1-6
C. Organisatie en automatisering
C 14. Het college zal indien noodzakelijk,
bij diverse sectoren nadere organisa
tie-onderzoeken instellen.
De verwachting wordt uitgesproken dat
de financiële positie van de gemeente
hiertoe zal dwingen.
Zijn we dan niet te laat.
Moeten niet nu al plannen worden voor
bereid?
G 15. aZijn er al concrete voorbeelden te
geven van verdergaande aanpassing
van de omvang van het takenpakket
c.q. de personele omvang van de di
verse onderdelen van het gemeente
lijk apparaat aan de financiële
mogelijkheden?
b. Heeft het college bepaalde onderde
len op het oog? Zo ja, welke?
c. Betekent deze aanpassing minder
service aan de inwoners van onze
gemeente?
d. Hoe verhoudt zich de garantie in het
collegeprogram (blz. 6) dat geen
gedwongen ontslagen zullen vallen
tot genoemde aanpassing.
C 16. Het directe verband tussen en aanpas
sing om financiële redenen van de om
vang van het takenpakket en de perso
nele opvang van het gemeentelijk appa
raat lijkt blijkens de gekozen formu
lering afhankelijk te zijn van organi
satie-onderzoeken
Is deze conclusie juist?
Zo ja, is het college ook van mening
dat het niet tijdig inspelen op een
verslechterende financiële positie van
gemeente in dit geval leiden zal tot de
een onevenredige stijging van de
(tekort)-sluitpost die m.i.v. 1986
in de vorm van een rioolrecht functio
neel moet worden gemaakt?
14. In het kader van de herwaarderings
operatie 1984-1988 zijn voor diver
se organisatie-onderdelen voorstel
len ontwikkeld tot aanpassing van
de organisatie. Met name zal de
nadruk liggen op de sectoren Alge
meen Beheer, Ruimtelijke Ordening
en Reiniging, maar ook in bijna
alle organisatie-onderdelen vinden
meer of minder vergaande reorgani
saties plaats. Overigens verwijzen
wij naar de genoemde herwaarde-
ringsvoorstellen. In dat verband
zijn de genoemde voorstellen nader
gemotiveerd en zijn de consequen
ties van het voorzieningenniveau
waar mogelijk aangegeven.
15. Voor het antwoord op de onderdelen
a, b en c van deze vraag wordt ver
wezen naar vraag 14.
Ad d.
De voorgestelde aanpassingen doen
geen afbreuk aan de garantie dat
er geen gedwongen ontslagen zullen
vallen.
16. Die conclusie is niet juist, want
een en ander is afhankelijk van de
invloed, die een vermindering van
het takenpakket c.q. het personeels
bestand heeft op de rest van de or
ganisatie
Indien de relatie vermindering ta
kenpakket - vermindering personeels
bestand direct en eenvoudig is aan
te geven, zal hieraan geen uitvoe
rig organisatieonderzoek ten grond
slag hoeven te liggen. In de andere
gevallen valt dit te overwegen.
Via natuurlijk verloop, aangevuld
met een stringent herplaatsings-
beleid en het verder terugdringen
van het vervullen van vacatures
middels externe werving, menen wij
in de komende jaren tot een aan
passing van de personele formatie
aan de financiële mogelijkheden
van de gemeente te kunnen komen.
1-7
G 17. Kan het college de consequenties van
de voortgaande automatisering voor
de personeelsomvang aangeven voor wat
betreft:
a. lopende automatiseringsprojecten
(b.v. de bevolking).
b. voorgenomen automatiseringspro
jecten.
(b.v. de G.S.D. en de financiële
administratie van de Algemene
Dienst)?
Een direct verband met de stelling
in het tweede deel van de vraag
is naar onze mening dan ook niet
op voorhand aan te geven.
17. Ad a.
De besparingen op de lopende pro
jecten zijn niet in arbeidsplaat
sen weer te geven. Ze zijn tot nu
toe gerealiseerd in de voxm van een
verbetering van de dienstverlening
en de informatievoorziening.
Ad b.
In het kader van de komende bezui
nigingen zal een aantal formatie
plaatsen moeten komen te vervallen.
Automatisering zal daarbij moeten
worden benut om te trachten de kwa
liteit van de dienstverlening en
de informatievoorziening naar het
bestuur op een zo goed mogelijk
niveau te handhaven. In de komende
periode zal bekeken worden op welke
wijze een en ander gerealiseerd zal
kunnen worden.
C 18.
V 19,
D. Personeelsbeleid.
Om moverende redenen blijkt de vaca
turecommissie niet aan haar doel te
hebben beantwoord.
Denkt het college de gevolgen van de
"uitzonderingstoestand" voor bepaalde
sectoren alsnog op te kunnen vangen
binnen het kader van de oorspronke
lijke doelstelling van deze commissie
(inhaaleffect)?
Het blijkt dat de taakstelling m.b.t.
het niet vervullen van 40 vacatures
achterblijft bij de prognoses terwijl
daarnaast steeds meer sectoren uitge
zonderd worden van het leveren van een
bijdrage aan deze taakstelling.
Kan het college aangeven hoe groot de
achterstand op deze taakstelling is,
welke sectoren uitgezonderd zijn en
wat het effect is van de vacature-
commissie?
18. Zoals in het beleidsplan staat ver
meld, is de financiële taakstel
ling van de vacaturecommissie komen
te vervallen en is de resterende
taakstelling toegevoegd aan het
totale financiële tekort van de
beleidsperiode 1984-1988.
In het ontwerp-dekkingsplan 1984-
1988 is nader aangegeven op welke wijze
het totale financiële tekort van de ge
meente (inclusief de resterende taakste
ling van cie vacaturecommissie naar ons
oordeel kan worden gedekt.
19/ Medio 1983 resteerde nog een bedrag
20. van 1,4 miljoen van de totale
taakstelling van de vacaturecommis
sie van 2 miljoen. Van een wezen
lijke achterstand op dat moment kan
niet worden gesproken.
De volgende onderdelen waren oor
spronkelijk uitgezonderd van de
taakstelling van de vacaturecommis
sie: de gemeentepolitie, de brand
weer, de parkeercontrole en de
onderwijsgevenden