II—11—8
Omdat het niet wel mogelijk is een dergelijke ingrijpende wijziging
abrupt door te voeren, is voorzien in een reeks van maatregelen die
achtereenvolgens zullen worden ingevoerd en die een geleidelijke
overgang naar het nieuwe stelsel moeten verzekeren. Deze maatrege
len liggen op het vlak van aanpassingen in het niveau van de uitke
ringen, het verkrijgen van een recht op uitkering en de uitkerings
duur. Met de aanpassing van het niveau van de uitkeringen zal blij
kens de adviesaanvraag in 1984- een aanvang worden genomen.
Uit de financiële consequenties die deze aanpassingen met zich mee
brengen, moge een nog niet genoemde doelstelling van de stelselher
ziening duidelijk worden, namelijk het realiseren van een drastische
bezuiniging op het niveau van de kosten van de sociale zekerheid.
In welke mate de invoering van deze beleidsvoornemens gevolgen zal
hebben voor de gemeentelijke organisatie en -financiën is in dit
stadium niet te stellen, aangezien in de genoemde adviesaanvraag
daarover niet wordt gerept.
Wij zullen deze ontwikkelingen nauwlettend blijven volgen en U zo
nodig informeren.
Overigens dient te worden vermeld dat wij hebben besloten, tenein
de de werkdruk bij de dienst te verminderen, een aantal werkbespa-
rende maatregelen door te voeren. Deze hebben betrekking op het
terugbrengen van de frequentie waarmee en de wijze waarop heron
derzoeken worden gehouden, de overgang van week- op maanduitkerin-
gen in het kader van de W.W.V. en de vereenvoudiging van een aantal
behandelings- en beslissingsprocedures binnen de dienst.
Ondanks deze werkdrukbesparende maatregelen is de hoeveelheid werk
zaamheden waarmee de G.S.D. zich geconfronteerd ziet zodanig toe
genomen, dat in 1983 een personeelsuitbreiding moet plaats
vinden met 13 formatieplaatsen. Ook in 1984- en 1985 zal - aangezien
de verwachting bestaat dat het huidige economische klimaat niet op
korte termijn zal verbeteren - aan een personeelsuitbreiding met in
totaal 13 personen niet te ontkomen zijn.
Op basis van de resultaten van het door het bureau Krechting Koot -
Twijnstra Gudde ingestelde onderzoek naar de meest gewenste vorm
van automatisering bij de G.S.D. en in het verlengde van de door
het CEVAN verleende toestemming om na 1 januari 1985 niet langer
gebruik te maken van de diensten van dit instituut, hebben wij be
II-11-9
sloten voorbereidingen te treffen om per genoemde datum een zelfstan
dig automatiseringssysteem bij de G.S.D. in te voeren. Om
trent de nadere uitwerking hiervan zullen wij U in de nabije toekomst
informeren.
Dienst Sociale Werkvoorziening
Naarmate de sociaal-economische omstandigheden verslechteren wordt
in sterkere mate een beroep gedaan op arbeid in aangepaste omstan
digheden op grond van de Wet Sociale Werkvoorziening. Immers, de
verscherpte concurrentiepositie van werknemers op de arbeidsmarkt
heeft een nadelig effect op de kansen van gehandicapten om een ar
beidsplaats in het vrije bedrijf te verkrijgen.
De beperking in het volume van het aantal tot de W.S.W. toe te la
ten werknemers, waartoe de minister de organisaties in de sociale
werkvoorziening recentelijk heeft verplicht vooruitlopend op de
voorgenomen wetswijziging die hem deze bevoegdheid ook formeel zal
verlenen, houdt met deze ontwikkeling van de omvang van de personen-
kring van de W.S.W. op geen enkele wijze rekening.
De in het beleidsplan 1983-1987 gesignaleerde verbetering van de
orderportefeuille bij de Dienst Sociale Werkvoorziening heeft zich
verder doorgezet. Voor zover zich daarbij problemen voordoen, houden
deze verband met het verwerven van orders die qua aard zo goed mo
gelijk aansluiten bij het opleidings- en functieniveau van de be
trokken werknemers. Knelpunten doen zich in dat geval voor op afde
lingen waar het niveau van de arbeidstaken laag is en waar veel
handarbeid voorkomt.
In het verband van de Regio Friesland-Noord is een coördinatie-com
missie ingesteld, die zich buigt over de mogelijkheden om te komen
tot regionalisatie van de sociale werkvoorziening in onze bestuur
lijke regio.
De wenselijkheid van een (fasegewijze) bundeling van krachten in
de sociale werkvoorziening binnen de regio - vooraleerst op bestuur
lijk niveau, op termijn in de feitelijke uitvoering van taken zoals
acquisitie, plaatsings- en personeelsbeleid en de vorming van werk-
objecten - kan voor de Dienst Sociale Werkvoorziening l.eeuwarden