- 22 -
Beleidssector X. VOLKSGEZONDHEID
1Districts Geneeskundige- en Gezondheidsdienst
In het kader van de herwaardering 1983-1987 is de Regio Friesland-Noord ver
zocht aan te geven op welke wijze 30.000,zou kunnen worden bespaard op
de gemeentelijke bijdrage t.b.v. de D.G.G.D. Het betrof een z.g. B-voorstel
(keuzemogelijkheden). Aangezien het bedrag van 30.000,niet behoefde te
worden gerealiseerd kan hiervan thans alsnog gebruik worden gemaakt.
Voorshands kan echter in verband met de taakstelling in deze sector worden
volstaan met een besparing van 13*000,
2. Jeugdschooltandverzorging
Met ingang van 1984 zal de bijdrage van de gemeente aan de Stichting School-
tandverzorging Friesland Noord (nu: 25$ van de behandelingskosten per kind)
kunnen worden verlaagd tot 10$ van de behandelingskosten. Het meerdere zal in
het vervolg worden gedragen door de ziekenfondsen.
De geraamde bijdrage van de gemeente Leeuwarden in de ontwerp-begroting 1981
is 115.000,uitgaande van een aantal te behandelen kinderen van 4000. Op
basis van een bijdrage van 10$ daalt het bedrag dat Leeuwarden voor zijn re
kening neemt tot 46.000,een besparing van 69.000, Verder kan door
de teruglopende belangstelling voor schooltandverzorging worden gerekend met
een (verdere) daling van het aantal kinderen (naar schatting van 4000 naar
3200). Hiermee wordt een verdere besparing verkregen van 9.200,Totale
besparing 78.200,
3. Apparaatskosten Project Drugshulpverlening
Voor "nieuw beleid 1983" (beleidsplan 1983-1987) is een bedrag van
25.000,opgenomen (structureel) ten behoeve van de overheadkosten in het
kader van het project drugshulpverlening en -preventie.
Aangezien voor deze kosten in het kader van het I.S.P. II een bijdrage van de
rijksoverheid (100$) is aangevraagd en inmiddels bekend is geworden dat de
aanvraag zal worden gehonoreerd, kan het opgevoerde bedrag aan gemeentelijke
middelen worden geschrapt.
4. Wijkgezondheidscentrum Camminghaburen.
Bij de berekening van het tekort waarvoor de gemeente in de periode 1982 tot
en met 1986 garant staat bestond aanvankelijk nog geen zekerheid omtrent een
jaarlijkse bijdrage van de Ziekenfondsraad (Z.F.R.) op grond van artikel 52,
lid d, van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten t.b.v. de extra tijdsin
vestering van de huisartsen van het centrum als gevolg van de multidiscipli
naire samenwerking, alsmede de hogere kosten van praktijkvoering.
Uit recente gegevens van de zijde van het bestuur van het centrum is komen
vast te staan dat de ZFR bereid is gedurende de aanloopperiode van het wijk
gezondheidscentrum een aflopende bijdrage op grond van de AWBZ te verstrek
ken. Over de periode oktober 1982/december 1983 (het eerste rekeningsjaar van
het centrum) mag gerekend worden op een bijdrage van 137.000,bij een te
kort van 200.000,over deze periode.
Het ten laste van de gemeente komende tekort bedraagt over deze periode der
halve 200.000,/- 137.000,— is 63.000,
- 23 -
Aangezien in het ontwerp-beleidsplan 1984-1988 in totaal een bijdrage van
rond f 410.000,— is voorzien (1982: 228.000,— en 1983: 182.000,—),
kan gerekend worden op een meevaller van in totaal rond 347.000,
410.000,— min 63-000,
Dit bedrag kan worden toegevoegd aan de reserve voor extra afschrijving.
Het structurele bezuinigingseffect kan worden vastgesteld op 45.000,
rond 347.000,— a 13$).
Totaal van de voorstellen in deze sector 161.000,
Beleidssector XI. MAATSCHAPPELIJKE AANGELEGENHEDEN
1Schuldsanering
Als gevolg van de jaarlijkse stortingen is het volume van het waarborgfonds
schuldsanering gegroeid tot rond 200.000,Aangezien ervaringscijfers in
het kredietwezen hebben geleerd, dat in hooguit 20$ van de gevallen tot ont
trekking aan het fonds dient te worden overgegaan, is met dit bedrag tot een
maximum van 1.000.000,aan leningen te garanderen. Wij achten het, gelet
op het feit dat tot nu toe slechts enige duizenden guldens zijn onttrokken,
niet nodig de jaarlijkse stortingen zonder meer te continueren.
Indien gedurende de beleidsperiode tot een lagere storting dan de geraamde
van 58.100,zou worden overgegaan, te weten 20.000,blijft een
voldoende grote buffer aan middelen over. Besparend effect 38.100,
2. Personeelsbestand dienstencentrum Huizum.
In het kader van "nieuw beleid 1983-1987" is met ingang van 1986 een
uitbreiding geraamd bij het dienstencentrum Huizum met een halve formatie
plaats tot twee volledige formatieplaatsen.
Gegeven de financiële problemen van de gemeente wordt voorgesteld deze uit
breiding niet door te laten gaan. Besparing 27.000,
3. Gemeentelijke Sociale Dienst
a. Gedurende geruime tijd wordt bij de GSD gewerkt aan een eigen automatise
ringsproject los van het CEVAN. Terzake zijn reeds een aantal rapporten
uitgebracht.
Recente rapporten geven een netto besparing van 235.000,aan. Hiermee
is in de meerjarenraming nog geen rekening gehouden, omdat er aanvankelijk
van uit werd gegaan dat de bedoelde besparing eerst na de beleidsperiode
(1984-1988) zou kunnen worden gerealiseerd. Het wordt echter haalbaar ge
acht deze bezuinigingen aan het einde van de beleidsperiode 1984-1988 te
realiseren. Het betreft hier uitsluitend besparingen op materiële uitga
ven.
b. Uitgaande van een bedrag van 65.000,per arbeidsplaats wordt voorts
als taakstelling uitgegaan van een vermindering van de toename op perso
neelskosten van 4 x 65.000,ofwel 260.000,Om deze besparing te
bereiken kan aan de volgende mogelijkheden gedacht worden.
1. Het onder a. genoemde project moet op den duur ook leiden tot een be
sparing op personele lasten. Aan de invoering van dit project alsmede
aan de daaraan gekoppelde reorganisatie van de dienst werken enige amb
tenaren full-time.
Rekening houdend met een aanloopperiode moet het mogelijk worden geacht
deze ambtenaren op de middellange termijn (weer) bij de reguliere werk
zaamheden in te schakelen.