Pa 36. Welke verschillen van mening bestaan 1-12 Is het college in dit verband bereid om het principe van "positieve discri minatie" te vervangen door het crite rium "voldoende geschiktheid?" P 34. Onlangs heeft het college de gedrags regels bij de selectie en aanstelling van personeel vastgesteld. Punt 3.5.2. van deze selectiecode laat o.i. ruimte voor een oneigenlijke interpretatie. Is het college bereid de tekst van het artikel te wijzigen overeenkomstig on derstaande suggestie, opdat oneigenlijke interpretatie zoveel mogelijk wordt uitgesloten: - geen eisen worden gesteld aan burge- lijke staat, sexsuele geaardheid, psychiatrisch verleden, uiterlijke kenmerken, sociale afkomst, justitieel verleden, godsdienstige, politieke of levensovertuiging, lidmaatschap van een vakbond of andere organisatie, werkloosheid - indien de functie, dan wel een tijde lijke bevoordeling van nu nog onder vertegenwoordigde groepen dat noodza kelijk maken, kunnen eisen gesteld worden aan leeftijd, sexe, ras, huids kleur of regionale afkomst. Ook bij de betreffende vrouwen zouden die twijfels een rol kun nen spelen. Met andere woorden de maatregel heeft een stigmatiserend karakter en zou wel eens een (onbedoelde) negatieve uitwerking kunnen heb ben. -De komende herwaarderingsoperatie met zijn ingrijpende personele consequenties zal een groot beroep doen op de flexibiliteit van het apparaat/Ffensen moeten herplaatst worden, hetgeen in een aantal gevallen betekent dat (tijdelijke) concessies met betrekking tot de vervulling van vacatures gedaan meeten worden. Met die wetenschap zal ervoor gezorgd moeten worden dat in de weinige nog externe te vervullen vacatures kwali tatief zo goed mogelijk wordt voorzien, Overigens hebben wij onlangs be sloten dat zo mogelijk tenminste 50% van de uit te nodigen sollici tanten uit vrouwen dient te be staan. Bovendien hebben wij maatregelen getroffen die ons in staat stellen per vacature na te gaan hoe met de "positieve discriminatie" in de selectie is omgegaan. 34. Wij zijn bereid een gewijzigde tekst in de zin als in de vraag bedoeld aan de Commissie voor het Georganiseerd Overleg voor te leg gen. 1-13 P 35. De stelpost "tijdelijk personeel" is voor 1984 verhoogd tot 198.000, Acht het college het niet wenselijk, gelet op het feit dat jonge werklozen en werkloze vrouwen vaak kampen met een gebrek aan ervaring, voornoemde categorieën als tijdelijk personeel aan te stellen? er tussen het college en het Georgani seerd Overleg inzake functiewaardering en welke oplossingen worden door B. en W. daarin voorgestaan? 35. Uit genoemde categorieën wordt geput als de aard van de werk zaamheden dit toelaat. C 37. Zijn er voldoende middelen gereserveerd voor salarisaanpassing t.g.v. de functiewaardering? G 38. Is het verantwoord - gegeven de salaris kortingen voor ambtenaren - de promo tiemogelijkheden te beperken? G 39. In 1984 zullen weer verkiezingen voor de medezeggenschapscommissies worden gehouden. Is het college voornemens in dezen ledig actief en passief kiesrecht in te voeren? (dit met het oog op niet- of anders georganiseerden) 36. Het verschil van mening spitst zich toe op de zgn. peildatum d.i. de datum met ingang welke de inde lingen op basis van functiewaarde ring worden gerealiseerd. Door ons is voorgesteld 1 januari 1984 als peildatum te hanteren: de ambtena- renoraganisaties wensen 1 januari 1982. Wij streven er naar alsnog met de ambtenarenorganisaties tot overeenstemming te komen en aan de Raad nog dit jaar ons defini tieve voorstel voor te leggen. 37. De gereserveerde middelen zijn bestemd voor het opvangen van de consequenties van de functiewaar dering in de onrendabele sectoren van de gemeentehuishouding. Op grond van daartoe gemaakte in schattingen zijn wij voorshands van mening dat er voldoende mid delen zijn gereserveerd. 38. Hoewel wij geen verband zien tus sen beide maatregelen, is er naar ons oordeel geen sprake van een be perking van promotiemogelijkheden: de functiewaardering beoogt dit trouwens ook niet. 39. Het Centraal Orgaan heeft de aan gesloten gemeenten op 16 september 1983 een nieuw model van een mede- zeggenschapsreglement toegezonden Dit nieuwe model gaat uit van vol ledig actief en passief kiesrecht. Het ligt in ons voornemen op korte termijn een principe-beslissing te nemen en deze vervolgens met de Com missie voor Georganiseerd Overleg te bespreken. Wij streven er naar U neg dit jaar een voorstel terzake te doen, op dat de verkiezingen in 1984 kunnen worden gehouden op basis van het nieuwe reglement.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 414