Nu om genoemde redenen afgezien wordt van het aanbieden van functies
voor 32 uren, rijst de vraag of een arbeidstijdverkorting bereikt kan
worden door de vacante functies voortaan voor 35 of 36 uren te vervul
len.
Ook in deze gevallen speelt de kwestie van (on-)aanvaardbare inkomens
consequenties. Personeel dat aangesteld wordt in de salarisschalen 1
t/m 4 kan namelijk in die gevallen tijdelijk beneden het wettelijk mi
nimumloon, geldend voor volledige functies van 4-0 uur per week, terecht
komen. Hierbij is dan wel een vergelijking getrokken tussen brutosala
rissen bij 35 of 36 uur met het (bruto) wettelijk minimumloon bij 4-0
uur per week. Een vergelijking in de netto-sfeer, namelijk van de netto
salarissen met de normbedragen van de Algemene Bijstandswet, is een aan
vechtbare, omdat in het bruto-netto traject tussen beide mogelijkheden
regelmatig wijzigingen worden aangebracht zoals inhoudingen overheids
personeel, pensioenpremie deeltijders, terwijl ook de hoogte van de norm
bedragen van de A.B.W. niet constant is.
Bovendien is een vergelijking in de netto sfeer een moment-opname, die
afhankelijk is van leeftijd, geslacht en burgerlijke staat. In de meest
ongunstige omstandigheden zal het inderdaad in een beperkt aantal ge
vallen- vrijwel uitsluitend gehuwden in de leeftijd van 18 t/m 22 jaar-
mogelijk zijn dat bij een werktijd van 35 of 36 uur het netto salaris
tijdelijk beneden het niveau van het betreffende normbedrag van de
A.B.W. uitkomt.
Deze nadelige gevolgen zijn slechts te ondervangen door het verstrekken
van een aanvullende financiële tegemoetkoming of door het geven van een
aanstelling voor 40 uren per week. Wij zijn van de eerste mogelijkheid
geen voorstander omdat voor een aanvullende financiële bijdrage tot
bijvoorbeeld het A.B.W.niveau de financiële middelen ontbreken en om
dat in die gevallen niet meer het functieniveau bepalend zal zijn voor
het salarisniveau, waardoor de beloningsverhoudingen w<orden verstoord.
De tweede mogelijkheid namelijk het verlenen van een aanstelling voor
40 uren in de gevallen dat er sprake van zou zijn dat het salaris van
een aan te stellen sollicitant bij een aanstelling voor 35 of 36 uren
beneden het normbedrag van de A.B.W. zakt, lost naar onze mening dit pro
bleem afdoende op.
Na afweging van de verschillende mogelijkheden, waarbij de negatieve ge
volgen op het terrein van de inkomens, emancipatie en organisatie afge
zet zijn tegen de wens en noodzaak om tot een arbeidstijdverkorting te
Jmmgn^_zJ_Tn wi i van nnrHeel Hat met innana van 1 januari 1984 in princi£
in alle vacatures die ontstaan en die vervuld worden middels een
beroep op de arbeidsmarkt voorzien dient te worden door middel van
een aanstelling voor
- 35 uren per week 1 uur per dag minder) of
- 2 x 20 uren per week (eventueel een combinatie van 16 24 uren).
Het vorenstaande zal echter niet zodanig worden toegepast dat geen
enkele afwijking meer mogelijk is. Er kunnen zich namelijk situaties
voordoen die het vervullen van een vacature voor minder dan 40 uren
ongewenst of onmogelijk maken.In die gevallen kan via de vacaturecom
missie een gemotiveerd ontheffingsverzoek worden ingediend.
Wat de uitvoering van dit voorgenomen beleid betekent voor het aan
tal arbeidsplaatsen kan thans niet worden aangegeven.
Echter in verband de slechte financiële positie van de gemeente
en de- als gevolg daarvan- noodzakelijke herwaarderingsoperaties, mag
niet verwacht worden dat het effect zichtbaar zal worden middels uit
breiding van het aantal arbeidsplaatsen. Wel zal naar verwachting het
verlies van arbeidsplaatsen kunnen worden beperkt. De mate waarin dit
gebeurt hangt af van het aantal vacatures dat nog zal worden aange
boden.
In ieder geval is het wel duidelijk dat er per functie 5 of 4 rest-
uren ontstaan indien een functie die voorheen in 40 ui er. per week ver
vuld werd voor 35 of 36 uren wordt aangeboden. Aange
zien arbeidstijdverkorting wordt ingevoerd om te komen tot een eer
lijker verdeling van werk zullen deze uren gebruikt worden voor uit
breiding of behoud van arbeidsplaatsen.
Het is niet zinvol dat die resturen direct ter plaatse worden inge
vuld door de benoeming van iemand voor 5 of 4 uren. Deze uren zullen
ter beschikking van de vacaturecommissie gesteld worden. De vaca
turecommissie kan de resturen uit diverse sectoren opsparen tot een
vacature 16, 20, 35 of 36 uren) en ons adviseren deze te ver
vullen in een sector waar duidelijk knelpunten bestaan, danwel in
een sector die als beleidsprioriteit is aangemerkt.
Blijkt dit binnen 1 jaar na het beschikbaar komen van de resturen
niet mogelijk of niet gewenst, dan kunnen de betreffende rest-uren
in mindering worden gebracht op de "personele taakstelling"die de
betreffende sector in het kader van de herwaardering heeft opgelegd
gekregen.
- 2 -
- 36 uren per week 1 dagdeel per week minder);