1-6 C. Organisatie en automatisering C 14. Het college zal indien noodzakelijk, bij diverse sectoren nadere organisa tie-onderzoeken instellen. De verwachting wordt uitgesproken dat de financiële positie van de gemeente hiertoe zal dwingen. Zijn we dan niet te laat. Moeten niet nu al plannen worden voor bereid? G 15. aZijn er al concrete voorbeelden te geven van verdergaande aanpassing van de omvang van het takenpakket c.q. de personele omvang van de di verse onderdelen van het gemeente lijk apparaat aan de financiële mogelijkheden? b. Heeft het college bepaalde onderde len op het oog? Zo ja, welke? c. Betekent deze aanpassing minder service aan de inwoners van onze gemeente? d. Hoe verhoudt zich de garantie in het collegeprogram (blz. 6) dat geen gedwongen ontslagen zullen vallen tot genoemde aanpassing. C 16. Het directe verband tussen en aanpas sing om financiële redenen van de om vang van het takenpakket en de perso nele opvang van het gemeentelijk appa raat lijkt blijkens de gekozen formu lering afhankelijk te zijn van organi satie-onderzoeken Is deze conclusie juist? Zo ja, is het college ook van mening dat het niet tijdig inspelen op een verslechterende financiële positie van gemeente in dit geval leiden zal tot de een onevenredige stijging van de (tekort)-sluitpost die m.i.v. 1986 in de vorm van een rioolrecht functio neel moet worden gemaakt? 14. In het kader van de herwaarderings operatie 1984-1988 zijn voor diver se organisatie-onderdelen voorstel len ontwikkeld tot aanpassing van de organisatie. Met name zal de nadruk liggen op de sectoren Alge meen Beheer, Ruimtelijke Ordening en Reiniging, maar ook in bijna alle organisatie-onderdelen vinden meer of minder vergaande reorgani saties plaats. Overigens verwijzen wij naar de genoemde herwaarde- ringsvoorstellen. In dat verband zijn de genoemde voorstellen nader gemotiveerd en zijn de consequen ties van het voorzieningenniveau waar mogelijk aangegeven. 15. Voor het antwoord op de onderdelen a, b en c van deze vraag wordt ver wezen naar vraag 14. Ad d. De voorgestelde aanpassingen doen geen afbreuk aan de garantie dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen. 16. Die conclusie is niet juist, want een en ander is afhankelijk van de invloed, die een vermindering van het takenpakket c.q. het personeels bestand heeft op de rest van de or ganisatie Indien de relatie vermindering ta kenpakket - vermindering personeels bestand direct en eenvoudig is aan te geven, zal hieraan geen uitvoe rig organisatieonderzoek ten grond slag hoeven te liggen. In de andere gevallen valt dit te overwegen. Via natuurlijk verloop, aangevuld met een stringent herplaatsings- beleid en het verder terugdringen van het vervullen van vacatures middels externe werving, menen wij in de komende jaren tot een aan passing van de personele formatie aan de financiële mogelijkheden van de gemeente te kunnen komen. 1-7 G 17. Kan het college de consequenties van de voortgaande automatisering voor de personeelsomvang aangeven voor wat betreft: a. lopende automatiseringsprojecten (b.v. de bevolking). b. voorgenomen automatiseringspro jecten. (b.v. de G.S.D. en de financiële administratie van de Algemene Dienst)? Een direct verband met de stelling in het tweede deel van de vraag is naar onze mening dan ook niet op voorhand aan te geven. 17. Ad a. De besparingen op de lopende pro jecten zijn niet in arbeidsplaat sen weer te geven. Ze zijn tot nu toe gerealiseerd in de voxm van een verbetering van de dienstverlening en de informatievoorziening. Ad b. In het kader van de komende bezui nigingen zal een aantal formatie plaatsen moeten komen te vervallen. Automatisering zal daarbij moeten worden benut om te trachten de kwa liteit van de dienstverlening en de informatievoorziening naar het bestuur op een zo goed mogelijk niveau te handhaven. In de komende periode zal bekeken worden op welke wijze een en ander gerealiseerd zal kunnen worden. C 18. V 19, D. Personeelsbeleid. Om moverende redenen blijkt de vaca turecommissie niet aan haar doel te hebben beantwoord. Denkt het college de gevolgen van de "uitzonderingstoestand" voor bepaalde sectoren alsnog op te kunnen vangen binnen het kader van de oorspronke lijke doelstelling van deze commissie (inhaaleffect)? Het blijkt dat de taakstelling m.b.t. het niet vervullen van 40 vacatures achterblijft bij de prognoses terwijl daarnaast steeds meer sectoren uitge zonderd worden van het leveren van een bijdrage aan deze taakstelling. Kan het college aangeven hoe groot de achterstand op deze taakstelling is, welke sectoren uitgezonderd zijn en wat het effect is van de vacature- commissie? 18. Zoals in het beleidsplan staat ver meld, is de financiële taakstel ling van de vacaturecommissie komen te vervallen en is de resterende taakstelling toegevoegd aan het totale financiële tekort van de beleidsperiode 1984-1988. In het ontwerp-dekkingsplan 1984- 1988 is nader aangegeven op welke wijze het totale financiële tekort van de ge meente (inclusief de resterende taakste ling van cie vacaturecommissie naar ons oordeel kan worden gedekt. 19/ Medio 1983 resteerde nog een bedrag 20. van 1,4 miljoen van de totale taakstelling van de vacaturecommis sie van 2 miljoen. Van een wezen lijke achterstand op dat moment kan niet worden gesproken. De volgende onderdelen waren oor spronkelijk uitgezonderd van de taakstelling van de vacaturecommis sie: de gemeentepolitie, de brand weer, de parkeercontrole en de onderwijsgevenden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 411