vestigingsplaats voor de centrale voorziening van het Kinderdag verblijf kan dienen. Plannen m.b.t. de aanpassing van deze accommodatie zullen wij t.z.t. aan U voorleggen. 2. Emancipatie-aktiviteiten. Voorstellen inzake de in 1984 van de zijde van de gemeente te sub sidiëren emancipatie-activiteiten kunt U tegemoet zien als onderdeel van het Programma Sociaal-cultureel werk 1984. Voorts merken wij met betrekking tot het gemeentelijke emancipatie beleid op, dat de begin van dit jaar geïnstalleerde (adviesCommissie voor emancipatieaangelegenheden inmiddels een aanvang heeft gemaakt met haar werkzaamheden. Een van de voornaamste aandachtspunten bij de advisering van deze commissie is de totstandkoming van een vervolg op de reeds vastgestelde gemeentelijke Emancipatienota. Als eerste te onderzoeken beleidssector is de sector "onderwijs" aangewezen. Voorts wordt in overleg met genoemde commissie gewerkt aan de uit voering van besluiten die zijn genomen met betrekking tot onderdelen van de Emancipatienota, onder andere m.b.t. deeltijdarbeid, positieve discriminatie, vrouwvriendelijke formuleringen in formulieren en het instellen van een klachtencommissie. 3Volwasseneneducatie. Maar aanleiding van een in de Tweede Kamer ingediend amendement bij de behandeling van de rijksbegroting voor onderwijs, is de bezuini ging op het budget van de Stichting Het Baken waartoe de Minister van Onderwijs en Wetenschappen besloten had (halvering van het rijkssub sidie in twee jaar tijd met ingang van het cursusjaar 1983-1984) komen te vervallen. Dit biedt Het Baken de mogelijkheid om het huidige cursusaanbod op het terrein van de volwasseneneducatie (voor alsnog) te continueren. Hiermee samenhangend wijzen wij U erop, dat in vervolg op de in 198.1 uitgebrachte Beginselennota inzake de volwasseneneducatie in het komende jaar uitgewerkte voorstellen van de rijksoverheid tege moet gezien mogen worden die betrekking hebben op nieuwe wetgeving op dit terrein. Uit het met het ministerie terzake gevoerde overleg II-14-5 hebben wij kunnen opmaken, dat waarschijnlijk gekozen gaat worden voor behoud van de bestaande context aan wet- en regelgeving voor de uiteenlopende onderdelen van de volwasseneneducatie. Daarnaast komt er dan een afzonderlijke Wet Volwasseneneducatie waarin de harmonisatie en onderlinge afstemming geregeld wordt door het creëren van gemeen schappelijke uitgangspunten en regelingen ten aanzien van planning, ondersteuning, advies en overleg en de rechtsposities. Voorts zal ook in deze Wet Volwasseneneducatie vastgelegd worden dat er telkens een jaarplan volwasseneneducatie uitgebracht zal worden, waarin de voorgenomen activiteiten en de financiering ervan zullen worden opgenomen. Dit jaarplan zal tevens inzicht dienen te verschaffen in de ontwikkelingen van de komende vier jaren. Met betrekking tot deze planning is het van belang om op het volgende te wijzen. Het orgaan dat verantwoordelijk is voor het opstellen van (deel) plannen, is in de visie van de minister een "educatief beraad", bestaande uit organisaties en instellingen die zelf een educatief aanbod uitvoeren en uit organisaties die de belangen van de deelnemers (kunnen) behartigen. Dit orgaan functioneert als plan ningsinstantie op regionaal niveau. Noch de provincie, noch gemeenten worden in deze beleidsvisie daartoe als geëigende instantie be schouwd. Wel dienen gemeenten de totstandgekomen educatieve (deel) plannen in concept vast te stellen, waarna de plannen worden getoetst door achtereenvolgens de provinciale- en rijksoverheid. Belangwekkend is in dit verband de constatering dat het de rijksoverheid is die in laatste instantie het plan al dan niet goedkeurt. Door herallocatie van middelen, uitgaande van een budgettair neutrale financiering, zullen maximale budgetten per regio worden vastgesteld waarop middels educatieve plannen aanspraak kan worden gemaakt. De budgettoekenning zal worden gebaseerd op de in de regio voorkomende aantallen volwassenen zonder diploma voortgezet onderwijs, leden van minderheidsgroepen en werklozen. Een belangrijk accent in de te verwachten beleidsvoorstellen met be trekking tot het veld van de volwasseneneducatie zal door de rijks overheid worden gelegd bij de elementaire c.q. basiseducatie. Het voornemen bestaat om in 1983 een rijksregeling basiseducatie van kracht te doen zijn op grond waarvan een geïntegreerd aanbod van ac tiviteiten, gebaseerd op de hoofdfuncties taal, rekenen en sociale

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 153