- 6 -
X. Volksgezondheid
De betreffende werkgroep stelde voor een drietal subsidies te
beëindigen (effect: 2.910.Aangezien deze subsidies worden be
steed aan kwetsbare groepen in de samenleving hebben wij dit voor
stel niet overgenomen.
XI. Maatschappelijke aangelegenheden
De betreffende werkgroep stelde voor bij de D.S.W. een aantal
maatregelen te treffen met een netto effect van 16.000, Aan
gezien deze besparing zou betekenen dat 64.000,— rijkssubsidie
verloren gaat hebben wij gemeend dit voorstel voorshands niet te
moeten overnemen. Wel hebben wij dit taakstellend bedrag gereserveerd
voor de B-lijst.
XIV. Samenlevingsopbouw en Jeugdwerk
De betreffende werkgroep stelde voor de reservering voor het open
jeugd- en jongerenwerk te verlagen met 339.700, Omdat wij menen
dat een zodanige verlaging de mogelijke alternatieven die wij thans
onderzoeken om deze werksoort hernieuwd vorm te geven, te zeer inperkt,
hebben wij het budgettair effect van dit voorstel verlaagd met
125.000,
Het bovenstaande betekent dat wij een aantal door herwaarderings
werkgroepen ontwikkelde voorstellen tot een totaalbedrag van
1.222.910,niet hebben overgenomen. Deze niet overgenomen voor
stellen hebben wij tot een bedrag van 216.000,(zie beleidssec
tor III en XI) geplaatst op de zogenoemde B-lijst voor keuzemoge
lijkheden.
3.7. De ontwikkeling van aanvullende voorstellen
Aldus resteerde na politieke afweging (effect: minus 1.122.910,--)
van het aanvankelijke resultaat van de ingediende voorstellen ad
8.372.785,nog een bedrag van 7.247.275, Alle voorstellen tot laatst
genoemd bedrag zijn door ons in principe op de A-lijst geplaatst. Aangezien
het totaal door beleidsombuiging te dekken tekort rond 8,3 miljoen be
draagt, dienden ten behoeve van de A-lijst nog tot een bedrag van rond
f 1 min. aanvullende voorstellen te worden ontwikkeld. Op de B-lijst
is, zoals hierboven aangegeven, 216.000,gereserveerd. Gelet op de to
tale omvang van de A-lijst (8,3 min.) meenden wij te moeten streven naar
aanvullende voorstellen voor de B-lijst tot een bedrag van 10 a 15% van
de A-lijst. Uiteindelijk heeft dit erin
geresulteerd dat wij nog tot een totaalbedrag van ruim 2 min. aan aan
vullende - financieel/technisch en politiek getoetste - voorstellen hebben
kunnen ontwikkelen. Daarvan hebben wij voor een bedrag van ruim 1 min.
gereserveerd voor de A-lijst en voor een bedrag van rond 0.9 min. voor
de B-lijst boven de reeds genoemde 216.000,
Bij de vraag of en in welke mate in beleidssectoren aanvullende voor
stellen konden worden ontwikkeld, hebben wij gelet op de volgende aspecten:
- de mate waarin prioriteitsgebieden voorkomen;
- de mate van flexibiliteit van uitgaven;
- het al dan niet verplicht karakter van uitgaven.
- 7 -
3.8. Bepaling van de definitieve taakstellingen
Zoals bij de punten 3.3. t/m 3.7. aangegeven, zijn de definitieve
taakstellingen per beleidssector bepaald na afweging van alle om-
buigingsvoorstellen en toetsing aan de door ons gehanteerde poli
tieke uitgangspunten en criteria. Bij de vaststelling door ons van
de hoogte van de definitieve taakstellingen per beleidssector zijn de
volgende factoren van invloed geweest:
- de werkgelegenheidseffecten en effecten op groepen burgers van de
ombuigingsvoorstellen in een beleidssector.
- de mate waarin voorlopige taakstellingen door meer of minder
ingrijpende voorstellen konden worden ingevuld.
Voor wat betreft de eerstgenoemde effecten verwijzen wij naar de in
bijlage III en IV bij deze raadsbrief gegeven overzichten.
Het meer of minder ingrijpend karakter van het pakket aan ombuigings
voorstellen hebben wij getracht te traceren door de voorstellen
- zij het globaal - in te delen naar beleidsombuigend effect.
Voorstellen met een gering beleidsombuigend effect zijn die voorstellen
die betrekking hebben op het actualiseren van ramingen. Voorstellen
met een groot beleidsombuigend effect zijn die voorstellen die
betrekking hebben op het afbouwen/afstoten van taken, activiteiten
en daarmee samenhangende voorzieningen. Aldus hebben wij een
- naar zwaarte van het effect oplopende - schaal geconstrueerd:
maatregelen die betrekking hebben op
1. actualisering van ramingen
2. efficiencyverbetering
3. extensivering (de- intensivering)
4. afbouwen/afstoten
5. inkomstenverhoging.
Voor een overzicht van de gemaakte indeling verwijzen wij U naar
bijlage II van deze raadsbrief.
Het resultaat van deze indeling treft U aan in bijlage II bij deze
raadsbrief.
Op grond van het voorgaande zijn de definitieve taakstellingen door ons
als volgt bepaald.
A. resp. B Lijst A-voorstellen B-voorstellen
beleidssector(def. taakstelling
I. Algemeen Beheer
II. Openbare Veiligheid
III. Ruimt. Ordening c.a.
IV. Onderwijs
V. Volkshuisvesting
VI. Nutsbedrijven
VII. Reiniging en Brandweer
VIII. Marktwezen c.a.
IX. Econom.aangel.heden
X. Volksgezondheid
XI. Maatsch. aangel.heden
XII. Cultuur
XIII. Sport c.a.
XIV. Samenlevingsopbouw en
jeugdwerk
XV. Overige uitgaven en
inkomsten
1.191.700,-- pm
20.000,—
1.815.000,pm
1.003.100,--
640.000,—
1.088.500,—
121.000,—
120.000,—
161.200,—
385.100,—
665.000,—
771.500,--+ pm
296.900,—
50.000,--
275.000,-
100.000.--
30.000,—
26.275,—
216.000,—
52.230,—
380.000,—
47.000,—
8.326.200,—
1.129.505,—