15-6 G 362, In Groningen wordt inzicht gegeven in de lastenverzwaring, die bezuinigings maatregelen (belastingen, tarieven, entree's etc), concreet voor een gemid deld gezin oplevert. Bent U bereid jaarlijks een dergelijk overzicht te verstrekken, opdat lastenverzwaringen zichtbaarder worden gemaakt? Ingaande 1985 zal de heffing dienen te geschieden op basis van de waarden per 1 januari 1984. In welke mate verwacht U in 1985 en volgende jaren, gezien de waardever mindering van de woningen tussen 1979 en 1984, een daling van de op brengst van de onroerend goedbelas- tingen* D 363. Hoe groot is de o.g.b. voor het totale complex Vliegbasis Leeuwarden en wat is het financiële voordeel hiervan voor 1984 na de gemeentelijke herindeling? Alleen in deze categorie zit nog ruimte om de gemeentelijke hef fing te verhogen. Voor zover het betreft de verho ging van de gemeentelijke tarie ven zullen wij indien mogelijk met ingang van 1-1—85 een in zicht geven in de gevolgen, die dit voor een gemiddeld gezin met zich meebrengt. 362- Het systeem van deze heffing is, dat de hoogte van de te betalen belasting afhangt van de (verkoop) waarde van het onroerend goed. De verkoopwaarde moet in principe zo dicht mogelijk liggen bij het betreffende heffingsjaar, zodat de belastingbetaler controle heeft op een juiste heffingsgrondslag. Uit dien hoofde is het dus noodzake lijk de waarden periodiek bij te stellen aan de hand van de ontwikke lingen op de onroerend goed markt. Een periodiek totale herwaardering leidt in principe niet tot een verandering in de opbrengst van deze belasting. Angezien de waardetoename c.q. af name van de diverse onroerende goederen onderling verschillend is, treden na herwaardering wel belas tingdrukverschuivingen op. Uitgaande van een gelijkblijvende opbrengst zal bij een toename van de som van de totale waarden een lager tarief (per 3.000,-- waarde) kunnen worden geheven. Bij een afname van de totale waarden zal daarentegen het tarief moeten worden verhoogd. 363. Per 1 januari 1983 zijn nieuwe voorschriften gegeven m.b.t. de wijze van waarderen van de zg. "incourante onroerende goederen", w.o. het vliegveldcomplex. Aan de hand van de huidige bekende waarden mag rekening worden gehou den met een meeropbrengst van circa 55.000,-- wegens feitelijk gebruik. De opbrengst van de heffing wegens zakelijk genot (eigenarenheffing) is nog niet berekend. Overigens zal de totale opbrengst voor deze categorie niet hoger zijn dan de thans geraamde, omdat wij de limiet hebben bereikt. 15 - 7 C. Budgetbewaking G 364. Met betrekking tot de post "tijde lijk personeel" zal een budgetbewa king worden ingesteld. Kan het college in het algemeen iets meer zeggen over de kredietbewaking van de gewone en de kapitaaldienst? (Kapitaaldienst per project). G 365, Welke maatstaven hanteert het college in het algemeen met betrekking tot overschrijdingen in verband met het aanbieden van begrotingswijzigingen? D. Diversen. G 366. Per 1 januari 1985 zal de financiële administratie volgens de nieuwe comp- tabiliteitsvoorschriften moeten worden gevoerd. a. Kan het college een indicatie geven van de kosten, die deze wijziging met zich meebrengt? b. In hoeverre komen deze voor rekening van de gemeente, dan wel voor het Rijk? 364/ Degenen die door ons gemachtigd 365. worden tot besteding van de door U beschikbaar gestelde kredieten zullen ons tijdig dienen te in formeren over een (dreigende) kredietoverschrijding; wij kunnen dan terzake de nodige maatregelen treffen. Indien het om betrekkelijk geringe bedragen gaat, dan worden om practische redenen de bedragen bij eindwijziging aangepast. Gaat het daarentegen om meer ingrij pende overschrijdingen dan worden U voorstellen gedaan een aanvullend krediet ter beschikking te stellen. Overigens hebben wij onlangs op dracht gegeven de problematiek van de budgetbewaking in z'n algemeen heid te betrekken bij de invoering van de automatisering van de algemene dienst. 366. Hierop kan geen concreet antwoord worden gegeven. Wel is bekend, dat met de invoering van het systeem een groot aantal arbeidsuren gepaard gaat. Indien dit in geld zou worden uitgedrukt, dan zou dit wel eens tussen de 100.000,en 150.000, kunnen komen te liggen. Bovendien kan de administratie slechts op ef ficiënte wijze worden gevoerd in dien de financiële administratie van de algemene dienst wordt geauto matiseerd. Ook hiermee zijn de no dige kosten gemoeid zowel eenmalig als jaarlijks. Opgemerkt wordt dat tot dusverre de budgettaire conse quenties kunnen worden ingeschat op 50.000,-- waarvan 40.000, uit te betalen aan het Verificatie bureau van de V.N.G. en 10.000, aan overwerk etc. Op de vraag of er ook een vergoe ding van het Rijk komt voor de kosten moet helaas een ontkennend antwoord worden gegeven.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 469