10-4 C 271. Hoe verloopt het drugspreventie project? Wanneer verwacht het college te kun nen komen met beleidsvoorstellen dienaangaande? P 272. Hoe is de stand van zaken m.b.t. de poging van de gemeente Leeuwarden om andere gemeenten te laten bijdragen in de kosten van leerlingen uit die gemeenten, die op de buitenschool zitten? Hoe staat het met het onderzoek naar de taak en functie van de Buitenschool? Deze ontwikkeling wordt door de politie nauwlettend gevolgd, om zonodig justitieel en/of bestuur lijk ingrijpen mogelijk te maken. De drugsproblematiek en in het bijzonder- het tegengaan van de handel in hard drugs, komt regel matig aan de orde in het tripar tite-over leg van Burgemeester, Hoofdofficier van Oustitie en (wnd.) Commissaris van Politie. 271. De beide in het kader van het drugs preventieproject eind 1982 aange stelde werkers hebben zich, naast een aantal organisatorische bezig heden (huisvesting e.d.) in de beginperiode vooral beziggehouden met het leggen van contacten met betrokken instellingen en het zoeken van ingangen in gebruikers kringen. Na deze oriënterende fase is on langs een werkplan voor het pro ject opgesteld. De verkennende en inventariserende werkzaamheden zullen worden voort gezet en de resultaten ervan zullen worden gerapporteerd naar de inge stelde beleidsgroep (Stuurgroep) en het platform van betrokken in stellingen (Coördinatie-commissie Drugsbeleid) om te worden vertaald in beleidsvoorstellen ten behoeve van de betrokken instellingen en de gemeente. Binnenkort zullen de eerste beleidsvoorstellen van de Stuurgroep aan de Coördinatie commissie worden voorgelegd. Naar aanleiding van de door laatstge noemde commissie uitgebrachte ad viezen zullen wij U zo nodig voor stellen doen. 272. Op onze brief m.b.t. de bijdrage van andere gemeenten in de kosten van leerlingen voor het verzorgings gedeelte van de Buitenschool is op dit moment nog door slechts enkele gemeenten gereageerd. Het onderzoek naar de taak en functie van de Buitenschool, in het bij zonder voor wat betreft het verzor gingsgedeelte, is nog niet afgerond. Wij zullen hierover verder overleg voeren met de Inspecteur voor het buitengewoon onderwijs en het be stuur van de Buitenschool; welk bestuur uiteraard cje primaire ver antwoordelijkheid draagt. Pa 11-1 Par. 11. Beleidssector Maatschappelijke Aangelegenheden. A. Maatschappelijke Dienstverlening. Op dit moment wordt er nog niet erg intensief gebruik gemaakt van de 7 x 24-uurs bereikbaarheid op het terrein van de maatschappelijke dienstverlening. Toch bleek uit het rapport "wijkagent, hulpverlener tegen wil en dank" dat juist in de avond, nacht en weekeinden wijkagen ten veelvuldig met psycho-sociale pro blemen worden geconfronteerd. Hoe vindt op dit moment de afstemming en verwijzing plaats van werkzaamheden van wijkagenten en maatschappelijk werkenden en welke teksten worden er nog ontwikkeld op dit terrein? 273. Wanneer in het kader van het project 7 x 24-uurs bereikbaarheid van de maatschappelijke dienstverlening zich een crisissituatie voordoet neemt de brigadier van dienst bin nen het politieapparaat afhanke lijk van de aard van de hulpvraag een beslissing over het verwijzen naar het maatschappelijk werk of de S.P.D. Gelet op de relatief kor te looptijd van het onderhavige experiment (minder dan één jaar) is een verantwoorde evaluatie op dit moment niet mogelijk. Gelet hierop heeft de begeleidingscommis sie ons geadviseerd het project met een jaar te verlengen. Wel kan nu reeds worden gesteld, dat de in- i druk bestaat, dat als gevolg van de verschillende contacten die in het kader van de experimentele be reikbaarheidsregeling zijn opge daan, het aantal verwijzingen naar de S.P.D. is toegenomen, waardoor een zekere vermindering van de werkdruk van de betrokken wijk agenten optreedt. Overigens kan worden opgemerkt dat in het kader van de uitbouw van het takenpakket van de RIAGG door deze instelling tot een eigen 7 x 24-uurs bereikbaarheidsdienst (vooralsnog als experiment gericht op psychiatrische crisisopvang) is besloten. Over de afstemming tussen beide voorzieningen zal de eerder genoemde begeleidingscommissie ons nader adviseren. In hoeverre doorkruist het rijksbe leid de gemeentelijke planning op sociaal-cultureel terrein, als ge volg van de jongste voorstellen van de Minister van WVC? Wat zijn de gevolgen daarvan op het terrein van de maatschappelijke dienstverlening? Wat betekent dat voor de subsidiëring van het FIOM? 274. De Minister van W.V.C. stelt voor om de nog' dit jaar door hem aan gekondigde integratie van de rijks bijdrageregeling sociaal-cultureel werk, de rijksbijdrageregeling maat schappelijke dienstverlening fase 1 en enkele onderdelen van fase 2 geen doorgang te doen vinden, maar in plaats daarvan de huidige R.B.- S.C.W. op enigerlei wijze in de gemeentefonds-uitkering te verwerken Hoewel wij het betreuren, dat zon der overleg met de gemeenten wijzi gingen worden aangebracht in het beleid met betrekking tot de (rijks) voorschriften inzake de decentrale

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 454