II II II II II II II II II II II II II - 4 - 3.2. Omvang ombuiqingsoperatie Gelet op de hoogte van het door ons aanvankelijk geraamde oudgettaire tekort hebben wij gemeend de totale ombuigingsinspanning in eerste instantie te moeten richten op een becirag van 10 min. Deze taakstelling zou ons niet alleen een zekere ruimte geven om voor stellen, na financieel-technische en politieke afweging, deels of geheel niet over te nemen, maar ook om U een voldoende ruim pakket aan keuzemo gelijkheden (zgn. B-voorstellen) te kunnen voorleggen. Het uiteindelijke, door middel van ombuigingsmaatregelen te dekken, budgettaire tekort in de beleidsperiode 1984—1988 bedraagt rond 8.3 min. 3.3. Bepaling ombuiginqstaakstelling per beleidssector in twee fasen Aan elke beleidssector is - in eerste instantie - een voorlopige taak stelling gegeven die is gerelateerd aan het relevante aandeel van het budget van de betreffende beleidssectoren in het totaal van de gemeentelijke uit gaven. Deze evenredige verdeelsleutel en de daaruit voortvloeiende, niet geringe,taakstellingen per beleidssector garandeerde ons inziens een werkwijze waarbij noodzakelijk elke begrotingspost kritisch diende te wor den bezien. Het bezwaar van een evenredige verdeelsleutel, nl. het a-po litieke karakter, is door ons - in tweede instantie - opgeheven door de definitieve taakstelling per beleidssector te bepalen na politieke afweging van alle ingediende potentiële ombuigingsvoorstellen. 3.4. Toetsingskader bij de ontwikkeling van potentiële ombuigingsvoorstellen. Bij het ontwikkelen van potentiële ombuigingsvoorstellen hebben de sec torale herwaarderingswerkgroepen, onder leiding van de betrokken porte feuillehouders het volgende politieke toetsingskader gehanteerd: 1. de in bijlage I bij deze raadsbrief opgenomen "Bij de ombuigingsope ratie 1984—1988 gehanteerde politieke uitgangspunten en criteria". 2. de voor U ter inzage gelegde "Indeling van gemeentelijke taken, ac tiviteiten en daarmee samenhangende voorzieningen in prioriteiten, verplichte uitgaven, elementaire basisvoorzieningen en niet-priori- teiten" 3.5 Financieel-technische toetsing van de in de rapportages vervatte potentiële herwaarderinqsvoorstellen De in de rapportages van de herwaarderingswerkgroepen vervatte voor stellen - welke voor u ter inzage zijn gelegd - zijn allereerst getoetst op financieel-technische haalbaarheid. Deze financieel-technische toetsing bestond in hoofdzaak uit het bezien of de door de herwaarderingswerk groepen gerapporteerde budgettaire effekten van voorstellen overeen stemmen met de begrotingsbedragen en in het bijzonder of deze effecten binnen de beleidsperiode kunnen worden gerealiseerd. De resultaten van deze toetsing treft U aan in onderstaand overzicht. Behoudens enige lichte afwijkingen komen de eindbedragen overeen met de in de rapportages genoemde uitkomsten. - 5 - voorlopige taakstel ling - pm voorstellen na fin.- techn. toetsing I. Algemeen beheer 1.510.000,— II. Openbare Veiligheid 10.000,-- III. Ruimtel. Ordening c.a. 2.260.000,— IV. Onderwijs 1.400.000,— V. Volkshuisvesting 30.000,— VI. Nutsbedrijven 710.000,— VII. Reiniging en Brandweer 1.020.000,— VIII. Marktwezen c.a. 360.000,— IX. Economische Aangel.heden 120.000,— X. Volksgezondheid 150.000,— XI. Maatsch. Aangel.heden 740.000,— XII. Cultuur 610.000,— XIII. Sport c.a. 690.000,— XIV. Samenlevingsopbouw en jeugdwerk 400.000,— 10.000.000,— 1.510.000, 10.000,— 2.255.000,— 611.000,— 560.000,— 1.062.700,— 121.000,— 104.075,— 164-.110, 400900 665.100, 487.000,— 421.900.— i.372.785,— pm pm Hoewel deze einduitkomst in principe voldoende is voor het totaal door middel van ombuigingsmaatregelen te dekken tekort van rond j 8.3 min.,, achtten wij dit resultaat om de volgende redenen niet voldoende. Ha politieke toetsing van de ingediende voorstellen zou immers een aantal geheel of gedeeltelijk kunnen afvallen. Daarenboven boden de voorstellen geen ruimte voor het samenstellen van een voldoende ruim pakket aan keuze mogelijkheden TB-voorstellen 3.6. Politieke toetsing van de in de rapportages vervatte potentiële her waarder inqsvoorstellen Na toetsing van de ingediende voorstellen aan de door ons gehanteerde poli tieke uitgangspunten en criteria hebben wij de navolgende correcties toege past: I. Algemeen Beheer De betreffende werkgroep stelde onder meer voor een budgettair effect van 1.392.000,-- te bereiken door middel van personeelsvermindering ter se cretarie (incl. gemeente-archief). Wij menen dat een vermindering van de perso neelsformatie tot een dergelijke omvang in deze beleidsperiode niet kan worden gerealiseerd zonder in strijd te komen met het uitgangspunt: geen onvrijwillig ontslag van personeel. Wij hebben het effect van dit voor stel derhalve tot een bedrag van 464.000,-- niet overgenomen. Voorts hebben wij het voorstel (effekt 15-000,--) van de werkgroep om van tiet personeel een bijdrage te vragen in de koffie- en theevoor ziening niet overgenomen. Wij achten deze maatregel minder gewenst in het licht van de door de regering reeds getroffen en nog te treffen kortingen op de ambtenarensalarissen. III. Ruimtelijke Ordening c.a. De betreffende werkgroep stelde voor een budgettair effect van ruim 1 min. te realiseren door middel van budgetverlagende maat regelen ten aanzien van het onderhoud van straten en plantsoenen. Wij hebben gemeend het effect van dit voorstel met 500.000,-- te moeten verlagen, omdat als gevolg van deze maatregel niet alleen een te sterke cumulatie van negatieve (multiplier-)effecten zou optreden maar ook met name de lagere beroepsgroepen worden getroffen. Van het genoemde bedrag van 500.000,hebben wij 200.000,-- aan gewezen voor de B-lijst.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 486