evalueren van het functioneren van het project- en contactgroepensysteem; het gaat
nu hoofdzakelijk om het gesystematiseerd weergeven van de eerder genomen beslissinge
en vastgestelde regels t.a.v. de bewonersparticipatie in het stadsvernieuwingsproces,
Afgezien van het vorenstaande stelt het O.S.O. dat het positief benaderen van de
onderhavige handleiding afhankelijk wordt gesteld van de bereidheid om tegemoet te
komen aan een aantal punten van kritiek.
Onderstaand geven wij de diverse punten van kritiek weer, vergezeld van een commen
taar onzerzijds.
I. Gesteld wordt, dat er een procedure moet worden ontwikkeld waardoor het voor
bedrijven, winkeliers, schoolbesturen en andere belanghebbenden niet langer
lucratief is om buiten de contactgroep om te werken.
Naar de mening van het O.S.O. dient het eerste contact tussen gemeente en
'hndere belanghebbenden" zich te beperken tot een inventarisatie van voornemens,
De contactgroep zou hierover een uitspraak moeten doen. Wanneer sprake zou zijnvi
tegenstrijdige belangen dan zou een openbare afweging dienen plaats te vinden
door middel van behandeling daarvan in de commissie Ruimtelijke Ordening of in de
Gemeenteraad. Het minste, dat volgens het O.S.O. geregeld zou moeten worden, iset
soort meldingsplicht voor projectgroepleden in de contactgroep als "andere belang
hebbenden" contact opnemen met (leden van) de projectgroep of met andere ambtena
ren of bestuurders.
Met betrekking tot het vorenstaande merken wij het volgende op.
Zoals bekend wordt de ontwikkeling van stadsvernieuwingsplannen begrensd
door de randvoorwaarden en beleidsuitgangspunten zoals die door de gemeente
raad worden vastgesteld.
Planning is echter geen statisch gebeuren, veranderende omstandigheden kunnen
veroorzaken dat de randvoorwaarden en beleidsuitgangspunten moeten worden bij
gesteld. Het is de taak van ons college om dit proces te begeleiden. Uiteraard
is daarvoor ondermeer nodig dat gesprekken met derden worden gevoerd. Het gaat
te ver hiervoor een procedureregeling vast te stellen. Wel dienen de betref
fende project- en contactgroep zo tijdig mogelijk van ontwikkelingen op de
hoogte te worden gebracht.
Indien een belangentegenstelling blijkt kan de gemeenteraad, gehoord de Commissi:
voor Ruimtelijke Ordening, een beslissing nemen. Om te bewerkstelligen, dat de
projectleiding tijdig van nieuwe ontwikkelingen in het plangebied op de hoogte
wordt qesteld, hebben wij paragraaf 4-.1. van de concept-handleiding aangevuld.
II. Het O.S.O. is van mening, dat contactgroepvergaderingen ook 's avonds plaats
moeten kunnen vinden.
Naast het feit, dat het plan- en uitvoeringsproces lang duurt en ingewikkeld is,
waardoor slechts weinig bewoners in staat en bereid zijn in dit proces te
participeren, constateert het O.S.O. dat het vergadertijdstip (17.00 uur) van de
contactgroepen meer dan de helft van de bewoners van deelname aan dit proces
uitsluit.
Het vorenstaande geeft ons aanleiding tot het maken van de volgende opmerkingen.
Het punt van het vergadertijdstip is reeds eerder aan de orde geweest in het
kader van de behandeling van de Evaluatienota Inspraak Stadsvernieuwing.
Wij constateerden toen, dat de zeer beperkte personele capaciteit van met name
de projectleiding en het grote aantal vergaderingen van contactgroepen het
onmogelijk maakten om aan de wens om ook 's avonds te kunnen vergaderen, tegemoe
te komen.
Sindsdien heeft zich echter een aantal ontwikkelingen voorgedaan die een gewijd
opstelling niet uitsluiten.
Het laatste was mogelijk door het samenvoegen van plangebieden in de uitvoering
fase en het invoeren van werkoverleg met de bewoners van straten over inric
plannen buiten de contactgroepvergaderingen om.
Gelet op het vorenstaande zijn wij van mening dat het vergaderen van contact
groepen in de avonduren in principe mogelijk moet zijn.
Daartoe hebben wij de betreffende passage in paragraaf 5.7 van de concept-hand
leiding gewijzigd.
De bewonersorganisaties zijn de mening toegedaan, dat zij voor het verwerven van
deskundige ondersteuning bij het uitwerken van alternatieven en het uitvoeren
van eigen onderzoek reële mogelijkheden moeten krijgen. Alleen op die wijze
kunnen zij (bij verschil van mening) de eigen ideeën op gelijk niveau als het
voorstel van de projectgroep vormgeven en voor besluitvorming aan het College
van Burgemeester en Wethouders en Gemeenteraad voorleggen.
Deze kwestie is reeds eerder aan de orde geweest bij de behandeling van het
rapport "Bewoners werken aan hun straat". Wij constateerden toen dat met behulp
van gemeentelijke medwerkers de bewoners en hun organisaties een goed instrumentari
um aangereikt krijgen waarmee inhoud gegeven kan worden aan de zelfwerkzaamheid.
Naar onze mening is het eigen gemeentelijk apparaat zodanig op de uitvoering van
de Stadsvernieuwingsoperatie afgestemd, dat het uitwerken van bewonersalternatieven
in open en constructief'overleg met de bevolking aan dit apparaat kan en moet
worden opgedragen. Hierbij geldt als voorwaarde, dat deze alternatieven moeten
passen binnen de door dé gemeenteraad vastgestelde richtlijnen en randvoorwaarden.
Wij zijn en blijven derhalve van mening, dat de bewonersorganisaties beschikken over
reële mogelijkheden om de eigen gedachten terzake op verantwoorde wijze vorm te
geven.
De bewonersorganisaties zijn van mening dat de informatieverstrekking vanuit
de projectgroep,aan de contactgroep moet worden verbeterd en verbreed.
Men constateert dat projectgroepen in sommige gevallen niet in staat of bereid
zijn inhoudelijke dan wel financiële informatie te geven die voor de planontwik
keling van belang is. Ook de wijze van verslaglegging van de contactgroepver
gaderingen dient te worden verbeterd om terugkoppeling met de achterban mogelijk
te maken.
In het algemeen zijn wij van mening, dat de contactgroepen op een bevredigende
wijze door de projectgroepen worden geïnformeerd. Teneinde op een goede wijze
te kunnen voldoen aan haar informatieve taak, is het van belang dat alle
relevante ontwikkelingen in een bepaald plangebied ter kennis van de voor dat
gebied werkzame projectgroep worden gebracht. Met de aanvulling op de handleiding
bij par. 4-.1. die wij hierboven reeds voorstelden, worden terzake zekere waar
borgen geschapen.
Wij erkennen dat verslagen van contactgroepvergaderingen niet zonder meer gebruikt
kunnen worden voor opname in de wijk-buurtkrant. Met het oog daarop worden deze
verslagen ook niet geschreven. De verslagen zijn veel meer bedoeld voor de vast
legging van specifieke punten en gemaakte afspraken. Overigens hebben wij geen be
zwaar tegen de suggestie van het O.S.O. om leden van de bewonersorganisaties de
verslaglegging van contactgroepvergaderingen te laten verzorgen.
Uiteraard dienen hierover met de betreffende contactgroepen vooraf duidelijke
afspraken gemaakt te worden en zal de continuïteit van deze verslaglegging
gewaarborgd moeten zijn.
- 2 -
Zo is een tweede projectleider aangesteld en is het aantal contactgroepvergadei
aanzienlijk teruggebracht.
- 3 -