vestigingsplaats voor de centrale voorziening van het Kinderdag
verblijf kan dienen.
Plannen m.b.t. de aanpassing van deze accommodatie zullen wij t.z.t.
aan U voorleggen.
2. Emancipatie-aktiviteiten.
Voorstellen inzake de in 1984 van de zijde van de gemeente te sub
sidiëren emancipatie-activiteiten kunt U tegemoet zien als onderdeel
van het Programma Sociaal-cultureel werk 1984.
Voorts merken wij met betrekking tot het gemeentelijke emancipatie
beleid op, dat de begin van dit jaar geïnstalleerde (adviesCommissie
voor emancipatieaangelegenheden inmiddels een aanvang heeft gemaakt
met haar werkzaamheden. Een van de voornaamste aandachtspunten bij de
advisering van deze commissie is de totstandkoming van een vervolg
op de reeds vastgestelde gemeentelijke Emancipatienota. Als eerste te
onderzoeken beleidssector is de sector "onderwijs" aangewezen.
Voorts wordt in overleg met genoemde commissie gewerkt aan de uit
voering van besluiten die zijn genomen met betrekking tot onderdelen
van de Emancipatienota, onder andere m.b.t. deeltijdarbeid, positieve
discriminatie, vrouwvriendelijke formuleringen in formulieren en
het instellen van een klachtencommissie.
3Volwasseneneducatie.
Maar aanleiding van een in de Tweede Kamer ingediend amendement bij
de behandeling van de rijksbegroting voor onderwijs, is de bezuini
ging op het budget van de Stichting Het Baken waartoe de Minister van
Onderwijs en Wetenschappen besloten had (halvering van het rijkssub
sidie in twee jaar tijd met ingang van het cursusjaar 1983-1984)
komen te vervallen. Dit biedt Het Baken de mogelijkheid om het
huidige cursusaanbod op het terrein van de volwasseneneducatie (voor
alsnog) te continueren.
Hiermee samenhangend wijzen wij U erop, dat in vervolg op de in
198.1 uitgebrachte Beginselennota inzake de volwasseneneducatie in
het komende jaar uitgewerkte voorstellen van de rijksoverheid tege
moet gezien mogen worden die betrekking hebben op nieuwe wetgeving
op dit terrein. Uit het met het ministerie terzake gevoerde overleg
II-14-5
hebben wij kunnen opmaken, dat waarschijnlijk gekozen gaat worden
voor behoud van de bestaande context aan wet- en regelgeving voor
de uiteenlopende onderdelen van de volwasseneneducatie. Daarnaast komt
er dan een afzonderlijke Wet Volwasseneneducatie waarin de harmonisatie
en onderlinge afstemming geregeld wordt door het creëren van gemeen
schappelijke uitgangspunten en regelingen ten aanzien van planning,
ondersteuning, advies en overleg en de rechtsposities. Voorts zal
ook in deze Wet Volwasseneneducatie vastgelegd worden dat er telkens
een jaarplan volwasseneneducatie uitgebracht zal worden, waarin de
voorgenomen activiteiten en de financiering ervan zullen worden
opgenomen. Dit jaarplan zal tevens inzicht dienen te verschaffen in
de ontwikkelingen van de komende vier jaren.
Met betrekking tot deze planning is het van belang om op het volgende
te wijzen. Het orgaan dat verantwoordelijk is voor het opstellen van
(deel) plannen, is in de visie van de minister een "educatief
beraad", bestaande uit organisaties en instellingen die zelf een
educatief aanbod uitvoeren en uit organisaties die de belangen van
de deelnemers (kunnen) behartigen. Dit orgaan functioneert als plan
ningsinstantie op regionaal niveau. Noch de provincie, noch gemeenten
worden in deze beleidsvisie daartoe als geëigende instantie be
schouwd. Wel dienen gemeenten de totstandgekomen educatieve (deel)
plannen in concept vast te stellen, waarna de plannen worden getoetst
door achtereenvolgens de provinciale- en rijksoverheid. Belangwekkend
is in dit verband de constatering dat het de rijksoverheid is die in
laatste instantie het plan al dan niet goedkeurt.
Door herallocatie van middelen, uitgaande van een budgettair neutrale
financiering, zullen maximale budgetten per regio worden vastgesteld
waarop middels educatieve plannen aanspraak kan worden gemaakt.
De budgettoekenning zal worden gebaseerd op de in de regio voorkomende
aantallen volwassenen zonder diploma voortgezet onderwijs, leden van
minderheidsgroepen en werklozen.
Een belangrijk accent in de te verwachten beleidsvoorstellen met be
trekking tot het veld van de volwasseneneducatie zal door de rijks
overheid worden gelegd bij de elementaire c.q. basiseducatie. Het
voornemen bestaat om in 1983 een rijksregeling basiseducatie van
kracht te doen zijn op grond waarvan een geïntegreerd aanbod van ac
tiviteiten, gebaseerd op de hoofdfuncties taal, rekenen en sociale