120. Bestaat er een baggerplan? Zo nee, is
het college dan bereid zo'n plan te la
ten opstellen?
121. Wat is de actuele stand van zaken
m.b.t. het door U gesignaleerde knel
punt bij de realisereing van het rio
leringsprogramma?
122. Is de desolate aanblik van het plan-
soentje voor het NS-station reeds een
voorproefje van wat ons te wachten
staat bij de steeds verdere bezuinigingen
op plantsoenen e.d.?
123. De financiële positie van de gemeente
heeft de aanleg van een wijkpark in
het "groene hart van Camminghaburen"
vertraagd.
Welke (tijdelijke c.q. permanente) be
stemming staat het college voor
ogen m.b.t. de terzake beschikbare
grond?
124. Is het college met ons van mening dat
de vernieling van openbaar groen, het
breken van bomen enzovoorts dient te
worden bestreden, beter nog moet wor
den vookomen?
Lijkt het Uw college in dit verband een
goed idee om de jeugd via boomplantda-
gen in hun eigen wijk meer liefde voor
de groene omgeving bij te brengen.
125. Is het mogelijk het door de plantsoenen
dienst gekapte hout openbaar te verko
pen:
120. Er bestaat geen baggerplan. De voor
een baggerplan noodzakelijke midde
len ontbreken. Incidenteel zullen
waterwegen en havens uitgebaggerd
worden als de resultaten van pei
lingen en klachten daartoe aanlei
ding geven.
121. Van de zijde van. het Ministerie van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Orde
ning en Milieubeheer is meegedeeld
dat het Leeuwarder rioleringspro
gramma voor 1983 (vrijwel) volledig
zal worden goedgekeurd. De plannen
worden momenteel technisch uitge
werkt, zodat de kredietprocedure
kan starten zodra de beschikking is
ontvangen.
122. In zekere zin kan deze vraag beves
tigd worden beantwoord. Het onder
havige plansoentje is in het kader
van de bezuinigingen gereconstru
eerd waarbij de éénjarige beplan
ting is vervangen door vaste plan
ten. Door de droge zomer is de nieu
we beplanting echter niet goed aan
geslagen. Wij verwachten dat deze
beplanting het volgend jaar beter
zal doen.
123. Wij zijn niet voornemens met voor
stellen te komen tot wijziging van
de bestemming van het terrein voor
het wijkpark. Immers wij streven
de totstandkoming van het park nog
steeds na, zij het op wat langere
termijn en met wellicht wat soberder
inrichtina. Wel wordt overwogen om
aan het verzoek van de wijkver-
eniging te voldoen om een deel van
genoemd terrein tijdelijk in te
richten voor wijkactiviteiten.
124. Wij zijn dezelfde mening toegedaan.
De afdeling Plantsoenen van de
Dienst Stadsontwikkeling tracht het
waardebesef ten opzichte van open
baar groen te verhogen door het ge
ven van voorlichting, het betrek
ken van de bevolking bij het ont
werpen en uitvoeren van groenplan
netjes, enz. Hiertoe behoort ook
het organiseren van boomplantdagen.
125. De omvang van het voor verkoop ge
schikte kaphout is beperkt.
De kosten van verzamelen, opslaan
en het houden van openbare verko-
3-17
pingen zullen zeker hoger zijn dan
de te verwachten opbrengst.
H. Verkeer en Vervoer.
126. Ons hebben klachten bereikt over de ge
vaarlijke verkeersstroom op het kruis
punt, nabij de tunnel, naar de wijk
Camminghaburen voor met name fietsers.
Is het college bereid hier naar een
veiliger oplossing te zoeken, b.v. door
een betere scheiding van de verkeers
stroom?
C127. Meent d-dat gelet op de onrustbarende
diefstal van rijwielen de burger niet
bereid zal zijn een zodanig bedrag aan
stallingskosten te betalen dat exploi
tatie van een rijwielstalling zonder
een gemeentelijke bijdrage niet moge
lijk is?
P 128. Er zijn inmiddels ervaringen met een
bewaakte fietsenstalling op de binnen
plaats van het voormalige politiebu
reau. Is er in dit verband nog wel be
hoefte aan een door de gemeente te
initiëren bewaakte fietsenstalling?
G129. Wordt bij de totstandkoming van de be
waakte fietsenstalling ook de mogelijk
heid van het inschakelen van het par
ticulier initiatief overwogen?
V 130. Wanneer wordt geschreven over een be
waakte fietsenstalling in de binnen
stad (nieuw beleid) waarvoor nog geen
geschikte lokatie is gevonden, is dan
bedoeld probleem niet tijdelijk op te
lossen door op de plaats van het toe
komstige pleinafsluitend gebouw, waar
nu reeds een bestaande fietsenstalling
aanwezig is, een tijdelijke voorziening
voor bewaking te realiseren.
D 131. Het gebruik van de fiets is in de stad
toegenomen. Bij verkeerslichteninstal
laties worden fietsers in de regel
weinig tijd gegund om over te steken.
Kan een wijziging in de afstelling van
deze installaties in overweging worden
genomen?
126. Momenteel wordt gewerkt aan een
plan voor de aanleg van vrijliggen-
de fietspaden langs de Egelantier
straat. Daarbij wordt overwogen, om
het in twee richtingen berijdbare
fietspad ten zuiden van de tunnel
onder de Anne Vondelingweg door te
trekken naar de rondweg. De hier be
doelde gevaarlijke oversteek zal
dan niet meer nodig zijn.
127/ Wij zullen u terzake binnenkort een
128/ voorstel doen.
129/
130.
131. Dit probleem doet zich uitsluitend
voor bij de oudere verkeerslichten
installaties, waarbij de groenduur
aan een vaste tijd is gebonden.
Bij de nieuwe installaties is de
groenduur afhankelijk van het aan
tal fietsers dat wil oversteken.
Dat gebeurt door middel van onder
het wegdek liggende detectielus. De
groenduur is dan altijd wel vol
doende
Verhoging van de groenduur bij de