1-4 P 8. Pa 9, Hoe beoordeelt het college de ervarin gen in de eerste jaren met de nieuwe "raden- en commissiestructuur"? Al diverse keren heeft de PAL-fractie voorstellen gedaan tot het volledig in het openbaar doen vergaderen van alle gemeentelijke (raads)commissie Steeds werd daartegen als argument in gebracht dat dat onvermijdelijk zou leiden tot een informeel beleidsvoor- bereidend circuit. Op dit ogenblik wordt als regel gehanteerd voor het al dan niet in openbaar vergaderen van commissies, dat alleen dan in openbaarheid wordt vergaderd als het gaat om adviezen aan de raad. Zijn B.en W.bereid om met voorstellen tot verdergaande openbaarheid te ko men, bijvoorbeeld dat in het openbaar wordt vergaderd tenzij zwaarwegende redenen de meerderheid van de commis sie doet besluiten; dit nader te pre ciseren in het reglement van orde. De praktijk op de secretarie laat overigens zien dat het aantal ge vallen waarin op eigen initiatief een beroep op de wet wordt gedaan zeer gering is. 8. De ervaringen met de nieuwe com missiestructuur zijn over het algemeen gunstig, hoewel wij van oordeel zijn dat het prematuur is om thans reeds een afgerond oor deel uit te spreken. Daarvoor zal de werkingsperiode langer dienen te zijn dan één jaar. Het ligt dan ook in ons voornemen opnieuw te evalueren aan het eind van de huidige zittingsperiode van vier jaar. 9. Aan de hand van de Evaluatienota structurering commissies en raden heeft de raad zich nog vrij re cent uitgesproken over de wijze waarop in Leeuwarden de verschil lende commissies dienen te functio neren. Een wezenlijk onderdeel van de toen plaatsgevonden hebbende be sluitvorming was de kwestie van de openbaarheid. Wij achten het niet gewenst om reeds nu tussentijds met wijzigings voorstellen te komen. Wij zullen de vraag omtrent de mate van openbaarheid opnieuw onder ogen zien bij de evaluatie van het huidige stelsel aan het eind van deze zittingsperiode van vier jaar. Pa 10. De faciliteiten van fracties zijn naar aanleiding van de behandeling van het VNG-rapport "een goede raad" in de gemeenteraad enigszins verbeterd. Toch is er aan talloze in dit rapport genoemde wenselijkheden nog niet vol daan en is de positie van de Leeuwarder fracties in vergelijking met veel ande re steden bepaald niet optimaal te noemen. Bent U in dit kader bereid na te gaan welke mogelijkheden er op korte ter mijn zijn voor de huisvesting van fracties, gratis kopieermogelijkheden voor fracties en vervanging van raads leden in commissie-vergaderingen door (vaste) steunfractieleden? P 10. De financiële positie waarin de gemeente zich bevindt leidt er toe dat ook op het punt van de huis vesting van fracties geen nieuwe initiatieven ondernomen zullen woraen die wijziging beogen in de huidige situatie. Ditzelfde geldt ten aanzien van het (kosteloos) kopieëren voor fracties, waarbij overigens opgemerkt wordt dat in daarvoor komende gevallen reeds een oplossinq qevonden. wordt.- Wij zijn voornemens met voorstel len te komen om de vervanging van raadsleden in commissieverga deringen door (vaste) steunfractie leden mogelijk te maken. 1-5 Pil. Hoe is de stand van zaken m.b.t. de uitvoering van het in het college- program verwoorde voornemen om tot bepaalde vormen van binnengemeente lijke decentralisatie (overdracht be paalde bevoegdheden) over te gaan. P12. Naar aanleiding van de benoeming van de burgemeester in het bestuur van het Frysk Orkest rijst de vraag in hoeverre het gewenst is dat gemeentebestuurders zitting nemen in besturen van instel lingen, die voor hun voortbestaan in belangrijke mate van gemeentelijke subsidiëring afhankelijk zijn. Is het college bereid daaromtrent hel dere afspraken te maken en deze in de commissie voor bestuurlijke aangele genheden aan de orde te stellen? D 13. Onderschrijft het college de noodzaak van het vaststellen van een gemeente lijke privacyverordening t.a.v. open bare registers,afschriften persoons gegevens enz? Overigens zijn wij bereid dit punt te betrekken bij de evalua tie van het huidige stelsel van commissies aan het eind van deze zittingsperiode van vier jaar; ter zake verwijzen wij U ook naar het antwoord op vraag 9. 11. Wij zullen aan de Commissie voor Bestuurlijke Aangelegenheden een gespreksnotitie voorleggen waarin zal worden ingegaan op de vraag op welke terreinen er overdracht van bepaalde bevoegdheden moge lijken wenselijk is en hoe dit gerealiseerd kan worden. 12. Over het algemeen geldt als richt lijn dat leden van ons college (als vertegenwoordiger van de gemeente Leeuwarden) geen zitting nemen in de besturen van organi saties en instellingen die direct of indirect in belangrijke mate afhankelijk zijn van gemeentelijke subsidies. Wij achten het niet nodig ter zake (heldere) afspraken te maken, omdat die er naar ons oordeel reeds zijn. 13. 3a. Wij hebben in 1982 reeds een con cept daarvan laten opstellen. Het verdient naar onze mening evenwel de voorkeur om bij de vaststelling van een gemeentelijk privacyregle ment aansluiting te zoeken bij de behandeling van het ontwerp van wet, dat eind 1982 aan de Kamer is aangeboden. Het blijkt, dat er be langrijke wijzigingen in de oor spronkelijke opzet aan le orde zijn gesteld. Tenzij in de ver dere parlementaire behandeling grote vertraging lijkt op te tre den, stellen wij ons voor met de vaststelling te wachten tot de afhandeling van het wetsontwerp. Daarmee kan worden voorkomen, dat onze burgers worden geconfronteerd met een beleid dat reeds op korte termijn aanzienlijk gewijzigd zou moeten worden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 410