1-4
P 8.
Pa 9,
Hoe beoordeelt het college de ervarin
gen in de eerste jaren met de nieuwe
"raden- en commissiestructuur"?
Al diverse keren heeft de PAL-fractie
voorstellen gedaan tot het volledig
in het openbaar doen vergaderen van
alle gemeentelijke (raads)commissie
Steeds werd daartegen als argument in
gebracht dat dat onvermijdelijk zou
leiden tot een informeel beleidsvoor-
bereidend circuit. Op dit ogenblik
wordt als regel gehanteerd voor het
al dan niet in openbaar vergaderen
van commissies, dat alleen dan in
openbaarheid wordt vergaderd als het
gaat om adviezen aan de raad.
Zijn B.en W.bereid om met voorstellen
tot verdergaande openbaarheid te ko
men, bijvoorbeeld dat in het openbaar
wordt vergaderd tenzij zwaarwegende
redenen de meerderheid van de commis
sie doet besluiten; dit nader te pre
ciseren in het reglement van orde.
De praktijk op de secretarie laat
overigens zien dat het aantal ge
vallen waarin op eigen initiatief
een beroep op de wet wordt gedaan
zeer gering is.
8. De ervaringen met de nieuwe com
missiestructuur zijn over het
algemeen gunstig, hoewel wij van
oordeel zijn dat het prematuur is
om thans reeds een afgerond oor
deel uit te spreken. Daarvoor zal
de werkingsperiode langer dienen
te zijn dan één jaar.
Het ligt dan ook in ons voornemen
opnieuw te evalueren aan het eind
van de huidige zittingsperiode
van vier jaar.
9. Aan de hand van de Evaluatienota
structurering commissies en raden
heeft de raad zich nog vrij re
cent uitgesproken over de wijze
waarop in Leeuwarden de verschil
lende commissies dienen te functio
neren.
Een wezenlijk onderdeel van de
toen plaatsgevonden hebbende be
sluitvorming was de kwestie van
de openbaarheid.
Wij achten het niet gewenst om
reeds nu tussentijds met wijzigings
voorstellen te komen.
Wij zullen de vraag omtrent de mate
van openbaarheid opnieuw onder
ogen zien bij de evaluatie van het
huidige stelsel aan het eind van
deze zittingsperiode van vier jaar.
Pa 10. De faciliteiten van fracties zijn naar
aanleiding van de behandeling van het
VNG-rapport "een goede raad" in de
gemeenteraad enigszins verbeterd.
Toch is er aan talloze in dit rapport
genoemde wenselijkheden nog niet vol
daan en is de positie van de Leeuwarder
fracties in vergelijking met veel ande
re steden bepaald niet optimaal te
noemen.
Bent U in dit kader bereid na te gaan
welke mogelijkheden er op korte ter
mijn zijn voor de huisvesting van
fracties, gratis kopieermogelijkheden
voor fracties en vervanging van raads
leden in commissie-vergaderingen
door (vaste) steunfractieleden?
P 10. De financiële positie waarin de
gemeente zich bevindt leidt er toe
dat ook op het punt van de huis
vesting van fracties geen nieuwe
initiatieven ondernomen zullen woraen
die wijziging beogen in de huidige
situatie.
Ditzelfde geldt ten aanzien van het
(kosteloos) kopieëren voor fracties,
waarbij overigens opgemerkt wordt
dat in daarvoor komende gevallen
reeds een oplossinq qevonden. wordt.-
Wij zijn voornemens met voorstel
len te komen om de vervanging
van raadsleden in commissieverga
deringen door (vaste) steunfractie
leden mogelijk te maken.
1-5
Pil. Hoe is de stand van zaken m.b.t. de
uitvoering van het in het college-
program verwoorde voornemen om tot
bepaalde vormen van binnengemeente
lijke decentralisatie (overdracht be
paalde bevoegdheden) over te gaan.
P12. Naar aanleiding van de benoeming van
de burgemeester in het bestuur van het
Frysk Orkest rijst de vraag in hoeverre
het gewenst is dat gemeentebestuurders
zitting nemen in besturen van instel
lingen, die voor hun voortbestaan in
belangrijke mate van gemeentelijke
subsidiëring afhankelijk zijn.
Is het college bereid daaromtrent hel
dere afspraken te maken en deze in de
commissie voor bestuurlijke aangele
genheden aan de orde te stellen?
D 13. Onderschrijft het college de noodzaak
van het vaststellen van een gemeente
lijke privacyverordening t.a.v. open
bare registers,afschriften persoons
gegevens enz?
Overigens zijn wij bereid dit
punt te betrekken bij de evalua
tie van het huidige stelsel van
commissies aan het eind van
deze zittingsperiode van vier
jaar; ter zake verwijzen wij U
ook naar het antwoord op vraag 9.
11. Wij zullen aan de Commissie voor
Bestuurlijke Aangelegenheden een
gespreksnotitie voorleggen waarin
zal worden ingegaan op de vraag
op welke terreinen er overdracht
van bepaalde bevoegdheden moge
lijken wenselijk is en hoe dit
gerealiseerd kan worden.
12. Over het algemeen geldt als richt
lijn dat leden van ons college
(als vertegenwoordiger van de
gemeente Leeuwarden) geen zitting
nemen in de besturen van organi
saties en instellingen die direct
of indirect in belangrijke mate
afhankelijk zijn van gemeentelijke
subsidies. Wij achten het niet
nodig ter zake (heldere) afspraken
te maken, omdat die er naar ons
oordeel reeds zijn.
13. 3a.
Wij hebben in 1982 reeds een con
cept daarvan laten opstellen. Het
verdient naar onze mening evenwel
de voorkeur om bij de vaststelling
van een gemeentelijk privacyregle
ment aansluiting te zoeken bij de
behandeling van het ontwerp van
wet, dat eind 1982 aan de Kamer is
aangeboden. Het blijkt, dat er be
langrijke wijzigingen in de oor
spronkelijke opzet aan le orde
zijn gesteld. Tenzij in de ver
dere parlementaire behandeling
grote vertraging lijkt op te tre
den, stellen wij ons voor met de
vaststelling te wachten tot de
afhandeling van het wetsontwerp.
Daarmee kan worden voorkomen, dat
onze burgers worden geconfronteerd
met een beleid dat reeds op korte
termijn aanzienlijk gewijzigd zou
moeten worden.