3-20
141. Vorig jaar is toegezegd dat bij het
gereedkomen van de herinrichting Win
kelgebied stringent zal worden toegezien
en opgetreden tegen parkeerovertredin-
gen met name 's avonds en in de week
ends, wanneer er geen parkeercontroleurs
op pad zijn. Hoewel bedoelde herinrich
ting zo goed als gereed is, blijft de
ze parkeeroverlast onverminderd be
staan.
Wanneer zal de politie hier met ge
richte acties tegen optreden?
142. In de gemeente Dordrecht heeft men de
parkeerverordening zodanig veranderd
dat bij overschrijding (of niet in wer
king stelling) van de parkeermetertijd
de eigenaar van de geparkeerde auto
daarmee te kennen geeft de gehele dag
van die parkeerplaats gebruik te ma
ken.
Als de parkeerwacht een dergelijke si
tuatie tegenkomt schrijft hij dus geen
bekeuring meer uit maar zorgt ervoor
dat de betreffende automobilist een re
kening thuis of op de auto krijgt voor
het parkeren over de hele dag.
Deze gelden komen dan ten goede aan de
gemeente en niet, zoals nu gebeurt bij
het Ministerie van Oustitie.
Is het college van plan dit systeem ook
in Leeuwarden in te voeren, tenslotte
moeten we zelf de parkeerwachters be
talen.
143. Uit publikaties blijkt, dat de Minister
van Verkeer en Waterstaat voornemens is
het openbaar vervoer in de steden onder
rechtstreekse verantwoordelijkheid van
de gemeenten te brengen. Heeft dit con
sequenties m.b.t. het instellen van een
speciale commissie, of wordt deze taak
toebedeeld aan de verkeerscommissie?
144. De tariefsverhoging van het openbaar ver
voer zou er wel eens toe kunnen leiden
dat de stadsbussen nog vaker leeg door
onze stad rijden.
Ziet het college mogelijkheden om bij
voorbeeld via de VNG stappen te doen om
deze voor het stadsverkeer funeste ta
riefsverhoging te voorkomen in het be
lang van de gewone man en de detail
handel?
Beter een volle en betaalbare bus dan
een lege en onbetaalbare.
145. Bedrijven/kantoren op het industrieter
rein Hemrik en het,westelijk industrie
terrein zijn in feite alleen met eigen
vervoer bereikbaar.
141. Als gevolg van het feit dat de werk-
zaamheden nog niet geheel zijn vol
tooid, doen zich nog regelmatig ver
warrende situaties voor. Hiertegen
optreden zou thans onvoldoende ef
fect sorteren. De toezegging om na
het gereedkomen van de herinrichting
tegen parkeerovertredingen op te
treden zal gestand worden gedaan.
142. In principe staan wij positief t.o.v,
het Dordtse systeem. Deze verorde
ning moet echter nog door de Kroon
worden goedgekeurd. Het is nog on
zeker of deze verordening in de ge
kozen opzet wordt goedgekeurd.
Wij zullen ons beraden over de mo
gelijkheden die de Kroonuitspraak
biedt.
143. Alle zaken betreffende de stadsauto
busdienst zijn reeds vanaf septem
ber 1982 ondergebracht bij de Ver
keerscommissie
Voorshands zijn wij niet van plan
een afzonderlijke commissie hier
voor in te stellen.
144. De Tweede Kamer heeft reeds inge
stemd met het Tarievenplan van de
Minister van Verkeer en Waterstaat.
Met name van de zijde van de Vere
niging van Nederlandse Gemeenten is
tegen de hierin neergelegde beleids
voornemens krachtig geprotesteerd.
Indien de plannen funest blijken
zal opnieuw via de V.N.G. op her
ziening worden aangedrongen.
145. De behoefte aan openbaar vervoer
naar deze industriegebieden is door
de "Fram" onderzocht. Het resultaat
was, dat het inzetten
3
- 21
Is het college bereid met de Fram een
gesprek aan te gaan om te bekijken of
bereikbaarheid met openbaar vervoer
naar deze terreinen tot reële mogelijk
heden behoort?
V146. In de sector Ruimtelijke Ordening, Open
bare Werken, Verkeer en Vervoer wordt
niet gesproken over de ontwikkelingen
m.b.t. de N.S.-halte in Camminghaburen.
Hoe is de stand van zaken daaromtrent?
van bussen niet nodig bleek. Ten
behoeve van bepaalde bedrijven en
instellingen op deze terreinen,
wordt door de Taxicentrale met be
hulp van kleinere busjes zorg ge
dragen voor groepsvervoer.
146. Zoals wij U vorig jaar reeds hebben
meegedeeld is de N.S. pas bereid
een halte in Camminghaburen te rea
liseren als een verlenging van de
reistijd op het traject Leeuwarden-
Groningen mogelijk is, waardoor ter
plaatse een stop kan worden getole
reerd. In de toelichting op de Rijks
begroting van het departement van
Verkeer en Waterstaat voor het jaar
1984 is aangegeven dat het in het
voornemen ligt in de periode
1984-1988 te beslissen over het in
uitvoering nemen van een aantal met
pame genoemde nieuwé stations aan bestaan
de lijnen waaronder Camminghaburen.
014-7. Is het bij het college bekend dat de
situering van het bedrijf van de Fa.
Meeter bij de Zwaaikom Schilkampen als
uiterst gevaarlijk wordt ondervonden?
Is het bij het college ook bekend dat
door afmering van schepen voor dit
bedrijf er inmiddels een dusdanig onge
luk heeft plaatsgevonden dat de betrok
ken schipper twee maanden niet heeft
kunnen lopen en dat dus zijn schip
twee maanden noodgedwongen heeft stil
gelegen?
Is het ook bij het college bekend dat
algemeen werd aangenomen dat bij rea
lisering van de brug over het Vliet
driesprong voornoemd bedrijf zou worden
verplaatst?
Is het juist dat ondanks sloop van het
achterste deel van het pand (voormalige
pand Ducosto) waarin de Fa. Meeter is
gevestigd, het voorste deel van het
pand behouden blijft waarin de Fa. Mee
ter het bedrijf kan blijven voortzet
ten?
Mocht dit bevestigend worden beantwoord:
deelt het college onze mening dat dan
voor dit probleem, dat al jaren speelt
gaan aanvaardbare (lees:veilige) oplos
sing te vinden is?
En dat met steeds groter wordende sche
pen (schepen tot een 90 meteri lengte
lossen bij Koopmans Kon. meel fabrieken)
de situatie aldaar aleen maar gevaar
lijker wordt?
147. Dat de situering van het bedrijf van
de fa. Meeter'aan de Kanaalweg als uiterst
gevaarlijk wordt ondervonden onderschrij
ven wij niet. Zolang de zwaaikom in het
plan Schilkampen, direct ten noorden
van de spoorbrug, niet is gerealiseerd
zal het Nieuwe Kanaal ter
hoogte van de ingang van het Vliet
als zwaaiplaats worden gebruikt. Ge
let op deze situatie zwaaien sommige
schippers reeds bij de Froskepolle.
Van ongelukken is ons niets bekend.
Rekening houdend met het doortrek
ken van de Kanaalweg naar Cammingha
buren kan het bedrijf van de Fa.
Meeter in gewijzigde vorm ter plaat
se worden gehandhaafd. De thans in
uitvoering zijnde voorzieningen
vinden in overleg met ons plaats.
Over enige tijd zullen wij U voor
stellen om tot verkoop van eigen
dommen aan de Fa. Meeter over te
gaan.