- 26 -
Beleidssector XIII. SPORT, RECREATIE EN TOERISME
1. Verlaging bijdrage schoolsportwedstrijden.
In de gemeentebegroting is een jaarlijkse uitgaaf van 35.000,--
geraamd t.b.v. het organiseren van schoolsportwedstrijden.
Gebleken is dat voor het lager onderwijs nog nauwelijks schoolsportwed
strijden georganiseerd worden.
Het moet derhalve mogelijk geacht worden op dit bedrag m.i.v. 1984 een
bezuiniging door te voeren van rond 15.000,
Het resterende bedrag ad 20.000,willen wij blijven aanwenden voor
de organisatie van wedstrijden voor het voortgezet onderwijs.
2Afbouw subsidie Concours Hippique.
In het ontwerp-beleidsplan is een bedrag van 31.600,-- opgenomen
t.b.v. het jaarlijks subsidiëren van de Stichting Concours Hippique.
Er zijn duidelijke indicaties dat deze Stichting steeds meer in staat
is dit evenement zonder gemeentelijk subsidie sluitend te exploite
ren. Rekening houdend met een overgangstermijn moet het derhalve moge
lijk geacht worden het subsidie met ingang van 1985 gefaseerd (jaarlijks
verlaging rond 8.000,--) af te bouwen.
Besparend effect rond 32.000,
3. Wijziging openingsperiode overdekte baden.
Wij achten het haalbaar zonder de dienstverlening aan de burger te zeer
aan te tasten één overdekt bad in de periode dat de openluchtbaden ge
opend zijn 15 mei tot 1 september)gedurende rond 16 weken te slui
ten. Het zwembad Kalverdijkje zal dan gedurende de gehele zomer (zij het
met beperkte openingstijden) dus ook in de 6 weken grote vakantie, ge
opend moeten blijven om bij slecht weer een alternatief te kunnen bieden.
Het gevolg hiervan is dat gedurende die periode het grootste deel van het
vaste personeel in de overdekte baden dienst kan doen in de openluchtbaden,
zodat de aanstelling van seizoenpersoneel overbodig wordt. Bovendien kan
een van de personeelsleden in deze zomerperiode dienst doen als assistent
beheerder op de camping, zodat ook hier aanstelling van een seizoenkracht
achterwege kan blijven.
Zonder dat een volledige uitwerking van alle gevolgen van bovengenoemde
maatregelen heeft kunnen plaatsvinden zijn de volgende consequenties vaneen
dergelijke maatregel voorzienbaar.
ade zwemverenigingen kunnen minder frequent gebruik maken van de over
dekte baden t.b.v. trainingen;
bhet schoolzwemmen door buitengemeenten in de overdekte baden zal in
die periode afnemen, waardoor een inkomsten-verlaging zal optreden
(t.a.v. het Leeuwarder schoolzwemmen wordt het mogelijk geacht het
lesprogramma af te ronden in de periode dat beide overdekte baden
geopend zijn);
cer zal een inkomstenvermindering optreden door een verlaging van het
aantal bezoekers aan de overdekte baden.
Resumerend kan worden gesteld, dat wij bovenomschreven bezuiniging voors
hands haalbaar achten.
Het netto besparend effect kan worden geraamd op 270.000,--.
- 27 -
4. Sportcomplex Kalverdijkje.
a. Bij de herwaardering 1983 - 1987 zijn een aantal reservevoorstellen
gedaan voor keuzemogelijkheden (de z.g. B-voorstellen) waarvan
uiteindelijk geen gebruik is gemaakt.
Eén daarvan betrof het niet door laten gaan van de bouw van een was-
en kleedruimte in het plan Kalverdijkje, welke bouw gepland was in
198 5. Het achterwege laten van de bouw was mogelijk door gebruik te
maken van andere in dit complex aanwezige accommodatie. Wij stellen
voor dit voorstel alsnog over te nemen voor de herwaardering
1984 - 1988. Mogelijke besparing ll£ van 235.000,is 27.025,--
of rond 27.000,--.
b. Omdat verdergaande beleidsombuigingen noodzakelijk zijn, hebben wij ge
meend de uitvoeringsplannen voor de verdere afronding van het Kal
verdijkje in heroverweging te moeten nemen. Het moet mogelijk geacht
worden een versoberde afronding van dit complex uit te voeren
met het in 1984 geraamde bedrag van 892.000,--. Dit betekent dat
het voor 1985 gereserveerde investeringsbedrag van 392.000,--
(kapitaallast 103.000,--) alsmede de netto-exploitatielasten ad
14.000,kunnen vervallen. Besparing 103.000,-- 14.000,
117.000,--.
Totale besparingsmogelijkheid a. en b. resp. 27.000,en
117.000,-- is 144.000,--.
3Afstoten botenverhuur Grote Wielen.
Reeds in het kader van de herwaardering 1982 - 1986
is bekeken in hoeverre tot afstoting van de botenverhuurinrichting aan
de Grote Wielen kon worden overgegaan. Daar er op dat moment geen effec
tieve besparing kon worden berekend i.v.m. de aan deze activiteit toe te
rekenen personeelslasten, werd voorlopig van deze maatregel afgezien.
Thans blijkt dat de botenverhuurder binnen afzienbare tijd gebruik zal
maken van de zgn. VUT-regeling, zodat afstoting van de verhuurinrichting
nu een werkelijke besparing met zich mee zal brengen.
Het netto-besparend effect kan voorshands op 40.000,worden geraamd.
Bovendien kan m.i.v. 1984 worden afgezien van het jaarlijks vervangen van
een zeilboot, alsmede het incidenteel vervangen van een aantal zeilbo
ten
Op grond hiervan kan in de beleidsperiode een besparing op de kapitaal-
lasten voortvloeiende uit genoemde investeringen worden berekend van
13.000,--. Totale besparing 53.000,
6. Dienst Sport en Recreatie.
Overeenkomstig de taakstelling in de sector Algemeen Beheer ten aanzien
van een personeelsvermindering stellen wij voor t.a.v. de D.S.R. even
eens een taakstelling op te leggen tot een personeelsvermindering in de
beleidsperiode door het niet vervullen van vacatures. Deze taakstelling
zou voor de beleidsperiode 1984 - 1988 beperkt kunnen blijven tot 3 man.
De effecten hiervan zullen moeten worden opgevangen door efficiencyver
betering, taakvermindering dan wel taakversobering. Mogelijke besparing
3 x 45.000,-- is 135.000,