II-3-4 De in 1982 plaatsgevonden hebbende verschuiving van bouwterreinen van de duurdere naar de goedkopere bouw resulteerde in een verlaging van het aantal fictieve eenheden, welke verlaging de Minister van V.R.O.M. niet heeft geaccepteerd bij de vaststelling van de grond- kosten/lokatiesubsidie voor 1982. E.e.a. maakt het derhalve feite lijk onmogelijk om zonder financiële gevolgen voor de gemeente in te spelen op de gewijzigde marktsituatie en daartoe wijzigingen in de bouwsectoren aan te brengen. Dit heeft o.m. tot gevolg dat de door deze minister vastgestelde en naar onze mening te hoge grond prijzen voor niet-gesubsidieerde bouwkavels deze onverkoopbaar ma ken. 1.4. Bedrijvengebied de Hemrik De reeds enige jaren geleden ingezette daling op het gebied van de uitgifte van bedrijfs- en industrieterreinen heeft zich in 1982 in versterkte mate voortgezet. In dat jaar zijn nog wel akten gepasseerd van grondtransacties van totaal 7 ha industrieterrein, doch dat be trof voor meer dan de helft transacties waarvoor U in eerdere jaren al toestemming hebt gegeven. Daarbij komt dat de gemeente in 1982 5,7 ha terrein heeft teruggekocht. Ook is een aantal opties niet verlengd. Een en ander betekent dat de oppervlakte van de nog uitgeefbare industrieterreinen eind 1982 ca. 96 ha bedroeg, waarvan een deel in bouwrijpe staat. De activiteiten op het gebied van het bouwrijpmaken zijn door deze ontwikkelingen vrijwel tot stilstand gekomen. 2. Openbare Werken, Verkeer en Vervoer. In 1983 heeft de aanbesteding plaatsgevonden voor de bouw van enkele kunstwerken t.b.v. de Zuidtangent. Na de Zuidtangent heeft de Oos- tergoweg grote prioriteit. Voor de komende beleidsperiode zijn op kortere termijn o.a. de reconstructies van de kruispunten Archipelweg/Egelantierstraat en Dammelaan/Luchtenrek gepland. Beide kruispunten zullen van een ver keerslichteninstallatie worden voorzien. De reconstructies van Europaplein en Vrijheidsplein zullen in een later stadium ter hand worden genomen5 II-3-5 Het- uitvoeren van dergelijke grote werken is voornamelijk afhankelijk van het verkrijgen van rijkssubsidies. Om technische redenen is de vervanging van de Oosterbrug noodzakelijk. Het treffen van fietsvoorzieningen zal ook in de komende jaren bij zondere aandacht krijgen. Met betrekking tot de aanleg van het fiets pad van Goutum naar Werpsterhoek worden de subsidiemogelijkheden onderzocht. Ook de bewegwijzering zal,waar nodig,worden aangepast en gemoderniseerd. Ten aanzien van de verbinding tussen Camminghaburen en Hemrik zal nog nader worden onderzocht of naast de geplènde fiets-voetgangers- tunnel voor het gemotoriseerde verkeer een viaduct kan worden ge realiseerd. Voorts zal de gemeente de komende jaren financieel worden betrokken bij de uitvoering van werkzaamheden in het kader van diverse ruil verkavelingen welke grotendeels in de omliggende gemeenten in uit voering zijn of dit stadium binnenkort bereiken. 3. Dienst Stadsontwikkeling. 3.1. Gemeentewerf Medio 1983 is de nieuwe gemeentewerf op het industriegebied Hemrik gereedgekomen. Het vrijgekomen terrein aan de Eestraat is bestemd voor woningbouw. 3.2. Reorganisatieonderzoek De uitkomsten van het organisatieonderzoek bij D.S.O./.B.M.T. worden in de loop van 1984 verwacht. Overigens verwijzen wij naar ons voor stel nr. 178 behandeld in de raadsvergadering van 16 mei 1983. 4. Bouw- en Milieutoezicht. Bodemonderzoek en -sanering. Een aantal jaren geleden is een begin gemaakt met de bodemsanerings operatie waarvan de kosten worden gedragen door het Rijk en de ge meenten. In het kader van de interimregeling-bodemsanering werd daarbij tot vorig jaar nog een verdeelsleutel gehanteerd, waarbij 90% van de kosten door het Rijk en 10% door de betreffende gemeente

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 36