11 - 8
1000,kan bedragen?
D. Activiteiten t.b.v. Werklozen.
P 291. Op p.11-11-11 van het Beleidsplan
84-88 spreekt het college uit dat ini
tiatieven inzake het werken met behoud
van uitkering ondersteund dienen te
worden, mits e.e.a. voldoet aan gestel
de en eventueel nog te stellen eisen.
Is deze uitspraak niet voorbarig, ge
zien het feit dat de principiële dis
cussie hierover in de Raad nog gevoerd
moet worden in het kader van de Nota
We rkgelegenhe id?
P 292. Welk standpunt is het college voorne
mens in te nemen indien de adviescom
missie/toetsingscommissie maatschappe
lijke activiteiten van uitkeringsgerech
tigden terzake van aanvragen over wer
ken met behoud van uitkering niet tot
een unaniem advies komt?
C 293. Welke experimentele arbeidsprojecten/
werkervaringsprojecten lopen er momen
teel in Leeuwarden?
Hoeveel personen (m/v) werken daar en
gedurende welke periode?
Is er zicht op nieuwe projecten?
E. Dienst Sociale Werkvoorziening.
Pa 294. De indruk bestaat dat met de voortgaan
de regionalisatie steeds meer zaken
zich gaan onttrekken aan de controle
en zeggenschap van gekozen organen i.e.
291. In Leeuwarden zijn in de afgelopen
jaren enkele initiatieven genomen
inzake het werken met behoud van
uitkering.
Gelet op de hoge werkloosheid be
oordelen wij deze ontwikkeling in
het algemeen positief.
Eén en ander komt b.v. tot uiting in
de subsidiëring van het project
"Mensen zonder werk", onderdeel "vrij
willigers vacaturebank".
Aan sommige initiatieven zullen ech
ter nadere voorwaarden gesteld moe
ten worden.
Terzake van enkele van deze initia
tieven (bv. het volksgezondheids
project) heeft in Uw vergadering al
een voorlopige discussie plaatsge
had. In het kader van de behandeling
van de nota werkgelegenheid zal de
ze discussie worden afgerond.
292. Wij zijn van mening, dat de huidige
voorschriften aan ons de vrijheid
laten een beslissing te nemen die
afwijkt van een niet unaniem advies
van de toetsingscommissie.
Wij gaan er evenwel van uit, dat bij
gemeenschapstaken en werkprojecten
voor werklozen niet dient goed te
keuren, indien de toetsingscommis
sie na een aanvankelijk verdeeld
advies ook in tweede instantie
geen unaniem positief advies heeft
uitgebracht en wanneer er bovendien
sprake is van een ernstige mate van
twijfel bij ons of zich concurren
tie, budgetvervalsing of verdringing
voordoet.
293. Voor een nadere uitwerking van de in
onze gemeente op dit moment lopen
de projecten verwijzen wij U kort
heidshalve naar de voor U ter inza
ge gelegde bijlage.
Het streven blijft erop gericht ook
in de toekomst het opzetten van pro
jecten in deze sfeer te stimuleren.
294. Regionalisering kan o.a. als voor
deel hebben, dat de desbetreffende
werkzaamheden beter of goedkoper
kunnen worden verricht. Er dient
11-9
gemeenteraden.
Bent U met ons van mening dat gezien
bovenstaande overweging regionalisatie
van de DSW en eventuele volgende gemeen
telijke diensten ongewenst is?
C 295. Zijn de op blz. 3 onder 3.1 van het jaar
verslag D.S.W. 1982 (overigens een voor
beeld van op tijd verschijnen) genoem
de moeilijkheden inmiddels opgelost?
C 296. Is er inmiddels eindelijk een maatschap
pelijk werkende vanuit het G.I.M.D. bij
de D.S.W. gedetacheerd?
C 297. Gelden met betrekking tot de viering van
ambtsjubilea van de W.S.W.-werknemers
andere regelingen dan m.b.t. de ambte
naren in de gemeentedienst?
voor te worden gewaakt, dat de be
stuurlijke afstand niet in die mate
wordt vergroot dat de lokale over
heden het zicht op de ontwikkeling
dreigen te verliezen. Door een
structurele inpassing van commis
sies, die gehouden zijn regelmatig
te rapporteren naar de afzonderlijke
gemeentebesturen, kan de communica
tie worden geoptimaliseerd. Ten aan
zien van de sociale werkvoorziening
is enige jaren geleden door de Re
gioraad Friesland-Noord de uit
spraak gedaan, dat dit beleidster
rein zich in principe leent voor
regionalisering. Teneinde de im
plicaties hiervan te onderzoeken
is een bestuurlijk overleg in gang
gezet, dat nog niet is afgerond.
295. Aan het oplossen van deze moeilijk
heden wordt gewerkt. Via de Commis
sie Bestuurlijke Aangelegenheden
bent U hierover nader geïnformeerd.
296. Na een betrekkelijk lange wervings-
en selectieperiode, is op 1 novem
ber 1983 de vanuit het G.I.M.D. ge
detacheerde bedrijfsmaatschappelijk
werkende met haar werkzaamheden be
gonnen.
297. De regelingen inzake de viering van
ambtsjubilea zijn voor W.S.W.-werk
nemers en ambtenaren in principe
gelijk. Het enige verschil is, dat
bij een 12| jaar durend dienstver
band aan een ambtenaar geen grati
ficatie wordt toegekend, terwijl
aan W.S.W.-werknemers bij die gele
genheid een kwart maandsalaris wordt
uitgekeerd.
F. Diversen.
P 298. In het voorjaar van 1984 zal het CBB
opengesteld worden voor 55 cursisten
uit de gehele provincie. Hoe denkt het
college te bevorderen dat vrouwen
i.h.a. een zwakke en kansarme groep op
de arbeidsmarkt) deel gaan nemen aan
deze vorm van onderwijs? Te denken valt
bijvoorbeeld aan gerichte werving en
een op vrouwen afgestemd onderwijsaan
bod.
298. Uitgaande van de doelstellingen van
het C.B.B., zijn wij van mening,
dat vrouwen die (opnieuw) wensen toe
te treden tot de arbeidsmarkt en
daartoe op grond van sociale, cul
turele of andere factoren onvoldoen
de kansen hebben, tot de doelgroep
van een dergelijk centrum gerekend
dienen te worden. Bij de program
matische opzet van het C.B.B.-Leeu
warden zal getracht worden een cur
susaanbod tot stand te brengen dat
tegemoet komt aan deze doelgroep.
In nauw overleg met het GAB, welke