- 6 - X. Volksgezondheid De betreffende werkgroep stelde voor een drietal subsidies te beëindigen (effect: 2.910.Aangezien deze subsidies worden be steed aan kwetsbare groepen in de samenleving hebben wij dit voor stel niet overgenomen. XI. Maatschappelijke aangelegenheden De betreffende werkgroep stelde voor bij de D.S.W. een aantal maatregelen te treffen met een netto effect van 16.000, Aan gezien deze besparing zou betekenen dat 64.000,— rijkssubsidie verloren gaat hebben wij gemeend dit voorstel voorshands niet te moeten overnemen. Wel hebben wij dit taakstellend bedrag gereserveerd voor de B-lijst. XIV. Samenlevingsopbouw en Jeugdwerk De betreffende werkgroep stelde voor de reservering voor het open jeugd- en jongerenwerk te verlagen met 339.700, Omdat wij menen dat een zodanige verlaging de mogelijke alternatieven die wij thans onderzoeken om deze werksoort hernieuwd vorm te geven, te zeer inperkt, hebben wij het budgettair effect van dit voorstel verlaagd met 125.000, Het bovenstaande betekent dat wij een aantal door herwaarderings werkgroepen ontwikkelde voorstellen tot een totaalbedrag van 1.222.910,niet hebben overgenomen. Deze niet overgenomen voor stellen hebben wij tot een bedrag van 216.000,(zie beleidssec tor III en XI) geplaatst op de zogenoemde B-lijst voor keuzemoge lijkheden. 3.7. De ontwikkeling van aanvullende voorstellen Aldus resteerde na politieke afweging (effect: minus 1.122.910,--) van het aanvankelijke resultaat van de ingediende voorstellen ad 8.372.785,nog een bedrag van 7.247.275, Alle voorstellen tot laatst genoemd bedrag zijn door ons in principe op de A-lijst geplaatst. Aangezien het totaal door beleidsombuiging te dekken tekort rond 8,3 miljoen be draagt, dienden ten behoeve van de A-lijst nog tot een bedrag van rond f 1 min. aanvullende voorstellen te worden ontwikkeld. Op de B-lijst is, zoals hierboven aangegeven, 216.000,gereserveerd. Gelet op de to tale omvang van de A-lijst (8,3 min.) meenden wij te moeten streven naar aanvullende voorstellen voor de B-lijst tot een bedrag van 10 a 15% van de A-lijst. Uiteindelijk heeft dit erin geresulteerd dat wij nog tot een totaalbedrag van ruim 2 min. aan aan vullende - financieel/technisch en politiek getoetste - voorstellen hebben kunnen ontwikkelen. Daarvan hebben wij voor een bedrag van ruim 1 min. gereserveerd voor de A-lijst en voor een bedrag van rond 0.9 min. voor de B-lijst boven de reeds genoemde 216.000, Bij de vraag of en in welke mate in beleidssectoren aanvullende voor stellen konden worden ontwikkeld, hebben wij gelet op de volgende aspecten: - de mate waarin prioriteitsgebieden voorkomen; - de mate van flexibiliteit van uitgaven; - het al dan niet verplicht karakter van uitgaven. - 7 - 3.8. Bepaling van de definitieve taakstellingen Zoals bij de punten 3.3. t/m 3.7. aangegeven, zijn de definitieve taakstellingen per beleidssector bepaald na afweging van alle om- buigingsvoorstellen en toetsing aan de door ons gehanteerde poli tieke uitgangspunten en criteria. Bij de vaststelling door ons van de hoogte van de definitieve taakstellingen per beleidssector zijn de volgende factoren van invloed geweest: - de werkgelegenheidseffecten en effecten op groepen burgers van de ombuigingsvoorstellen in een beleidssector. - de mate waarin voorlopige taakstellingen door meer of minder ingrijpende voorstellen konden worden ingevuld. Voor wat betreft de eerstgenoemde effecten verwijzen wij naar de in bijlage III en IV bij deze raadsbrief gegeven overzichten. Het meer of minder ingrijpend karakter van het pakket aan ombuigings voorstellen hebben wij getracht te traceren door de voorstellen - zij het globaal - in te delen naar beleidsombuigend effect. Voorstellen met een gering beleidsombuigend effect zijn die voorstellen die betrekking hebben op het actualiseren van ramingen. Voorstellen met een groot beleidsombuigend effect zijn die voorstellen die betrekking hebben op het afbouwen/afstoten van taken, activiteiten en daarmee samenhangende voorzieningen. Aldus hebben wij een - naar zwaarte van het effect oplopende - schaal geconstrueerd: maatregelen die betrekking hebben op 1. actualisering van ramingen 2. efficiencyverbetering 3. extensivering (de- intensivering) 4. afbouwen/afstoten 5. inkomstenverhoging. Voor een overzicht van de gemaakte indeling verwijzen wij U naar bijlage II van deze raadsbrief. Het resultaat van deze indeling treft U aan in bijlage II bij deze raadsbrief. Op grond van het voorgaande zijn de definitieve taakstellingen door ons als volgt bepaald. A. resp. B Lijst A-voorstellen B-voorstellen beleidssector(def. taakstelling I. Algemeen Beheer II. Openbare Veiligheid III. Ruimt. Ordening c.a. IV. Onderwijs V. Volkshuisvesting VI. Nutsbedrijven VII. Reiniging en Brandweer VIII. Marktwezen c.a. IX. Econom.aangel.heden X. Volksgezondheid XI. Maatsch. aangel.heden XII. Cultuur XIII. Sport c.a. XIV. Samenlevingsopbouw en jeugdwerk XV. Overige uitgaven en inkomsten 1.191.700,-- pm 20.000,— 1.815.000,pm 1.003.100,-- 640.000,— 1.088.500,— 121.000,— 120.000,— 161.200,— 385.100,— 665.000,— 771.500,--+ pm 296.900,— 50.000,-- 275.000,- 100.000.-- 30.000,— 26.275,— 216.000,— 52.230,— 380.000,— 47.000,— 8.326.200,— 1.129.505,—

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 487