II
II
II
II
II
II
II
II
II
II
II
II
II
- 4 -
3.2. Omvang ombuiqingsoperatie
Gelet op de hoogte van het door ons aanvankelijk geraamde oudgettaire tekort
hebben wij gemeend de totale ombuigingsinspanning in eerste instantie
te moeten richten op een becirag van 10 min.
Deze taakstelling zou ons niet alleen een zekere ruimte geven om voor
stellen, na financieel-technische en politieke afweging, deels of geheel
niet over te nemen, maar ook om U een voldoende ruim pakket aan keuzemo
gelijkheden (zgn. B-voorstellen) te kunnen voorleggen. Het uiteindelijke,
door middel van ombuigingsmaatregelen te dekken, budgettaire tekort in
de beleidsperiode 1984—1988 bedraagt rond 8.3 min.
3.3. Bepaling ombuiginqstaakstelling per beleidssector in twee fasen
Aan elke beleidssector is - in eerste instantie - een voorlopige taak
stelling gegeven die is gerelateerd aan het relevante aandeel van het budget van
de betreffende beleidssectoren in het totaal van de gemeentelijke uit
gaven. Deze evenredige verdeelsleutel en de daaruit voortvloeiende,
niet geringe,taakstellingen per beleidssector garandeerde ons inziens
een werkwijze waarbij noodzakelijk elke begrotingspost kritisch diende te wor
den bezien. Het bezwaar van een evenredige verdeelsleutel, nl. het a-po
litieke karakter, is door ons - in tweede instantie - opgeheven door
de definitieve taakstelling per beleidssector te bepalen na
politieke afweging van alle ingediende potentiële ombuigingsvoorstellen.
3.4. Toetsingskader bij de ontwikkeling van potentiële ombuigingsvoorstellen.
Bij het ontwikkelen van potentiële ombuigingsvoorstellen hebben de sec
torale herwaarderingswerkgroepen, onder leiding van de betrokken porte
feuillehouders het volgende politieke toetsingskader gehanteerd:
1. de in bijlage I bij deze raadsbrief opgenomen "Bij de ombuigingsope
ratie 1984—1988 gehanteerde politieke uitgangspunten en criteria".
2. de voor U ter inzage gelegde "Indeling van gemeentelijke taken, ac
tiviteiten en daarmee samenhangende voorzieningen in prioriteiten,
verplichte uitgaven, elementaire basisvoorzieningen en niet-priori-
teiten"
3.5 Financieel-technische toetsing van de in de rapportages vervatte
potentiële herwaarderinqsvoorstellen
De in de rapportages van de herwaarderingswerkgroepen vervatte voor
stellen - welke voor u ter inzage zijn gelegd - zijn allereerst getoetst
op financieel-technische haalbaarheid. Deze financieel-technische toetsing
bestond in hoofdzaak uit het bezien of de door de herwaarderingswerk
groepen gerapporteerde budgettaire effekten van voorstellen overeen
stemmen met de begrotingsbedragen en in het bijzonder of deze effecten
binnen de beleidsperiode kunnen worden gerealiseerd. De resultaten van
deze toetsing treft U aan in onderstaand overzicht. Behoudens enige
lichte afwijkingen komen de eindbedragen overeen met de in de rapportages
genoemde uitkomsten.
- 5 -
voorlopige taakstel
ling
- pm
voorstellen na fin.-
techn. toetsing
I.
Algemeen beheer
1.510.000,—
II.
Openbare Veiligheid
10.000,--
III.
Ruimtel. Ordening c.a.
2.260.000,—
IV.
Onderwijs
1.400.000,—
V.
Volkshuisvesting
30.000,—
VI.
Nutsbedrijven
710.000,—
VII.
Reiniging en Brandweer
1.020.000,—
VIII.
Marktwezen c.a.
360.000,—
IX.
Economische Aangel.heden
120.000,—
X.
Volksgezondheid
150.000,—
XI.
Maatsch. Aangel.heden
740.000,—
XII.
Cultuur
610.000,—
XIII.
Sport c.a.
690.000,—
XIV.
Samenlevingsopbouw en
jeugdwerk
400.000,—
10.000.000,—
1.510.000,
10.000,—
2.255.000,—
611.000,—
560.000,—
1.062.700,—
121.000,—
104.075,—
164-.110,
400900
665.100,
487.000,—
421.900.—
i.372.785,—
pm
pm
Hoewel deze einduitkomst in principe voldoende is voor het totaal door
middel van ombuigingsmaatregelen te dekken tekort van rond j 8.3 min.,,
achtten wij dit resultaat om de volgende redenen niet voldoende. Ha
politieke toetsing van de ingediende voorstellen zou immers een aantal
geheel of gedeeltelijk kunnen afvallen. Daarenboven boden de voorstellen
geen ruimte voor het samenstellen van een voldoende ruim pakket aan keuze
mogelijkheden TB-voorstellen
3.6. Politieke toetsing van de in de rapportages vervatte potentiële her
waarder inqsvoorstellen
Na toetsing van de ingediende voorstellen aan de door ons gehanteerde poli
tieke uitgangspunten en criteria hebben wij de navolgende correcties toege
past:
I. Algemeen Beheer
De betreffende werkgroep stelde onder meer voor een budgettair effect van
1.392.000,-- te bereiken door middel van personeelsvermindering ter se
cretarie (incl. gemeente-archief). Wij menen dat een vermindering van de perso
neelsformatie tot een dergelijke omvang in deze beleidsperiode niet kan
worden gerealiseerd zonder in strijd te komen met het uitgangspunt: geen
onvrijwillig ontslag van personeel. Wij hebben het effect van dit voor
stel derhalve tot een bedrag van 464.000,-- niet overgenomen.
Voorts hebben wij het voorstel (effekt 15-000,--) van de werkgroep om
van tiet personeel een bijdrage te vragen in de koffie- en theevoor
ziening niet overgenomen. Wij achten deze maatregel minder gewenst
in het licht van de door de regering reeds getroffen en nog te
treffen kortingen op de ambtenarensalarissen.
III. Ruimtelijke Ordening c.a.
De betreffende werkgroep stelde voor een budgettair effect van ruim
1 min. te realiseren door middel van budgetverlagende maat
regelen ten aanzien van het onderhoud van straten en plantsoenen. Wij
hebben gemeend het effect van dit voorstel met 500.000,-- te moeten
verlagen, omdat als gevolg van deze maatregel niet alleen een te sterke
cumulatie van negatieve (multiplier-)effecten zou optreden maar ook met
name de lagere beroepsgroepen worden getroffen.
Van het genoemde bedrag van 500.000,hebben wij 200.000,-- aan
gewezen voor de B-lijst.