15-6
G 362,
In Groningen wordt inzicht gegeven in
de lastenverzwaring, die bezuinigings
maatregelen (belastingen, tarieven,
entree's etc), concreet voor een gemid
deld gezin oplevert. Bent U bereid
jaarlijks een dergelijk overzicht te
verstrekken, opdat lastenverzwaringen
zichtbaarder worden gemaakt?
Ingaande 1985 zal de heffing dienen
te geschieden op basis van de waarden
per 1 januari 1984.
In welke mate verwacht U in 1985 en
volgende jaren, gezien de waardever
mindering van de woningen tussen
1979 en 1984, een daling van de op
brengst van de onroerend goedbelas-
tingen*
D 363. Hoe groot is de o.g.b. voor het totale
complex Vliegbasis Leeuwarden en wat
is het financiële voordeel hiervan voor
1984 na de gemeentelijke herindeling?
Alleen in deze categorie zit nog
ruimte om de gemeentelijke hef
fing te verhogen.
Voor zover het betreft de verho
ging van de gemeentelijke tarie
ven zullen wij indien mogelijk
met ingang van 1-1—85 een in
zicht geven in de gevolgen, die
dit voor een gemiddeld gezin met
zich meebrengt.
362- Het systeem van deze heffing is,
dat de hoogte van de te betalen
belasting afhangt van de (verkoop)
waarde van het onroerend goed.
De verkoopwaarde moet in principe
zo dicht mogelijk liggen bij het
betreffende heffingsjaar, zodat
de belastingbetaler controle heeft
op een juiste heffingsgrondslag.
Uit dien hoofde is het dus noodzake
lijk de waarden periodiek bij te
stellen aan de hand van de ontwikke
lingen op de onroerend goed markt.
Een periodiek totale herwaardering
leidt in principe niet tot een
verandering in de opbrengst van
deze belasting.
Angezien de waardetoename c.q. af
name van de diverse onroerende
goederen onderling verschillend is,
treden na herwaardering wel belas
tingdrukverschuivingen op.
Uitgaande van een gelijkblijvende
opbrengst zal bij een toename van
de som van de totale waarden een
lager tarief (per 3.000,-- waarde)
kunnen worden geheven.
Bij een afname van de totale waarden
zal daarentegen het tarief moeten
worden verhoogd.
363. Per 1 januari 1983 zijn nieuwe
voorschriften gegeven m.b.t. de
wijze van waarderen van de zg.
"incourante onroerende goederen",
w.o. het vliegveldcomplex.
Aan de hand van de huidige bekende
waarden mag rekening worden gehou
den met een meeropbrengst van
circa 55.000,-- wegens feitelijk
gebruik.
De opbrengst van de heffing wegens
zakelijk genot (eigenarenheffing)
is nog niet berekend.
Overigens zal de totale opbrengst
voor deze categorie niet hoger zijn
dan de thans geraamde, omdat wij
de limiet hebben bereikt.
15 - 7
C. Budgetbewaking
G 364. Met betrekking tot de post "tijde
lijk personeel" zal een budgetbewa
king worden ingesteld.
Kan het college in het algemeen iets meer
zeggen over de kredietbewaking van
de gewone en de kapitaaldienst?
(Kapitaaldienst per project).
G 365,
Welke maatstaven hanteert het college
in het algemeen met betrekking tot
overschrijdingen in verband met het
aanbieden van begrotingswijzigingen?
D. Diversen.
G 366.
Per 1 januari 1985 zal de financiële
administratie volgens de nieuwe comp-
tabiliteitsvoorschriften moeten worden
gevoerd.
a. Kan het college een indicatie geven
van de kosten, die deze wijziging
met zich meebrengt?
b. In hoeverre komen deze voor rekening
van de gemeente, dan wel voor het
Rijk?
364/ Degenen die door ons gemachtigd
365. worden tot besteding van de door
U beschikbaar gestelde kredieten
zullen ons tijdig dienen te in
formeren over een (dreigende)
kredietoverschrijding; wij kunnen
dan terzake de nodige maatregelen
treffen. Indien het om betrekkelijk
geringe bedragen gaat, dan worden
om practische redenen de bedragen
bij eindwijziging aangepast.
Gaat het daarentegen om meer ingrij
pende overschrijdingen dan worden U
voorstellen gedaan een aanvullend
krediet ter beschikking te stellen.
Overigens hebben wij onlangs op
dracht gegeven de problematiek van
de budgetbewaking in z'n algemeen
heid te betrekken bij de invoering
van de automatisering van de algemene
dienst.
366. Hierop kan geen concreet antwoord
worden gegeven. Wel is bekend, dat
met de invoering van het systeem
een groot aantal arbeidsuren gepaard
gaat. Indien dit in geld zou worden
uitgedrukt, dan zou dit wel eens
tussen de 100.000,en 150.000,
kunnen komen te liggen. Bovendien
kan de administratie slechts op ef
ficiënte wijze worden gevoerd in
dien de financiële administratie
van de algemene dienst wordt geauto
matiseerd. Ook hiermee zijn de no
dige kosten gemoeid zowel eenmalig
als jaarlijks. Opgemerkt wordt dat
tot dusverre de budgettaire conse
quenties kunnen worden ingeschat
op 50.000,-- waarvan 40.000,
uit te betalen aan het Verificatie
bureau van de V.N.G. en 10.000,
aan overwerk etc.
Op de vraag of er ook een vergoe
ding van het Rijk komt voor de
kosten moet helaas een ontkennend
antwoord worden gegeven.