1-14
P 40. Verdient het in het kader van de Her
waardering geen aanbeveling te bezien
of een km-vergoeding voor opzichters
e.a. niet voordeliger is dan het be
schikbaar stellen van dienstauto's?
Pa 41. Welk beleid voert de gemeente op dit
moment met betrekking tot de aanstel
ling van erkende gewetensbezwaarden
militaire dienst bij de gemeente?
Bij welke diensten zijn momenteel
dienstweigeraars tewerk gesteld? Zijn
B. en W. van plan of zijn zij bereid
om erkende gewetensbezwaarden in te
schakelen bij het van de grond tillen
van een gemeentelijke vredespolitiek?
Pa 42. Ingevolge artikel F8 lid 2 van het
Ambtenarenreglement zijn er duidelijke
beperkingen gesteld aan de nevenwerk
zaamheden van ambtenaren.
Zoals uit recente perspublicaties
blijkt kan er op zijn minst gesproken
worden van verschil in interpretatie
van bedoeld artikel.
Acht het college het in dit verband
geen juiste maatregel dat alle neven
werkzaamheden van ambtenaren dienen
te worden gemeld, zodat de toetsing
hiervan aan het ambtenarenreglement
niet wordt overgelaten aan de betrok
ken ambtenaar zelf maar aan het
college van B. en W.
40. Alleen in gevallen waarin het be-
bedrijfs-economisch verantwoord
is, wordt aan opzichters een
dienstauto ter beschikking ge
steld. Een onderzoek in het kader
van de herwaardering is gelet hier
op naar onze mening voorshands niet
noodzakelijk.
41. Met name niet-structurele werkzaam
heden die als een afgerond object
kunnen worden behandeld lenen zich
er toe om te kunnen worden verricht
door gewetensbezwaarden. Er zijn
thans 3 gewetensbezwaarden werkzaam,
nl. bij de Gemeentelijke Sociale
Dienst, dè D.S.O. en bij de Secretarie.
Gezien de omstandigheid dat het te
werkstellen van vrijwilligers de
noodzaak tot-dikwijls intensieve-
begeleiding meebrengt voeren wij
overigens terzake een enigszins
rughoudend beleid, teneinde over
belasting van de aanwezige ambte
naren te voorkomen.
Ten aanzien van de gemeentelijke
vredespolitiek zijn wij van oordeel
dat dit tor uiting dient te komen Dij
opzetten van met project Vredes-
onderwijs. Daartoe is thans een no
titie in voorbereiding. Overigens
staat het naar ons oordeel geens
zins vast dat een gewetensbezwaarde
bij uitstek geschikt is om de daar
voor benodigde werkzaamheden te ver
richten.
42. Volgens artikel F8 van het Algemeen
Ambtenarenreglement mag een ambte
naar slechts nevenwerkzaamheden ver
richten met onze toestemming. De
plicht om toestemming aan ons te
vragen voordat met nevenwerkzaam
heden wordt begonnen gaat reeds
verder dan de voorgestelde melding
van nevenwerkzaamheden.
Overigens hebben wij onlangs het
personeel nogmaals schriftelijk
in kennis gesteld van de inhoud
van het genoemd artikel F8.
1 - 15
E. Huisvesting Gemeentelijke Diensten.
P 43. Is het college voornemens te komen met
een herziene nota inzake de huisvesting
van het gemeentelijk apparaat?
0 44. Overweegt het college nog met een voor
stel bij de raad te komen om kantoor
ruimte te huren in het (eindelijk!)
bijna voltooide gebouw op de hoek
St. Oacobsstraat?
P 45. Is het college bereid om, gelet op de
•toenemende behoefte aan archiefruimte te
onderzoeken of in plaats van uitbrei
ding rondom het huidige archief ten
koste van de daar gelegen woonhuizen
mogelijkheden aanwezig zijn om te ko
men tot een eenvoudige voorziening op
één van de beschikbare industrieter
reinen?
P 46. Er bestaat o.i. onvoldoende inzicht in
de samenhang tussen huisvestingspro
blemen van instellingen en diensten
(o.a. MPA, Gemeentearchief, Kinderdag
verblijf, Echo, Fries Natuurhistorisch
Museum, enz.en het beschikbaar zijn of
in de toekomst beschikbaar komen van
gébouwen. Is het niet zinvol hierom
trent eens een overzicht te geven?
F. Public Relations/Voorlichting.
P 47. Binnen het voorlichtingsbeleid van
Leeuwarden ligt het accent vooral op
de voorlichtingsfunctie van de gemeen
te in de richting van de burgers en
in mindere mate op de acquisitie
functie naar het bedrijfsleven toe.
Deafd. Voorlichting dient o.i. echter
ook - en veel nadrukkelijker en gerich
ter dan tot dusverre het geval is ge
weest - een stimulerende én initiërende
rol te spelen waar het betreft de pu
blic relations naar "Den Haag" toe,
incl. het inschakelen van landelijke
media bij daarvoor in aanmerking komen
de gelegenheden.. Zo is het o.i. mede
te danken aan het offensieve public
relationsbeleid van zowel de provincie
inde gemeente Groningen, dat in
Den Haag (de problematiek van) het
noorden dikwijls wordt verengd tot
(die van) Groningen.
43. Gelet op de marginale knelpunten
die zich voordoen in de huisves
ting van het gemeentelijk appa
raat op dit moment, wordt de op
stelling van een dergelijke nota
door ons niet overwogen.
44. Er is contact met de eigenaar
over de voorwaarden waaronder een
deel van het pand gehuurd zou
kunnen worden.
45. Het ligt in ons voornemen om het
pand Grote Kerkstraat 25 te be
stemmen tot archiefruimte
van het gemeente-archief. Na re
constructie biedt dit pand vol
doende gelegenheid om de behoefte
aan archiefruimte tot het jaar
2010 te dekken.
Ter waarborging van een goede
effeciëncy en coördinatie bij het
gemeente-archief zijn wij van me
ning dat niet voor de gedane
suggestie moet worden gekozen.
46. Er is naar onze mening een rede
lijk inzicht in deze materie.
Overigens zijn wij het met de
vragenstellers eens, dat het ge
wenst is hiervoor binnen afzien
bare tijd een overzicht samen te
stellen. Wellicht dat via deze
weg het beleid terzake verder kan
worden verduidelijkt.
47Wij onderkennen het belang en het
nut van een goede voorlichting en
acquisitie. Mede om deze redenen
participeert de gemeente Leeuwarden
met de provincie, de gemeenten
Heerenveen, Sneek en Smallingerland,
alsmede het E.T.I.F. en de N.O.M.
in de sinds 1982 bestaande werk
groep Voorlichting en Acquisitie.
Deze werkgroep heeft tot taak
initiatieven te ontplooien om juist
de acquisitie zoals in de vraag
stelling wordt bedoeld meer inhoud
te geven.
Overigens wijzen wij U er op, dat
het gemeentelijk voorlichtingsbe
leid thans onderwerp van discussie is
in de commissie voor Bestuurlijke
Aangelegenheden