evalueren van het functioneren van het project- en contactgroepensysteem; het gaat nu hoofdzakelijk om het gesystematiseerd weergeven van de eerder genomen beslissinge en vastgestelde regels t.a.v. de bewonersparticipatie in het stadsvernieuwingsproces, Afgezien van het vorenstaande stelt het O.S.O. dat het positief benaderen van de onderhavige handleiding afhankelijk wordt gesteld van de bereidheid om tegemoet te komen aan een aantal punten van kritiek. Onderstaand geven wij de diverse punten van kritiek weer, vergezeld van een commen taar onzerzijds. I. Gesteld wordt, dat er een procedure moet worden ontwikkeld waardoor het voor bedrijven, winkeliers, schoolbesturen en andere belanghebbenden niet langer lucratief is om buiten de contactgroep om te werken. Naar de mening van het O.S.O. dient het eerste contact tussen gemeente en 'hndere belanghebbenden" zich te beperken tot een inventarisatie van voornemens, De contactgroep zou hierover een uitspraak moeten doen. Wanneer sprake zou zijnvi tegenstrijdige belangen dan zou een openbare afweging dienen plaats te vinden door middel van behandeling daarvan in de commissie Ruimtelijke Ordening of in de Gemeenteraad. Het minste, dat volgens het O.S.O. geregeld zou moeten worden, iset soort meldingsplicht voor projectgroepleden in de contactgroep als "andere belang hebbenden" contact opnemen met (leden van) de projectgroep of met andere ambtena ren of bestuurders. Met betrekking tot het vorenstaande merken wij het volgende op. Zoals bekend wordt de ontwikkeling van stadsvernieuwingsplannen begrensd door de randvoorwaarden en beleidsuitgangspunten zoals die door de gemeente raad worden vastgesteld. Planning is echter geen statisch gebeuren, veranderende omstandigheden kunnen veroorzaken dat de randvoorwaarden en beleidsuitgangspunten moeten worden bij gesteld. Het is de taak van ons college om dit proces te begeleiden. Uiteraard is daarvoor ondermeer nodig dat gesprekken met derden worden gevoerd. Het gaat te ver hiervoor een procedureregeling vast te stellen. Wel dienen de betref fende project- en contactgroep zo tijdig mogelijk van ontwikkelingen op de hoogte te worden gebracht. Indien een belangentegenstelling blijkt kan de gemeenteraad, gehoord de Commissi: voor Ruimtelijke Ordening, een beslissing nemen. Om te bewerkstelligen, dat de projectleiding tijdig van nieuwe ontwikkelingen in het plangebied op de hoogte wordt qesteld, hebben wij paragraaf 4-.1. van de concept-handleiding aangevuld. II. Het O.S.O. is van mening, dat contactgroepvergaderingen ook 's avonds plaats moeten kunnen vinden. Naast het feit, dat het plan- en uitvoeringsproces lang duurt en ingewikkeld is, waardoor slechts weinig bewoners in staat en bereid zijn in dit proces te participeren, constateert het O.S.O. dat het vergadertijdstip (17.00 uur) van de contactgroepen meer dan de helft van de bewoners van deelname aan dit proces uitsluit. Het vorenstaande geeft ons aanleiding tot het maken van de volgende opmerkingen. Het punt van het vergadertijdstip is reeds eerder aan de orde geweest in het kader van de behandeling van de Evaluatienota Inspraak Stadsvernieuwing. Wij constateerden toen, dat de zeer beperkte personele capaciteit van met name de projectleiding en het grote aantal vergaderingen van contactgroepen het onmogelijk maakten om aan de wens om ook 's avonds te kunnen vergaderen, tegemoe te komen. Sindsdien heeft zich echter een aantal ontwikkelingen voorgedaan die een gewijd opstelling niet uitsluiten. Het laatste was mogelijk door het samenvoegen van plangebieden in de uitvoering fase en het invoeren van werkoverleg met de bewoners van straten over inric plannen buiten de contactgroepvergaderingen om. Gelet op het vorenstaande zijn wij van mening dat het vergaderen van contact groepen in de avonduren in principe mogelijk moet zijn. Daartoe hebben wij de betreffende passage in paragraaf 5.7 van de concept-hand leiding gewijzigd. De bewonersorganisaties zijn de mening toegedaan, dat zij voor het verwerven van deskundige ondersteuning bij het uitwerken van alternatieven en het uitvoeren van eigen onderzoek reële mogelijkheden moeten krijgen. Alleen op die wijze kunnen zij (bij verschil van mening) de eigen ideeën op gelijk niveau als het voorstel van de projectgroep vormgeven en voor besluitvorming aan het College van Burgemeester en Wethouders en Gemeenteraad voorleggen. Deze kwestie is reeds eerder aan de orde geweest bij de behandeling van het rapport "Bewoners werken aan hun straat". Wij constateerden toen dat met behulp van gemeentelijke medwerkers de bewoners en hun organisaties een goed instrumentari um aangereikt krijgen waarmee inhoud gegeven kan worden aan de zelfwerkzaamheid. Naar onze mening is het eigen gemeentelijk apparaat zodanig op de uitvoering van de Stadsvernieuwingsoperatie afgestemd, dat het uitwerken van bewonersalternatieven in open en constructief'overleg met de bevolking aan dit apparaat kan en moet worden opgedragen. Hierbij geldt als voorwaarde, dat deze alternatieven moeten passen binnen de door dé gemeenteraad vastgestelde richtlijnen en randvoorwaarden. Wij zijn en blijven derhalve van mening, dat de bewonersorganisaties beschikken over reële mogelijkheden om de eigen gedachten terzake op verantwoorde wijze vorm te geven. De bewonersorganisaties zijn van mening dat de informatieverstrekking vanuit de projectgroep,aan de contactgroep moet worden verbeterd en verbreed. Men constateert dat projectgroepen in sommige gevallen niet in staat of bereid zijn inhoudelijke dan wel financiële informatie te geven die voor de planontwik keling van belang is. Ook de wijze van verslaglegging van de contactgroepver gaderingen dient te worden verbeterd om terugkoppeling met de achterban mogelijk te maken. In het algemeen zijn wij van mening, dat de contactgroepen op een bevredigende wijze door de projectgroepen worden geïnformeerd. Teneinde op een goede wijze te kunnen voldoen aan haar informatieve taak, is het van belang dat alle relevante ontwikkelingen in een bepaald plangebied ter kennis van de voor dat gebied werkzame projectgroep worden gebracht. Met de aanvulling op de handleiding bij par. 4-.1. die wij hierboven reeds voorstelden, worden terzake zekere waar borgen geschapen. Wij erkennen dat verslagen van contactgroepvergaderingen niet zonder meer gebruikt kunnen worden voor opname in de wijk-buurtkrant. Met het oog daarop worden deze verslagen ook niet geschreven. De verslagen zijn veel meer bedoeld voor de vast legging van specifieke punten en gemaakte afspraken. Overigens hebben wij geen be zwaar tegen de suggestie van het O.S.O. om leden van de bewonersorganisaties de verslaglegging van contactgroepvergaderingen te laten verzorgen. Uiteraard dienen hierover met de betreffende contactgroepen vooraf duidelijke afspraken gemaakt te worden en zal de continuïteit van deze verslaglegging gewaarborgd moeten zijn. - 2 - Zo is een tweede projectleider aangesteld en is het aantal contactgroepvergadei aanzienlijk teruggebracht. - 3 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 228