- 14 - Beleidssector IV. 0NDERWI3S 1. Leer- en hulpmiddelen Wij zijn van mening dat niet langer kan worden ontkomen aan een be sparing op de uitgaven voor leermiddelen. Wij denken dit voorshands te kunnen realiseren door het achterwege laten gedurende de gehele beleidsperiode van de jaarlijkse prijsaanpassing van de leermidde lenbudgetten tot 10%, hetgeen een besparend effect heeft van ca. 110.000,(incl. het doorwerkingseffect naar het bijzonder onder wijs). Mocht in de beleidsperiode de totale prijsaanpassing de 10% niet bereiken dan dient naar onze mening toch een bedrag van 110.000,te worden bespaard. 2. Spraakonderwijs In het beleidsplan 1983-1987 is een uitbreiding voorzien van perso neel t.b.v. de cursus spraakonderwijs in 1984. In het ontwerp-beleids plan 1984-1988 is deze uitbreiding verwerkt. Gezien de financiële pro blemen achten wij het raadzaam deze op zichzelf nuttige uitbreiding achterwege te laten. Besparend effect 50.000, 3. Fonds onderwijsontwikkeling De jaarlijkse storting in dit fonds bedraagt inmiddels rond 82.000, Bij nadere overweging zijn wij van mening dat de onderwijsontwikke ling bij een jaarlijkse storting van 50.000,ook nog in voldoende mate kan functioneren. De besparing is dan 32.000, 4. Onderhoud schoolgebouwen De budgetten voor onderhoud schoolgebouwen kunnen met 5% worden ver laagd. Wij achten dit mogelijk omdat te verwachten valt dat de vanda- lismebeperkende maatregelen, waarvoor kredieten beschikbaar zijn ge steld, hun vruchten zullen afwerpen. Aangezien deze effecten aan het einde van de beleidsperiode zijn te verwachten stellen wij voor deze verlaging voor de helft in 1987 te realiseren en voor het volle bedrag in 1988. Voor zover de vandalismebeperkende maatre gelen bedoelde 5% niet opbrengen zal de verlaging moeten leiden tot een versobering van het onderhoudsprogramma en een lager onderhouds- niveau. Bedoelde verlaging van de budgetten met 5% komt overeen met ca. 50.000. Als gevolg van het doorwerkingseffect naar het bijzon der inderwijs kan met een totale besparing van 100.000,worden gerekend. 5. Onderhoudstarieven Dienst Stadsontwikkeling In de bedragen voor onderhoudskosten die de D.S.O. aan de algemene dienst voor het onderhoud van schoolgebouwen in rekening brengt zit ten componenten voor administratiekosten en voor beheers- en bestuurs kosten. Voor de administratiekosten ontvangt het bijzonder onderwijs reeds een afzonderlijke vergoeding. Beheers- en bestuurskosten komen niet voor vergoeding aan het bijzonder onderwijs in aanmerking. Beide elementen zijn dus ten onrechte verwerkt in de naar het bijzon der onderwijs doorbetaalde tarieven van de D.S.O. Fries. Naast de hiervoor bij punt 6 genoemde besparing is er een nog niet besteed investeringsvolume (waarvoor nog wel kapitaallasten in het beleidsplan zijn opgenomen) betreffende de bovengenoemde stelposten van 1983 en eerdere jaren van "580.15(1,"De kapitaallasten hiervan bedragen 105.030,--. Aangenomen mag worden dat van het laatstoenoem- de bedrag 55.000,--, overeenkomende met een investeringsvolume van 275.000,--, niet behoeft te worden aangewend. De rest van het inves teringsvolume ad 305.150,-- 580.150,-- min 275.000,--) dient voorshands gereserveerd te blijven. Besparing derhalve genoemde 55.000,--. 8. Diverse nader te specificeren investeringen. Deze raming betreft kleine investeringen t.b.v. het openbaar en het bijzonder kleuter- en lager onderwijs die ineens worden afgeschre ven. Hiervoor is in het ontwerp-beleidsplan 1984-88 jaarlijks een bedrag van 235.000,— opgenomen (is exclusief de tijdelijke ver hoging i.v.m. meergenoemde integratie). Deze post wordt zoveel moge lijk gelijkmatig over het openbaar en bijzonder onderwijs verdeeld. De wettelijke voorschriften en de jurisprudentie geven voor deze opvatting voldoende steun. Door het elimineren van bedoelde com ponenten uit de doorbetaling kan op een besparing van 7S.000,- worden gerekend. 7. Stelposten voor investeringen voor verhuurde lokalen, voor integratie van kleuter- en lager onderwijs en voor investeringen voor invoering 6. Verlagen stelposten voor onderwijsinvesteringen In het beleidsplan wordt jaarlijks een stelpost opgenomen voor in meerdere jaren af te schrijven onderwijsinvesteringen. Daarnaast is er ingaande 1981 een stelpost opgenomen voor investeringen die ver band houden met de toekomstige integratie van kleuter- en lager on derwijs. Deze stelpost is voor een periode van 10 jaar bedoeld. Op grond van de intussen tot stand gekomen Wet op het basisonderwijs worden kosten van verbouwingen die nodig zijn i.v.m. de integratie kleuter- en lager onderwijs door het rijk vergoed voor zover de getroffen voorzieningen door het rijk zijn goedgekeurd. Wanneer de aanpassing van schoolgebouwen beperkt wordt tot het door het rijk noodzakelijk geachte niveau, is het mogelijk de ramingen voor bovengenoemde uitgaven te beperken. Doordat het rijk bij de be paling van de rijksvergoeding langere afschrijvingstermijnen hanteert dan de gemeente zullen de kapitaallasten van de verbouwingen niet volledig kunnen worden gedekt uit de rijksvergoeding. Wij stellen daarom voor de tijdelijke stelpost voor integratie kleu ter- en lager onderwijs van 473.280,ingaande 1985 met jaarlijks 360.280,te verminderen, waardoor er op de tijdelijke stelpost een investeringsvolume overblijft van 113.000,--. De normale jaar lijkse stelpost bedraagt 612.000,— per jaar zodat er gezamenlijk een investeringsvolume van 725.000,per jaar resteert. Aan kapi taallasten levert dit per jaar ingaande 1985 een besparing op van 48.400,of gedurende de beleidsperiode 4 x 48.400,is (afge rond) 194.000,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 492