15-10
Juicht ze in dit licht ook de
initiatieven toe van het college
van B W van Deventer om de mogelijk
heden te onderzoeken om de gasheffing
progressief te laten plaatsvinden?
Is ze bereid om dit in navolging en
overleg met Deventer mee te helpen
onderzoeken en na te gaan of ook an
dere gemeentelijke heffingen zich
hiervoor eventueel lenen?
P 388. In hoeverre is het mogelijk om bij
tarieven in bijzondere situaties
(bijv. bij burgers, die buiten hun
schuld financieel aan de grond zitten)
ontheffing te verlenen?
Pa 389. De kosten van de begraafplaats zijn
zo .hoog dat nabestaanden - soms tegen
hun wens en/of principes in - moeten
beslissen gebruik te laten maken van
het crematorium omdat dit veel goed
koper is.
Zo kwam ons bv. ter ore dat de door
de GSD betaalde uitvaarten beperkt
zijn tot het crematorium.
a. Klopt deze informatie?
b. de hoge kosten vloeien o.a. voort
uit de posten grafdelver algemeen
onderhoud.
In hoeverre is het juist om te
blijven streven naar het 'self
supporting' zijn van de gemeente
lijke begraafplaats, ook gelet op
het feit dat andere, ook onder de
plantsoenendienst ressorterende,
gebieden (Prinsentuin, voetbal
velden e.d.) dit niet zijn?
c. is het college bereid om te onder
zoeken wat de mogelijkheden zijn
om b.v. de post onderhoud uit het
tarief te schrappen?
C 390. - De leges inzake o.a. de lozingsver
gunning en de bouwvergunning worden
in twee fasen verhoogd tot een kos
tendekkend niveau;
388.
389,
390.
Ook in onze gemeente wordt wat dat betreft
het beleid terzake er zoveel mogelijk op
qericht de zwakkeren in de samenleving te
ontzien.De mogelijkheid dat het onderzoek
van het college van 3 W van Deventer
succes zal hebben achten wij minimaal,
M.b.t. de gasprijstarieven wordt immers
een landelijk beleid gevoerd.
Daarbij komt dat de rijksoverheid in
het algemeen erg huiverig staat t.o.v,
progressieve gemeentelijke tarieven
en heffingen en de gemeente op dit
gebied nauwelijks beleidsruimte laat.
Mocht het ons desalniettemin blijken
dat er serieuze mogelijkheden zijn om
progressieve tarieven te heffen, dan
zullen wij ons hierop nader beraden.
De gemeentelijke belastingverorde
ningen bevatten geen bepalingen op
grond waarvan ontheffing van belas
ting als in de vraag bedoeld kan
worden verleend.
Indien de belastingschuldige absoluut
de belasting niet kan betalen is
belastingtechnisch de mogelijkheid aan
wezig de belastingschuld geheel of
gedeeltelijk af te schrijven.
a. De informatie is onjuist.
Tot de kosten van bijstand worden
ook gerekend de eventuele begrafe
niskosten
b. Wij streven niet naar kostendekken
de tarieven. Het is ook niet
haalbaar
c. Wij kunnen geen aanleiding vinden
het zg. "onderhoudsrecht" (dat
afkoopbaar is) te schrappen.
15-11
P 391.
De kosten, die via de leges worden
doorberekend zijn de kosten die een
vergunningaanvraag voor de gemeente
met zich meebrengen.
- Leges worden verschuldigd op het
moment dat een aanvraag in behande
ling wordt genomen;
Vraag:
a. Welke kosten worden doorberekend?
b. hoe kunnen de doorberekende kosten
beperkt worden?
Zou het geen aardig idee zijn inwo
ners die hondenbelasting betaald
hebben een sticker(tje) te sturen
met b.v. de tekst: "Hondenbelasting
betaald"
Aardig voor betalers en misschien een
stimulans voor (nog) niet-betalers.
391,
Dit zijn de desbetreffende kosten
van de Dienst Bouw- en milieutoezicht.
Gestreefd wordt naar effeciënte werk
methoden o.a. door toepassing van tekst-
verwerkende apparatuur.
Het is geen aardig idee en is ook niet
uitvoerbaar.
Leeuwarden, 22 februari 1983
Burgemeester en Wethouders van
Leeuwarden,
J.S. Brandsma Burgemeester
W.3.G. Reumer Secretaris.