10 16 29 11 14 5-8 P 226. In de binnenstad is en wordt de laatste tijd veel nieuw gebouwd. Kan het college een overzicht geven van de aantallen gebouwde, in aanbouw zijnde of nog te bouwen woningen al daar, met daarbij een verdeling naar woningtype (koop/huur, 1- en 2-per- soons/gezins, enzovoort)? 226. Reeds gebouwde en in aanbouw geno men woningen: Categorie Van Damwoningen (1+2): Sacramentsstraat Oosterkade Kazerne (verbouw): Speelmansstraat: Categorie woningwet klein (t/m 2 slaapkamers): Nieuweburen: Pijlsteeg: Speelmansstraat Diverse lokaties: Categorie woningwet groot (meer dan 2 slaapkamers): Nieuweburen: Speelmansstraat: Diverse lokaties: i Categorie koopwoningen klein: Sacramentsstraat Zaailand: Categorie koopwoningen groot: Willemskade: Westerkade: 13 93 197 32 335 35 12 52 20 119 3 25 9 Ift 33 Categorie premiehuurwoningen (klein): Het Nieuwe Hoek 4-3 St. Dacobsstraat 17 §0 In voorbereiding zijnde bouwlokaties: Categorie Van Damwoningen (1+2): Poststraat/Minnemastraat: 32 Categorie woningwet klein: Minnemastraat Categorie woningwet groot: Minnemastraat Categorie premiehuur klein: Droevendal Nieuwekade 17 19 30 72 102 Nog niet nader gedifferentieerde plannen: Schoolstraat 100 Keizersgrachtschool 20 Vijzelblok 40 TTóÏÏ De capaciteit is afhankelijk van de keuze voor grote of kleine woningen. 5 - 9 D. Woningbedrijf en Corporaties. Pa 227. In het collegeprogram wordt aangekon digd dat de democratisering van woning corporaties zal worden bevorderd. In antwoord 233 (beleidsplan 'S3-'87) zegt het college verder beraad over ini tiatieven toe. Waar heeft dit tot nu toe tot geleid? D228. Hoe verloopt de democratisering d.m.v. een huurderscommissie bij het G emeente lijk Woningbedrijf? C 229. Kunnen maatregelen worden overwogen om de stijging van woonlasten tegen te gaan? Zo ja, vindt terzake overleg plaats met de woningcorporaties? 227. Op grond van de artikelen 30 en 31 van het Besluit toegelaten instel lingen volkshuisvesting zijn de cor poraties verplicht bewoners in de gelegenheid te stellen te participe ren over onderwerpen van beheer en beleid. De Minister van V.R.O. en M. die het toezicht heeft op de corpo raties kan terzake nader regelen stellen. Nog niet alle corporaties hebben hun statuten in overeenstemming gebracht met de aangehaalde artikelen. Wij zullen deze aangelegenheid aan de orde stellen in het kader van het regelmatige overleg dat wij met de Federatie van Leeuwarder woning corporaties voeren. 228. Nadat van huurderszijde een voorstel is ontwikkeld hebben wij als reactie hierop een op onderdelen aangepast voorstel om commentaar naar de betrokken huurdersorganisatie gezon den. Recentelijk is hierop een reactie binnengekomen. De standpunten zullen worden bespro ken door de Commissie voor het Wo ningbedrijf en met de huurdersorgani saties. Wij wachten het advies van de Commissie voor het Woningbedrijf af. 229. De mogelijkheden tot beïnvloeding van de woonlasten door gemeentelij ke maatregelen zijn gering. Immers zaken als huurprijsvaststellingen, huurverhogingen, huursubsidies, energietarieven zijn voorwerp van rijksbeleid. De eventuele maatregelen van de gemeente liggen op het terrein van gemeentelijke heffingen c.q. belas tingen, waarvan de onroerend goed- belasting de belangrijkste is. Voorts kan de gemeente de woonlas ten beïnvloeden door de beheersing van stichtingskosten van nieuw te bouwen c.q. te renoveren wonin gen. Het streven is erop gericht het ac cent te leggen op goedkopere wo ningbouw. Dit is in overeenstemming met het beleid van de woningcor poraties.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 445