No. 18505
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN;
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 1 december 1983,
(bijlage nr. 462);
BESLUIT
I. Over te gaan tot automatisering van de financiële administratie van de
Algemene Dienst, met behulp van een Philips P 4500 computersysteem;
II. voor de aanschaf van het P 4500 systeem (inclusief alle benodigde
programmatuur) een krediet groot 284.000,beschikbaar te stellen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Reglement medezeggenschap 1984.
Bijlage no. 463. Leeuwarden, 1 december 1983
Aan de Gemeenteraad.
Het Centraal bureau inzake gemeenschappelijke behandeling van gemeentelijke
personeelsaangelegenheden heeft de aangesloten gemeenten een nieuw model mede-
zeggenschapsreglement aangeboden. Volgens het Centraal Orgaan was dat nood
zakelijk omdat zich sedert de aanbieding van het huidige model-reglement
(september 1978) nogal wat ontwikkelingen hebben voorgedaan die pleiten voor
invoering van actief en passief kiesrecht voor alle personeelsleden. Genoemd
worden de wijziging van de Wet op de Ondernemingsraden, invoering van de
Arbeidsomstandighedenwet die ook voor de overheid gaat gelden en invoering bij
het Rijk van dienstcommissies nieuwe stijl.
Over het model-reglement van het Centraal Orgaan is overeenstemming bereikt
met de centrales van overheidspersoneel zodat bij ongewijzigde invoering
plaatselijk overleg achterwege kan blijven. Wij hebben echter gemeend enkele
wijzigingen te moeten aanbrengen in het modelreglement van het Centraal Orgaan.
Zo hebben wij in artikel 1, sub a, punt 3 geschrapt omdat degene met wie een
arbeidsovereenkomst is afgesloten omdat betrokkene een zodanige arbeidstijd
heeft dat deze geen deelnemer van de I.Z.A.-regeling kan zijn, ook in deze
gemeente een werknemer in de zin van de Arbeidsovereenkomstenverordening is. (De
gemeente Leeuwarden- heeft nl. een van de model-Arbeidsovereenkomstenverordening
van het Centraal Orgaan afwijkende Arbeidsovereenkomstenverordening).
Punt 4 van genoemd artikel 1, sub a, dat na schrapping van punt 3 vernummerd
is tot punt 3 hebben wij zodanig gewijzigd dat naar ons oordeel duidelijker
wordt dat slechts die werknemers die zijn aangesteld op grond van de Wet Sociale
Werkvoorziening als ambtenaar in de zin van het medezeggenschapsreglement kunnen
worden aangemerkt, die bij een tak van dienst werkzaam zijn en dat
W.S.W.-werknemers die op de sociale werkplaats bij de Dienst Sociale
Werkvoorziening werkzaam zijn, niet onder het medezeggenschapsreglement vallen.
Aan artikel 1, sub b, is toegevoegd dat voor de toepassing van het mede
zeggenschapsreglement de brandweer als gemeentelijke dienst wordt aangemerkt.
Ook thans is er bij de brandweer een aparte m.z.c. Overigens maakt ook het
nieuwe artikel 2, lid 2, het mogelijk bij een dienst méér dan één m.z.c. in te
stellen, maar er is dan wel sprake van één hoofd van dienst, zodat deze moge
lijkheid voor de brandweer - de commandant van de brandweer vervult dan de func
tie van hoofd van dienst - niet goed bruikbaar is.
Het model-medezeggenschapsreglement van het Centraal Orgaan biedt in
artikel 10 de mogelijkheid te kiezen voor een zittingsduur van de mede
zeggenschapscommissie van drie of vier jaar. Wij hebben gemeend om, in navolging
van andere gekozen lichamen, de zittingsduur op vier jaar te bepalen.
De plaatselijke Commissie voor Georganiseerd Overleg heeft zich met de door
ons voorgestelde wijzigingen van het model-reglement van het Centraal Orgaan
kunnen verenigen.
Wel heeft zij nog voorgesteld om in artikel 6, lid 3, een bepaling op te
nemen ertoe strekkende dat bij de samenstelling van de kandidatenlijst gestreefd
moet worden naar een evenredige vertegenwoordiging van vrouwen, en om in
artikel 29 te bepalen dat het jaarverslag van de m.z.c. ook ter kennisneming aan
Burgemeester en Wethouders wordt gezonden.