.d. in 21 grote gemeenten,waar onder Leeuwarden .Kunt U een exemplaar van de onderzoeksresultaten aan de fracties doen toekomen en tevens aangeven, welke beleidsconclusies door U uit deze resultaten worden getrokken? 384. Is het denkbaar dat in Leeuwarden belastingen of rechten worden gehe ven, (ex art. 273 e.v. van de Ge meentewet) op basis van een verorde ning, welke niet koninklijk is goed gekeurd? Is het college met ons van mening dat ook de gemeentelijke overheid in principe een beleid kan en mag voeren dat erop gericht is verschil len in bestedingsniveau te ver kleinen? Ons streven was en blijft er op ge richt de financiële informatie tijdi- ger te doen plaatsvinden dan tot nu toe. Wij zullen hieraan invulling trachten te geven op een wijze zoals naar voren komt in ons antwoord op vraag 387 (372) t.a.v. een tijdige signalering van kredietoverschrijdingen. Een overzicht is inzage gelegd. voor de aad ter 385. a b Een exemplaar van het "overzicht gemeente belastingen" ligt bij de stukken ter inzage. Het overzicht geeft slechts een op somming van de diverse belastingop brengsten, uitgedrukt in een op brengst per inwoner. Beleidsconclusies kunnen uit dit over zicht niet worden getrokken, omdat de relevante gegevens ontbreken. Onder relevante gegevens verstaan wij onder meer: de beleidsuitgangspunten die ten grondslag liggen aan de hoogte van de heffing; de verdeling van belastingdruk verdeeld over de verschillende bevolkingsgroepen; de omvang en samenstelling van de bevolking; omvang en samenstelling van het pakket "eigen inkomsten"; de functie van de gemeente in nationaal en regionaal verband (verzorgingsgebied) 386. In de gemeente Leeuwarden worden en zullen geen belastingen of rechten worden geheven zonder de vereiste koninklijke goedkeuring. 387. Het door gemeenten te voeren beleid ten aanzien van gemeentelijke belas tingen en tarieven kan gevolgen hebben voor de mate waarin verschillen in bestedingsniveau worden verkleind (of vergroot)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 69