3-20 141. Vorig jaar is toegezegd dat bij het gereedkomen van de herinrichting Win kelgebied stringent zal worden toegezien en opgetreden tegen parkeerovertredin- gen met name 's avonds en in de week ends, wanneer er geen parkeercontroleurs op pad zijn. Hoewel bedoelde herinrich ting zo goed als gereed is, blijft de ze parkeeroverlast onverminderd be staan. Wanneer zal de politie hier met ge richte acties tegen optreden? 142. In de gemeente Dordrecht heeft men de parkeerverordening zodanig veranderd dat bij overschrijding (of niet in wer king stelling) van de parkeermetertijd de eigenaar van de geparkeerde auto daarmee te kennen geeft de gehele dag van die parkeerplaats gebruik te ma ken. Als de parkeerwacht een dergelijke si tuatie tegenkomt schrijft hij dus geen bekeuring meer uit maar zorgt ervoor dat de betreffende automobilist een re kening thuis of op de auto krijgt voor het parkeren over de hele dag. Deze gelden komen dan ten goede aan de gemeente en niet, zoals nu gebeurt bij het Ministerie van Oustitie. Is het college van plan dit systeem ook in Leeuwarden in te voeren, tenslotte moeten we zelf de parkeerwachters be talen. 143. Uit publikaties blijkt, dat de Minister van Verkeer en Waterstaat voornemens is het openbaar vervoer in de steden onder rechtstreekse verantwoordelijkheid van de gemeenten te brengen. Heeft dit con sequenties m.b.t. het instellen van een speciale commissie, of wordt deze taak toebedeeld aan de verkeerscommissie? 144. De tariefsverhoging van het openbaar ver voer zou er wel eens toe kunnen leiden dat de stadsbussen nog vaker leeg door onze stad rijden. Ziet het college mogelijkheden om bij voorbeeld via de VNG stappen te doen om deze voor het stadsverkeer funeste ta riefsverhoging te voorkomen in het be lang van de gewone man en de detail handel? Beter een volle en betaalbare bus dan een lege en onbetaalbare. 145. Bedrijven/kantoren op het industrieter rein Hemrik en het,westelijk industrie terrein zijn in feite alleen met eigen vervoer bereikbaar. 141. Als gevolg van het feit dat de werk- zaamheden nog niet geheel zijn vol tooid, doen zich nog regelmatig ver warrende situaties voor. Hiertegen optreden zou thans onvoldoende ef fect sorteren. De toezegging om na het gereedkomen van de herinrichting tegen parkeerovertredingen op te treden zal gestand worden gedaan. 142. In principe staan wij positief t.o.v, het Dordtse systeem. Deze verorde ning moet echter nog door de Kroon worden goedgekeurd. Het is nog on zeker of deze verordening in de ge kozen opzet wordt goedgekeurd. Wij zullen ons beraden over de mo gelijkheden die de Kroonuitspraak biedt. 143. Alle zaken betreffende de stadsauto busdienst zijn reeds vanaf septem ber 1982 ondergebracht bij de Ver keerscommissie Voorshands zijn wij niet van plan een afzonderlijke commissie hier voor in te stellen. 144. De Tweede Kamer heeft reeds inge stemd met het Tarievenplan van de Minister van Verkeer en Waterstaat. Met name van de zijde van de Vere niging van Nederlandse Gemeenten is tegen de hierin neergelegde beleids voornemens krachtig geprotesteerd. Indien de plannen funest blijken zal opnieuw via de V.N.G. op her ziening worden aangedrongen. 145. De behoefte aan openbaar vervoer naar deze industriegebieden is door de "Fram" onderzocht. Het resultaat was, dat het inzetten 3 - 21 Is het college bereid met de Fram een gesprek aan te gaan om te bekijken of bereikbaarheid met openbaar vervoer naar deze terreinen tot reële mogelijk heden behoort? V146. In de sector Ruimtelijke Ordening, Open bare Werken, Verkeer en Vervoer wordt niet gesproken over de ontwikkelingen m.b.t. de N.S.-halte in Camminghaburen. Hoe is de stand van zaken daaromtrent? van bussen niet nodig bleek. Ten behoeve van bepaalde bedrijven en instellingen op deze terreinen, wordt door de Taxicentrale met be hulp van kleinere busjes zorg ge dragen voor groepsvervoer. 146. Zoals wij U vorig jaar reeds hebben meegedeeld is de N.S. pas bereid een halte in Camminghaburen te rea liseren als een verlenging van de reistijd op het traject Leeuwarden- Groningen mogelijk is, waardoor ter plaatse een stop kan worden getole reerd. In de toelichting op de Rijks begroting van het departement van Verkeer en Waterstaat voor het jaar 1984 is aangegeven dat het in het voornemen ligt in de periode 1984-1988 te beslissen over het in uitvoering nemen van een aantal met pame genoemde nieuwé stations aan bestaan de lijnen waaronder Camminghaburen. 014-7. Is het bij het college bekend dat de situering van het bedrijf van de Fa. Meeter bij de Zwaaikom Schilkampen als uiterst gevaarlijk wordt ondervonden? Is het bij het college ook bekend dat door afmering van schepen voor dit bedrijf er inmiddels een dusdanig onge luk heeft plaatsgevonden dat de betrok ken schipper twee maanden niet heeft kunnen lopen en dat dus zijn schip twee maanden noodgedwongen heeft stil gelegen? Is het ook bij het college bekend dat algemeen werd aangenomen dat bij rea lisering van de brug over het Vliet driesprong voornoemd bedrijf zou worden verplaatst? Is het juist dat ondanks sloop van het achterste deel van het pand (voormalige pand Ducosto) waarin de Fa. Meeter is gevestigd, het voorste deel van het pand behouden blijft waarin de Fa. Mee ter het bedrijf kan blijven voortzet ten? Mocht dit bevestigend worden beantwoord: deelt het college onze mening dat dan voor dit probleem, dat al jaren speelt gaan aanvaardbare (lees:veilige) oplos sing te vinden is? En dat met steeds groter wordende sche pen (schepen tot een 90 meteri lengte lossen bij Koopmans Kon. meel fabrieken) de situatie aldaar aleen maar gevaar lijker wordt? 147. Dat de situering van het bedrijf van de fa. Meeter'aan de Kanaalweg als uiterst gevaarlijk wordt ondervonden onderschrij ven wij niet. Zolang de zwaaikom in het plan Schilkampen, direct ten noorden van de spoorbrug, niet is gerealiseerd zal het Nieuwe Kanaal ter hoogte van de ingang van het Vliet als zwaaiplaats worden gebruikt. Ge let op deze situatie zwaaien sommige schippers reeds bij de Froskepolle. Van ongelukken is ons niets bekend. Rekening houdend met het doortrek ken van de Kanaalweg naar Cammingha buren kan het bedrijf van de Fa. Meeter in gewijzigde vorm ter plaat se worden gehandhaafd. De thans in uitvoering zijnde voorzieningen vinden in overleg met ons plaats. Over enige tijd zullen wij U voor stellen om tot verkoop van eigen dommen aan de Fa. Meeter over te gaan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 430