1/1 800 800 800 800 S00 200 200 200 200 200 200 0,0 0,0 2,0 1-16 5.1. Ontwikkeling van het inwonertal en voortgang van de bebouwing. Uitgegaan is van de aantallen inwoners en het woningbestand alsmede de mutaties daarin, zoals hierna vermeld: Gaar Aantal inw. per Woningvoor- Nieuw- Onttrekking raad per 1/1 bouw aan de woning voorraad 1933 1984 1985 1986 1987 198S 85.055 85.460 86.110 87.090 88.130 89.150 35.019 35.665 36.265 36.865 37.465 38.065 Mochten zich in de loop van 1984 ten aanzien van deze kwantitatieve uitgangspunten onverhoopt aanmerkelijke afwijkingen voordoen, dan zullen wij ons nader beraden over de dan te volgen gedragslijn. Zonodig zullen wij U terzake voorstellen doen. 5.2. Ontwikkeling van het loon- en prijspeil. De benadering van de loon- en prijsstijging over 1983 en 1984 is ge baseerd op de Macro Economische Verkenning 19S3 voor wat betreft de algemene salarisontwikkeling -de incidentele salarisstijging is gebaseerd op de gebruikelijke periodieke verhogingen en stelposten voor bevorderingen- en de algemene prijsstijgingen. Onderstaand zijn de percentages samengevat waarvan wij zijn uitge gaan en de overeenkomstige percentages waarvan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken vermoedelijk zal uitgaan bij de bevoorschot- ting van de algemene uitkering. ontwikkeling alge mene loonsom algemene prijs- stijging - door ons gehanteerde veronderstellingen - bevoorschotting algemene uitkering (circulaire FV 83/U 460 d.d. 5 juli 1983) 198-3 - 2,0 1984 1933 4,5 1984 4,5 2,0 1-17 Aangezien mee- of tegenvallers in de kosten-ontwikkeling vrijwel zullen worden gecompenseerd in de rijksuitkeringen en eigen heffin gen, zullen de geraamde uitkomsten van de begroting hierdoor per saldo nauwelijks verandering ondergaan. Aanpassing tarieven voor retributies en belastingen. De algemene gedragslijn voor zogenaamde artikel 12-gemeenten, waar aan wij ons voor wat betreft de gebruikelijke verhogingen van de retributies en belastingen plegen te conformeren, is, dat de gecon stateerde prijsstijging overheidsconsumptie respectievelijk prijsstijging nationale bestedingen over enig jaar in het daarop volgende jaar leidt tot overeenkomstige aanpassing van de retributies respectievelijk belas tingen. Door ons zijn in de begroting 1984 de volgende veronderstel lingen in procenten aangehouden: retributies belastingen 1983 1984 1983 1984 - door ons gehanteerde veronderstellingen 4,0 3,5 5,0 3,5 - reinigingsrechten 6,7 4,5 - overheidstarievenbeleid 4,0 n.v.t. n.v.t. Opzet en indeling van het beleidsplan. Bij het samenstellen van de ontwerp-begroting 1984 en het ontwerp- beleidsplan 1984-1988 is globaal genomen dezelfde werkwijze gevolgd als in de afgelopen jaren. In eerste instantie is uitsluitend gewerkt aan ontwerp-begrotingen en een ontwerp-beleidsplan op basis van ongewijzigd beleid. Haar aanleiding van door ons gesignaleerde budgettaire mee- en te genvallers ten opzichte van het beleidsplan 1983-1987 zijn door ons de eerste voorbereidingen voor een nieuwe herwaarderingsoperatie getroffen. In de ontwerp-begroting 1984 is uitsluitend het ongewijzigd beleid geraamd. De aanvullingen op het daarin geraamde ongewijzigd beleid (bijvoorbeeld de noodzakelijk geworden correcties) en de voorstel len tot nieuw beleid zullen wij in de eerste ontwerp-wijzigingsbesluiten

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 12