- 2 - Doordat de gemeente in de onderhavige opzet eigenaar van de container blijft is het noodzakelijk de containers die in Aldlan in gebruik zijn van de bewoners terug te kopen. Op basis van de restwaarde van de containers aldaar, zal de daarvoor geldende vergoeding naar de huidige situatie voor een 240 1. container 52,en voor een 120 1. container 46,bedragen. Financiële aspekten. Ten gevolge van de invoering van minicontainers en verzamelcontainers op basis van een gebruiksrecht voor de bewoners ontstaan additionele kosten door met name de voor rekening van de gemeente komende kapitaallasten van de con tainers, administratiekosten en onderhoudskosten, alsmede onder meer schoon maakkosten van de verzamelcontainers. De totale jaarlijkse extra lasten voor de invoering van mini- en verzamelcontainers in Leeuwarden op basis van de door ons voorgestane opzet bedragen 335.405, In dit bedrag zijn de kapitaallasten voor 2 automatische beladingssystemen en een voorraad minicontainers begrepen. Bij de routine-investeringen voor 1983 hebt U reeds een krediet van 32.020,beschikbaar gesteld voor de aanschaf van een niet-automatisch bela dingssysteem, terwijl in het beleidsplan in 1984 rekening is gehouden met kre dieten voor een tweede beladingssysteem en de voorraad minicontainers. Genoemde kredieten kunnen vervallen, omdat hiermee thans rekening wordt gehouden. Hiermee is een besparing aan kapitaallasten gemoeid van 15.255, De ervaringen in steden, waar mini- en verzamelcontainers in gebruik zijn, leert dat het huisvuil beter aan de inzameldienst wordt aangeboden. De hoeveelheid zwerfvuil ten gevolge van gescheurde plasticzakken neemt af. Hierdoor achten wij het mogelijk, een besparing van 120.000,op de veeg- dienst te realiseren. Aan de verdere invoering van minicontainers zijn extra manuren en auto-uren in de huisvuildienst verbonden ten gevolge van de meer benodigde inzameltijd bij deze wijze van 'nuisvuilinzameling. De extra manuren kunnen door een interne reorganisatie en verschuiving binnen de Dienst worden opgevangen. Dit geldt eveneens voor het benodigde onderhoud aan de containers. Een en ander betekent een besparing op andere onderdelen van de Dienst ten bedrage van 52.455,—. Uit het voorgaande blijkt dat er nog een ongedekt bedrag resteerd van 147.695,waarvoor naar onze mening een verhoging van de afvalstoffenheffing noodzakelijk is. Tengevolge van de eerder genoemde besparingen kan de verhoging beperkt blijven tot 4,44 per jaar, dat is 0,37 per maand. Hierbij is ervan uitgegaan dat de uit het onderhavige projekt voortvloeiende lasten over alle contribuabelen (gebruikers mini- en verzamelaarcontainers en plasticzakken) wor den verdeeld. Deze opzet is naar onze mening in overeenstemming met het karakter van de afvalstoffenheffing. In het raadsvoorstel van 24 december 1980 is even eens van een uniforme verhoging voor alle contribuabelen uitgegaan. Bij de verdere invoering van minicontainers in de overige wijken van Leeuwarden zal deze gedragslijn zonodig eveneens worden toegepast. Mede gezien het feit dat de kosten van de minicontainer voor de gebruiker, indien deze containers op basis van verkoop beschikbaar worden gesteld, gemid deld ca. 19.per jaar zouden bedragen (investering 110, rente 9f, afschrijving 8 jaar), achten wij de thans voorgestane extra verhoging van de afvalstoffenheffing ten bedrage van 4,44 per jaar aanvaardbaar. Uit het voorgaande blijkt, dat de kosten van de door ons voorgestane verdere invoering van minicontainers tezamen met verzamelcontainers in Leeuwarden worden gedekt door de genoemde besparingen en de verhoging van de afvalstoffenheffing. Voor een nader inzicht van de aan het projekt verbonden (financiële) aspekten verwijzen wij U naar de ter inzage gelegde stukken. In de loop van 1984 zal de Dienst voor Reiniging en Brandweer de voorbereidingen voor de invoering van minicontainers treffen, zodat ingaande 1985 de extra verhoging van het afvalstoffenrecht voor de gebruikers van minicontainers en verzamelcontainers kan ingaan. Wij stellen U voor, ten behoeve van de aanschaf van de containers, de aanpassingen die voor de verzamelcontainers moeten worden gemaakt, alsmede de aanschaf van een tweetal beladingsmechanismen en een voorraad minicontainers, de nodige kredieten (in totaal 1 .348.670,—) beschikbaar te stellen. De uit de door ons voorgestelde invoering van minicontainers voortvloeiende financiële consequenties zullen te zijner tijd in de begroting voor 1985 worden ingebracht. Onder mededeling, dat de meerderheid van de Commissie voor de Dienst voor Reiniging en Brandweer met dit voorstel akkoord is gegaan, stellen wij U voor te besluiten overeenkomstig het bijgevoegde ontwerp-besluit Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. G.J. te Loo Burgemeester. mr. W.J.G. Reumer Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 348