6 ingangsdatum -invoering per 1-1'38 wordt haalbaar
geacht
7° dekkingspercentage -het principe van de matige winst (25%)
wordt losgelaten nu een maximaal kosten
verhaal van 100% wordt voorgesteld.
De compensatie die het Rijk in haar belastinggebied zal moeten ge
ven ten gunste van het gemeentelijk belastinggebied zal verrekend
worden met een korting op de algemene uitkering uit het gemeente
fonds
De belangrijkste wijzigingen, voor zover van belang voor de gemeen
ten, zijn kort samengevat:
Onroerendgoed - belastin- -verdubbeling van de opbrengst
gen:
Rioolrechten
Leges:
Precariorechten:
Parkeergelden:
-vervallen van de huidige limieten
-mogelijkheid toepassen oppervlaktemaat
staf vervalt
-tarief t.l.v. eigenaren mag niet uitgaan
boven 125% van dat van de gebruiker (is
in feite bestendiging van de relatie die
er lag middels de limiet van 12 resp. 15%
van de algemene uitkering)
-vrijstelling van cultuurgronden vervalt
-er komt een afzonderlijk artikel in
de gemeentewet
-heffing zal alleen mogelijk zijn van de
gebruikers
-tarieven worden ook gebonden aan 'kosten
verhaal van 100%
-geen wettelijk voorgeschreven dekkingsper
centage
-geen wettelijk voorgeschreven dekkingsper
centage
2.4.4. De tariefsaanpassingen voor 1984
In het kader van de kortingen op de algemene uitkering uit het ge
meentefonds wegens toepassing van het z.g. profijtbeginsel is niet
duidelijk wat de inhoud van de richtlijnen voor het overheidstarie-
venbeleid zal zijn.
1-13
Op korte termijn mogen overigens nadere aanwijzingen verwacht wor
den. In een brief aan de Tweede Kamer heeft de Minister van Econo
mische Zaken voor wat betreft de overheidstarieven als beleidsuit
gangspunt gesteld te streven naar een kostendekkende exploitatie.
In het U thans aangeboden ontwerp-beleidsplan 1984-1988 is voor
verhoging van tarieven zowel als die voor de belastingen in begin
sel uitgegaan van een tariefsverhoging per 1-1-1984- van 3,5%. De
belangrijkste uitzonderingen hierop zijn:
- huisvuilrechten gezinnen: wordt vertraagd aangepast op basis
van de ontwikkeling van het prijsindex
cijfer gezinsconsumptie;
- rioolretributie: betreft een nieuwe heffing die in 1986
zal worden geëffectueerd;
- hondenbelasting: hiervoor is een verhoging met ƒ5,-- op
genomen;
- leges bouwvergunningen: hiervoor is geen aanpassing van de ta
rieven geraamd;
- leges hinderwetvergun- in beginsel is hierbij geraamd op basis
ningen: van kostendekking;
- veemarktrechten: voor de z.g. aanvoerrechten is geen ver
hoging opgenomen.
Middels de voorstellen tot aanpassing van de betreffende verorde
ningen worden aanpassingen in het najaar 1983 aan U voorgelegd
(lesgelden Gemeentelijk Muziekinstituut in de loop van 1964). Ten
aanzien van de veemarktrechten zij opgemerkt dat hierbij alsnog
zal worden bekeken of en zo ja, in welke mate een aanpassing van de
aanvoerrechten mogelijk is.
2.4.5. De afdrachten van nutsbedrijven
De winstuitkeringen van de N.V. Frigas zijn in dit ontwerp-
beleidsplan geraamd op basis van het voortschrijdend vijf-jarig
beleidsplan 1983 t/m 1988. Op basis van het bezit van rond 60% van de
aandelen is voor alle jaren van de beleidsperiode een uitkering ge
raamd van 3.400.000,--. De winstuitkering van het Electriciteits-
bedrijf is geraamd op 250.000,-- p.m.. Overigens zij verwezen
naar Hoofdstuk II, par. 6 van dit ontwerp-beleidsplan.
1-12