14-4
P 345. Door diverse maatregelen in de sfeer
van de Ruimtelijke Ordening zal het
buurthuis van de Schepenbuurt moeten
wijken. Tevens is deze accommodatie
aan een grondige renovatie toe.
Hoewel de Schepenbuurt in de Accommo
datienota geen prioriteit heeft ge
kregen is er o.i. alle aanleiding
deze uitspraak te herijken.
Welke ruimtelijke mogelijkheden ziet
het college voor de plaatsing van een
nieuwe wijkaccommodatie
C. Volwasseneneducatie.
345. Voor ons voorstel m.b.t. de plaats
van een nieuwe wijkaccommodatie
verwijzen wij naar de ter inzage
gelegde tekening.
Zodra daarover met de directie van
de C.C.F. overeenstemming is bereikt,
zullen wij U voorstellen de benodigde
kredieten beschikbaar te stellen voor
de bouw van een nieuwe wijkaccommo
datie.
Pa 346. "Door herallocatie van middelen uitgaan
de van een budgettair neutrale
financiering, zullen maximale budget
ten per regio worden vastgesteld waar
op middels educatieve plannen aanspraak
kan worden gemaakt."
Kunt U ook in gewoon, begrijpelijk
Nederlands zeggen wat daar staat?
346. Door het totaal beschikbare budget
op een andere wijze te gaan ver
delen dan voorheen gebruikelijk
was, zonder dat dit budget als
zodanig wordt vergroot, kan worden
vastgesteld welk bedrag per regio
maximaal beschikbaar is en kan ver
volgens door het indienen van edu
catieve plannen aanspraak op dit
geld worden gemaakt.
15 - 1
Par. 15. Beleidssector Overige Uitgaven en Inkomsten
A. Financiële aspecten van beleid
347. Hoe groot is de meevaller als gevolg
van de herverdeling van middelen als
de Financiële Verhoudingswet in 1984
wordt uitgevoerd.
347
Pa 348. Steeds vaker wordt - zelfs binnen ge
meentebesturen en VNG - als antwoord
op de onevenredige bezuinigingen die
de gemeenten krijgen opgelegd bestuur
lijke ongehoorzaamheid gepropageerd.
Als actiemiddelen zijn daarbij onder
andere genoemd:
-(het dreigen met) stopzetten van af
drachten van gemeenten aan de rijks
overheid (denk b.v. aan niet afdra
gen van parkeerboetes tegenover de
te lage vergoeding van personeels
kosten voor de politie).
-het rijk verstoken houden van gegevens
(b.v. gegevens uit het bevolkingsregis
ter niet langer doorspelen aan dienst
plichtzaken)
Kunt ons in dit kader een overzicht
verschaffen van:
- de verplichte afdrachten van de ge
meente aan de rijksoverheid;
- de diverse gegevens die de gemeente
aan het rijk verschaft?
348.
Zoals is vermeld op blz. 11-15-7
van het Beleidsplan is het finan
ciële voordeel door de invoering
van de nieuwe financiële verhou
dingswet 283.000,per jaar.
Gelet op de invoering van de wet
in 10 fasen is dit uiteindelijk
2.830.000,--.
Een en ander is gebaseerd op de
relevante kwantiteiten per
1-1-'83 alsmede op de gegevens
uit de circulaire van 21 juli 1983.
Tijdens de parlementaire behande
ling zijn een aantal wijzigingen
aangebracht. De consequenties
hiervan zijn ten opzichte van het
regeringsvoorstel rond 150.000,
over 10 jaar. Daarbij zij opge
merkt dat het kabinet zich nog moet
beraden over de uitvoering van een
aantal aangenomen moties.
Het opstellen van een compleet
overzicht als in de vraag bedoeld
is een tijdrovende zaak. Wij vol
staan dan ook met een aantal voor
beelden:
- afdracht van parkeerboetes;
- afdracht leges paspoorten en
toeristenkaarten;
- afdracht premies loonbelasting
AOW ca
- aflossingen rijkslening in het
kader van de Woningwet;
- verrekening school- en college
gelden;
- verstrekking allerlei statis
tische gegevens (CBS);
Overigens staan wij niet op het
standpunt dat het stoppen van de
afdrachten en het niet langer ver
strekken van allerlei gegevens
serieus dient te worden overwogen.