- 2 -
Doordat de gemeente in de onderhavige opzet eigenaar van de container blijft
is het noodzakelijk de containers die in Aldlan in gebruik zijn van de bewoners
terug te kopen. Op basis van de restwaarde van de containers aldaar, zal de
daarvoor geldende vergoeding naar de huidige situatie voor een 240 1. container
52,en voor een 120 1. container 46,bedragen.
Financiële aspekten.
Ten gevolge van de invoering van minicontainers en verzamelcontainers op
basis van een gebruiksrecht voor de bewoners ontstaan additionele kosten door
met name de voor rekening van de gemeente komende kapitaallasten van de con
tainers, administratiekosten en onderhoudskosten, alsmede onder meer schoon
maakkosten van de verzamelcontainers. De totale jaarlijkse extra lasten voor de
invoering van mini- en verzamelcontainers in Leeuwarden op basis van de door ons
voorgestane opzet bedragen 335.405, In dit bedrag zijn de kapitaallasten
voor 2 automatische beladingssystemen en een voorraad minicontainers begrepen.
Bij de routine-investeringen voor 1983 hebt U reeds een krediet van
32.020,beschikbaar gesteld voor de aanschaf van een niet-automatisch bela
dingssysteem, terwijl in het beleidsplan in 1984 rekening is gehouden met kre
dieten voor een tweede beladingssysteem en de voorraad minicontainers. Genoemde
kredieten kunnen vervallen, omdat hiermee thans rekening wordt gehouden. Hiermee
is een besparing aan kapitaallasten gemoeid van 15.255,
De ervaringen in steden, waar mini- en verzamelcontainers in gebruik zijn,
leert dat het huisvuil beter aan de inzameldienst wordt aangeboden. De
hoeveelheid zwerfvuil ten gevolge van gescheurde plasticzakken neemt af.
Hierdoor achten wij het mogelijk, een besparing van 120.000,op de veeg-
dienst te realiseren.
Aan de verdere invoering van minicontainers zijn extra manuren en auto-uren
in de huisvuildienst verbonden ten gevolge van de meer benodigde inzameltijd bij
deze wijze van 'nuisvuilinzameling. De extra manuren kunnen door een interne
reorganisatie en verschuiving binnen de Dienst worden opgevangen. Dit geldt
eveneens voor het benodigde onderhoud aan de containers. Een en ander betekent
een besparing op andere onderdelen van de Dienst ten bedrage van 52.455,—.
Uit het voorgaande blijkt dat er nog een ongedekt bedrag resteerd van
147.695,waarvoor naar onze mening een verhoging van de afvalstoffenheffing
noodzakelijk is. Tengevolge van de eerder genoemde besparingen kan de verhoging
beperkt blijven tot 4,44 per jaar, dat is 0,37 per maand. Hierbij is ervan
uitgegaan dat de uit het onderhavige projekt voortvloeiende lasten over alle
contribuabelen (gebruikers mini- en verzamelaarcontainers en plasticzakken) wor
den verdeeld. Deze opzet is naar onze mening in overeenstemming met het karakter
van de afvalstoffenheffing. In het raadsvoorstel van 24 december 1980 is even
eens van een uniforme verhoging voor alle contribuabelen uitgegaan.
Bij de verdere invoering van minicontainers in de overige wijken van
Leeuwarden zal deze gedragslijn zonodig eveneens worden toegepast.
Mede gezien het feit dat de kosten van de minicontainer voor de gebruiker,
indien deze containers op basis van verkoop beschikbaar worden gesteld, gemid
deld ca. 19.per jaar zouden bedragen (investering 110, rente 9f,
afschrijving 8 jaar), achten wij de thans voorgestane extra verhoging van de
afvalstoffenheffing ten bedrage van 4,44 per jaar aanvaardbaar.
Uit het voorgaande blijkt, dat de kosten van de door ons voorgestane verdere
invoering van minicontainers tezamen met verzamelcontainers in Leeuwarden worden
gedekt door de genoemde besparingen en de verhoging van de afvalstoffenheffing.
Voor een nader inzicht van de aan het projekt verbonden (financiële) aspekten
verwijzen wij U naar de ter inzage gelegde stukken. In de loop van 1984 zal de
Dienst voor Reiniging en Brandweer de voorbereidingen voor de invoering van
minicontainers treffen, zodat ingaande 1985 de extra verhoging van het
afvalstoffenrecht voor de gebruikers van minicontainers en verzamelcontainers
kan ingaan. Wij stellen U voor, ten behoeve van de aanschaf van de containers,
de aanpassingen die voor de verzamelcontainers moeten worden gemaakt, alsmede de
aanschaf van een tweetal beladingsmechanismen en een voorraad minicontainers, de
nodige kredieten (in totaal 1 .348.670,—) beschikbaar te stellen. De uit de
door ons voorgestelde invoering van minicontainers voortvloeiende financiële
consequenties zullen te zijner tijd in de begroting voor 1985 worden ingebracht.
Onder mededeling, dat de meerderheid van de Commissie voor de Dienst voor
Reiniging en Brandweer met dit voorstel akkoord is gegaan, stellen wij U voor te
besluiten overeenkomstig het bijgevoegde ontwerp-besluit
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mr. G.J. te Loo Burgemeester.
mr. W.J.G. Reumer Secretaris.