3-18 Pa 132. In de raadsvergadering van 6 juni jl. heeft de voorzitter toegezegd de proble- tiek van de geparkeerde auto's op fiets stroken in het reguliere overleg met de politie aan de orde te stellen. Is dit inmiddels gebeurd en waartoe heeft dit geleid? C 133. Komen er in Leeuwarden op daartoe geëi gende plaatsen nog ratelklikkers t.b.v. blinden en slechtzienden? oudere installaties is ongewenst, omdat dan met name in de daluren (wanneer er weinig fietsers zijn), voor de overige verkeersdeelnemers langere wachttijden zullen ont staan. 132. Tegen de meest hinderlijke vormen van parkeren op fietsstroken wordt regelmatig opgetreden. C 134. Bestaat, mede gelet op reacties uit de burgerij, aanleiding het functioneren van het verkeerscirculatieplan op on derdelen nader te toetsen? 133. In overleg met de Algemene Vereni ging voor Arbeids- en Welzijnszorg voor Mindervaliden (A.V.O.) afdeling Leeuwarden en de Nederlandse Vere niging voor Blinden en Slechtzien den (N.V.B.S.) is besloten een eerste proef met ratelklikkers te doen op de kruising Schrans-Huizu- merlaan. Volgend jaar wordt het re sultaat hiervan geëvalueerd, waar na bekeken zal worden welke verde re stappen genomen kunnen worden. Het experiment vindt plaats door middel van een systeem, waarbij blinden of slechtzienden met behulp van een zendertje de ratelklikker in werking kunnen stellen. 134. In zijn algemeenheid bestaat er geen aanleiding tot onderzoek naar het functioneren van verkeerscircu latieplan. Het is echter niet uit gesloten dat het resultaat van af zonderlijke studies met betrekking tot onderdelen van het binnenstads- verkeerscircuit aanleiding zullen geven tot aanpassing van het ver- keerscirculatiesysteem voor de bin nenstad. Wij denken hierbij onder meer aan de nog niet voltooide stu die over de binnenstadswesttangent. P 135. Verkeersmaatregelen die in verschillen de aan de rondweg gelegen stadsvernieu wingsgebieden getroffen moeten worden dienen in onderlinge samenhang te wor den beschouwd. De indruk bestaat dat e.e.a. een vertraagde uitvoering tot ge volg heeft. Is er in dezen de beschikking over een integraal uitvoeringsplan? LJb Verkeersmaatregelen in stadsvernieu wingsgebieden vloeien voort uit de voor het betreffende gebied aan vaarde verkeersstructuur als onder deel van het vastgestelde stadsver nieuwingsplan. Genoemde verkeersstructuur is zowel geënt op het verkeersstructuurplan voor het totale gemeentelijk gebied als op de daaruit voortvloeiende verkeersstructuurplannen voor gro tere delen van het gemeentelijk ge- 3-19 C136. Wilt U op daartoe geëigende plaatsen duidelijk op afstand leesbare richtings borden "Centrum" doen plaatsen, zulks ten behoeve van o.a. diegenen (voorna melijk automobilisten) die de laatste jaren de binnenstad t.g.v. verkeers moeilijkheden en invoering van ver keerscirculatieplannen als koopcentrum hebben vaarwel gezegd dan wel gemeden? 137. Welke oplossing staat het college voor ogen om de reeds jaren bekende proble matiek van de sluiproute Valeriusplein- Sem Dresdenstraat-3.3. Hofleane richting Marssum, aan te pakken? Pa 138. "Knelpunten in de verkeersafwikkeling zoals het Zuiderplein en het Stations kwartier worden aangepakt (Collegepro gramma B,6,d.). In het beleidsplan staan deze knelpunten niet genoemd, terwijl ze toch allesbe halve zijn opgelost. Hoe zit dat? 0139. Wanneer kan de raad een voorstel ver wachten tot afsluiting van doorgaand verkeer op de Tijnjedyk, zo mogelijk door een verkeersvertragende maatregel? P 14-0. Wordt gebruik gemaakt van het instrument "maximum snelheid 30 km/uur" voor woon straten, c.q. wordt gewerkt aan een overzicht welke straten daarvoor in aan merking zullen komen? bied zoals de Schil-oost, Huizum-Bor- nia/Dorp, Huizum-west. Gelet op het vorenstaande achten wij een integraal uitvoeringsplan niet nodig. 136. Wij zijn van mening, dat in het ka der van de ANWB-bewegwijzering al op de gebruikelijke wijze naar het centrum wordt verwezen. De letter- hoogte voldoet daarbij aan de nor men. De invoering van het verkeers circulatieplan heeft tot gevolg ge had, dat de toegankelijkheid van het centrum slechts voor het door gaande verkeer is verminderd. Voor bezoekers is het centrum goed be reikbaar. Voor automobilisten die willen winkelen wordt de parkeerga rage met behulp van borden heel duidelijk aangegeven. De betreffen de verwijzing begint óf voor óf di rect na de bruggen over de stads gracht. 137. Het rapport over de verkeersstruc tuur van het Valeriuskwartier is bijna afgerond. Hierin zal onder meer worden ingegaan op de vraag, of het noodzakelijk is maatregelen te nemen om dit sluipverkeer te gen te gaan en zo ja, op welke wij ze dit dan kan gebeuren. 138. De verkeersproblematiek rondom het Zuiderplein en het Stationskwartier wordt bestudeerd in het kader van de studie over het tracé van de Oos- tergoweg. Zie ook vraag 97 en vraag 108. 139. Wij streven ernaar U begin 1984 een voorstel hieromtrent te doen. 140. Op dit moment wordt gewerkt aan een inventarisatie van gebieden, waar deze 30 kr.i zones eventueel kunnen worden ingevoerd. Daarbij zal tevens een prioriteitenvolgorde worden aangegeven. Wij staan in beginsel positief ten opzichte van het invoeren van deze maatregel. Na advies van de Ver- keerscommissie kunnen nog dit jaar terzake beslissingen worden genomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 429