15-10 Juicht ze in dit licht ook de initiatieven toe van het college van B W van Deventer om de mogelijk heden te onderzoeken om de gasheffing progressief te laten plaatsvinden? Is ze bereid om dit in navolging en overleg met Deventer mee te helpen onderzoeken en na te gaan of ook an dere gemeentelijke heffingen zich hiervoor eventueel lenen? P 388. In hoeverre is het mogelijk om bij tarieven in bijzondere situaties (bijv. bij burgers, die buiten hun schuld financieel aan de grond zitten) ontheffing te verlenen? Pa 389. De kosten van de begraafplaats zijn zo .hoog dat nabestaanden - soms tegen hun wens en/of principes in - moeten beslissen gebruik te laten maken van het crematorium omdat dit veel goed koper is. Zo kwam ons bv. ter ore dat de door de GSD betaalde uitvaarten beperkt zijn tot het crematorium. a. Klopt deze informatie? b. de hoge kosten vloeien o.a. voort uit de posten grafdelver algemeen onderhoud. In hoeverre is het juist om te blijven streven naar het 'self supporting' zijn van de gemeente lijke begraafplaats, ook gelet op het feit dat andere, ook onder de plantsoenendienst ressorterende, gebieden (Prinsentuin, voetbal velden e.d.) dit niet zijn? c. is het college bereid om te onder zoeken wat de mogelijkheden zijn om b.v. de post onderhoud uit het tarief te schrappen? C 390. - De leges inzake o.a. de lozingsver gunning en de bouwvergunning worden in twee fasen verhoogd tot een kos tendekkend niveau; 388. 389, 390. Ook in onze gemeente wordt wat dat betreft het beleid terzake er zoveel mogelijk op qericht de zwakkeren in de samenleving te ontzien.De mogelijkheid dat het onderzoek van het college van 3 W van Deventer succes zal hebben achten wij minimaal, M.b.t. de gasprijstarieven wordt immers een landelijk beleid gevoerd. Daarbij komt dat de rijksoverheid in het algemeen erg huiverig staat t.o.v, progressieve gemeentelijke tarieven en heffingen en de gemeente op dit gebied nauwelijks beleidsruimte laat. Mocht het ons desalniettemin blijken dat er serieuze mogelijkheden zijn om progressieve tarieven te heffen, dan zullen wij ons hierop nader beraden. De gemeentelijke belastingverorde ningen bevatten geen bepalingen op grond waarvan ontheffing van belas ting als in de vraag bedoeld kan worden verleend. Indien de belastingschuldige absoluut de belasting niet kan betalen is belastingtechnisch de mogelijkheid aan wezig de belastingschuld geheel of gedeeltelijk af te schrijven. a. De informatie is onjuist. Tot de kosten van bijstand worden ook gerekend de eventuele begrafe niskosten b. Wij streven niet naar kostendekken de tarieven. Het is ook niet haalbaar c. Wij kunnen geen aanleiding vinden het zg. "onderhoudsrecht" (dat afkoopbaar is) te schrappen. 15-11 P 391. De kosten, die via de leges worden doorberekend zijn de kosten die een vergunningaanvraag voor de gemeente met zich meebrengen. - Leges worden verschuldigd op het moment dat een aanvraag in behande ling wordt genomen; Vraag: a. Welke kosten worden doorberekend? b. hoe kunnen de doorberekende kosten beperkt worden? Zou het geen aardig idee zijn inwo ners die hondenbelasting betaald hebben een sticker(tje) te sturen met b.v. de tekst: "Hondenbelasting betaald" Aardig voor betalers en misschien een stimulans voor (nog) niet-betalers. 391, Dit zijn de desbetreffende kosten van de Dienst Bouw- en milieutoezicht. Gestreefd wordt naar effeciënte werk methoden o.a. door toepassing van tekst- verwerkende apparatuur. Het is geen aardig idee en is ook niet uitvoerbaar. Leeuwarden, 22 februari 1983 Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester W.3.G. Reumer Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 70