14-4 P 345. Door diverse maatregelen in de sfeer van de Ruimtelijke Ordening zal het buurthuis van de Schepenbuurt moeten wijken. Tevens is deze accommodatie aan een grondige renovatie toe. Hoewel de Schepenbuurt in de Accommo datienota geen prioriteit heeft ge kregen is er o.i. alle aanleiding deze uitspraak te herijken. Welke ruimtelijke mogelijkheden ziet het college voor de plaatsing van een nieuwe wijkaccommodatie C. Volwasseneneducatie. 345. Voor ons voorstel m.b.t. de plaats van een nieuwe wijkaccommodatie verwijzen wij naar de ter inzage gelegde tekening. Zodra daarover met de directie van de C.C.F. overeenstemming is bereikt, zullen wij U voorstellen de benodigde kredieten beschikbaar te stellen voor de bouw van een nieuwe wijkaccommo datie. Pa 346. "Door herallocatie van middelen uitgaan de van een budgettair neutrale financiering, zullen maximale budget ten per regio worden vastgesteld waar op middels educatieve plannen aanspraak kan worden gemaakt." Kunt U ook in gewoon, begrijpelijk Nederlands zeggen wat daar staat? 346. Door het totaal beschikbare budget op een andere wijze te gaan ver delen dan voorheen gebruikelijk was, zonder dat dit budget als zodanig wordt vergroot, kan worden vastgesteld welk bedrag per regio maximaal beschikbaar is en kan ver volgens door het indienen van edu catieve plannen aanspraak op dit geld worden gemaakt. 15 - 1 Par. 15. Beleidssector Overige Uitgaven en Inkomsten A. Financiële aspecten van beleid 347. Hoe groot is de meevaller als gevolg van de herverdeling van middelen als de Financiële Verhoudingswet in 1984 wordt uitgevoerd. 347 Pa 348. Steeds vaker wordt - zelfs binnen ge meentebesturen en VNG - als antwoord op de onevenredige bezuinigingen die de gemeenten krijgen opgelegd bestuur lijke ongehoorzaamheid gepropageerd. Als actiemiddelen zijn daarbij onder andere genoemd: -(het dreigen met) stopzetten van af drachten van gemeenten aan de rijks overheid (denk b.v. aan niet afdra gen van parkeerboetes tegenover de te lage vergoeding van personeels kosten voor de politie). -het rijk verstoken houden van gegevens (b.v. gegevens uit het bevolkingsregis ter niet langer doorspelen aan dienst plichtzaken) Kunt ons in dit kader een overzicht verschaffen van: - de verplichte afdrachten van de ge meente aan de rijksoverheid; - de diverse gegevens die de gemeente aan het rijk verschaft? 348. Zoals is vermeld op blz. 11-15-7 van het Beleidsplan is het finan ciële voordeel door de invoering van de nieuwe financiële verhou dingswet 283.000,per jaar. Gelet op de invoering van de wet in 10 fasen is dit uiteindelijk 2.830.000,--. Een en ander is gebaseerd op de relevante kwantiteiten per 1-1-'83 alsmede op de gegevens uit de circulaire van 21 juli 1983. Tijdens de parlementaire behande ling zijn een aantal wijzigingen aangebracht. De consequenties hiervan zijn ten opzichte van het regeringsvoorstel rond 150.000, over 10 jaar. Daarbij zij opge merkt dat het kabinet zich nog moet beraden over de uitvoering van een aantal aangenomen moties. Het opstellen van een compleet overzicht als in de vraag bedoeld is een tijdrovende zaak. Wij vol staan dan ook met een aantal voor beelden: - afdracht van parkeerboetes; - afdracht leges paspoorten en toeristenkaarten; - afdracht premies loonbelasting AOW ca - aflossingen rijkslening in het kader van de Woningwet; - verrekening school- en college gelden; - verstrekking allerlei statis tische gegevens (CBS); Overigens staan wij niet op het standpunt dat het stoppen van de afdrachten en het niet langer ver strekken van allerlei gegevens serieus dient te worden overwogen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 466