11-11—2 In dit verband kan nog worden opgemerkt, dat door het wegvallen van de korting 1983 en de voorgenomen centralisatie van het Fiom-werk de noodzaak om op korte termijn in overleg met de andere Friese kerngemeenten een definitief standpunt in te nemen met betrekking tot de subsidiëring van het Oongerenadviesburo en de SOS-Telefo- nische Hulpdienst enigszins is verminderd. Het ligt in de bedoeling om in het najaar van 1983 de gedachtenont- wikkeling terzake af te ronden, waarna U de nodige voorstellen zul len worden gedaan. Over de verdere beleidsontwikkelingen op het terrein van de maat schappelijke dienstverlening zullen wij U op de hoogte houden. 2. Algemeen maatschappelijk werk Door een daartoe ingestelde stuurgroep is aan het eind van dit jaar een evaluatie voorzien van de werking van de vorig jaar bij wijze van experiment gestarte 24— uurs bereikbaarheidsregeling op het ter rein van de maatschappelijke dienstverlening. Binnen dit experi ment verzorgen medewerkers van de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening Leeuwarden een piketdienst in samenwerking met de gemeentepolitie voor gevallen waarbij psycho-sociale hulpverlening noodzakelijk is. Momenteel wordt nog maar weinig beroep op deze voorziening gedaan. Bij de evaluatie die zal plaatsvinden, zal mede in ogenschouw wor den genomen in hoeverre de mogelijkheid bestaat dat de 7 x 24—uurs bereikbaarheidsregeling, die de Stichting Regionale Instelling voor Ambulante Geestelijke Gezondheidszorg Friesland (Stichting Riagg) op grond van bestaande rijksregelingen verplicht is tot stand te brengen per 1 januari 1984-, in staat is de huidige voor ziening in Leeuwarden te vervangen. 3. Bejaardenwerk Begin 1983 heeft het Samenwerkingsverband Bejaardenzorg, waarbin nen door bij de extramurale zorg voor bejaarden betrokken functio narissen reeds op uitvoerend niveau werd samengewerkt, een be stuurlijke onderbouwing gekregen waarin ook de intramurale be jaardenzorg is opgenomen. De totstandkoming van dit overlegorgaan vormt een waardevolle stap op de weg naar een geïntegreerd aanbod II-11-3 van voorzieningen, diensten en activiteiten voor de oudere inwo ners van Leeuwarden. De in gang zijnde renovatie-activiteiten in een aantal van de ver zorgingstehuizen en die welke in de nabije toekomst nog zullen plaatsvinden, hebben tot gevolg dat in de komende jaren in Leeuwar den sprake is van een aanzienlijk capaciteitsverlies van het aan tal beschikbare verzorgingsplaatsen. Nadat wij deze problematiek samen met de gezamenlijke tehuizen, de Indicatiecommissie en de S.B.L. onder de aandacht van Gedeputeerde Staten van Friesland heb ben gebracht, heeft het college van G.S. te kennen gegeven bereid te zijn gedurende de jaren tot aan het tijdstip waarop de vervan gende nieuwbouw van de bejaardenoorden "De Hofwijck" en "Nieuw St. Anthonygasthuis" gereed zal zijn een tijdelijke voorziening met 60 verzorgingsplaatsen onder verantwoordelijkheid van het bestuur van De Hofwijck in Leeuwarden te realiseren. Naar de lokatie waar op en de vorm waarin (bestaande accommodatie of containerbouw) de ze noodvoorziening tot stand kan worden gebracht, wordt nog nader onderzoek ingesteld. Overigens moet in dit verband worden vermeld, dat de Minister van W.V.C. de bejaardenoorden er zeer recentelijk op heeft gewezen, dat de directe financiële relatie die per 1 januari 1984- tussen het ministerie en de verzorgingstehuizen zal bestaan tot gevolg kan hebben dat zowel met betrekking tot voorgenomen bouwactivitei ten als ten aanzien van de individuele budgetten van de bejaar denoorden rekening moet worden gehouden met bezuinigingen. Wat ons daarbij de meeste zorgen baart, is dat de minister benadrukt, dat hij niet zonder meer bereid is om de gevolgen van bouwactivi teiten, zelfs die waarvoor reeds een verklaring van geen bezwaar is afgegeven, subsidiabel te stellen. Zodra bekend is wat de gevolgen van deze beleidsvoornemens zijn voor de Leeuwarder tehuizen, zullen wij ons beraden over de mogelijker wijs te ondernemen stappen. I.v.m. de wijziging in de financiële relatie zal het Gemeentefonds worden gekort voor het oorspronkelijke 10% aandeel van de gemeenten in de indirecte financiering 250 min)Voor gemeenten die een aanmerkelijk nadeel zullen ondervinden zal een nog nader te publi ceren overgangsregeling worden getroffen. De regering is van oor-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 115