Het verkeer over de James Wattstraat zal door deze wijzigingen bovendien in belangrijke mindere mate hinder ondervinden van bedrijfsactiviteiten van het Verenigd Veembedrijf. Wel zullen in verband met de ligging van het tabaksdepot aan de kant van de Zwettehaven hiervoor beperkte bedrijfsactiviteiten vanaf het te handhaven spoorgedeelte moeten blijven plaatsvinden. Wij hebben gemeend dit te kunnen toestaan tot een maximum van 15 wagons per week. De kosten van het opruimen van de spoorlijn James Wattstraat worden geraamd op 140.000, Hiervan kan 70.000,ten laste worden gebracht van het voor de zuidtangent beschikbaar gestelde krediet, terwijl het overige bedrag van 70.000,(kapitaallasten 85% rente en afschrijving is 7.700,kan worden gedekt uit de op volgnr. 640 geraamde kapitaallasten voor uitvoering van civieltechnische werken. De inkorting van deze spoorlijn zal leiden tot aanpassing van de op 5 decem ber 1963 met de N.S. gesloten wijzigingsovereenkomst. Omdat de spoorlijn James Wattstraat werd beschouwd als een uitbreiding van de spoorlijn Zwettestraat is na de aanleg van de spoorlijn James Wattstraat de op 15 november 1961 gesloten overeenkomst voor de spoorlijn Zwettestraat gewijzigd. Bij die wijzigingsover eenkomst is een afkoopsom betaald van 95.000,bestaande uit een post van 38.000,voor huur van spoor- en beveiligingsmaterialen en een post van 57.000,voor onderhoud van deze materialen. De N.S. heeft inmiddels medege deeld dat van restitutie geen sprake kan zijn, omdat de N.S. door de inflatie in de 70'er jaren hieraan aanzienlijk tekort is gekomen. Aangezien wij de opvatting dat in het geheel geen restitutie zal plaatsvinden niet delen, zijn wij hierover met de N.S. nader in contact getreden. De uitvoering van de voorgestelde werk zaamheden behoeft hierop overigens niet te wachten. Ad b. Met de aanleg van de spoorlijn langs de westzijde van de Zwettestraat wordt be reikt dat geen bedrijfsactiviteiten van het Verenigd Veembedrijf meer op de Zwettestraat zullen plaatsvinden, waarbij voortdurend deze straat moet worden overgestoken. De voor dit bedrijf bestemde wagons kunnen dan ter hoogte van de Galvanistraat de Zwettestraat oversteken en op eigen terrein worden behandeld. Dit verhoogt de verkeersveiligheid aanmerkelijk. Het verleggen van de gehele spoorlijn van de oost- naar de westkant van de Zwettestraat was om twee redenen niet mogeijk, te weten vanwege het belang dat enkele aan de oostzijde van deze straat gelegen bedrijven hebben bij het handhaven van deze spoorlijn en vanwege het feit dat de uit verkeerstechnisch oogpunt weinig aantrekkelijke kruising van deze spoorlijn over de Zwettestraat zo dicht bij het kruispunt met de James Wattstraat zal komen te liggen. Tot slot wordt hierdoor voor een belangrijk deel tegemoetgekomen aan de bezwaren van Houtproducten B.V., dat zegt veel hinder te ondervinden door de constant voor dit bedrijf staande wagons. Met dit plan voor de nieuwe aanleg is de mogelijkheid ingebouwd dat ten behoeve van bedrijven ten zuiden van het Verenigd Veembedrijf een aansluiting kan worden gerealiseerd. De kosten van de nieuwe aansluiting, incl. het herstellen van de bestaande spoorlijn langs de Zwettestraat, worden als volgt geraamd: uitvoeringskosten, volgens opgave N.S. 170.400,— excl. B.T.W. schoonmaken-aanstraten bestaand spoor 75.000,— incl. B.T.W. leverantie ballastgrind bestaand spoor 35.000,— excl. B.T.W. onvoorzien 28.600,— B.T.W. over 234.000,afgerond f 45.000,— bemoeiingen D.S.0. f 16.000,— 370.000,— Gelet op het directe belang bij deze nieuwe spoorlijn voor het Verenigd Veembedrijf en daarbij tevens inachtgenomen de sterk verminderde gebruiksmoge lijkheid van de in te korten spoorlijn langs de James Wattstraat, heeft dit be drijf zich bereid verklaard om een bijdrage in de kosten te betalen van 100.000,Voor de dekking van de resterende 270.000,dient naar onze me ning een bedrag van 130.000,ten laste van de risicoreserve te worden ge bracht en 140.000,— (kap.lasten 15.400, ten laste van de op volgnr. 640 geraamde kapitaallasten voor uitvoering van civieltechnische werken. In de door de N.S. opgegeven uitvoeringskosten zijn niet begrepen de kosten van het spoorwegmateriaal zoals rails, dwarsliggers, wissels e.d. Dit materiaal blijft eigendom van de N.S., doch de gemeente is hiervoor een jaarlijkse vergoe ding voor de huur en instandhouding verschuldigd. Voor de uitbreiding van de spoorlijn heeft de N.S. deze vergoeding bepaald op 12.670,excl. B.T.W., waarvoor geen afkoopsom wordt geaccepteerd. Tegenover een verhoging van volg nr. 188 Straten en pleinen met 14.950,12.670,plus B.T.W.) zal een verlaging met hetzelfde bedrag moeten plaatsvinden van de op volgnr. 640 ge raamde kapitaallasten voor uitvoering van civieltechnische werken. Onder vermelding dat de Commissie voor Openbare Werken zich met het voren staande kan verenigen, stellen wij U voor te besluiten overeenkomstig het hierna afgedrukte ontwerp. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, mr. G.J. te Loo Burgemeester. mr. W.J.G. Reumer Secretaris. - 2 -

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1983 | | pagina 578