II-3-6 werd betaald. Met de inwerkingtreding van de Interimwet Bodemsanering is dit jaar de financiële regeling belangrijk gewijzigd. Op grond van deze wet dient de gemeente thans per geval van bodemonderzoek en -sanering een drempelbedrag te betalen, vermeerderd met 10% van de boven dit bedrag uitstijgende kosten. Het drempelbedrag is voor onze gemeente 200.000,Zijn de kosten van een bodemsanerings project gelijk aan of minder dan het drempelbedrag, dan moeten de kosten van een dergelijk project derhalve in principe volledig door de gemeente worden betaald. Zijn de kosten van het project hoger dan het drempelbedrag dan betaalt het Rijk 90% van de boven het drem pelbedrag uitstijgende kosten. Bij de gevallen die zich tot nu toe hebben voorgedaan en waarvoor een krediet is verleend, was voor de dekking van de ten laste van de gemeente blijvende kosten geen begrotingspost beschikbaar, zodat tot nu toe steeds een beroep is gedaan op de post "Onvoorziene uitgaven" Gelet op de voor 1984- te verwachten uitgaven stellen wij U voor uitsluitend voor dat jaar een begrotingspost op te nemen van 200.000, 5. Nieuw beleid. Bewaakte fietsenstalling in de binnenstad Zoals reeds vermeld in het beleidsplan 1983-1987 streven wij naar de totstandkoming van een bewaakte fietsenstalling in de binnenstad. Voor het probleem ten aanzien van de meest geschikte lokatie is voor alsnog geen oplossing gevonden 10.000,-in 1984) 6. Monumentenzorg De Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur heeft de zgn. panden-reservering voor de restauratie van woonhuis-monumenten in Leeuwarden teruggebracht tot een aantal van 8 per jaar. Enerzijds is dit geringer aantal een gevolg van bezuinigingen bij het Rijk, anderzijds is een verhoging van de subsidiemogelijkheden per geval hieraan debet. De inschrijving van de aanwijzing van de Leeuwarder binnenstad tot beschermd stadsgezicht is thans een feit. Met de Rijksdienst voor de Monumentenzorg is inmiddels overleg ge pleegd over de procedurele aspecten van de aanwijzing. II-3-7 Met name de stedebouwkundige merities zullen meer nog dan voorheen bij de beoordeling van plannen een rol spelen. Met belangstelling wachten wij het definitieve standpunt van de Regering af inzake de decentralisatie van de monumentenzorg. B. Toelichting per volgnummer. Bestemmingsplannen (volgnr. 154). Ook in de komende beleidsperiode zal het opstellen van bestemmings plannen met een conserverend karakter tot een minimuum worden be perkt om de ten laste van de algemene dienst blijvende kosten van bestemmingsplannen op het huidige peil te consolideren. In de begroting voor 1984 is een bedrag van 190.000,opgenomen wegens nog nader te verdelen stedebouwkundige kosten. Binnen de huidige ramingen van voorbereidingskosten voor uitbreidings- en stadsvernieuwingsgebieden zijn voor deze kosten geen dekkingsmoge lijkheden aanwezig. In 1988 is dit bedrag voor nog nader te verdelen kosten opgelopen tot ƒ979.000,-. Wij stellen U voor deze kosten voors hands ten laste van de Algemene Dienst te brengen. Verkeersvoorzieningen (volgnr. 94). Gelet op de noodzaak tot tijdige vervanging van de automaten/regel- kasten van bestaande verkeerslichteninstallaties dient gemiddeld jaarlijks één automaat/regelkast te worden vervangen. Binnen deze beleidsperiode zullen nieuwe verkeerslichteninstal laties worden geplaatst op de kruispunten Archipelweg/Egelantier- straat en Dammelaan/Luchtenrek. Straten en pleinen (volgnr. 188). Als gevolg van de verdergaande vermindering van het jaarlijks onder houdsbudget zal aan uitstel van bepaalde onderhoudswerkzaamheden niet kunnen worden ontkomen.. Riólering (volgnr. 192). In verband met de noodzakelijke uitbreiding van de riolering is jaarlijks een reëel accres opgenomen van 39.000,--.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 37