Nu om genoemde redenen afgezien wordt van het aanbieden van functies voor 32 uren, rijst de vraag of een arbeidstijdverkorting bereikt kan worden door de vacante functies voortaan voor 35 of 36 uren te vervul len. Ook in deze gevallen speelt de kwestie van (on-)aanvaardbare inkomens consequenties. Personeel dat aangesteld wordt in de salarisschalen 1 t/m 4 kan namelijk in die gevallen tijdelijk beneden het wettelijk mi nimumloon, geldend voor volledige functies van 4-0 uur per week, terecht komen. Hierbij is dan wel een vergelijking getrokken tussen brutosala rissen bij 35 of 36 uur met het (bruto) wettelijk minimumloon bij 4-0 uur per week. Een vergelijking in de netto-sfeer, namelijk van de netto salarissen met de normbedragen van de Algemene Bijstandswet, is een aan vechtbare, omdat in het bruto-netto traject tussen beide mogelijkheden regelmatig wijzigingen worden aangebracht zoals inhoudingen overheids personeel, pensioenpremie deeltijders, terwijl ook de hoogte van de norm bedragen van de A.B.W. niet constant is. Bovendien is een vergelijking in de netto sfeer een moment-opname, die afhankelijk is van leeftijd, geslacht en burgerlijke staat. In de meest ongunstige omstandigheden zal het inderdaad in een beperkt aantal ge vallen- vrijwel uitsluitend gehuwden in de leeftijd van 18 t/m 22 jaar- mogelijk zijn dat bij een werktijd van 35 of 36 uur het netto salaris tijdelijk beneden het niveau van het betreffende normbedrag van de A.B.W. uitkomt. Deze nadelige gevolgen zijn slechts te ondervangen door het verstrekken van een aanvullende financiële tegemoetkoming of door het geven van een aanstelling voor 40 uren per week. Wij zijn van de eerste mogelijkheid geen voorstander omdat voor een aanvullende financiële bijdrage tot bijvoorbeeld het A.B.W.niveau de financiële middelen ontbreken en om dat in die gevallen niet meer het functieniveau bepalend zal zijn voor het salarisniveau, waardoor de beloningsverhoudingen w<orden verstoord. De tweede mogelijkheid namelijk het verlenen van een aanstelling voor 40 uren in de gevallen dat er sprake van zou zijn dat het salaris van een aan te stellen sollicitant bij een aanstelling voor 35 of 36 uren beneden het normbedrag van de A.B.W. zakt, lost naar onze mening dit pro bleem afdoende op. Na afweging van de verschillende mogelijkheden, waarbij de negatieve ge volgen op het terrein van de inkomens, emancipatie en organisatie afge zet zijn tegen de wens en noodzaak om tot een arbeidstijdverkorting te Jmmgn^_zJ_Tn wi i van nnrHeel Hat met innana van 1 januari 1984 in princi£ in alle vacatures die ontstaan en die vervuld worden middels een beroep op de arbeidsmarkt voorzien dient te worden door middel van een aanstelling voor - 35 uren per week 1 uur per dag minder) of - 2 x 20 uren per week (eventueel een combinatie van 16 24 uren). Het vorenstaande zal echter niet zodanig worden toegepast dat geen enkele afwijking meer mogelijk is. Er kunnen zich namelijk situaties voordoen die het vervullen van een vacature voor minder dan 40 uren ongewenst of onmogelijk maken.In die gevallen kan via de vacaturecom missie een gemotiveerd ontheffingsverzoek worden ingediend. Wat de uitvoering van dit voorgenomen beleid betekent voor het aan tal arbeidsplaatsen kan thans niet worden aangegeven. Echter in verband de slechte financiële positie van de gemeente en de- als gevolg daarvan- noodzakelijke herwaarderingsoperaties, mag niet verwacht worden dat het effect zichtbaar zal worden middels uit breiding van het aantal arbeidsplaatsen. Wel zal naar verwachting het verlies van arbeidsplaatsen kunnen worden beperkt. De mate waarin dit gebeurt hangt af van het aantal vacatures dat nog zal worden aange boden. In ieder geval is het wel duidelijk dat er per functie 5 of 4 rest- uren ontstaan indien een functie die voorheen in 40 ui er. per week ver vuld werd voor 35 of 36 uren wordt aangeboden. Aange zien arbeidstijdverkorting wordt ingevoerd om te komen tot een eer lijker verdeling van werk zullen deze uren gebruikt worden voor uit breiding of behoud van arbeidsplaatsen. Het is niet zinvol dat die resturen direct ter plaatse worden inge vuld door de benoeming van iemand voor 5 of 4 uren. Deze uren zullen ter beschikking van de vacaturecommissie gesteld worden. De vaca turecommissie kan de resturen uit diverse sectoren opsparen tot een vacature 16, 20, 35 of 36 uren) en ons adviseren deze te ver vullen in een sector waar duidelijk knelpunten bestaan, danwel in een sector die als beleidsprioriteit is aangemerkt. Blijkt dit binnen 1 jaar na het beschikbaar komen van de resturen niet mogelijk of niet gewenst, dan kunnen de betreffende rest-uren in mindering worden gebracht op de "personele taakstelling"die de betreffende sector in het kader van de herwaardering heeft opgelegd gekregen. - 2 - - 36 uren per week 1 dagdeel per week minder);

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 390