- 22 - Beleidssector X. VOLKSGEZONDHEID 1Districts Geneeskundige- en Gezondheidsdienst In het kader van de herwaardering 1983-1987 is de Regio Friesland-Noord ver zocht aan te geven op welke wijze 30.000,zou kunnen worden bespaard op de gemeentelijke bijdrage t.b.v. de D.G.G.D. Het betrof een z.g. B-voorstel (keuzemogelijkheden). Aangezien het bedrag van 30.000,niet behoefde te worden gerealiseerd kan hiervan thans alsnog gebruik worden gemaakt. Voorshands kan echter in verband met de taakstelling in deze sector worden volstaan met een besparing van 13*000, 2. Jeugdschooltandverzorging Met ingang van 1984 zal de bijdrage van de gemeente aan de Stichting School- tandverzorging Friesland Noord (nu: 25$ van de behandelingskosten per kind) kunnen worden verlaagd tot 10$ van de behandelingskosten. Het meerdere zal in het vervolg worden gedragen door de ziekenfondsen. De geraamde bijdrage van de gemeente Leeuwarden in de ontwerp-begroting 1981 is 115.000,uitgaande van een aantal te behandelen kinderen van 4000. Op basis van een bijdrage van 10$ daalt het bedrag dat Leeuwarden voor zijn re kening neemt tot 46.000,een besparing van 69.000, Verder kan door de teruglopende belangstelling voor schooltandverzorging worden gerekend met een (verdere) daling van het aantal kinderen (naar schatting van 4000 naar 3200). Hiermee wordt een verdere besparing verkregen van 9.200,Totale besparing 78.200, 3. Apparaatskosten Project Drugshulpverlening Voor "nieuw beleid 1983" (beleidsplan 1983-1987) is een bedrag van 25.000,opgenomen (structureel) ten behoeve van de overheadkosten in het kader van het project drugshulpverlening en -preventie. Aangezien voor deze kosten in het kader van het I.S.P. II een bijdrage van de rijksoverheid (100$) is aangevraagd en inmiddels bekend is geworden dat de aanvraag zal worden gehonoreerd, kan het opgevoerde bedrag aan gemeentelijke middelen worden geschrapt. 4. Wijkgezondheidscentrum Camminghaburen. Bij de berekening van het tekort waarvoor de gemeente in de periode 1982 tot en met 1986 garant staat bestond aanvankelijk nog geen zekerheid omtrent een jaarlijkse bijdrage van de Ziekenfondsraad (Z.F.R.) op grond van artikel 52, lid d, van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten t.b.v. de extra tijdsin vestering van de huisartsen van het centrum als gevolg van de multidiscipli naire samenwerking, alsmede de hogere kosten van praktijkvoering. Uit recente gegevens van de zijde van het bestuur van het centrum is komen vast te staan dat de ZFR bereid is gedurende de aanloopperiode van het wijk gezondheidscentrum een aflopende bijdrage op grond van de AWBZ te verstrek ken. Over de periode oktober 1982/december 1983 (het eerste rekeningsjaar van het centrum) mag gerekend worden op een bijdrage van 137.000,bij een te kort van 200.000,over deze periode. Het ten laste van de gemeente komende tekort bedraagt over deze periode der halve 200.000,/- 137.000,— is 63.000, - 23 - Aangezien in het ontwerp-beleidsplan 1984-1988 in totaal een bijdrage van rond f 410.000,— is voorzien (1982: 228.000,— en 1983: 182.000,—), kan gerekend worden op een meevaller van in totaal rond 347.000, 410.000,— min 63-000, Dit bedrag kan worden toegevoegd aan de reserve voor extra afschrijving. Het structurele bezuinigingseffect kan worden vastgesteld op 45.000, rond 347.000,— a 13$). Totaal van de voorstellen in deze sector 161.000, Beleidssector XI. MAATSCHAPPELIJKE AANGELEGENHEDEN 1Schuldsanering Als gevolg van de jaarlijkse stortingen is het volume van het waarborgfonds schuldsanering gegroeid tot rond 200.000,Aangezien ervaringscijfers in het kredietwezen hebben geleerd, dat in hooguit 20$ van de gevallen tot ont trekking aan het fonds dient te worden overgegaan, is met dit bedrag tot een maximum van 1.000.000,aan leningen te garanderen. Wij achten het, gelet op het feit dat tot nu toe slechts enige duizenden guldens zijn onttrokken, niet nodig de jaarlijkse stortingen zonder meer te continueren. Indien gedurende de beleidsperiode tot een lagere storting dan de geraamde van 58.100,zou worden overgegaan, te weten 20.000,blijft een voldoende grote buffer aan middelen over. Besparend effect 38.100, 2. Personeelsbestand dienstencentrum Huizum. In het kader van "nieuw beleid 1983-1987" is met ingang van 1986 een uitbreiding geraamd bij het dienstencentrum Huizum met een halve formatie plaats tot twee volledige formatieplaatsen. Gegeven de financiële problemen van de gemeente wordt voorgesteld deze uit breiding niet door te laten gaan. Besparing 27.000, 3. Gemeentelijke Sociale Dienst a. Gedurende geruime tijd wordt bij de GSD gewerkt aan een eigen automatise ringsproject los van het CEVAN. Terzake zijn reeds een aantal rapporten uitgebracht. Recente rapporten geven een netto besparing van 235.000,aan. Hiermee is in de meerjarenraming nog geen rekening gehouden, omdat er aanvankelijk van uit werd gegaan dat de bedoelde besparing eerst na de beleidsperiode (1984-1988) zou kunnen worden gerealiseerd. Het wordt echter haalbaar ge acht deze bezuinigingen aan het einde van de beleidsperiode 1984-1988 te realiseren. Het betreft hier uitsluitend besparingen op materiële uitga ven. b. Uitgaande van een bedrag van 65.000,per arbeidsplaats wordt voorts als taakstelling uitgegaan van een vermindering van de toename op perso neelskosten van 4 x 65.000,ofwel 260.000,Om deze besparing te bereiken kan aan de volgende mogelijkheden gedacht worden. 1. Het onder a. genoemde project moet op den duur ook leiden tot een be sparing op personele lasten. Aan de invoering van dit project alsmede aan de daaraan gekoppelde reorganisatie van de dienst werken enige amb tenaren full-time. Rekening houdend met een aanloopperiode moet het mogelijk worden geacht deze ambtenaren op de middellange termijn (weer) bij de reguliere werk zaamheden in te schakelen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 496