Pa 36. Welke verschillen van mening bestaan
1-12
Is het college in dit verband bereid
om het principe van "positieve discri
minatie" te vervangen door het crite
rium "voldoende geschiktheid?"
P 34. Onlangs heeft het college de gedrags
regels bij de selectie en aanstelling
van personeel vastgesteld. Punt 3.5.2.
van deze selectiecode laat o.i. ruimte
voor een oneigenlijke interpretatie.
Is het college bereid de tekst van het
artikel te wijzigen overeenkomstig on
derstaande suggestie, opdat oneigenlijke
interpretatie zoveel mogelijk wordt
uitgesloten:
- geen eisen worden gesteld aan burge-
lijke staat, sexsuele geaardheid,
psychiatrisch verleden, uiterlijke
kenmerken, sociale afkomst, justitieel
verleden, godsdienstige, politieke of
levensovertuiging, lidmaatschap van
een vakbond of andere organisatie,
werkloosheid
- indien de functie, dan wel een tijde
lijke bevoordeling van nu nog onder
vertegenwoordigde groepen dat noodza
kelijk maken, kunnen eisen gesteld
worden aan leeftijd, sexe, ras, huids
kleur of regionale afkomst.
Ook bij de betreffende vrouwen
zouden die twijfels een rol kun
nen spelen.
Met andere woorden de maatregel
heeft een stigmatiserend karakter
en zou wel eens een (onbedoelde)
negatieve uitwerking kunnen heb
ben.
-De komende herwaarderingsoperatie
met zijn ingrijpende personele
consequenties zal een groot beroep
doen op de flexibiliteit van het
apparaat/Ffensen moeten herplaatst
worden, hetgeen in een aantal gevallen
betekent dat (tijdelijke) concessies
met betrekking tot de vervulling van
vacatures gedaan meeten worden.
Met die wetenschap zal ervoor gezorgd
moeten worden dat in de weinige nog
externe te vervullen vacatures kwali
tatief zo goed mogelijk wordt voorzien,
Overigens hebben wij onlangs be
sloten dat zo mogelijk tenminste
50% van de uit te nodigen sollici
tanten uit vrouwen dient te be
staan.
Bovendien hebben wij maatregelen
getroffen die ons in staat stellen
per vacature na te gaan hoe met
de "positieve discriminatie" in
de selectie is omgegaan.
34. Wij zijn bereid een gewijzigde
tekst in de zin als in de vraag
bedoeld aan de Commissie voor het
Georganiseerd Overleg voor te leg
gen.
1-13
P 35. De stelpost "tijdelijk personeel" is
voor 1984 verhoogd tot 198.000,
Acht het college het niet wenselijk,
gelet op het feit dat jonge werklozen
en werkloze vrouwen vaak kampen met
een gebrek aan ervaring, voornoemde
categorieën als tijdelijk personeel
aan te stellen?
er tussen het college en het Georgani
seerd Overleg inzake functiewaardering
en welke oplossingen worden door
B. en W. daarin voorgestaan?
35. Uit genoemde categorieën wordt
geput als de aard van de werk
zaamheden dit toelaat.
C 37. Zijn er voldoende middelen gereserveerd
voor salarisaanpassing t.g.v. de
functiewaardering?
G 38. Is het verantwoord - gegeven de salaris
kortingen voor ambtenaren - de promo
tiemogelijkheden te beperken?
G 39. In 1984 zullen weer verkiezingen voor
de medezeggenschapscommissies worden
gehouden.
Is het college voornemens in dezen
ledig actief en passief kiesrecht in
te voeren? (dit met het oog op niet-
of anders georganiseerden)
36. Het verschil van mening spitst
zich toe op de zgn. peildatum d.i.
de datum met ingang welke de inde
lingen op basis van functiewaarde
ring worden gerealiseerd. Door ons
is voorgesteld 1 januari 1984 als
peildatum te hanteren: de ambtena-
renoraganisaties wensen 1 januari
1982. Wij streven er naar alsnog
met de ambtenarenorganisaties tot
overeenstemming te komen en aan
de Raad nog dit jaar ons defini
tieve voorstel voor te leggen.
37. De gereserveerde middelen zijn
bestemd voor het opvangen van de
consequenties van de functiewaar
dering in de onrendabele sectoren
van de gemeentehuishouding.
Op grond van daartoe gemaakte in
schattingen zijn wij voorshands
van mening dat er voldoende mid
delen zijn gereserveerd.
38. Hoewel wij geen verband zien tus
sen beide maatregelen, is er naar
ons oordeel geen sprake van een be
perking van promotiemogelijkheden:
de functiewaardering beoogt dit
trouwens ook niet.
39. Het Centraal Orgaan heeft de aan
gesloten gemeenten op 16 september
1983 een nieuw model van een mede-
zeggenschapsreglement toegezonden
Dit nieuwe model gaat uit van vol
ledig actief en passief kiesrecht.
Het ligt in ons voornemen op korte
termijn een principe-beslissing te
nemen en deze vervolgens met de Com
missie voor Georganiseerd Overleg
te bespreken.
Wij streven er naar U neg dit jaar
een voorstel terzake te doen, op
dat de verkiezingen in 1984 kunnen
worden gehouden op basis van het
nieuwe reglement.