II-1-6 Zoals in hoofdstuk I, onderdeel B, reeds is uiteengezet hebben wij gemeend deze resterende taakstelling te moeten toevoegen aan het totale tekort voor de beleidsperiode 1984—1988. Aan ons voorstel om de vacaturecommissie te ontheffen van deze fi nanciële taakstelling liggen de volgende overwegingen ten grond slag. Niet alleen werd het werkveld van deze commissie steeds meer ingeperkt door de gemaakte uitzonderingen, maar ook werd het steeds moeilijker om uit te maken of besparingen als gevolg van het niet vervullen van vacatures dienden te worden toegerekend aan de vacaturecommissie of aan herwaarderingstaakstellingen in de onderscheiden beleidssectoren. Daarnaast wordt momenteel onderzocht in hoeverre de vacaturecommis sie naast de huidige werkzaamheden een actieve rol kan gaan spelen bij het herplaatsen van ambtenaren binnen de gemeente - op grond van een herwaardering van gemeentelijke taken - van wie de functie komt te vervallen. Zodra de ideëen hierover zijn afgerond, zullen wij U nader informeren. 4.2. Regeling vervroegd uittreden. Ambtenaren van 61-65 jaar kunnen gebruik maken van de regeling voor vrijwillig vervroegd uittreden (VUT). In 1984 komen 10 ambtenaren in aanmerking om vervroegd uit te treden, in 1985 15, in 1986 25, in 1987 10 en 1988 21. Bovendien zijn er per 1 juli 1983 27 ambtenaren in gemeentelijke dienst die, hoewel zij daarvoor reeds in aanmerking komen, nog geen gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid om vervroegd uit te tre den Wij zijn bezig na te gaan in hoeverre gebruikmaking van de V.U.T. kan worden bevorderd. 4.3. Functiewaardering en bezoldiging. Aan de Commissie voor Georganiseerd hebben wij een voorstel voorge legd inzake de technische aanpassing van de gemeentelijke salarisscha len als gevolg van de door de Minister van Binnenlandse Zaken vast gestelde nieuwe normen voor de bezoldiging van gemeente-ambtenaren (herziening Ubink-normen) II-1-7 Bij dit voorstel zijn wij er vanuit gegaan dat de peildatum - de ingangsdatum van de resultaten van de systematische functiewaar dering - 1 januari 1984 zal worden en dat er geen zogenoemde promo tierondes meer zullen worden gehouden. Met de Commissie voor Georganiseerd Overleg hebben wij hierover nog geen overeenstemming kunnen bereiken. Wij hebben toegezegd ons over deze zaak nader te zullen beraden; nog in 1983 zullen wij op nieuw met de Commissie voor Georganiseerd Overleg overleg plegen. Verder zullen uiterlijk in 1984, na overleg met de Commissie voor Georganiseerd Overleg, besluiten moeten worden genomen over de vast stelling van een conversietabel - het instrument waarmee de middels functiewaardering vastgestelde score van een functie wordt vertaald in een salarisschaal - en over de problematiek van een zogenaamd drierangenstelsel. 4.4. Herverdeling van arbeid. Voor wat betreft de feitelijke stand van zaken met betrekking tot het aantal vrouwen in gemeentedienst en het aantal ambtenaren werk zaam in deeltijd, wordt verwezen naar de personeelsstatistiek per 1 juli 1983 zoals opgenomen in de bijlagen bij dit ontwerp-beleids- plan. Concrete voorstellen met betrekking tot het aanbieden van vacatures op de arbeidsmarkt voor minder dan 40 uur vanaf 1 januari 1984 zul len U afzonderlijk bereiken. Wij kunnen in dit verband wijzen op de reeds in het onderwijs gebo den mogelijkheid van zogenoemde duo-banen. Daarnaast onderzoeken wij middels een enquête welke mogelijkheden er zijn om bestaande belemmeringen voor het in dienst zijnde personeel om in deeltijd te gaan werken op te heffen. De effecten van een beleid gericht op het stimuleren van in dienst zijnde ambtenaren om vrijwillig in deeltijd te gaan werken mogen echter niet te hoog worden ingeschat. De inkomens van de ambtenaren staan immers reeds onder zware druk als gevolg van diverse algemene maatregelen. Bovendien is per 1 juni 1983 de pensioenbijdrage voor deeltijders verhoogd (voor dien betaalden de deeltijders verhoudingsgewijs minder pensioen-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 20