9 - it- Pa 258. Kan het college aangeven waarom zij het van belang acht voorlichting en acquisitie-activiteiten ter hand te nemen; ofwel, heeft zij aanwijzingen dat deze vorm van nieuw beleid leidt tot meer werkgelegenheid? Indien deze aanwijzingen ontbreken, was het dan niet zinvoller geweest nieuw beleid te ontwikkelen waarbij die aanwijzingen niet ontbreken? V 259. Denkt het college (waar het op pagina II-9-A- onder punt 5 opmerkt dat een deel van de koopkrachtdaling het gevolg is van stadsvernieuwingsactiviteiten) daadwerkelijke én financiële medewer king te verlenen aan een eventuele openingsmanifestatie van het heringe richte hoofdwinkelcentrum? P 260. Waarom wordt er in relatief beperkte mate gebruik gemaakt van de VSBS, en waarom is circa de helft van de inge diende vragen niet gehonoreerd? 258. Promotie- en acquisitie-activiteiten zijn naar onze mening per definitie een belangrijk element in het ge meentelijk werkgelegenheidsbeleid. Inspanningen op dit terrein mogen dan ook niet ontbreken. Het rendement van dit soort activi teiten is moeilijk vast te stellen. Overigens komen wij hierop in het kader van de Nota Werkgelegenheid nader terug. 259. De conclusie dat de koopkrachtda ling het gevolg is van stadsver nieuwingsactiviteiten is voor reke ning van de vragensteller.Wij on dersteunen de suggestie om te ko men tot een openingsmanifestatie t.b.v. het heringerichte hoofdwin kelcentrum. Over de vraag of en in welke vorm de gemeente medewerking aan zo'n manifestatie zal verlenen, zullen wij ons nader beraden. Onze gedach te gaat daarbij niet uit in de rich ting van een financiële bijdrage. 260. Het tot dusverre relatief beperkte gebruik van de V.S.B.S. (Verordening Steun Bedrijven Stadsvernieuwing) is mede veroorzaakt door de nogal stringente bepalingen en voorwaarden in de terzake door de raad vastge stelde verordening. Deze verordening berust op noodzakelijkerwijze toe te passen richtlijnen van de zijde van de rijksoverheid. Inmiddels heeft het Ministerie van Economische Zaken besloten tot een zekere ver ruiming van de mogelijkheden. Na wijziging van de verordening is dus thans ook in Leeuwarden sprake van enige versoepeling. Overigens zij opgemerkt, dat na de aanloopperiode het aantal aanvragen redelijk is toegenomen. Tot dusver re is in ca. 30% van de gevallen be sloten niet over te gaan tot steun verlening. 10-1 Par. 10 Beleidssector Volksgezondheid A. Commissie Volksgezondheid 1261. Wanneer wordt voorzien in de vacature Geestelijke Gezondheidszorg in de Commissie voor de Volksgezondheid? Pa 262. De Commissie Gezondheidszorg van de regio Friesland-Noord vervult een "voortrekkersrol op het gebied van de advisering omtrent de taakverdeling tussen gemeente en bestuurlijke regio's in het kader van de wet voorzieningen gezondheidszorg" aldus het beleids plan. Het lijkt ons gewenst ook nu al de Raadscommissie Volksgezondheid en MD actief te betrekken bij deze advi sering omdat op dit moment de advise- ring zich aan de directe invloed van de raad onttrekt. 261. Bij brief van IA- oktober jl. heeft het bestuur van de Regionale Instel ling voor Ambulante Geestelijke Gezondheidszorg (R.I.A.G.G.) ons medegedeeld het als gevolg van de onduidelijkheid over het verloop van de planning in het kader van de Wet Voorzieningen Gezondheidszorg, prematuur te achten nu al zitting te nemen in een gemeentelijke dan wel provinciale commissie. Zolang het R.I.A.G.G.-bestuur geen definitief standpunt heeft inge nomen ten aanzien van ons verzoek zal de betreffende vacature niet vervuld kunnen worden. 262. Aangezienudoor de rijksoverheid geen gevolg is gegeven aan de gedane toe zegging om gemeenten in aanmerking te brengen voor een plankostenver goeding, met behulp waarvan de voor bereidende werkzaamheden zouden kunnen worden verricht die nodig zijn in het kader van de W.V.G.- planning, heeft de Regio in navol ging van de V.N.G. de gemeenten geadviseerd de eerdergenoemde werk zaamheden stop te zetten. Daar komt bij dat door het rijk recente lijk beleidsvoornemens kenbaar zijn gemaakt die tenderen in de rechting van een ander wettelijk kader ("Zorgwet"), waarin de W.V.G. zou moeten worden geincorporeerd. Zodra daartoe aanleiding is, zullen wij de betrokken commissies actief betrekken bij de advisering hier omtrent. B. Voorzieningen Pa 263. In het beleidsplan extra-murale ge zondheidszorg dat in '82 door de raad is vastgesteld, staat als één van de te ondernemen activiteiten genoemd: "Bij de stichting medisch Centrum Leeuwarden bedden laten reserveren voor hulpvragers die ten gevolge van een crisissituatie dienen te worden opge nomen" Hoe staat het hiermee? 263. Ten behoeve van hulpvragers die tengevolge van een crisissituatie dienen te worden opgenomen, zijn op de afdeling Psychiatrie van het M.C.L. de bedoelde voorzieningen beschikbaar.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 452