120. Bestaat er een baggerplan? Zo nee, is het college dan bereid zo'n plan te la ten opstellen? 121. Wat is de actuele stand van zaken m.b.t. het door U gesignaleerde knel punt bij de realisereing van het rio leringsprogramma? 122. Is de desolate aanblik van het plan- soentje voor het NS-station reeds een voorproefje van wat ons te wachten staat bij de steeds verdere bezuinigingen op plantsoenen e.d.? 123. De financiële positie van de gemeente heeft de aanleg van een wijkpark in het "groene hart van Camminghaburen" vertraagd. Welke (tijdelijke c.q. permanente) be stemming staat het college voor ogen m.b.t. de terzake beschikbare grond? 124. Is het college met ons van mening dat de vernieling van openbaar groen, het breken van bomen enzovoorts dient te worden bestreden, beter nog moet wor den vookomen? Lijkt het Uw college in dit verband een goed idee om de jeugd via boomplantda- gen in hun eigen wijk meer liefde voor de groene omgeving bij te brengen. 125. Is het mogelijk het door de plantsoenen dienst gekapte hout openbaar te verko pen: 120. Er bestaat geen baggerplan. De voor een baggerplan noodzakelijke midde len ontbreken. Incidenteel zullen waterwegen en havens uitgebaggerd worden als de resultaten van pei lingen en klachten daartoe aanlei ding geven. 121. Van de zijde van. het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Orde ning en Milieubeheer is meegedeeld dat het Leeuwarder rioleringspro gramma voor 1983 (vrijwel) volledig zal worden goedgekeurd. De plannen worden momenteel technisch uitge werkt, zodat de kredietprocedure kan starten zodra de beschikking is ontvangen. 122. In zekere zin kan deze vraag beves tigd worden beantwoord. Het onder havige plansoentje is in het kader van de bezuinigingen gereconstru eerd waarbij de éénjarige beplan ting is vervangen door vaste plan ten. Door de droge zomer is de nieu we beplanting echter niet goed aan geslagen. Wij verwachten dat deze beplanting het volgend jaar beter zal doen. 123. Wij zijn niet voornemens met voor stellen te komen tot wijziging van de bestemming van het terrein voor het wijkpark. Immers wij streven de totstandkoming van het park nog steeds na, zij het op wat langere termijn en met wellicht wat soberder inrichtina. Wel wordt overwogen om aan het verzoek van de wijkver- eniging te voldoen om een deel van genoemd terrein tijdelijk in te richten voor wijkactiviteiten. 124. Wij zijn dezelfde mening toegedaan. De afdeling Plantsoenen van de Dienst Stadsontwikkeling tracht het waardebesef ten opzichte van open baar groen te verhogen door het ge ven van voorlichting, het betrek ken van de bevolking bij het ont werpen en uitvoeren van groenplan netjes, enz. Hiertoe behoort ook het organiseren van boomplantdagen. 125. De omvang van het voor verkoop ge schikte kaphout is beperkt. De kosten van verzamelen, opslaan en het houden van openbare verko- 3-17 pingen zullen zeker hoger zijn dan de te verwachten opbrengst. H. Verkeer en Vervoer. 126. Ons hebben klachten bereikt over de ge vaarlijke verkeersstroom op het kruis punt, nabij de tunnel, naar de wijk Camminghaburen voor met name fietsers. Is het college bereid hier naar een veiliger oplossing te zoeken, b.v. door een betere scheiding van de verkeers stroom? C127. Meent d-dat gelet op de onrustbarende diefstal van rijwielen de burger niet bereid zal zijn een zodanig bedrag aan stallingskosten te betalen dat exploi tatie van een rijwielstalling zonder een gemeentelijke bijdrage niet moge lijk is? P 128. Er zijn inmiddels ervaringen met een bewaakte fietsenstalling op de binnen plaats van het voormalige politiebu reau. Is er in dit verband nog wel be hoefte aan een door de gemeente te initiëren bewaakte fietsenstalling? G129. Wordt bij de totstandkoming van de be waakte fietsenstalling ook de mogelijk heid van het inschakelen van het par ticulier initiatief overwogen? V 130. Wanneer wordt geschreven over een be waakte fietsenstalling in de binnen stad (nieuw beleid) waarvoor nog geen geschikte lokatie is gevonden, is dan bedoeld probleem niet tijdelijk op te lossen door op de plaats van het toe komstige pleinafsluitend gebouw, waar nu reeds een bestaande fietsenstalling aanwezig is, een tijdelijke voorziening voor bewaking te realiseren. D 131. Het gebruik van de fiets is in de stad toegenomen. Bij verkeerslichteninstal laties worden fietsers in de regel weinig tijd gegund om over te steken. Kan een wijziging in de afstelling van deze installaties in overweging worden genomen? 126. Momenteel wordt gewerkt aan een plan voor de aanleg van vrijliggen- de fietspaden langs de Egelantier straat. Daarbij wordt overwogen, om het in twee richtingen berijdbare fietspad ten zuiden van de tunnel onder de Anne Vondelingweg door te trekken naar de rondweg. De hier be doelde gevaarlijke oversteek zal dan niet meer nodig zijn. 127/ Wij zullen u terzake binnenkort een 128/ voorstel doen. 129/ 130. 131. Dit probleem doet zich uitsluitend voor bij de oudere verkeerslichten installaties, waarbij de groenduur aan een vaste tijd is gebonden. Bij de nieuwe installaties is de groenduur afhankelijk van het aan tal fietsers dat wil oversteken. Dat gebeurt door middel van onder het wegdek liggende detectielus. De groenduur is dan altijd wel vol doende Verhoging van de groenduur bij de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 428