r.T\ v-.f*
15-8
15-9
gelopen jaren en de ongunstige
economische situatie.
D 381. Kan het college, gezien de thans
bekend zijnde rentevoet- en loonkos
tenontwikkeling aangeven wat de aard
en de omvang van het verschil tussen
de in het beleidsplan geplande finan
ciële situatie en de thans te ver
wachten financiële ontwikkeling zal
zijn?
D 382. Gezien de voortzettende rentedaling
sinds juni 1982, overweegt het col
lege de thans gehanteerde rentevoet
van 10,5% naar beneden toe bij te
stellen?
Zo ja: welk percentage acht het
college thans verantwoord en wat
zijn hiervan de financiële conse
quenties?
P 383. De jaarrekeningen van diverse takken
van dienst en de bijbehorende accoun
tants-verklaringen komen met grote
vertraging gereed.
Aan gesubsidieerde instellingen wor
den wel voorwaarden gesteld m.b.t.
de termijn waarbinnen de jaarreke
ning moet worden overgelegd.
Een andere belangrijke factor is de
migratie vanuit andere delen van
Nederland naar Friesland. Met name dea
factor is achtergebleven als gevolg van
de huidige ongunstige economische
situatie.
Op dit moment is nog niet te overzien
in hoeverre ten gevolge hiervan de
geprognotiseerde bevolkingsontwikkeling
van Leeuwarden aanpassing behoeft.
Dit zal in provinciaal verband bekeken
moeten worden bij de 5-jaarlijkse op
stelling van het korte termijnplan in
het kader van het provinciale Streek
plan.
In de aangekondigde Nota Volkshuisves
ting voor Leeuwarden zal aan deze aan
gelegenheid eveneens aandacht geschon
ken moeten worden.
381/
382.
D 384-.
P 385.
383.
Het ontwerp-beleidsplan is gebaseerd
op de veronderstelling van een rente
voet van 10,5%.
Voor wat betreft het jaar 1983 achten
wij het op dit moment verantwoord
hiervoor een gemiddeld percentage
van 8,5 te hanteren; voor de jaren
1984 t/m 1987 gaan wij thans uit van
10%. Voor 1983 betekent dit een bruto-
meevaller van ongeveer 0,9 miljoen.
In verband met het in het beleidsplan
gehanteerde onderuitputtingssysteem
bedraagt dit voordeel netto 0,3
miljoen.
In 1984 en volgende jaren bedraagt
de meevaller 0,1 miljoen.
De hieruit voortvloeiende financiële
consequenties zullen, voor wat betreft
1983, bij de bijstelling van de begro
ting 1983 als compensatie kunnen diene»
voor de nadelen voortvloeiende uit de
extra korting op de gemeentefondsuit
keringen 1983.
De rente meevaller voor de jaren 1964
e.v. zullen wij meenemen bij de op
stelling van het beleidsplan 1984-
1988.
Voor wat betreft de loonkostenontwik
keling blijven wij er voorshands van
uitgaan dat deze voor de gemeente buc-i
gettair neutraal verloopt.
De definitieve jaarrekeningen van
enkele takken van dienst komen inder
daad met vertraging gereed. In de
betreffende gevallen wordt de ver
traging ondermeer veroorzaakt door
een grote werkdruk i.v.m. aanloop
moeilijkheden bii automatisering en
reorganisaties
C 386.
Pa 387.
Is het, mede uit oogpunt van een goe
de informatievoorziening, niet gewenst
dat stringente, eisen worden gesteld
en nageleefd m.b.t. de jaarrekeningen
van de takken van dienst?
E. Belastingen en heffingen.
Welke gemeentelijke uitgaven worden
(deels) gedekt door de opbrengst
van gemeentelijke heffingen, belas
tingen en retributies? En in hoeverre
worden hierbij de kosten gedekt door
de opbrengsten?
Graag aan te geven in absolute be
dragen.
In "Binnenlands Bestuur" van 7 januari
j1wordt melding gemaakt van een ver
gelijkend onderzoek van de gemeente Til
burg naar verschillen in heffingen, ta
rieven e.d. in 21 grote gemeenten,waar
onder Leeuwarden .Kunt U een exemplaar van
de onderzoeksresultaten aan de fracties
doen toekomen en tevens aangeven,
welke beleidsconclusies door U uit
deze resultaten worden getrokken?
384.
Is het denkbaar dat in Leeuwarden
belastingen of rechten worden gehe
ven, (ex art. 273 e.v. van de Ge
meentewet) op basis van een verorde
ning, welke niet koninklijk is goed
gekeurd?
Is het college met ons van mening
dat ook de gemeentelijke overheid
in principe een beleid kan en mag
voeren dat erop gericht is verschil
len in bestedingsniveau te ver
kleinen?
Ons streven was en blijft er op ge
richt de financiële informatie tijdi-
ger te doen plaatsvinden dan tot nu
toe. Wij zullen hieraan invulling
trachten te geven op een wijze zoals
naar voren komt in ons antwoord op
vraag 387 (372) t.a.v. een tijdige
signalering van kredietoverschrijdingen.
Een overzicht is
inzage gelegd.
voor de aad ter
385.
a
b
Een exemplaar van het "overzicht
gemeente belastingen" ligt bij de
stukken ter inzage.
Het overzicht geeft slechts een op
somming van de diverse belastingop
brengsten, uitgedrukt in een op
brengst per inwoner.
Beleidsconclusies kunnen uit dit over
zicht niet worden getrokken, omdat de
relevante gegevens ontbreken.
Onder relevante gegevens verstaan wij
onder meer:
de beleidsuitgangspunten die ten
grondslag liggen aan de hoogte
van de heffing;
de verdeling van belastingdruk
verdeeld over de verschillende
bevolkingsgroepen;
de omvang en samenstelling van de
bevolking;
omvang en samenstelling van het
pakket "eigen inkomsten";
de functie van de gemeente in
nationaal en regionaal verband
(verzorgingsgebied)
386. In de gemeente Leeuwarden worden en
zullen geen belastingen of rechten
worden geheven zonder de vereiste
koninklijke goedkeuring.
387. Het door gemeenten te voeren beleid
ten aanzien van gemeentelijke belas
tingen en tarieven kan gevolgen hebben
voor de mate waarin verschillen in
bestedingsniveau worden verkleind
(of vergroot)