- 2 - 7. vooruitlopende op het verlijden van de akte van ruiling verleent de tegenpartij aan de gemeente het recht om vrijelijk over het door de gemeente te verkrijgen perceelsgedeelte te beschikken, zulks indien dit nodig mocht blijken voor de voortgang der werkzaamheden tot wegaanleg c.a. 8. de op de ruilovereenkomst vallende kosten komen voor rekening van par tijen, ieder voor de helft; II. het onder I.a. bedoelde perceelsgedeelte onder te brengen in het Grondbedrijf van de Dienst Stadsontwikkeling. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Preadvies inzake de brief van dr. W. Bongers c.s. te Wageningen van >2 juli 1982 met betrekking tot het fietspad Leeuwarden-Boksum. Bijlage nr. 338 Leeuwarden, 22 september 1983 Aan de Gemeenteraad. Bij schrijven van 4 juni 1982 hebben dr. W. Bongers te Wageningen en een aantal anderen zich tot Uw raad gericht met bezwaren met betrekking tot de aan leg van het rijwielpad van Leeuwarden naar Boksum. Deze brief hebt U in Uw vergadering van 12 juli 1982 aan ons college voorge legd om preadvies. Het bezwaar van dr. Bongers c.s. richt zich met name tegen het gedeelte van het fietspad tussen de Boksumer Zool en de Boksumerdijk; daar loopt het fietspad ten oosten van de spoorlijn Leeuwarden-Stavoren over gronden van de familie Cuperus. Volgens adressanten is het bedrijf van de familie Cuperus van groot belang omdat daar al geruime tijd wordt gewerkt zonder onkruidbestrijdingsmiddelen en stik stofbemesting. Naast het belang dat een dergelijke bedrijfsvoering heeft voor de weidevogelstand en de botanische verscheidenheid noemen adresssanten het grote belang van dit bedrijf voor het wetenschappelijk onderzoek naar dergelijke al ternatieve produktiewijzen. Zij wijzen erop dat een dergelijk bedrijf op korte termijn onvervangbaar is en vervanging produktieverlies oplevert. Zij maken dan ook bezwaar tegen het fietspad omdat dat één hectare onvervangbare grond zou kosten. Daarnaast zou de aanleg de bedrijfsvoering hinderen omdat bij verweiding een extra obstakel moet worden genomen. Tenslotte pleiten adressanten voor een alternatief tracé, zoals ook voorgesteld door de familie Cuperus. Dit tracé zou moeten lopen ten noorden van de Boksumer Zool naar de Pypsterbuorren. Het is U bekend dat over het tracé van het fietspad tussen Leeuwarden en Boksum langdurig overleg is gevoerd, met name met de gemeente Menaldumadeel. Daarbij is van de kant van de gemeente Menaldumadeel gepleit voor een fietsver- binding over de Pypsterbuorren en de Lichteweg. Een dergelijke verbinding bete kent een extra kruising van de zuidtangent met alle problemen van dien. Immers in het tracé zoals dat door de gemeente Leeuwarden is vastgesteld kruist het fietspad de zuidtangent samen met de spoorlijn Leeuwarden-Stavoren zodat met eén kunstwerk voor beide kruisingen kan worden volstaan. Het voorstel van Menaldumadeel is uitvoerig besproken, waarbij kwam vast te staan dat: een tunnel bij de Pypsterbuorren niet voor subsidie in aanmerking zou komen; een door ons gedaan voorstel aan Menaldumadeel om op gezamenlijke kosten een tunnel aan te leggen, voor Menaldumadeel financieel niet haalbaar was; tegen een gelijkvloerse kruising van de zuidtangent onoverkomelijke bezwaren bestaan uit het oogpunt van verkeersveiligheid. Op basis hiervan heeft de Gemeenteraad van Menaldumadeel uiteindelijk ingestemd met het voorgestelde tracé; daartoe heeft hij in zijn vergadering van 30 juni 1983 een voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening genomen op basis waarvan het fietspad mogelijk kan worden gemaakt. Het moge uit bovenstaande duidelijk zijn dat de vaststelling van het tracé van het fietspad met zorgvuldigheid is geschied. Daarbij bleek het onvermijde lijk een deel van het fietspad te traceren over het bedrijf van de familie Cuperus

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 256