II-3-6
werd betaald. Met de inwerkingtreding van de Interimwet Bodemsanering
is dit jaar de financiële regeling belangrijk gewijzigd. Op grond
van deze wet dient de gemeente thans per geval van bodemonderzoek en
-sanering een drempelbedrag te betalen, vermeerderd met 10% van de
boven dit bedrag uitstijgende kosten. Het drempelbedrag is voor
onze gemeente 200.000,Zijn de kosten van een bodemsanerings
project gelijk aan of minder dan het drempelbedrag, dan moeten
de kosten van een dergelijk project derhalve in principe volledig door de
gemeente worden betaald. Zijn de kosten van het project hoger dan
het drempelbedrag dan betaalt het Rijk 90% van de boven het drem
pelbedrag uitstijgende kosten. Bij de gevallen die zich tot nu
toe hebben voorgedaan en waarvoor een krediet is verleend, was
voor de dekking van de ten laste van de gemeente blijvende kosten
geen begrotingspost beschikbaar, zodat tot nu toe steeds een beroep
is gedaan op de post "Onvoorziene uitgaven"
Gelet op de voor 1984- te verwachten uitgaven stellen wij U voor
uitsluitend voor dat jaar een begrotingspost op te nemen van
200.000,
5. Nieuw beleid.
Bewaakte fietsenstalling in de binnenstad
Zoals reeds vermeld in het beleidsplan 1983-1987 streven wij naar de
totstandkoming van een bewaakte fietsenstalling in de binnenstad.
Voor het probleem ten aanzien van de meest geschikte lokatie is voor
alsnog geen oplossing gevonden 10.000,-in 1984)
6. Monumentenzorg
De Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur heeft de zgn.
panden-reservering voor de restauratie van woonhuis-monumenten in
Leeuwarden teruggebracht tot een aantal van 8 per jaar. Enerzijds is
dit geringer aantal een gevolg van bezuinigingen bij het Rijk, anderzijds is
een verhoging van de subsidiemogelijkheden per geval hieraan debet.
De inschrijving van de aanwijzing van de Leeuwarder binnenstad tot
beschermd stadsgezicht is thans een feit.
Met de Rijksdienst voor de Monumentenzorg is inmiddels overleg ge
pleegd over de procedurele aspecten van de aanwijzing.
II-3-7
Met name de stedebouwkundige merities zullen meer nog dan voorheen
bij de beoordeling van plannen een rol spelen.
Met belangstelling wachten wij het definitieve standpunt van de
Regering af inzake de decentralisatie van de monumentenzorg.
B. Toelichting per volgnummer.
Bestemmingsplannen (volgnr. 154).
Ook in de komende beleidsperiode zal het opstellen van bestemmings
plannen met een conserverend karakter tot een minimuum worden be
perkt om de ten laste van de algemene dienst blijvende kosten van
bestemmingsplannen op het huidige peil te consolideren.
In de begroting voor 1984 is een bedrag van 190.000,opgenomen
wegens nog nader te verdelen stedebouwkundige kosten.
Binnen de huidige ramingen van voorbereidingskosten voor uitbreidings-
en stadsvernieuwingsgebieden zijn voor deze kosten geen dekkingsmoge
lijkheden aanwezig. In 1988 is dit bedrag voor nog nader te verdelen
kosten opgelopen tot ƒ979.000,-. Wij stellen U voor deze kosten voors
hands ten laste van de Algemene Dienst te brengen.
Verkeersvoorzieningen (volgnr. 94).
Gelet op de noodzaak tot tijdige vervanging van de automaten/regel-
kasten van bestaande verkeerslichteninstallaties dient gemiddeld
jaarlijks één automaat/regelkast te worden vervangen.
Binnen deze beleidsperiode zullen nieuwe verkeerslichteninstal
laties worden geplaatst op de kruispunten Archipelweg/Egelantier-
straat en Dammelaan/Luchtenrek.
Straten en pleinen (volgnr. 188).
Als gevolg van de verdergaande vermindering van het jaarlijks onder
houdsbudget zal aan uitstel van bepaalde onderhoudswerkzaamheden
niet kunnen worden ontkomen..
Riólering (volgnr. 192).
In verband met de noodzakelijke uitbreiding van de riolering is jaarlijks een
reëel accres opgenomen van 39.000,--.