- 24 -
2. Daarnaast kan worden overgegaan tot een nog efficiëntere wijze van her
onderzoek. Thans wordt 2x per jaar een heronderzoek uitgevoerd. De wij
ze waarop deze heronderzoeken plaatsvinden is sterk vereenvoudigd. Een
verdere bezuiniging op de kosten van heronderzoek zou bereikt kunnen
worden door het terugbrengen van de heronderzoeken tot 1x per jaar en
het steekproef gewijs extra controleren van een beperkt aantal geval
len.
De invoering van een ander automatiseringssysteem en het verder beper
ken van het heronderzoek moet een personeelsbesparing van 4 arbeids
plaatsen kunnen opleveren. Besparend effect 260.000,
c. De niet-personele kosten algemeen beheer van de GSD bedragen meer dan
2.000.000,per jaar.
Wij zijn van mening dat het mogelijk moet zijn door het nemen van een aantal
kostenbesparende maatregelen een besparing van 55.000,te behalen.
Totaal mogelijke besparing 235.000,260.000,55.000,is
550.000,--.
Van het bedrag van 550.000,kan echter niet meer dan 266.000,dienen
als budgettaire dekking in verband met de in het ontwerp-beleidsplan ingebouw
de veronderstelling ten aanzien van een extra rijksbijdrage in de toegenomen
lasten als gevolg van de stijgende werkloosheid. In die veronderstelling is
namelijk een bedrag begrepen van 284.000,wegens extra bijdrage in de
apparaatkosten. Aangezien de voorgestelde maatregelen alle min of meer
efficiency verbeterende maatregelen zijn, dient van het totaalbedrag ad
550.000,een bedrag van 284.000,in mindering te worden gebracht op'
die veronderstelde extra bijdrage, zodat 266.000,550.000,min
284.000,overblijft voor budgettaire dekking.
4. Beperking personeelslasten
Teneinde een voldoende besparing te bereiken in deze beleidssector dient nog
een bedrag van rond f 54.000,te worden bespaard. Wij achten het aanvaard
baar er van uit te gaan dat deze besparing kan worden gerealiseerd door een
beperking van de personeelslasten van gesubsidieerde instellingen in de sec
tor maatschappelijke aangelegenheden binnen de beleidsperiode 1984-1988.
Totaal van de voorstellen in deze sector 385.100,
Beleidssector XII. CULTUUR
1Frysk Orkest
Na de herwaardering 1983-1987 resteert in het ontwerp-beleidsplan 1984-1988
een subsidie t.b.v. het Frysk Orkest van f 900.000,
Zeer onlangs is het advies van de Landelijke Werkgroep Orkestenbestel
omtrent de reorganisatie van het orkestenbestel aan de Minister van WVC
aangeboden. Op basis daarvan heeft voornoemde minister op 23 juni jl. een
voorstel aan de Tweede Kamer gezonden.
- 25 -
Op grond van de tot dusver plaats gehad hebbende behandeling van dit voorstel
in de betreffende kamercommissie mag worden aangenomen dat de overeenkomstig
het advies van genoemde werkgroep ingediende plannen ten aanzien van het
Frysk Orkest onverkort zullen doorgaan.
Voor de gemeentelijke herwaarderingsoperatie zijn de volgende uitgangspunten
in het advies van deze werkgroep van belang.
1het Frysk Orkest moet gefaseerd inkrimpen tot een ensemble van 48 salaris
equivalenten.
2. een ingrijpende wijziging in het subsidiesysteem is voor de toekomst van
het muziekleven van levensbelang.
In de nieuwe plannen worden de verantwoordelijkheden ten opzichte van het
orkestenbestel financieel als volgt verdeeld:
rijk producties;
provincies: spreiding en coördinatie;
gemeenten afname;
In dit model neemt het rijk de volledige bekostiging van de orkesten voor
zijn rekening en zullen de gemeenten de financiering van de accommodatie op
zich moeten (blijven) nemen. Dit sluit aan bij ons uitgangspunt om t.a.v.
professionele instellingen de gemeente alleen verantwoordelijk te doen zijn
voor het beschikbaar stellen van accommodatie.
De noodzakelijk geachte verschuivingen in de financiële verantwoor
delijkheden zullen ook verschuivingen van financiële middelen noodzakelijk
maken. Gedacht wordt aan een relatief zeer bescheiden aanpassing van het
niveau van gemeente- en provinciefonds. De minister van WVC gaat ervan uit
dat deze maatregelen op 1 juli 1987 hun beslag zullen hebben gekregen.
Een wijziging van de subsidiestructuur zoals die thans wordt voorgesteld is
voor onze gemeente voordelig. Het financieel voordeel zou als volgt kunnen
worden berekend. Het bedrag dat op de totaliteit van de gemeenten zal worden
gekort komt overeen met ca. 2 o/oo van de uitkeringen uit het gemeentefonds.
Wij achten het voorshands verantwoord er van uit te gaan, dat deze korting
voor onze gemeente eveneens 2 o/oo zal bedragen van de geraamde uitkering
uit het gemeentefonds, hetgeen neerkomt op een bedrag van rond 158.000,
Daartegenover vervalt het gemeentelijk subsidie voor het Frysk Orkest ad
900.000,hetgeen voor de gemeente een batig resultaat betekent van
742.000,— 900.000,— min 158.000,
Daarnaast moet er evenwel rekening mee worden gehouden, dat in bovenbedoelde
structuur de gemeente de accommodatie bekostigt. Dit betekent dat de gemeente
de huur van de repetitieruimte en de podiumhuur tot een bedrag van rond
83.000,totaal voor haar rekening zal moeten nemen. Het netto batig
effect valt derhalve te berekenen op 742.000,min 83.000,is
659.000,Wij stellen voor in 1987 gedeeltelijk en in 1988 geheel met
deze besparing rekening te houden. Mocht de rijkskorting onverhoopt hoger
uitvallen dan het genoemde bedrag van 158.000,dan zullen binnen de sec
tor Cultuur alsnog andere herwaarderingsprojecten moeten worden aangewezen.
2. Storting in het Fonds Friese Kunst
In de beleidsperiode 1984-1988 wordt jaarlijks een bedrag van
f 6.100,gereserveerd ter verfraaiing van openbare gebouwen.
Mede omdat er ook mogelijkheden bestaan om door middel van bruiklenen open
bare gebouwen te verfraaien, stellen wij voor om budgettaire redenen de stor
ting in het Fonds Friese Kunst met ingang van 1984 te beëindigen.
Totaal van de voorstellen in deze sector 665.100,