- 30 2Jongeren en jongvolwassenen (jojo). Nadat enige jaren geleden door de rijksoverheid de rijksbijdrageregeling "maatschappelijke hulp- en dienstverlening aan jongeren en jong-volwas- senen kortweg "jojo-regeling" werd afgekondigd, is in de gemeentebe groting een bedrag aan uitgaven en inkomsten geraamd ter dekking van de kosten voortvloeiende uit een gemeentelijk plan terzake. Het kort daarna weer intrekken van de jojoregeling heeft ertoe geleid, dat de geraamde netto gemeentelijke lasten in de begroting zijn blijven staan als dekkingsmiddel voor de apparaatskosten van een te starten drugs- project in Leeuwarden. Nu dit project eind 1982 van start is gegaan met 2 in het kader van het I.S.P.-arbeidsplaatsenplan kwartaire sector ge subsidieerde werkers en zekerheid is verkregen over een bijdrage in het kader van I.S.P.-II in de apparaatskosten, komt de betreffende stelpost in de gemeentebegroting, m.i.v. 1984 geraamd op 32.200,voor her waardering in aanmerking. 3. Beperking personeelslasten. Teneinde een voldoende besparing te bereiken in deze beleidssector dient nog een bedrag van rond 50.000,te worden bespaard. Wij achten het aanvaardbaar hiervoor eveneens uit te gaan van de veronder stelling, dat deze besparing kan worden gerealiseerd door een beperking van de personeelslasten van gesubsidieerde instellingen in de sector Samenlevingsopbouw en Jeugdwerk binnen de beleidsperiode 1984—1988. Totaal van de voorstellen in deze sector 296.900,-- Beleidssector XV OVERIGE UITGAVEN EN INKOMSTEN. 1. Verlaging deelnemersbijdragen bij publiekrechtelijke en privaatrechte lijke samenwerkingsverbanden. Gelet op de moeilijke financiële positie waarin de gemeente verkeert en de ombuigingen die daardoor in de gemeentelijke huishouding plaats moeten vinden achten wij het redelijk, dat ook van de samenwerkingsverbanden, waarbij de gemeente is betrokken een financiële inspanning wordt gevraagd. Wij hebben de gemeentelijke vertegenwoordigers in de samenwerkingsverbanden opgedragen bij de behandeling van de desbetreffende begrotingen een zodanig kritisch standpunt in te nemen dat dit zal leiden tot een lager tekort c.q. een hogere winst op de begroting van het samenwerkingsverband met als direct gevolg daarvan een lagere door de gemeenten te betalen bijdrage resp. te ontvangen hogere winst. Het effect hebben wij voorshands p.m. geraamd. 2. Verlaging post voor onvoorziene uitgaven. In het ontwerp-beleidsplan 1984-1988 is de post voor "Onvoorziene uitgaven" in de gemeentebegroting (volgno. 652) geraamd op basis van een bedrag van 5,30 per inwoner. Wij zijn van mening, dat gelet op de moeilijke financiële positie van de gemeente ook deze post met een bepaald bedrag dient te wor den gekort. Wij stellen U voor het bedrag per inwoner met ruim 10% te ver lagen en komen dan op een bedrag van 4,75 per inwoner. Opgemerkt wordt, dat dit bedrag in de orde van grootte ligt van het bedrag, dat elders in gemeenten voor dit doel wordt gereserveerd. Budgettair effect 47.000,--. Gelet op de ontwikkeling van het niveau van de overheidssalarissen en de algeme ne prijsstijging achten wij het bovendien verantwoord een jaarlijkse aanpassing voo inflatie achterwege te laten. Totaal van de voorstellen in deze sector X_47^000iZ-. - 31 - 3. Vermindering overuren. Bij een aantal beleidssectoren is een vermindering met 50% van het aantal overuren als onderdeel van de financiële taakstelling per sector opgenomen (Algemeen Beheer, Ruimtelijke Ordening c.a. en Reiniging en Brandweer). Het ligt in ons voornemen een dergelijke vermindering ook bij de overige be leidssectoren door te voeren. B. Herwaarderinqsprojecten i.v.m. de "twee keuzemogelijkheden Beleidssector I. ALGEMEEN BEHEER 1. Onderhoud en schoonmaakkosten gebouwen Stadhuis. Voor onderhoud en schoonmaken van gebouwen van het Stadhuiscomplex zijn in het beleidsplan 1984-1988 bedragen geraamd van rond 180.000,-- respectievelijk 370.000,--. In het kader van de herwaardering 1982-1986 en de bezuinigingen 1983-1987 is op de post schoonmaken reeds een bedrag bespaard van rond 125.000, Thans zal onderzocht kunnen worden in hoeverre op deze posten nog een besparing mogelijk is van 25.000, 2. Public relations en publiciteit. In het beleidsplan 1984-1988 is een budget public relations en publici teit geraamd van rond 90.000,Onderzocht zou kunnen worden in hoeverre deze post verlaagd xan worden met een bedrag van 25.000,--. Daarbij zou met name aan de laatste jaren van de beleidsperiode gedacht moeten worden. Overigens kan dit voorstel wel inhouden dat Li voor incidentele manifestaties in de toekomst afzonderlijke kredieten gevraagd dienen te worden Totaal van de voorstellen in deze sector OO^OOO^--. Beleidssector III. RUIMTELIJKE ORDENING, OPENBARE WERKEN, VERKEER EN VERVOER 1Verdere verlaging onderhoudsbudgetten straten, pleinen c.a. en plantsoenen. Voor het jaar 1988 zijn in het ontwerp-beleidsplan 19S4-1983 de volgende onder- houdsbuugetten opgenomen. Daarbij is tevens aangegeven (in de oorspronke lijke prijsniveaus) in welke mate de budgetten sedert 1980 zijn toegenomen en in welke mate sedert 1980 ombuigingen hebben plaatsgevonden. In het kader van dit onderzoek zou gezocht kunnen worden naar mogelijkhe den om de onderhoudsbudgetten te verlagen met 200.000,--. Onderhoudsbudgetten '88 1) 2) - bestratingen (excl. D.R.B.) 3.483.000,-- 419.000 565.000 - rioleringen (excl. D.R.B.) - 946.000,288.000 - plantsoenen - 7.468.000,-- 2.759.000 1.568.000 - bruggen - 623.000 idem bediening - 767.000 175.000 - havens, vaarten, kademuren - 378.000,-- - begraafplaatsen - 518.000,26.000 idem beheerskosten en lonen grafdelvers -241.000,-- 45.000 14.424.000,— 3.622.000 2.133.000

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 500