11 - 8 1000,kan bedragen? D. Activiteiten t.b.v. Werklozen. P 291. Op p.11-11-11 van het Beleidsplan 84-88 spreekt het college uit dat ini tiatieven inzake het werken met behoud van uitkering ondersteund dienen te worden, mits e.e.a. voldoet aan gestel de en eventueel nog te stellen eisen. Is deze uitspraak niet voorbarig, ge zien het feit dat de principiële dis cussie hierover in de Raad nog gevoerd moet worden in het kader van de Nota We rkgelegenhe id? P 292. Welk standpunt is het college voorne mens in te nemen indien de adviescom missie/toetsingscommissie maatschappe lijke activiteiten van uitkeringsgerech tigden terzake van aanvragen over wer ken met behoud van uitkering niet tot een unaniem advies komt? C 293. Welke experimentele arbeidsprojecten/ werkervaringsprojecten lopen er momen teel in Leeuwarden? Hoeveel personen (m/v) werken daar en gedurende welke periode? Is er zicht op nieuwe projecten? E. Dienst Sociale Werkvoorziening. Pa 294. De indruk bestaat dat met de voortgaan de regionalisatie steeds meer zaken zich gaan onttrekken aan de controle en zeggenschap van gekozen organen i.e. 291. In Leeuwarden zijn in de afgelopen jaren enkele initiatieven genomen inzake het werken met behoud van uitkering. Gelet op de hoge werkloosheid be oordelen wij deze ontwikkeling in het algemeen positief. Eén en ander komt b.v. tot uiting in de subsidiëring van het project "Mensen zonder werk", onderdeel "vrij willigers vacaturebank". Aan sommige initiatieven zullen ech ter nadere voorwaarden gesteld moe ten worden. Terzake van enkele van deze initia tieven (bv. het volksgezondheids project) heeft in Uw vergadering al een voorlopige discussie plaatsge had. In het kader van de behandeling van de nota werkgelegenheid zal de ze discussie worden afgerond. 292. Wij zijn van mening, dat de huidige voorschriften aan ons de vrijheid laten een beslissing te nemen die afwijkt van een niet unaniem advies van de toetsingscommissie. Wij gaan er evenwel van uit, dat bij gemeenschapstaken en werkprojecten voor werklozen niet dient goed te keuren, indien de toetsingscommis sie na een aanvankelijk verdeeld advies ook in tweede instantie geen unaniem positief advies heeft uitgebracht en wanneer er bovendien sprake is van een ernstige mate van twijfel bij ons of zich concurren tie, budgetvervalsing of verdringing voordoet. 293. Voor een nadere uitwerking van de in onze gemeente op dit moment lopen de projecten verwijzen wij U kort heidshalve naar de voor U ter inza ge gelegde bijlage. Het streven blijft erop gericht ook in de toekomst het opzetten van pro jecten in deze sfeer te stimuleren. 294. Regionalisering kan o.a. als voor deel hebben, dat de desbetreffende werkzaamheden beter of goedkoper kunnen worden verricht. Er dient 11-9 gemeenteraden. Bent U met ons van mening dat gezien bovenstaande overweging regionalisatie van de DSW en eventuele volgende gemeen telijke diensten ongewenst is? C 295. Zijn de op blz. 3 onder 3.1 van het jaar verslag D.S.W. 1982 (overigens een voor beeld van op tijd verschijnen) genoem de moeilijkheden inmiddels opgelost? C 296. Is er inmiddels eindelijk een maatschap pelijk werkende vanuit het G.I.M.D. bij de D.S.W. gedetacheerd? C 297. Gelden met betrekking tot de viering van ambtsjubilea van de W.S.W.-werknemers andere regelingen dan m.b.t. de ambte naren in de gemeentedienst? voor te worden gewaakt, dat de be stuurlijke afstand niet in die mate wordt vergroot dat de lokale over heden het zicht op de ontwikkeling dreigen te verliezen. Door een structurele inpassing van commis sies, die gehouden zijn regelmatig te rapporteren naar de afzonderlijke gemeentebesturen, kan de communica tie worden geoptimaliseerd. Ten aan zien van de sociale werkvoorziening is enige jaren geleden door de Re gioraad Friesland-Noord de uit spraak gedaan, dat dit beleidster rein zich in principe leent voor regionalisering. Teneinde de im plicaties hiervan te onderzoeken is een bestuurlijk overleg in gang gezet, dat nog niet is afgerond. 295. Aan het oplossen van deze moeilijk heden wordt gewerkt. Via de Commis sie Bestuurlijke Aangelegenheden bent U hierover nader geïnformeerd. 296. Na een betrekkelijk lange wervings- en selectieperiode, is op 1 novem ber 1983 de vanuit het G.I.M.D. ge detacheerde bedrijfsmaatschappelijk werkende met haar werkzaamheden be gonnen. 297. De regelingen inzake de viering van ambtsjubilea zijn voor W.S.W.-werk nemers en ambtenaren in principe gelijk. Het enige verschil is, dat bij een 12| jaar durend dienstver band aan een ambtenaar geen grati ficatie wordt toegekend, terwijl aan W.S.W.-werknemers bij die gele genheid een kwart maandsalaris wordt uitgekeerd. F. Diversen. P 298. In het voorjaar van 1984 zal het CBB opengesteld worden voor 55 cursisten uit de gehele provincie. Hoe denkt het college te bevorderen dat vrouwen i.h.a. een zwakke en kansarme groep op de arbeidsmarkt) deel gaan nemen aan deze vorm van onderwijs? Te denken valt bijvoorbeeld aan gerichte werving en een op vrouwen afgestemd onderwijsaan bod. 298. Uitgaande van de doelstellingen van het C.B.B., zijn wij van mening, dat vrouwen die (opnieuw) wensen toe te treden tot de arbeidsmarkt en daartoe op grond van sociale, cul turele of andere factoren onvoldoen de kansen hebben, tot de doelgroep van een dergelijk centrum gerekend dienen te worden. Bij de program matische opzet van het C.B.B.-Leeu warden zal getracht worden een cur susaanbod tot stand te brengen dat tegemoet komt aan deze doelgroep. In nauw overleg met het GAB, welke

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 458