3-10
V 93. Welke maatregelen zouden genomen kun
nen worden om tot aanvaardbare prijzen
voor de ongesubsidieerde bouwkavels te
komen ter bevordering van de bouwacti
viteiten?
C 94. Bij de opzet van het bebouwingsplan
voor de nieuwe wijk Camminghaburen is
ervan uitgegaan dat deze wijk een aan
trekkelijke woonwijk moet zijn voor al
le bewonersgroepen, zowel in de vrije
als in de gesubsidieerde sector.
Dit bevordert de diversiteit in wonin
gen en bewoners.
Het geval doet zich nu voor dat op de
plaats van vrije sectorwoningen premie
woningen worden gebouwd. Dit is strij
dig met bovenstaand uitgangspunt.
Is het college bereid terug te keren
tot de oorspronkelijke doelstelling:
het wervend karakter van de wijk?
C 95. De woningbouw in Camminghaburen zal in
in trager tempo verlopen. Hiermee echter
ook de wijkvoorzieningen, vooral in de
vorm van een winkelcentrum, dat pas ge
realiseerd kan worden als 70% van alle
woningen bewoond is.
Dit zal er dus veel later komen dan
eerst werd gepland.
Een gevolg hiervan is evenwel dat de
aantrekkingskracht van de nieuwe wijk
op eventuele nieuwe bewoners sterk ver
zwakt. Worden van gemeentewege maatre
gelen overwogen om zonodig eerst in
noodwinkels, winkelvestigingen te sti
muleren?
D 96. Kan het college mededelen hoeveel ha.
grond in het toekomstige plan Wiardabu-
ren reeds in het bezit is van de ge
meente?
Welk bedrag was gemoeid met de diverse
aankopen en welk bedrag aan rentever
lies rekent het college de komende vijf
jaar?
*3. Om de bouwactiviteiten buiten de
woningwetsfeer in gang te houden
zijn recent enige prijsaanbiedin-
gen gedaan beneden de calculatie-
prijs. Deze verlaging komt overeen
met plm. één jaar renteverlies.
De consequentie kan zijn dat het
plan een groter verlies oplevert.
94. Aan het uitgangspunt om de wijk
Camminghaburen een wervend karak
ter te geven, wordt onverkort de
hand gehouden.
De minimale vraag naar vrije sector
woningen en de gunstige markt
voor premie-A-koopwoningen enerzijds
en de noodzaak om de exploitatie van
Camminghaburen gunstig te beïnvloe
den anderzijds heeft ertoe geleid
dat een gering aantal vrijesector-
kavels is benut voor de bouw van
premiekoopwoningen
Wij zijn van mening dat hierdoor
het wervend karakter van Cammingha
buren niet wordt aangetast.
95. Wij hebben besloten voorshands geen
uitbreiding te geven aan het nood-
winkelcentrum in Camminghaburen, on-
dat gebleken is dat voor andere
branches dan die welke momenteel in
het centrum aanwezig zijn, geen vol
doende draagvlak aanwezig is. Nu
het duidelijk is dat het definitie
ve winkelcentrum later tot stand
zal komen dan aanvankelijk werd ver
wacht, wordt een onderzoek inge
steld naar de mogelijkheid tot rea
lisering in fasen van dit winkel
centrum.
Mocht dit onderzoek positief uit
vallen dan kan een eerste fase over
niet al te lange tijd tegemoet wor
den gezien.
96. Binnen de grenzen van het toekomstig
plan Wiardaburen heeft de gemeente
geen eigendommen.
Wel zijn in '80 en '81 twee boerde
rijen met een totale oppervlakte
van 47.69.60 ha. nabij Hempens aan
gekocht voor een bedrag van
1.693.000,met als doel deze
aan te wenden als ruilobjecten
t.b.v. Wiardaburen.
In 1982 is hiervan een boerderij
met een perceel weiland tot een to
tale oppervlakte van 2.85.05 ha. ver
kocht voor 134.200,
3-11
Uit het exploitatieoverzicht gronden
blijkt ondermeer dat de gezamenlijke
boekwaarde van Huizum-SixmaKlanderij-
buurt en Tulpenburg per 1-1-83
14.435.000,bedraagt, met een ge
zamenlijk nadelig exploitatiesaldo van
1.394.520,over het jaar 1983
waarae per 1-1-84 zal dan komen op
15.829.520,--.
Deze boekwaarde met daaruit voortvloei
ende tekorten zijn nog groter dan die
van geheel Camminghaburen (boekwaarde
per 1-1-83: 14.082.000,Vanuit
deze gegevens bezien is de noodzaak om
op korte termijn eerst genoemde gebie
den in ontwikkeling te brengen minstens
zo urgent als Camminghaburen.
Deelt het college deze mening en welke
mogelijkheden ziet het college de drei
ging van een zware financiële last voor
de gemeente zoveel mogelijk af te wen
den?
Het jaarlijks exploitatietekort
van deze eigendommen bedraagt plm.
140.000,
97. Wij onderkennen de noodzaak om de
ze gebieden tot ontwikkeling te
brengen. Wij hebben daartoe enige
tijd geleden een ontsluiting gerea
liseerd ten behoeve van het Lij-
empf-terrein. Voorts waren wij
ruim een jaar geleden voornemens
het rapport met betrekking tot de
structuur en stedebouwkundige uit
werking van het gebied Tulpenburg-
Klanderijbuurt in de raad aan de
orde te stellen. Om de U bekende
reden is van een raadsbehandeling
afgezien.
Inmiddels wordt gewerkt aan een
rapport over het noordelijke deel
van het tracé van de Oostergoweg.
Dit rapport komt eind dit jaar in
procedure. In samenhang hiermee
wordt de bestemming van de terrei
nen in bovengenoemde gebieden in
heroverweging genomen.
Ma aanvaarding van het rapport zal
op zeer korte termijn overleg met
Rijk en Provincie plaatsvinden over
de financiering van de aanleg van
de Oostergoweg.
Voorts wordt dan met voortvarend
heid de ontwikkeling van de niet
voor het wegtracé benodigde gron
den ter hand genomen.
Op deze wijze trachten wij de fi
nanciële lasten op de gebieden zo
veel mogelijk te beperken.
E. Woonschepen.
Onlangs is de Nota woonschepenbeleid
vastgesteld. In de nota is echter niets
opgenomen over ligplaatsen in dorpen.
Is het college met ons van mening dat
deze nota aangevuld c.q. bijgesteld
dient te worden op dat punt?
98. In de Overlegcommissie met bewoners
van schepen is reeds de wens uitge
sproken om na gereedkomen van de
inventarisatie van de stad, de si
tuatie in de dorpen nader te be
zien. Dit lijkt ons een goede zaak.
Wel merken wij hierbij op dat de
Provincie ter vervanging van de
huidige Landschapsverordening Fries
land '75 een Ligplaatsenverordening
Friesland voorbereidt.
In een eventuele aanvulling, c.q.
bijstelling van de woonschepennota
met betrekking tot de dorpen in de
ze gemeente zal rekening moeten
worden gehouden met de in voorbe
reiding zijnde provinciale lig-
plaatsenverordening.