II-9-4
Zo wordt de voor Leeuwarden geldende ROT afgeschaft en wordt het IPR-
steunniveau in juli 1934 verlaagd van 25 naar 15 Wij hebben
ernstige bezwaren tegen de voorgestelde vermindering van de regionale
steun voor Leeuwarden en hebben deze ter kennis van de leden van de
Tweede Kamer gebracht.
4. Stichting Bedrijfsgebouwen Leeuwarden.
In 1982 is de Stichting Bedrijfsgebouwen Leeuwarden geconfronteerd met
het faillissement van de huurkoper van één van de hallen. De consequentie
hiervan is geweest dat de S.B.L. het pand in eigendom heeft moeten
terugnemen. Tot op heden is, ondanks gerichte acquisitie, nog geen nieuwe
gebruiker voor het pand gevonden. Ook voor de nieuwbouwhal op het in
dustrieterrein Hemrik is nog geen gegadigde gevonden.
5Detailhandel
De detailhandel in Leeuwarden ondervindt momenteel de gevolgen van de
koopkrachtdaling welke zich in Nederland manifesteert als gevolg van de
economische teruggang. Daarnaast zijn ook wijzigingen in de koopgewoon
ten van de consument en de gevolgen van stadsvernieuwingsactiviteiten
van invloed op de omzetten van de individuele detaillist.
Al deze ontwikkelingen betekenen dat de bestaande distributiepatronen
de komende tijd aan veranderingen onderhevig kunnen zijn, ook regionaal.
Het distributie-planologisch beleid van de gemeente Leeuwarden is er
op gericht de verzorgingsfunctie van Leeuwarden op het gebied van de
detailhandel te handhaven en zo mogelijk te versterken, door de regiona
le koopkrachtbinding van Leeuwarden te verhogen. Dit beleid is geconcreti
seerd in het in 1981 door U vastgestelde D.P.O. Als uitvloeisel daarvan
hebt U op 31 januari 1983 besloten een krediet van 3.045.000,--
ter beschikking te stellen voor de herinrichting van het kernwinkelge
bied en zijn door U op 28 juni 1983 de stedebouwkundige en overige rand
voorwaarden vastgesteld met betrekking tot het aan de oostzijde van het
Wilhelminaplein te realiseren pleinafsluitend gebouw. Wij verwachten dat
de herinrichting van het kernwinkelgebied voor het belangrijkste deel nog
in 1983 zal zijn voltooid en dat wij U in begin 1984 een definitief voor
stel zullen voorleggen ten aanzien van de realisatie van het pleinaf
sluitend gebouw. Wij zijn tevens voornemens U zo spoedig mogelijk een
II-9-5
voorstel voor te leggen met betrekking tot de herinrichting van het
winkelgebied Voorstreek, zodat met de realisering nog in 1984 een aan
vang kan worden gemaakt.
6. Verordening Steun Bedrijven Stadsvernieuwing 1980 (V.5.B.S.)
De Verordening Steun Bedrijven Stadsvernieuwing 1980 (V.S.B.S.) is
nu drie jaar van kracht in de stadsvernieuwingsgebieden Binnenstad,
Schil-Oost, Oldegalileën en Camstraburen-Zuid. Op het deelgebied I
van de wijk Huizum-West is de V.S.B.S. op 31 januari 1983 van toe
passing verklaard.
De V.S.B.S. maakt het de gemeente mogelijk financiële steun te ver
lenen aan ondernemers, die of nadelige gevolgen ondervinden van de
stadsvernieuwingswerkzaamheden, óf wensen in te spelen - hetzij door
verbouwing, hetzij door verplaatsing - op de door de gemeente ge
wenste ruimtelijk-economische structuur van een aangewezen V.S.B.S.-
gebied.
In 1982 zijn er negen aanvragen voor V.S.B.S.-steun ingediend. Vijf
hiervan zijn gehonoreerd. Alleen al het eerste half jaar van 1983 zijn
reeds negen nieuwe verzoeken voor een V.S.B.S. bijdrage ingediend.
7. Werkverruimende Maatregel (W.V.M.).
De Werkverruimende Maatregel is een regeling van het Ministerie van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Via deze regeling kunnen werk
gevers in de non-profit-sector in aanmerking komen voor een subsidie
in de loonkosten indien een door het Gewestelijk Arbeidsbureau ver
wezen werkloze gedurende ten hoogste een jaar in dienst wordt genomen
op een additionele arbeidsplaats.
De W.V.M. heeft tot doel risicogroepen onder werklozen door middel
van additionele arbeidsplaatsen bij niet-commerciële instellingen de
gelegenheid te geven om een betere uitgangspositie op de arbeids
markt te verkrijgen. Het gaat daarbij om werkzoekenden die niet
via de bemiddeling van het arbeidsbureau naar een bestaande vaca
ture aan een baan zijn te helpen.
Voor de W.V.M. komen in aanmerking jongeren onder de 23 jaar, die
langer dan negen maanden werkloos zijnen ouderen die langer dan 12