Het verkeer over de James Wattstraat zal door deze wijzigingen bovendien in
belangrijke mindere mate hinder ondervinden van bedrijfsactiviteiten van het
Verenigd Veembedrijf. Wel zullen in verband met de ligging van het tabaksdepot
aan de kant van de Zwettehaven hiervoor beperkte bedrijfsactiviteiten vanaf het
te handhaven spoorgedeelte moeten blijven plaatsvinden. Wij hebben gemeend dit
te kunnen toestaan tot een maximum van 15 wagons per week.
De kosten van het opruimen van de spoorlijn James Wattstraat worden geraamd
op 140.000, Hiervan kan 70.000,ten laste worden gebracht van het voor
de zuidtangent beschikbaar gestelde krediet, terwijl het overige bedrag van
70.000,(kapitaallasten 85% rente en afschrijving is 7.700,kan
worden gedekt uit de op volgnr. 640 geraamde kapitaallasten voor uitvoering van
civieltechnische werken.
De inkorting van deze spoorlijn zal leiden tot aanpassing van de op 5 decem
ber 1963 met de N.S. gesloten wijzigingsovereenkomst. Omdat de spoorlijn James
Wattstraat werd beschouwd als een uitbreiding van de spoorlijn Zwettestraat is
na de aanleg van de spoorlijn James Wattstraat de op 15 november 1961 gesloten
overeenkomst voor de spoorlijn Zwettestraat gewijzigd. Bij die wijzigingsover
eenkomst is een afkoopsom betaald van 95.000,bestaande uit een post van
38.000,voor huur van spoor- en beveiligingsmaterialen en een post van
57.000,voor onderhoud van deze materialen. De N.S. heeft inmiddels medege
deeld dat van restitutie geen sprake kan zijn, omdat de N.S. door de inflatie in
de 70'er jaren hieraan aanzienlijk tekort is gekomen. Aangezien wij de opvatting
dat in het geheel geen restitutie zal plaatsvinden niet delen, zijn wij hierover
met de N.S. nader in contact getreden. De uitvoering van de voorgestelde werk
zaamheden behoeft hierop overigens niet te wachten.
Ad b.
Met de aanleg van de spoorlijn langs de westzijde van de Zwettestraat wordt be
reikt dat geen bedrijfsactiviteiten van het Verenigd Veembedrijf meer op de
Zwettestraat zullen plaatsvinden, waarbij voortdurend deze straat moet worden
overgestoken. De voor dit bedrijf bestemde wagons kunnen dan ter hoogte van de
Galvanistraat de Zwettestraat oversteken en op eigen terrein worden behandeld.
Dit verhoogt de verkeersveiligheid aanmerkelijk. Het verleggen van de gehele
spoorlijn van de oost- naar de westkant van de Zwettestraat was om twee redenen
niet mogeijk, te weten vanwege het belang dat enkele aan de oostzijde van deze
straat gelegen bedrijven hebben bij het handhaven van deze spoorlijn en vanwege
het feit dat de uit verkeerstechnisch oogpunt weinig aantrekkelijke kruising van
deze spoorlijn over de Zwettestraat zo dicht bij het kruispunt met de James
Wattstraat zal komen te liggen. Tot slot wordt hierdoor voor een belangrijk deel
tegemoetgekomen aan de bezwaren van Houtproducten B.V., dat zegt veel hinder te
ondervinden door de constant voor dit bedrijf staande wagons. Met dit plan voor
de nieuwe aanleg is de mogelijkheid ingebouwd dat ten behoeve van bedrijven ten
zuiden van het Verenigd Veembedrijf een aansluiting kan worden gerealiseerd.
De kosten van de nieuwe aansluiting, incl. het herstellen van de bestaande
spoorlijn langs de Zwettestraat, worden als volgt geraamd:
uitvoeringskosten, volgens opgave N.S.
170.400,—
excl. B.T.W.
schoonmaken-aanstraten bestaand spoor
75.000,—
incl. B.T.W.
leverantie ballastgrind bestaand spoor
35.000,—
excl. B.T.W.
onvoorzien
28.600,—
B.T.W. over 234.000,afgerond
f
45.000,—
bemoeiingen D.S.0.
f
16.000,—
370.000,—
Gelet op het directe belang bij deze nieuwe spoorlijn voor het Verenigd
Veembedrijf en daarbij tevens inachtgenomen de sterk verminderde gebruiksmoge
lijkheid van de in te korten spoorlijn langs de James Wattstraat, heeft dit be
drijf zich bereid verklaard om een bijdrage in de kosten te betalen van
100.000,Voor de dekking van de resterende 270.000,dient naar onze me
ning een bedrag van 130.000,ten laste van de risicoreserve te worden ge
bracht en 140.000,— (kap.lasten 15.400, ten laste van de op volgnr. 640
geraamde kapitaallasten voor uitvoering van civieltechnische werken.
In de door de N.S. opgegeven uitvoeringskosten zijn niet begrepen de kosten
van het spoorwegmateriaal zoals rails, dwarsliggers, wissels e.d. Dit materiaal
blijft eigendom van de N.S., doch de gemeente is hiervoor een jaarlijkse vergoe
ding voor de huur en instandhouding verschuldigd. Voor de uitbreiding van de
spoorlijn heeft de N.S. deze vergoeding bepaald op 12.670,excl. B.T.W.,
waarvoor geen afkoopsom wordt geaccepteerd. Tegenover een verhoging van volg
nr. 188 Straten en pleinen met 14.950,12.670,plus B.T.W.) zal een
verlaging met hetzelfde bedrag moeten plaatsvinden van de op volgnr. 640 ge
raamde kapitaallasten voor uitvoering van civieltechnische werken.
Onder vermelding dat de Commissie voor Openbare Werken zich met het voren
staande kan verenigen, stellen wij U voor te besluiten overeenkomstig het hierna
afgedrukte ontwerp.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
mr. G.J. te Loo Burgemeester.
mr. W.J.G. Reumer Secretaris.
- 2 -