3-10 V 93. Welke maatregelen zouden genomen kun nen worden om tot aanvaardbare prijzen voor de ongesubsidieerde bouwkavels te komen ter bevordering van de bouwacti viteiten? C 94. Bij de opzet van het bebouwingsplan voor de nieuwe wijk Camminghaburen is ervan uitgegaan dat deze wijk een aan trekkelijke woonwijk moet zijn voor al le bewonersgroepen, zowel in de vrije als in de gesubsidieerde sector. Dit bevordert de diversiteit in wonin gen en bewoners. Het geval doet zich nu voor dat op de plaats van vrije sectorwoningen premie woningen worden gebouwd. Dit is strij dig met bovenstaand uitgangspunt. Is het college bereid terug te keren tot de oorspronkelijke doelstelling: het wervend karakter van de wijk? C 95. De woningbouw in Camminghaburen zal in in trager tempo verlopen. Hiermee echter ook de wijkvoorzieningen, vooral in de vorm van een winkelcentrum, dat pas ge realiseerd kan worden als 70% van alle woningen bewoond is. Dit zal er dus veel later komen dan eerst werd gepland. Een gevolg hiervan is evenwel dat de aantrekkingskracht van de nieuwe wijk op eventuele nieuwe bewoners sterk ver zwakt. Worden van gemeentewege maatre gelen overwogen om zonodig eerst in noodwinkels, winkelvestigingen te sti muleren? D 96. Kan het college mededelen hoeveel ha. grond in het toekomstige plan Wiardabu- ren reeds in het bezit is van de ge meente? Welk bedrag was gemoeid met de diverse aankopen en welk bedrag aan rentever lies rekent het college de komende vijf jaar? *3. Om de bouwactiviteiten buiten de woningwetsfeer in gang te houden zijn recent enige prijsaanbiedin- gen gedaan beneden de calculatie- prijs. Deze verlaging komt overeen met plm. één jaar renteverlies. De consequentie kan zijn dat het plan een groter verlies oplevert. 94. Aan het uitgangspunt om de wijk Camminghaburen een wervend karak ter te geven, wordt onverkort de hand gehouden. De minimale vraag naar vrije sector woningen en de gunstige markt voor premie-A-koopwoningen enerzijds en de noodzaak om de exploitatie van Camminghaburen gunstig te beïnvloe den anderzijds heeft ertoe geleid dat een gering aantal vrijesector- kavels is benut voor de bouw van premiekoopwoningen Wij zijn van mening dat hierdoor het wervend karakter van Cammingha buren niet wordt aangetast. 95. Wij hebben besloten voorshands geen uitbreiding te geven aan het nood- winkelcentrum in Camminghaburen, on- dat gebleken is dat voor andere branches dan die welke momenteel in het centrum aanwezig zijn, geen vol doende draagvlak aanwezig is. Nu het duidelijk is dat het definitie ve winkelcentrum later tot stand zal komen dan aanvankelijk werd ver wacht, wordt een onderzoek inge steld naar de mogelijkheid tot rea lisering in fasen van dit winkel centrum. Mocht dit onderzoek positief uit vallen dan kan een eerste fase over niet al te lange tijd tegemoet wor den gezien. 96. Binnen de grenzen van het toekomstig plan Wiardaburen heeft de gemeente geen eigendommen. Wel zijn in '80 en '81 twee boerde rijen met een totale oppervlakte van 47.69.60 ha. nabij Hempens aan gekocht voor een bedrag van 1.693.000,met als doel deze aan te wenden als ruilobjecten t.b.v. Wiardaburen. In 1982 is hiervan een boerderij met een perceel weiland tot een to tale oppervlakte van 2.85.05 ha. ver kocht voor 134.200, 3-11 Uit het exploitatieoverzicht gronden blijkt ondermeer dat de gezamenlijke boekwaarde van Huizum-SixmaKlanderij- buurt en Tulpenburg per 1-1-83 14.435.000,bedraagt, met een ge zamenlijk nadelig exploitatiesaldo van 1.394.520,over het jaar 1983 waarae per 1-1-84 zal dan komen op 15.829.520,--. Deze boekwaarde met daaruit voortvloei ende tekorten zijn nog groter dan die van geheel Camminghaburen (boekwaarde per 1-1-83: 14.082.000,Vanuit deze gegevens bezien is de noodzaak om op korte termijn eerst genoemde gebie den in ontwikkeling te brengen minstens zo urgent als Camminghaburen. Deelt het college deze mening en welke mogelijkheden ziet het college de drei ging van een zware financiële last voor de gemeente zoveel mogelijk af te wen den? Het jaarlijks exploitatietekort van deze eigendommen bedraagt plm. 140.000, 97. Wij onderkennen de noodzaak om de ze gebieden tot ontwikkeling te brengen. Wij hebben daartoe enige tijd geleden een ontsluiting gerea liseerd ten behoeve van het Lij- empf-terrein. Voorts waren wij ruim een jaar geleden voornemens het rapport met betrekking tot de structuur en stedebouwkundige uit werking van het gebied Tulpenburg- Klanderijbuurt in de raad aan de orde te stellen. Om de U bekende reden is van een raadsbehandeling afgezien. Inmiddels wordt gewerkt aan een rapport over het noordelijke deel van het tracé van de Oostergoweg. Dit rapport komt eind dit jaar in procedure. In samenhang hiermee wordt de bestemming van de terrei nen in bovengenoemde gebieden in heroverweging genomen. Ma aanvaarding van het rapport zal op zeer korte termijn overleg met Rijk en Provincie plaatsvinden over de financiering van de aanleg van de Oostergoweg. Voorts wordt dan met voortvarend heid de ontwikkeling van de niet voor het wegtracé benodigde gron den ter hand genomen. Op deze wijze trachten wij de fi nanciële lasten op de gebieden zo veel mogelijk te beperken. E. Woonschepen. Onlangs is de Nota woonschepenbeleid vastgesteld. In de nota is echter niets opgenomen over ligplaatsen in dorpen. Is het college met ons van mening dat deze nota aangevuld c.q. bijgesteld dient te worden op dat punt? 98. In de Overlegcommissie met bewoners van schepen is reeds de wens uitge sproken om na gereedkomen van de inventarisatie van de stad, de si tuatie in de dorpen nader te be zien. Dit lijkt ons een goede zaak. Wel merken wij hierbij op dat de Provincie ter vervanging van de huidige Landschapsverordening Fries land '75 een Ligplaatsenverordening Friesland voorbereidt. In een eventuele aanvulling, c.q. bijstelling van de woonschepennota met betrekking tot de dorpen in de ze gemeente zal rekening moeten worden gehouden met de in voorbe reiding zijnde provinciale lig- plaatsenverordening.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 425