- 2 -
RUIMTELIJKE ORDENING, OPENBARE WERKEN. VERKEER EN VERVOER.
Parken en plantsoenen (volgnr. 204).
Door enkele correcties en verschuivingen in het in onderhoud komen van nieuw
plantsoen kan het geraamde onderhoudsbudget verlaagd worden met een bedraq
van 113.730,
Leges bouwvergunningen (volgnr. 77).
Door ongunstige ontwikkelingen op de bouwmarkt, waaronder begrepen de bouw van
minder vrije sector-woningen, dient een neerwaartse correctie op de oorspronke
lijke ramingen te worden aangebracht tot een bedrag van 300.000,--.
Precariorechten (volgnr. 101)
Blijkens een arrest van de Hoge Raad mogen ter zake van het gebruik van de
openbare weg geen heffingen worden opgelegd. Op grond hiervan stellen wij U voor
de raming voor precariorechten ter zake van z.g. "overritten" aan te passen met
100.000,
In verband met nadere gegevens kan de opbrengst voor de overige rechten met
20.000,in gunstige zin worden bijgesteld.
ONDERWIJS
Commissie wetenschappelijk onderwijs (volgnr. 448).
In het beleidsplan 1983-1987 is rekening gehouden met een nieuwe opzet van de
Commissie voor het wetenschappelijk onderwijs ingaande 1983.
(Zie de toelichting in dit beleidsplan). In verband met de gebruikmaking
van de VUT-regeling door de secretaris van de commissie ingaande november 1982
kon deze nieuwe opzet ingaande 1983 worden gerealiseerd, hetgeen een besparing
oplevert van 93.4-00,
Verhuurde lokalen (volgnummers 4-72 en 237).
Zowel de boksvereniging "Olympia" als de boks- en atletiekvereniging "Frisia"
zijn genoodzaakt om te zien naar een andere huisvesting.
Eerstgenoemde boksvereniging maakte gebruik van een als zodanig buiten gebruik
gesteld gymnastieklokaal van het schoolgebouw aan de Emanuel Murandstraat 37.
Daar het gebouw aan het schoolbestuur van de Vrije School wordt overgedragen
en dit bestuur de vereniging niet als onderhuurder wil handhaven kan deze
situatie niet worden bestendigd.
De boks- en atletiekvereniging "Frisia" maakt gebruik van de voormalige sport
school aan Achter de Hoven. Deze accommodatie is uitermate slecht en staat
bovendien op de nominatie voor afbraak.
Mogelijkheden tot herhuisvesting zijn het gebouwtje aan de Huizumerlaan 19b en
de tweeklassige noodkleuterschool Canadezenlaan 11.
Het eerstgenoemde gebouw is intussen leeg komen te staan. De boekwaarde van dit
gebouw is nihil.
De tweeklassige noodkleuterschool aan de Canadezenlaan is ingaande dit school
jaar leeg komen te staan. In de sector Onderwijs is voor dit excentrisch gelegen
gebouw geen vervangend gebruik mogelijk. Gezien de huidige economische situatie,
de aard en de ligging van het gebouw en de beperkte gebruiksmogelijkheden achten
wij verkoop eveneens onmogelijk.
De boekwaarde van dit uit 1975 daterende gebouw was per 31 december 1982 rond
354-.000,--. Deze hoge boekwaarde is een gevolg van het feit dat het gebouw op
grond van de rijksnorm voor kleuterscholen in 60 jaar op annuïteitsbasis werd a
geschreven. De normale duur van een dergelijk gebouw dient echter op 20 jaar te
worden gesteld. Om het afschrijvingsverschil achteraf te neutraliseren dient
over 122.220,-- van de risicoreserve te worden beschikt.
- 3 -
Een en ander geeft aanleiding tot de door ons voorgestelde, op jaarbasis in de
bijlage weergegeven mutaties. Hierbij is uitgegaan van min of meer symbolische
huurbedragen van 1000,per jaar. Daarbij komen alle exploitatiekosten
voor rekening van de beide verenigingen. Ook de verbouwings- en inrichtingskos
ten komen volledig voor rekening van de verenigingen.
Volkshuisvesting.
Overname hypotheekschuld i.v.m. garanderen rente en aflossing van geldleningen
t.b.v. woningbouw (diverse volqnrs.).
In het beleidsplan 1983-1987 is verondersteld dat het totale verlies bruto
300.000,zou bedragen.
Inmiddels is gebleken dat het verlies over 1983 veel hoger zal uitvallen en
naar verwachting een (bruto) bedrag van 1 min. zal belopen.
Het ten laste van de gemeente blijvende deel (50%) kan worden gedekt door een
onttrekking aan de risicoreserve.
NUTSBEDRIJVEN
N.V. Friqas (volgnr. 307)
Gelet op de resultaten over 1982 van de N.V. Frigas, de enigszins meevallende ren
teontwikkeling alsmede de tot op heden voor 1983 stagnerende ontwikkeling iri de
afzet mag verwacht worden dat de netto winstuitkering per saldo voor 150.000,
in gunstige zin kan worden bijgesteld.
REINIGING EN BRANDWEER
Brandweer.
In het ontwerp—beleidsplan 1984—1988 hebben wij U melding gemaakt van de opge
treden vertraging in het ter beschikking van de gemeenten stellen van extra
middelen voor uitbreiding van het brandweerpersoneel. Daarbij hebben wij U
tevens medegedeeld dat een voor 1983 geraamde uitbreiding in verband daarmede
naar onze mening geen doorgang kon vinden. Effect 50.000,
Vuilverbranding
Op 14- maart jl. hebt U een krediet beschikbaar gesteld van 4-25.000,voor de
bouw van een scheidingsinstallatie voor vliegas. Naar verwachting kan begin
oktober a.s. worden gestart met de afvoer van vliegas. Voor de rest van het jaar
worden de afvoerkosten geschat op 70.000,--. Terzake van de meerdere kosten
heeft inmiddels overleg plaatsgevonden met de betrokken gemeenten. Vermoedelijk
zullen de meerdere kosten per 1-1-1984- tot uitdrukking kunnen komen in een aan
passing van het door de andere gemeenten te betalen tarief
Door gewijzigde marktomstandigheden kan niet meer een opbrengst 62.400) van
de bij het verbrandingsproces vrijgekomen metalen worden geraamd. In Uw verga
dering van 5 april jl. hebben wij U daarentegen een krediet voor de kosten van
afvoer van 12.000,moeten vragen.
Door stagnatie in de afzet van bij het verbrandingsproces vrijgekomen slakken
rnoet gevreesd worden dat geen opbrengst meer gerealiseerd kan worden. Wij zien
ons dan ook genoodzaakt U voor te stellen de in de begroting 1983 geraamde
opbrengst ad 41.250,-- af te voeren.
Overigens onderzoeken wij de mogelijkheden tot het verwerken van slakken.