6 ingangsdatum -invoering per 1-1'38 wordt haalbaar geacht 7° dekkingspercentage -het principe van de matige winst (25%) wordt losgelaten nu een maximaal kosten verhaal van 100% wordt voorgesteld. De compensatie die het Rijk in haar belastinggebied zal moeten ge ven ten gunste van het gemeentelijk belastinggebied zal verrekend worden met een korting op de algemene uitkering uit het gemeente fonds De belangrijkste wijzigingen, voor zover van belang voor de gemeen ten, zijn kort samengevat: Onroerendgoed - belastin- -verdubbeling van de opbrengst gen: Rioolrechten Leges: Precariorechten: Parkeergelden: -vervallen van de huidige limieten -mogelijkheid toepassen oppervlaktemaat staf vervalt -tarief t.l.v. eigenaren mag niet uitgaan boven 125% van dat van de gebruiker (is in feite bestendiging van de relatie die er lag middels de limiet van 12 resp. 15% van de algemene uitkering) -vrijstelling van cultuurgronden vervalt -er komt een afzonderlijk artikel in de gemeentewet -heffing zal alleen mogelijk zijn van de gebruikers -tarieven worden ook gebonden aan 'kosten verhaal van 100% -geen wettelijk voorgeschreven dekkingsper centage -geen wettelijk voorgeschreven dekkingsper centage 2.4.4. De tariefsaanpassingen voor 1984 In het kader van de kortingen op de algemene uitkering uit het ge meentefonds wegens toepassing van het z.g. profijtbeginsel is niet duidelijk wat de inhoud van de richtlijnen voor het overheidstarie- venbeleid zal zijn. 1-13 Op korte termijn mogen overigens nadere aanwijzingen verwacht wor den. In een brief aan de Tweede Kamer heeft de Minister van Econo mische Zaken voor wat betreft de overheidstarieven als beleidsuit gangspunt gesteld te streven naar een kostendekkende exploitatie. In het U thans aangeboden ontwerp-beleidsplan 1984-1988 is voor verhoging van tarieven zowel als die voor de belastingen in begin sel uitgegaan van een tariefsverhoging per 1-1-1984- van 3,5%. De belangrijkste uitzonderingen hierop zijn: - huisvuilrechten gezinnen: wordt vertraagd aangepast op basis van de ontwikkeling van het prijsindex cijfer gezinsconsumptie; - rioolretributie: betreft een nieuwe heffing die in 1986 zal worden geëffectueerd; - hondenbelasting: hiervoor is een verhoging met ƒ5,-- op genomen; - leges bouwvergunningen: hiervoor is geen aanpassing van de ta rieven geraamd; - leges hinderwetvergun- in beginsel is hierbij geraamd op basis ningen: van kostendekking; - veemarktrechten: voor de z.g. aanvoerrechten is geen ver hoging opgenomen. Middels de voorstellen tot aanpassing van de betreffende verorde ningen worden aanpassingen in het najaar 1983 aan U voorgelegd (lesgelden Gemeentelijk Muziekinstituut in de loop van 1964). Ten aanzien van de veemarktrechten zij opgemerkt dat hierbij alsnog zal worden bekeken of en zo ja, in welke mate een aanpassing van de aanvoerrechten mogelijk is. 2.4.5. De afdrachten van nutsbedrijven De winstuitkeringen van de N.V. Frigas zijn in dit ontwerp- beleidsplan geraamd op basis van het voortschrijdend vijf-jarig beleidsplan 1983 t/m 1988. Op basis van het bezit van rond 60% van de aandelen is voor alle jaren van de beleidsperiode een uitkering ge raamd van 3.400.000,--. De winstuitkering van het Electriciteits- bedrijf is geraamd op 250.000,-- p.m.. Overigens zij verwezen naar Hoofdstuk II, par. 6 van dit ontwerp-beleidsplan. 1-12

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 10