II-3-4
De in 1982 plaatsgevonden hebbende verschuiving van bouwterreinen van de
duurdere naar de goedkopere bouw resulteerde in een verlaging van
het aantal fictieve eenheden, welke verlaging de Minister van
V.R.O.M. niet heeft geaccepteerd bij de vaststelling van de grond-
kosten/lokatiesubsidie voor 1982. E.e.a. maakt het derhalve feite
lijk onmogelijk om zonder financiële gevolgen voor de gemeente in
te spelen op de gewijzigde marktsituatie en daartoe wijzigingen in
de bouwsectoren aan te brengen. Dit heeft o.m. tot gevolg dat de
door deze minister vastgestelde en naar onze mening te hoge grond
prijzen voor niet-gesubsidieerde bouwkavels deze onverkoopbaar ma
ken.
1.4. Bedrijvengebied de Hemrik
De reeds enige jaren geleden ingezette daling op het gebied van de
uitgifte van bedrijfs- en industrieterreinen heeft zich in 1982 in
versterkte mate voortgezet. In dat jaar zijn nog wel akten gepasseerd
van grondtransacties van totaal 7 ha industrieterrein, doch dat be
trof voor meer dan de helft transacties waarvoor U in eerdere
jaren al toestemming hebt gegeven. Daarbij komt dat de gemeente
in 1982 5,7 ha terrein heeft teruggekocht. Ook is een aantal opties
niet verlengd.
Een en ander betekent dat de oppervlakte van de nog uitgeefbare
industrieterreinen eind 1982 ca. 96 ha bedroeg, waarvan een deel in
bouwrijpe staat. De activiteiten op het gebied van het bouwrijpmaken
zijn door deze ontwikkelingen vrijwel tot stilstand gekomen.
2. Openbare Werken, Verkeer en Vervoer.
In 1983 heeft de aanbesteding plaatsgevonden voor de bouw van enkele
kunstwerken t.b.v. de Zuidtangent. Na de Zuidtangent heeft de Oos-
tergoweg grote prioriteit.
Voor de komende beleidsperiode zijn op kortere termijn o.a. de
reconstructies van de kruispunten Archipelweg/Egelantierstraat en
Dammelaan/Luchtenrek gepland. Beide kruispunten zullen van een ver
keerslichteninstallatie worden voorzien. De reconstructies van
Europaplein en Vrijheidsplein zullen in een later stadium ter hand
worden genomen5
II-3-5
Het- uitvoeren van dergelijke grote werken is voornamelijk afhankelijk
van het verkrijgen van rijkssubsidies.
Om technische redenen is de vervanging van de Oosterbrug noodzakelijk.
Het treffen van fietsvoorzieningen zal ook in de komende jaren bij
zondere aandacht krijgen. Met betrekking tot de aanleg van het fiets
pad van Goutum naar Werpsterhoek worden de subsidiemogelijkheden
onderzocht. Ook de bewegwijzering zal,waar nodig,worden aangepast
en gemoderniseerd.
Ten aanzien van de verbinding tussen Camminghaburen en Hemrik zal
nog nader worden onderzocht of naast de geplènde fiets-voetgangers-
tunnel voor het gemotoriseerde verkeer een viaduct kan worden ge
realiseerd.
Voorts zal de gemeente de komende jaren financieel worden betrokken
bij de uitvoering van werkzaamheden in het kader van diverse ruil
verkavelingen welke grotendeels in de omliggende gemeenten in uit
voering zijn of dit stadium binnenkort bereiken.
3. Dienst Stadsontwikkeling.
3.1. Gemeentewerf
Medio 1983 is de nieuwe gemeentewerf op het industriegebied Hemrik
gereedgekomen. Het vrijgekomen terrein aan de Eestraat is bestemd
voor woningbouw.
3.2. Reorganisatieonderzoek
De uitkomsten van het organisatieonderzoek bij D.S.O./.B.M.T. worden
in de loop van 1984 verwacht. Overigens verwijzen wij naar ons voor
stel nr. 178 behandeld in de raadsvergadering van 16 mei 1983.
4. Bouw- en Milieutoezicht.
Bodemonderzoek en -sanering.
Een aantal jaren geleden is een begin gemaakt met de bodemsanerings
operatie waarvan de kosten worden gedragen door het Rijk en de ge
meenten. In het kader van de interimregeling-bodemsanering werd
daarbij tot vorig jaar nog een verdeelsleutel gehanteerd, waarbij
90% van de kosten door het Rijk en 10% door de betreffende gemeente