3-18
Pa 132. In de raadsvergadering van 6 juni jl.
heeft de voorzitter toegezegd de proble-
tiek van de geparkeerde auto's op fiets
stroken in het reguliere overleg met de
politie aan de orde te stellen.
Is dit inmiddels gebeurd en waartoe
heeft dit geleid?
C 133. Komen er in Leeuwarden op daartoe geëi
gende plaatsen nog ratelklikkers t.b.v.
blinden en slechtzienden?
oudere installaties is ongewenst,
omdat dan met name in de daluren
(wanneer er weinig fietsers zijn),
voor de overige verkeersdeelnemers
langere wachttijden zullen ont
staan.
132. Tegen de meest hinderlijke vormen
van parkeren op fietsstroken wordt
regelmatig opgetreden.
C 134. Bestaat, mede gelet op reacties uit de
burgerij, aanleiding het functioneren
van het verkeerscirculatieplan op on
derdelen nader te toetsen?
133. In overleg met de Algemene Vereni
ging voor Arbeids- en Welzijnszorg
voor Mindervaliden (A.V.O.) afdeling
Leeuwarden en de Nederlandse Vere
niging voor Blinden en Slechtzien
den (N.V.B.S.) is besloten een
eerste proef met ratelklikkers te
doen op de kruising Schrans-Huizu-
merlaan. Volgend jaar wordt het re
sultaat hiervan geëvalueerd, waar
na bekeken zal worden welke verde
re stappen genomen kunnen worden.
Het experiment vindt plaats door
middel van een systeem, waarbij
blinden of slechtzienden met behulp
van een zendertje de ratelklikker
in werking kunnen stellen.
134. In zijn algemeenheid bestaat er
geen aanleiding tot onderzoek naar
het functioneren van verkeerscircu
latieplan. Het is echter niet uit
gesloten dat het resultaat van af
zonderlijke studies met betrekking
tot onderdelen van het binnenstads-
verkeerscircuit aanleiding zullen
geven tot aanpassing van het ver-
keerscirculatiesysteem voor de bin
nenstad. Wij denken hierbij onder
meer aan de nog niet voltooide stu
die over de binnenstadswesttangent.
P 135. Verkeersmaatregelen die in verschillen
de aan de rondweg gelegen stadsvernieu
wingsgebieden getroffen moeten worden
dienen in onderlinge samenhang te wor
den beschouwd. De indruk bestaat dat
e.e.a. een vertraagde uitvoering tot ge
volg heeft. Is er in dezen de beschikking
over een integraal uitvoeringsplan?
LJb
Verkeersmaatregelen in stadsvernieu
wingsgebieden vloeien voort uit de
voor het betreffende gebied aan
vaarde verkeersstructuur als onder
deel van het vastgestelde stadsver
nieuwingsplan.
Genoemde verkeersstructuur is zowel
geënt op het verkeersstructuurplan
voor het totale gemeentelijk gebied
als op de daaruit voortvloeiende
verkeersstructuurplannen voor gro
tere delen van het gemeentelijk ge-
3-19
C136. Wilt U op daartoe geëigende plaatsen
duidelijk op afstand leesbare richtings
borden "Centrum" doen plaatsen, zulks
ten behoeve van o.a. diegenen (voorna
melijk automobilisten) die de laatste
jaren de binnenstad t.g.v. verkeers
moeilijkheden en invoering van ver
keerscirculatieplannen als koopcentrum
hebben vaarwel gezegd dan wel gemeden?
137. Welke oplossing staat het college voor
ogen om de reeds jaren bekende proble
matiek van de sluiproute Valeriusplein-
Sem Dresdenstraat-3.3. Hofleane richting
Marssum, aan te pakken?
Pa 138. "Knelpunten in de verkeersafwikkeling
zoals het Zuiderplein en het Stations
kwartier worden aangepakt (Collegepro
gramma B,6,d.).
In het beleidsplan staan deze knelpunten
niet genoemd, terwijl ze toch allesbe
halve zijn opgelost.
Hoe zit dat?
0139. Wanneer kan de raad een voorstel ver
wachten tot afsluiting van doorgaand
verkeer op de Tijnjedyk, zo mogelijk
door een verkeersvertragende maatregel?
P 14-0. Wordt gebruik gemaakt van het instrument
"maximum snelheid 30 km/uur" voor woon
straten, c.q. wordt gewerkt aan een
overzicht welke straten daarvoor in aan
merking zullen komen?
bied zoals de Schil-oost, Huizum-Bor-
nia/Dorp, Huizum-west.
Gelet op het vorenstaande achten wij
een integraal uitvoeringsplan niet
nodig.
136. Wij zijn van mening, dat in het ka
der van de ANWB-bewegwijzering al
op de gebruikelijke wijze naar het
centrum wordt verwezen. De letter-
hoogte voldoet daarbij aan de nor
men. De invoering van het verkeers
circulatieplan heeft tot gevolg ge
had, dat de toegankelijkheid van
het centrum slechts voor het door
gaande verkeer is verminderd. Voor
bezoekers is het centrum goed be
reikbaar. Voor automobilisten die
willen winkelen wordt de parkeerga
rage met behulp van borden heel
duidelijk aangegeven. De betreffen
de verwijzing begint óf voor óf di
rect na de bruggen over de stads
gracht.
137. Het rapport over de verkeersstruc
tuur van het Valeriuskwartier is
bijna afgerond. Hierin zal onder
meer worden ingegaan op de vraag,
of het noodzakelijk is maatregelen
te nemen om dit sluipverkeer te
gen te gaan en zo ja, op welke wij
ze dit dan kan gebeuren.
138. De verkeersproblematiek rondom het
Zuiderplein en het Stationskwartier
wordt bestudeerd in het kader van de
studie over het tracé van de Oos-
tergoweg. Zie ook vraag 97 en vraag
108.
139. Wij streven ernaar U begin 1984 een
voorstel hieromtrent te doen.
140. Op dit moment wordt gewerkt aan een
inventarisatie van gebieden, waar
deze 30 kr.i zones eventueel kunnen
worden ingevoerd. Daarbij zal tevens
een prioriteitenvolgorde worden
aangegeven.
Wij staan in beginsel positief ten
opzichte van het invoeren van deze
maatregel. Na advies van de Ver-
keerscommissie kunnen nog dit jaar
terzake beslissingen worden genomen.