II-4-2
- de openbare kleuterschool "Sinnemaschool" en de openbare lagere
"Sinnemaschool"
- dcneutraal-bijzondere kleuterschool te Lekkum en de openbare
lagere "ProfWassenberghskoalle"
- de openbare school voor buitengewoon onderwijs "De Arendstuinschooi
De Project-Werkgroep Integratie k.o./l.o. heeft inmiddels de reac
ties op het concept-Innovatieplan Openbaar Basisonderwijs verwerkt
en op basis daarvan een tweede concept opgesteld. De reacties in
tweede termijn zullen door de Adviescommissie voor het openbaar la
ger en kleuteronderwijs worden verwerkt in haar advies aan ons Col
lege waarna het Innovatieplan definitief zal kunnen worden vastge
steld.
Alle scholen die extra faciliteiten ontvangen in het kader van de
onderwijsstimulering en/of i.v.m. de aanwezigheid van kinderen afkom
stig uit groepen culturele minderheden hebben voor 1 augustus 1983
een zgn. plan van inzet ingediend bij de rijksinspecteur. Dit plan
van inzet vormt de subsidievoorwaarde voor de periode tot 1 augus
tus 1985. T.b.v. de begeleiding van anderstalige leerlingen zullen
in het kader-van het onderwijsstimuleringsbeleid voor culturele min
derheden in het schooljaar 1983-1984 10 (part-time) Nederlandse leer
krachten werkzaam zijn in het openbaar g.l.o.
Ook het komend schooljaar zal het onderwijs in de eigen taal en cul
tuur (het E.T.C.-onderwijs) aan Turkse en Marokkaanse leerlingen
door een Turkse en Marokkaanse onderwijsassistent worden voortgezet.
De start van een Internationale Schakel Klas per 1 augustus 1983 is
niet haalbaar gebleken omdat slechts 6 aanmeldingen werden ontvangen,
terwijl minimaal 11 leerlingen nodig zijn. Wij hebben de begeleidings
commissie I.S.K. verzocht te onderzoeken of een start van de I.S.K.
per 1 augustus 1984 tot de mogelijkheden behoort.
De vervangingspool van het openbaar g.l.o. zal ook het huidige school
jaar wederom uit 5 werkloze leerkrachten bestaan.
Omtrent de integratie van de Leeuwarder Schooladviesdienst en het Ge
meenschappelijk Centrum voor Onderwijsbegeleiding is inmiddels rapport
uitgebracht door de daartoe ingestelde Overgangscommissie. Over enkele
nog niet opgeloste knelpunten voeren wij thans overleg met het bestuur
van het G.C.O. Wij verwachten dat wij U op grond van de resultaten van
dit overleg op korte termijn voorstellen kunnen doen tot overdracht
van de S.A.D. aan het G.C.O.
II-4-3
Voortgezet onderwijs.
Zoals reeds in het beleidsplan 1982-1986 is vermeld zal het voortge
zet onderwijs in de eerstkomende jaren te maken krijgen met een
aanzienlijke daling van de leerlingenaantallen. Afhankelijk van de
soort onderwijs zal met een daling van 20 tot 30% rekening moeten
worden gehouden. Het moet niet uitgesloten worden geacht dat het
daarbij tot samenwerking en/of fusie tussen onderwijsinstellingen
zal moeten komen, teneinde het onderwijspeil kwalitatief te kunnen
handhaven. Een complicerende factor wordt daarbij gevormd door de
onduidelijkheid van het rijksbeleid m.b.t. de richting waarin het
v.o. zich zal gaan ontwikkelen.
Inmiddels is een werkgroep bestaande uit vertegenwoordigers van de
gemeentelijke scholen voor v.o. en ambtenaren van de afdeling Onder
wijs bezig met het formuleren van voorstellen m.b.t. de toekomst
van het gemeentelijk voortgezet onderwijs. Daarnaast wordt ook in de
"projectgroep samenwerkingsverband" en het "besturenoverleg niet-
confessioneel lager beroepsonderwijs" aandacht aan bovengenoemde
problematiek besteed.
De in februari 1982 geïnstalleerde "Stuurgroep begeleiding fusie
Stedelijke Scholengemeenschap-Wopke Eekhoffmavo" heeft in oktober
1982 een eerstevoorlopig, advies m.b.t. de inrichting van de brug
klassen aan de S.S.G. aan de bij de school betrokken geledingen voor
gelegd. In maart 1983 is het definitieve advies uitgebracht. Op grond
van dit advies en de daarop uitgebrachte commentaren hebben wij beslo
ten tot het invoeren van volledig heterogene brugklassen m.i.v. het
schooljaar 1986-1987.
De in 1982 uit de bestaande commissie aansluiting l.o.-v.o. gevormde
"werkgroep l.o.-v.o." formuleert thans een aantal aanbevelingen, die
beogen de bestaande problemen rond de overgang l.o.-v.o. te verminde
ren. Naar verwachting zal de werkgroep binnenkort deze aanbevelingen
aan het onderwijsveld aanbieden.
De aanvragen voor bekostiging van de aan de Akademie voor Beeldende
Kunsten te verbinden afdelingen Architectonische en Keramische Vorm
geving en voor een opleiding Algemeen Hoger Onderwijs zijn (opnieuw)
afgewezen door de Minister van Onderwijs en Wetenschappen.
Wij hebben daarom besloten deze aanvragen niet opnieuw in te dienen.
T.a.v. de opleiding voor avond-l.b.o. delen wij mee dat onlangs is