- 16 - - 17 - In principe kan het bijzonder onderwijs op wettelijke basis zekere aanspraken doen gelden. Dit heeft echter nooit aanleiding gegeven tot overschrijding van het geraamd budget. Wij zijn van mening dat als zowel het openbaar als het bijzonder on derwijs zich enige beperking oplegt op deze post een besparing moge lijk is van 25.000,ingaande 1986. Beperking alleen bij het open baar onderwijs zou zich niet verdragen met de gelijkstelling van het openbaar en bijzonder onderwijs. Daarnaast gaan wij er ook van uit dat gezien de zich landelijke manifesterende financiële problemen de jurisprudentie zich zal aanpassen met betrekking tot de vraag welke uitgaven de normale aan het onderwijs te stellen eisen overschrijden, hetgeen het terugdringen van het aantal aanvragen tot gevolg zal hebben. 9. Cursussen aan oud-leerlingen buitengewoon onderwijs. Dit betreft een onverplichte onderwijsuitgaaf waarmee jaarlijks een bedrag van rond 27.000,gemoeid is. Nu het rijk (ingaande 1983) het bedrag per leerling voor randvoorzieningen (op enkele met name genoemde voorzieningen na) niet meer verstrekt ligt een beëindiging van de bekostiging van deze cursussen in de lijn van het uitgangs punt dat rijkskortingen worden doorgegeven aan de betreffende instel lingen. Wij stellen derhalve voor deze uitgaaf ingaande 1985 te beëin digen. 10. Diverse ramingen Gelet op de werkelijke uitgaven van een aantal volgnummers in de be groting kunnen de ramingen op deze volgnummers naar beneden worden bijgesteld. Het betreft de volgnummers 266 1.000,270 2.000,— 276 2.000,--), 294- 3.000, 320 2.000, 336 4.000,-), 342 4.000,..) en 346 2.000, Totaal 20.000, 11. Schooladviesdienst. Na de herwaardering 1982-1986 bedragen de kosten van de schooladvies dienst volgens het ontwerp-beleidsplan 1984-1988 netto nog 1.262.000,- Wij zijn van mening dat het, om de totale taakstelling te halen, onont koombaar is op het pakket "extra dienstverlening" van de schooladvies dienst een herwaardering toe te passen. Onder "extra dienstverle ning" verstaan wij dan de dienstverlening die uitgaat boven het ba sispakket dat door het G.C.0. wordt gehanteerd. In geld uitgedrukt komt van bovengenoemd bedrag ad 1.262.000,een bedrag van 567.000,overeen met de kosten van het basispakket indien dit wordt berekend aan de hand van het door het G.C.0. over 1984 daarvoor in rekening te brengen bedrag van 6,64 per inwoner (S5460 inwoners a 6,64 is 567.000,-- rond). Het verschil tussen beide genoemde bedra gen ad 695.000,-- is dan het potentieel theoretisch mogelijk te bezui nigen bedrag. Een verdere herwaardering is alleen mogelijk bij vacatures boven die, welke nog t.b.v. de herwaardering 1982-1986 moeten worden gereali seerd, omdat dat bedrag voornamelijk uit personeelskosten bestaat. Mede daarom kan voorshands niet van een grotere besparing dan 250.000,in de beleidsperiode worden uitgegaan. 12. Schooltentoonstellingen en andere activiteiten. Terzake is in de begroting 1984 1.400,-- geraamd voor tentoonstel lingen en 3.000,-- voor deelname aan de nationale boonplantday Wij stellen voor de raming voor deze randvoorzieningen ingaande 1985 niet meer op te nemen. De kosten voor de boomplantdag (werkelijke kosten 1982 overigens rond 1.400, kunnen eventueel ten laste van het fonds voor overige bijzondere activiteiten worden gebracht dan wel (dit dient dan nog te worden onderzocht) binnen de begroting van het Natuur Educatief Centrum. Besparing totaal 4.400, 13. Voorlichting beroeps- en schoolkeuze. Uit deze post worden gewoonlijk bijdragen verleend aan de Stichting Schakel Onderwijs-Bedrijfsleven voor boekjes onderwijs-bedrijfsleven en aan de Propagandacommissie voor het Openbaar Onderwijs voor voor- lichtingskosten gemeentelijke scholen. Wij stellen voor deze randvoor- ziening eveneens te beëindigen. Besparing 5.900,--. 14. Verhoging tarieven avondgebruik gymnastieklokalen. Door een verhoging van de tarieven van het avondgebruik van gymnas tieklokalen door particulieren met ca. 10% (van 20,30 naar 22,30) kan een meeropbrengst worden verkregen van 18.400 x 2,is 36.800, 15. Verlaging stortingen in het studiefonds. De middelen van dit fonds zijn bestemd voor belanghebbenden met een goede aanleg voor de gekozen opleiding, die zelf -of bij minderjarig heid de ouders- niet of niet volledig in staat zijn de opleiding te bekostigen. De bijdragen worden verstrekt voor studerenden aan erken de onderwijsinstellingen voor het voorbereidend wetenschappelijk on derwijs, hoger-, middelbaar- en lager algemeen voortgezet onderwijs, middelbaar- en lager beroepsonderwijs en voor andere vormen van voort gezet onderwijs. In principe worden geen aanvullingen op rijksstudie toelagen verstrekt. Hierop zijn enkele uitzonderingen. In de jaren 1980, 1981 en 1982 is respectievelijk 11.820, 12.840,-- en 13.250,— onttrokken aan het fonds. De stand van het fonds per 1 januari 1983 is 42.380, Wij stellen voor deze randvoorziening eveneens voor herwaardering in aanmerking te brengen. Gedacht wordt aan een beperking van de jaar lijkse storting in het studiefonds tot het bedrag van de rente van het fonds ingaande 1985. Met het saldo per 1-1-1983, de ongewijzigde stortingen Van 1983 en 1984 en de toe te voegen rente kan de uit keringsregeling nog 5 jaar of langer in stand blijven. Mogelijke be sparing 15.000,per jaar. Totaal van de voorstellen in deze sector 1.003.100,--

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 493