- 16 -
- 17 -
In principe kan het bijzonder onderwijs op wettelijke basis zekere
aanspraken doen gelden. Dit heeft echter nooit aanleiding gegeven
tot overschrijding van het geraamd budget.
Wij zijn van mening dat als zowel het openbaar als het bijzonder on
derwijs zich enige beperking oplegt op deze post een besparing moge
lijk is van 25.000,ingaande 1986. Beperking alleen bij het open
baar onderwijs zou zich niet verdragen met de gelijkstelling van het
openbaar en bijzonder onderwijs. Daarnaast gaan wij er ook van uit
dat gezien de zich landelijke manifesterende financiële problemen de
jurisprudentie zich zal aanpassen met betrekking tot de vraag welke
uitgaven de normale aan het onderwijs te stellen eisen overschrijden,
hetgeen het terugdringen van het aantal aanvragen tot gevolg zal
hebben.
9. Cursussen aan oud-leerlingen buitengewoon onderwijs.
Dit betreft een onverplichte onderwijsuitgaaf waarmee jaarlijks een
bedrag van rond 27.000,gemoeid is. Nu het rijk (ingaande 1983)
het bedrag per leerling voor randvoorzieningen (op enkele met name
genoemde voorzieningen na) niet meer verstrekt ligt een beëindiging
van de bekostiging van deze cursussen in de lijn van het uitgangs
punt dat rijkskortingen worden doorgegeven aan de betreffende instel
lingen. Wij stellen derhalve voor deze uitgaaf ingaande 1985 te beëin
digen.
10. Diverse ramingen
Gelet op de werkelijke uitgaven van een aantal volgnummers in de be
groting kunnen de ramingen op deze volgnummers naar beneden worden
bijgesteld. Het betreft de volgnummers 266 1.000,270 2.000,—
276 2.000,--), 294- 3.000, 320 2.000, 336 4.000,-),
342 4.000,..) en 346 2.000, Totaal 20.000,
11. Schooladviesdienst.
Na de herwaardering 1982-1986 bedragen de kosten van de schooladvies
dienst volgens het ontwerp-beleidsplan 1984-1988 netto nog 1.262.000,-
Wij zijn van mening dat het, om de totale taakstelling te halen, onont
koombaar is op het pakket "extra dienstverlening" van de schooladvies
dienst een herwaardering toe te passen. Onder "extra dienstverle
ning" verstaan wij dan de dienstverlening die uitgaat boven het ba
sispakket dat door het G.C.0. wordt gehanteerd. In geld uitgedrukt
komt van bovengenoemd bedrag ad 1.262.000,een bedrag van
567.000,overeen met de kosten van het basispakket indien dit
wordt berekend aan de hand van het door het G.C.0. over 1984 daarvoor
in rekening te brengen bedrag van 6,64 per inwoner (S5460 inwoners
a 6,64 is 567.000,-- rond). Het verschil tussen beide genoemde bedra
gen ad 695.000,-- is dan het potentieel theoretisch mogelijk te bezui
nigen bedrag.
Een verdere herwaardering is alleen mogelijk bij vacatures boven die,
welke nog t.b.v. de herwaardering 1982-1986 moeten worden gereali
seerd, omdat dat bedrag voornamelijk uit personeelskosten bestaat.
Mede daarom kan voorshands niet van een grotere besparing dan
250.000,in de beleidsperiode worden uitgegaan.
12. Schooltentoonstellingen en andere activiteiten.
Terzake is in de begroting 1984 1.400,-- geraamd voor tentoonstel
lingen en 3.000,-- voor deelname aan de nationale boonplantday
Wij stellen voor de raming voor deze randvoorzieningen ingaande 1985
niet meer op te nemen. De kosten voor de boomplantdag (werkelijke
kosten 1982 overigens rond 1.400, kunnen eventueel ten laste
van het fonds voor overige bijzondere activiteiten worden gebracht
dan wel (dit dient dan nog te worden onderzocht) binnen de begroting
van het Natuur Educatief Centrum. Besparing totaal 4.400,
13. Voorlichting beroeps- en schoolkeuze.
Uit deze post worden gewoonlijk bijdragen verleend aan de Stichting
Schakel Onderwijs-Bedrijfsleven voor boekjes onderwijs-bedrijfsleven
en aan de Propagandacommissie voor het Openbaar Onderwijs voor voor-
lichtingskosten gemeentelijke scholen. Wij stellen voor deze randvoor-
ziening eveneens te beëindigen. Besparing 5.900,--.
14. Verhoging tarieven avondgebruik gymnastieklokalen.
Door een verhoging van de tarieven van het avondgebruik van gymnas
tieklokalen door particulieren met ca. 10% (van 20,30 naar 22,30)
kan een meeropbrengst worden verkregen van 18.400 x 2,is 36.800,
15. Verlaging stortingen in het studiefonds.
De middelen van dit fonds zijn bestemd voor belanghebbenden met een
goede aanleg voor de gekozen opleiding, die zelf -of bij minderjarig
heid de ouders- niet of niet volledig in staat zijn de opleiding te
bekostigen. De bijdragen worden verstrekt voor studerenden aan erken
de onderwijsinstellingen voor het voorbereidend wetenschappelijk on
derwijs, hoger-, middelbaar- en lager algemeen voortgezet onderwijs,
middelbaar- en lager beroepsonderwijs en voor andere vormen van voort
gezet onderwijs. In principe worden geen aanvullingen op rijksstudie
toelagen verstrekt. Hierop zijn enkele uitzonderingen. In de jaren
1980, 1981 en 1982 is respectievelijk 11.820, 12.840,-- en
13.250,— onttrokken aan het fonds. De stand van het fonds per 1
januari 1983 is 42.380,
Wij stellen voor deze randvoorziening eveneens voor herwaardering in
aanmerking te brengen. Gedacht wordt aan een beperking van de jaar
lijkse storting in het studiefonds tot het bedrag van de rente van
het fonds ingaande 1985. Met het saldo per 1-1-1983, de ongewijzigde
stortingen Van 1983 en 1984 en de toe te voegen rente kan de uit
keringsregeling nog 5 jaar of langer in stand blijven. Mogelijke be
sparing 15.000,per jaar.
Totaal van de voorstellen in deze sector 1.003.100,--