G 20. Hoe en in welke fase wordt het per soneel - al dan niet georganiseerd - bij voorgenomen automatiseringsmaat regelen ingeschakeld? Het bestuur zal vervolgens een beslis sing moeten nemen over de te volgen koers van het CEVAN. Naar verwachting zal nog in 1983 hier over meer duidelijkheid komen. 20. Het betrokken personeel wordt bij voor genomen automatiseringsmaatregelen vanaf het begin ingeschakeld. Dit geldl zowel voor de vooronderzoeksfase als voor de fase van de informatieanalyse, die noodzakelijk zijn om te kunnen komen tot een oordeel over de wenselijl heid en het nut van een bepaald projec Indien zich belangrijke organisatori sche wijzigingen voordoen, vindt even eens overleg plaats met de betreffende medezeggenschapscommissie Daarnaast wordt bij de uitvoering zorg gedragen voor een zo goed mogelijke opleiding en begeleiding van het per soneel. D. Personeelsbeleid P 21. Welke gevolgen zal de te verwachten invoering van de Wet Arbeid Gehandi capte Werknemers hebben voor de ge meente Leeuwarden? P 22. Zou het geen aanbeveling verdienen de nota personeelsbeleid aan alle personeelsleden te doen toekomen? P 23. Is het college bereid een evaluatie nota te produceren om de tot nu toe met het nieuwe Medezeggenschapsregle- ment opgedane ervaringen, problemen en knelpunten te inventariseren? 21. Er bestaan nog grote onzekerheden of en in welke vorm het huidige wetsont werp Arbeid Gehandicapte Werknemers kracht van wet zal krijgen. Op dit moment zijn mogelijke gevolgen van een eventuele invoering niet te overzien. 22. Over de wijze waarop de inhoud van de nota personeelsbeleid ter kennis van ambtenaren zal worden gebracht zullen wij ons te zijner tijd nader beraden. Vooralsnog gaan onze gedachten er near uit de hoofdlijnen in het personeels informatieblad van de gemeente te publ ceren en de mogelijkheid te openen voor belangstellende ambtenaren om de volledige nota aan te vragen. 23. In verband met de hoge prioriteit die wij gegeven hebben aan de nota perso neelsbeleid en het ontwikkelen van beleid gericht op herverdeling van de werkgelegenheid bij het gemeentelijke apparaat verwachten wij niet dat een dergelijke nota geproduceerd zal kun nen worden vóór afloop van de zittings periode van de-huidige medezeggenschap commissies Overigens zal juist in de nota perso neelsbeleid de exacte prioriteit van deze activiteit worden aangegeven. 1-7 2A-. In hoeverre bent U bereid bij gelijkwaardige kandidaten voorkeur te geven aan kostwinners? Acht U het van belang dan ook t.a.v. kostwinners - als groep zwakkeren in de samenleving - solidariteit wordt betracht? (zie het "centrale hoofduitgangs punt" van het Collegeprogram, geci teerd op pagina 1-2.) 25. Hebben werknemers, die deel uitmaken van andere leefgemeenschappen dan het gezin rechtspositioneel in alle op zichten dezelfde rechten (en plich ten) als hun collega's? Zo nee, kunt U aangeven in welke opzichten dat niet het geval is? Op welke wijze denkt U ongerechtvaardigde verschil len op te heffen? 2A-. Volgens de door ons gevolgde gedrags regels wordt bij de vervulling van een openstaande betrekking het zijn van kostwinner of niet-kostwinner geen rekening gehouden. 25. Eind 1978 heeft het Bestuurlijk Be raad een overlegvorm tussen rijk, provincies, gemeenten en waterschap- pen- een werkgroep belast met het maken van een inventarisatie van rechtspositieregelingen die van belang kunnen zijn voor andere samenlevings vormen dan het huwelijk en met het doen van voorstellen tot wijziging van de onderscheidene rechtspositie regelingen. In 1979 heeft het Centraal Orgaan de aangesloten gemeenten aan bevolen om in afwachting van het re sultaat van de werkzaamheden van de werkgroep enkele regelingen welke zich daartoe lenen, ook toe te passen op niet-huwelijkse relatievormen. Formele vastlegging in rechtspositie regelingen was in deze gevallen niet nodig. Het betrof de buitengewoon verlofregeling van korte duur, de ver plaatsingskostenverordening, de rege ling woon-werk-verkeer en de uitkering bij overlijden. Wij hebben overeen komstig die aanbeveling besloten (met uitzondering voor de regeling woon-werkverkeer welke in deze gemeen te niet bestaat) Uit informatie bij het Centraal Orgaan is ons gebleken dat de werkgroep in middels eindrapport heeft uitgebracht (dit is echter nog niet openbaar, maar zal vermoedelijk binnenkort wel voor publicatie worden vrijgegeven) en dat thans overleg plaats vindt over de realisering van de aanbevelingen van de werkgroep. Blijkens die informatie is het echter niet uitgesloten dat realisering nog op zich zal laten wachten omdat de beoogde gelijkstel ling zal leiden tot extra kosten waar voor het rijk momenteel geen financië le middelen heeft. Het lijkt ons in dit stadium juist de publicatie van het rapport en de eerste resultaten van het overleg af te wachten. 1-6

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 8