1/1
800
800
800
800
S00
200
200
200
200
200
200
0,0
0,0
2,0
1-16
5.1. Ontwikkeling van het inwonertal en voortgang van de bebouwing.
Uitgegaan is van de aantallen inwoners en het woningbestand alsmede
de mutaties daarin, zoals hierna vermeld:
Gaar Aantal inw. per Woningvoor- Nieuw- Onttrekking
raad per 1/1 bouw
aan de woning
voorraad
1933
1984
1985
1986
1987
198S
85.055
85.460
86.110
87.090
88.130
89.150
35.019
35.665
36.265
36.865
37.465
38.065
Mochten zich in de loop van 1984 ten aanzien van deze kwantitatieve
uitgangspunten onverhoopt aanmerkelijke afwijkingen voordoen, dan
zullen wij ons nader beraden over de dan te volgen gedragslijn.
Zonodig zullen wij U terzake voorstellen doen.
5.2. Ontwikkeling van het loon- en prijspeil.
De benadering van de loon- en prijsstijging over 1983 en 1984 is ge
baseerd op de Macro Economische Verkenning 19S3 voor wat betreft
de algemene salarisontwikkeling -de incidentele salarisstijging is
gebaseerd op de gebruikelijke periodieke verhogingen en stelposten
voor bevorderingen- en de algemene prijsstijgingen.
Onderstaand zijn de percentages samengevat waarvan wij zijn uitge
gaan en de overeenkomstige percentages waarvan de Staatssecretaris
van Binnenlandse Zaken vermoedelijk zal uitgaan bij de bevoorschot-
ting van de algemene uitkering.
ontwikkeling alge
mene loonsom
algemene prijs-
stijging
- door ons gehanteerde
veronderstellingen
- bevoorschotting algemene
uitkering (circulaire FV
83/U 460 d.d. 5 juli
1983)
198-3
- 2,0
1984
1933
4,5
1984
4,5
2,0
1-17
Aangezien mee- of tegenvallers in de kosten-ontwikkeling vrijwel
zullen worden gecompenseerd in de rijksuitkeringen en eigen heffin
gen, zullen de geraamde uitkomsten van de begroting hierdoor per
saldo nauwelijks verandering ondergaan.
Aanpassing tarieven voor retributies en belastingen.
De algemene gedragslijn voor zogenaamde artikel 12-gemeenten, waar
aan wij ons voor wat betreft de gebruikelijke verhogingen van de
retributies en belastingen plegen te conformeren, is, dat de gecon
stateerde prijsstijging overheidsconsumptie respectievelijk prijsstijging
nationale bestedingen over enig jaar in het daarop volgende jaar leidt
tot overeenkomstige aanpassing van de retributies respectievelijk belas
tingen. Door ons zijn in de begroting 1984 de volgende veronderstel
lingen in procenten aangehouden:
retributies belastingen
1983 1984 1983 1984
- door ons gehanteerde
veronderstellingen 4,0 3,5 5,0 3,5
- reinigingsrechten 6,7 4,5
- overheidstarievenbeleid 4,0 n.v.t. n.v.t.
Opzet en indeling van het beleidsplan.
Bij het samenstellen van de ontwerp-begroting 1984 en het ontwerp-
beleidsplan 1984-1988 is globaal genomen dezelfde werkwijze gevolgd
als in de afgelopen jaren.
In eerste instantie is uitsluitend gewerkt aan ontwerp-begrotingen
en een ontwerp-beleidsplan op basis van ongewijzigd beleid.
Haar aanleiding van door ons gesignaleerde budgettaire mee- en te
genvallers ten opzichte van het beleidsplan 1983-1987 zijn door ons
de eerste voorbereidingen voor een nieuwe herwaarderingsoperatie
getroffen.
In de ontwerp-begroting 1984 is uitsluitend het ongewijzigd beleid
geraamd. De aanvullingen op het daarin geraamde ongewijzigd beleid
(bijvoorbeeld de noodzakelijk geworden correcties) en de voorstel
len tot nieuw beleid zullen wij in de eerste ontwerp-wijzigingsbesluiten